handdator

Visa fullständig version : Relationsråd välkommnas!


obesogen
2005-02-02, 00:05
Resumé:
Jag och exet var tillsammans i 1,5 år, (mitt längsta hitills) och trivdes jättebra tillsammans. I våras tog jag bort mina halsmandlar o sen började helvetet. Jag åkte på en svår tarmbakterie och var dålig från slutet på mars till början på augusti.
Av förklarliga skäl brydde jag mig inte så mycket om flickvännen under sjukperioden och det slet på förhållandet. När jag äntligen blev frisk hade det gått för långt och hon "visste inte om hon var kär längre" det blev gråtfest och vi skildes som vänner, med henne ytterst osäker på sitt beslut. Jag började studera på annan ort till hösten, och hon åkte utomlands och pluggade. I october får jag ett mail där det står att hon har haft tid och tänka och tycker hon gjort rätt beslut.
Jag svarar på mailet och säger att jag också tycker det var bra men att hon kunde svarat lite tidigare, så jag sluppit hoppas att det skulle fungera igen. Jag skriver att jag hoppas vi kan vara vänner ändå. Får inget svar på mailet. Till jul kommer jag hem igen för att studera på hemmaort, första dagen hemma stöter jag på hennes bästis som säger att mitt ex också precis kommit hem för att studera, jag säger till henne att jag hoppas hon hör av sig och att jag fortfarande inte är arg.

Nu har jag varit hemma en månad och har ännu inte hört från henne. Nu till frågan: Ska jag ringa och fråga om vi ska träffas eller inte? Jag är både sugen och inte på det. Jag tycker hon kunde höra av sig, och tänker att eftersom hon inte gjort det vill hon uppenbarligen inte ha någon kontakt. Samtidigt tänker jag att hon kanske är för feg, och jag skulle ju gärna vilja veta hur hon och hennes familj/vänner mår, de var ju en stor del av mitt liv en gång i tiden.
Men jag är också rädd för att om jag träffar henne kommer jag få värsta ångesten o typ tänka "hur kunde jag låta henne glida ur händerna". Jag har typ varit singel nu i ett halvår men kan ändå inte låta bli att jämföra alla med henne och har ännu inte hittat någon som håller hennes standard, ändå har jag träffat jättemycket tjejer senaste halvåret men de håller liksom inte måttet.
Ja ja det blev långt det här, behövde skriva av mig lite...Men alla råd och tips välkommnas

Prankie
2005-02-02, 00:08
Move On!

EDIT: Anledning är simpel, vill hon vara vän med dig så ta hon kontakt. Att klänga på är tecken på toffel och ingen gillar toffel.

Überbiffen
2005-02-02, 00:12
Kan du låta bli att höra av henne igen och gå vidare så gör det annars kommer du säkert bara gå ner dig.

Jag själv lyckades inte och är fortfarande helt jävla fakkin mongo i huvudet 1½år efter att "min" dumpat mig.

obesogen
2005-02-02, 00:13
Move On!

EDIT: Anledning är simpel, vill hon vara vän med dig så ta hon kontakt. Att klänga på är tecken på toffel och ingen gillar toffel.

Fast jag har inte klängt på, och grejen är att min syrra och hon var jättebra kompisar men när vi gjort slut så ville inte jag att dom skulle ha kontakt, för att jag behövde smälta hela grejen, och nu tycker jag att ja gjort det o ser inget problem med att dom hänger. Men jag kan förstå vad du menar...

obesogen
2005-02-02, 00:14
Kan du låta bli att höra av henne igen och gå vidare så gör det annars kommer du säkert bara gå ner dig.

Jag själv lyckades inte och är fortfarande helt jävla fakkin mongo i huvudet 1½år efter att "min" dumpat mig.

Min förhoppning är att jag ska träffa henne och märka att det passerat mig och sen "gå upp" istället ;)

mmartin
2005-02-02, 00:15
nja lite väl enkelt att skriva move on...

alltså fundera om du verkligen vill igen, det blir ju precis lika jobbigt igen om det inte funkar så fundera om du verkligen ser möjligheten med en ny chans...

att hon inte hört av sig behöver inte nödvändigtvis betyda att hon inte vill alls. Kan mycket väl vara att hon kanske är lite osäker och rentav fortfarande inte är 100% på vad hon vill? då är det ju jobbigt att träffas och hon väljer att hålla ett avstånd till dig.. detta är inte ovanligt.
Kan ju naturligtvis vara att hon helt enkelt inte vill mer också..

men min poäng är, VILL du verkligen ge allt och veta att du gjort allt i din makt så ska du naturligtvis kontakta och veta att du inte kunnat göra annorlunda..

