Visa fullständig version : ost & skint sallad
När jag är ute och käkar med kompisar eller beställer hem käk brukar jag istället för en pizza ta en ost/skink sallad. Jag har undrat väldigt längre hur mycket fett det är i den skinakn och osten de anväder, har till och med ringt och kollat på de stället där jag brukar köpa, men de visste inte.
Man skulle ju kunna köpa en sallad och väga skinkan och osten för att se hur mycket det är och sedan bestämma på ett ungefär antar jag.
Men det kanske är nån här som har nån aning om vad det är för sorts ost/skinka som restauranger brukar använda.
Osten på pizzerior brukar vara fetast möjligast, gräddost tror jag. Smälter bäst på pizza. Så ost och skinksallad, med dressing och antagligen lite vitt bröd till är antagligen ganska onyttigt.
Jag brukar käka kycklingsallad eller räksallad och skippa dressingen, brödet äter jag dock för att få i mig lite kolhydrater.
Edit: Halvvild gissning är nog att osten ligger på ca 400-450kcal /100g
Pellefant
2005-02-02, 01:45
har till och med ringt och kollat på de stället där jag brukar köpa, men de visste inte.
Lustigt, mycket lustigt.... *grr*
Detta måste lösas, sökte på pizzagrossister nu.
http://www.vpg.nu/produkter_graddost.php ( Gräddost 38%, för dålig upplösning att se näringsinnehållet)
Hittade sedan denna gräddost 38% hos Arla:
Per 100 g:
Energi 1 750 kJ/420 kcal *screwy*
Protein 20 g
Kolhydrat 1,0 g
Fett 38 g
När jag jobbade på en grossistfirma låg osten på ca 40% fett som vi levererade till pizzeriorna.
Pellefant
2005-02-02, 23:54
När jag jobbade på en grossistfirma låg osten på ca 40% fett som vi levererade till pizzeriorna.
Inte fetare än så? ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.