handdator

Visa fullständig version : Poppande leder...


High1ander
2005-02-02, 08:14
Undrar lite smått om man ska lyssna på kroppen när det gäller "ploppande" leder... även om det inte gör ont och om lederna knakar och poppar, vad ska man göra?

Tipset jag fick från min instruktör (tränar på ett skolgym där det finns många olika instruktörer, brukar fråga några av dem diverse saker). Var det självklara att sänka vikterna vilket jag redan gjort, men sänkte ännu mer, och ploppar på ganska fint, fast bara i högra axeln. Detta under "strechtdelen" på sittande rodd.
Grejen är den att jag ser och känner under detta "plopp" att hela min högra axel hoppar till... vill inte säga hoppa ur led för det är fel, men det är så der känns och ser ut, (utan smärta då) kan inte besrkiva på bättre sett.

Visst "ploppa" mer ju högra vikten är, men det känns mer som ploppet beror på att jag "vrider axeln" till nytt läge... att leden hoppar in i nytt läge.

Aja, är det "farligt" och tips...

Hon sa också (instruktören) att jag ska skippa stretchdelen eftersom det är då det ploppar, är det bra lösning på problemet.

Behöver inte höra något om uppvärmning vill bara veta om knakande leder är "farligt".

z_bumbi
2005-02-02, 08:21
Behöver inte höra något om uppvärmning vill bara veta om knakande leder är "farligt".

Värm upp ordentligt!

Är det bara ett knak så är det antagligen ingen fara men är det en ploppande känsla så kan det vara så att leden hamnar lite snett och sen går tillbaka på plats vilket i så fall bör kollas upp av naprapat/kiropraktor/sjukgymnast.

Om det är så att du är överrörlig så kan förslaget att skippa stretchingen vara bra, är man för mjuk så får inte leden tillräckligt med stadga av musklerna mm och att då försöka stretcha ut musklerna ännu mer är inte så smart.

Träna rotatorcuffen.