OM du är säker naturligtvis..

Mvh
Dr Martin

Überbiffen
2005-02-02, 00:16
Min förhoppning är att jag ska träffa henne och märka att det passerat mig och sen "gå upp" istället ;)
Jag hoppas det fungerar för dig.

spacedog
2005-02-02, 00:17
Du har sagt till hennes kompis att du hoppas hon hör av sig och nu undrar du varför hon inte gjort det än, är det rätt uppfattat?

Pellefant
2005-02-02, 00:20
Trist att hon drog vidare pga din sjukdom istället för att stanna och stötta dig hela vägen.

Du är värd bättre!

Megatuttarna
2005-02-02, 00:50
Sätt en /ignore på henne. Bara att leta ny fisk gubben, ibland skiter det sig med brudarna, inte hela världen även om det känns som det just då. Hjärtat och känslorna känns som en otroligt stark del utav en men när de inte besvaras kan man inte låta dem leva på förhoppningar. Var en smart man och gå vidare bara.

Känner du för att gå in i ett "tycka synd om mig själv"-tillstånd rekommenderar jag The Rolling Stones - Almost Hear You Sigh

bear.flowertwig
2005-02-02, 03:31
Move On!

EDIT: Anledning är simpel, vill hon vara vän med dig så ta hon kontakt. Att klänga på är tecken på toffel och ingen gillar toffel.

Behöver ju nödvändigtvis inte vara att "klänga på". Ta kontakt med henne själv direkt och fråga hur hon känner, om hon har lust att fortsätta som vänner. Det måste inte göras på ett undfallande "hundaktigt" sätt så att hon ser ner på dig. Tvärtom ger det respekt att du säger vad du tycker och ber om ett uppriktigt svar(på ett rakt sätt).

Men utifrån vad du skriver skulle inte jag ställa in mig på någon mer allvarlig relation... Lycka till.

Garnax
2005-02-02, 05:08
hör inte av dig, vill hon prata med dig så ringer hon...

mini_Arnold
2005-02-02, 07:31
Jag själv lyckades inte och är fortfarande helt jävla fakkin mongo i huvudet 1½år efter att "min" dumpat mig.
Dagens sanning:D

Är det din första flickvän eller första riktiga kärlek så kan det, som för min vän här, bli jävligt svårt att hålla sig borta från henne.

Själv är jag realist.
Jag sörjer en vecka, tänker "hon vill inte ha mig - okej det var synd men det kommer fler"

Lizard
2005-02-02, 07:41
Kan du låta bli att höra av henne igen och gå vidare så gör det annars kommer du säkert bara gå ner dig.

Jag själv lyckades inte och är fortfarande helt jävla fakkin mongo i huvudet 1½år efter att "min" dumpat mig.

Mannen som satt bredvid min svåger i fångtransporten från sjukhuset var omplåstrad rejält, framför allt runt magen. Saken var den att han helt tappat huvudet när frun vill skiljas och när han misslyckats med att bryta sig in hos henne så gick han lös på sina inälvor med den medtagna kniven i stället.
"Jaha", sa min svåger när de satt bredvid varandra, han som tre gånger frånskild och övergiven vårdare till mannen, "så din fru vill inte ha dig.....och nu vill inte du ha dig heller...?!.."

Jag tycker det sammanfattar känslan de flesta får när de blir dumpade. Det är som om man inte duger något till. Men det är för dig du ska duga och gör du det så kommer nästa kärlek smygande runt hörnet fortare än du anar.


Lizard

raZmus
2005-02-02, 08:09
Men vafan. Vill du träffa henne och prata av dig? Ring henne. Låt inte samhällets invanda mönster om vad man bör eller inte bör göra i vissa givna situationer styra dig. Bry dig inte heller om vad du tror, att hon tror, att du menar med att vilja träffa henne.

Jag tycker helt inte enkelt du ska låta dig styras av "borden". Gör vad du vill göra och gör det redan idag.

Slartibartfast
2005-02-02, 08:53
Glöm och gå vidare. Det kan svida som fan nåt år, men det får man ta. Ta ut det på träningen!

Niclaaas
2005-02-02, 09:14
Trist att hon drog vidare pga din sjukdom istället för att stanna och stötta dig hela vägen.

Du är värd bättre!

han skrev själv att han inte brydde sig om henne i nästan ett halvår och du får det till att hon drog pga hans sjukdom?

------------------------------------------------------

ta kontakt om du verkligen känner att du behöver men efter vad du berättat verkar det inte som att hon vill ha någon

christian
2005-02-02, 09:30
Ring henne och fråga rakt ut istället, är hon någorlunda sund i huvudet så är ju ett telefonsamtal från någon man stått väldigt nära bara uppskattat.

Men om hon verkligen känner för det så hade hon nog svarat på mailet där du frågade det.

Jag och exet har precis blivit vänner efter ~6mån, det tog ett tag att få distans och bli objektiv efter nästan 4 års förhållande.

TTT
2005-02-02, 09:36
han skrev själv att han inte brydde sig om henne i nästan ett halvår och du får det till att hon drog pga hans sjukdom?


Jo även om man mår skit så får man ta de tillfällen akt där man mår bättre till att göra något för henne och visa att man älskar och uppskattar henne.

Men sen kan man inte sätta sig in i en annan situation och man kan inte svara på hur relationen var under denna tiden. Var det t.ex. bara vänskaplig stöttning så är det inte konstigt att kärleken tar slut.

Men man kan inte klandra någon när man inte känner till alla faktorer.

Niclaaas
2005-02-02, 09:57
Jo även om man mår skit så får man ta de tillfällen akt där man mår bättre till att göra något för henne och visa att man älskar och uppskattar henne.

Men sen kan man inte sätta sig in i en annan situation och man kan inte svara på hur relationen var under denna tiden. Var det t.ex. bara vänskaplig stöttning så är det inte konstigt att kärleken tar slut.

Men man kan inte klandra någon när man inte känner till alla faktorer.

alltså, jag vet inte om du syftar på mig och menar att jag klandrar honom men att skriva såhär:

trist att hon drog vidare pga din sjukdom istället för att stanna och stötta dig hela vägen. du är värd bättre

tyckte jag var att lassa över allt på henne, särskilt då han skrev själv att han inte brydde sig så mycket om henne under tiden. det jag reagerade på var alltså att pellefant verkade ge henne all skuld och skrev att hon lämnade honom pga sjukdomen när det uppenbarligen inte var så

jaja nog med förklaringar, hoppas allt löser sig obesogen

Papi
2005-02-02, 10:47
Ledsen att behöva skriva det här, men risken finns att hon har träffat en ny kille och hon vill inte såra dig. Därför håller hon sig borta så att du inte ska behöva få reda på det.
Jag tycker du ska gå vidare med ditt liv och försöka komma över henne. Jag vet att det kan vara jävligt svårt!
Man tar alltid en risk när man träffar gamla ex. Man kan ju få reda på saker man kanske inte alls ville höra. Kan du hantera en sån sak? Om inte, låt bli att träffa henne!

mini
2005-02-02, 11:01
Skit i alla våra råd här, gör det som känns rätt i magen och hjärtat. Vill du prata med henne och ha svar, så ring då och fråga. Ingen här vet vad som är rätt för dig. Ingen (eller förmodligen ingen som skrivit i tråden) känner ditt ex eller dig, ingen vet hur eran relation eller kommunikation ser ut eller har sett ut. Jag tror du vet vad du vill göra. Gör så.

Pellefant
2005-02-02, 11:40
tyckte jag var att lassa över allt på henne, särskilt då han skrev själv att han inte brydde sig så mycket om henne under tiden. det jag reagerade på var alltså att pellefant verkade ge henne all skuld och skrev att hon lämnade honom pga sjukdomen när det uppenbarligen inte var så


Fel av mig. :em:

Blir du något klokare av våra råd?

obesogen
2005-02-02, 18:55
Fel av mig. :em:

Blir du något klokare av våra råd?

Alltså det är intressant att höra vad ni tycker, men jag är såklart en annan inblick i situationen, men ibland kan man bli lite ambivalent och gå och stå och stampa på samma ställe och då är det bra att få lite utomstående råd.
Jag måste dock klargöra några oklarheter här: Jag är inte kär i henne, och jag tror inte jag skulle vilja vara tillsammans med henne igen, för jag vet att vi inte hade det tiptop. Däremot var vi riktigt bra kompisar innan vi blev tillsammans och vi grälade ytterst lite när vi var tillsammans. Jag var arg på henne första veckan efter att hon gjort slut men sen insåg jag att det var bra för oss båda och lugnade ner mig. Jag har haft flickvänner tidigare och när det tagit slut har någon varit så sårad att den inte velat ha kontakt, och det tycker jag är synd såhär i efterhand för att jag vet att jag gärna skulle fortsätta hänga med vissa av mina ex, kanske inte efter 1 månad men nu har det ju gått låååång tid. Och vi skiljdes inte som ovänner, hon VET att jag inte är arg på henne eller skulle försöka få henne tillbaka, och det här kommer låta sjukt men det enda jag kan komma på förutom att hon tycker att jag är dum i huvudet, är att om hon skulle höra av sig är hon rädd för att hon skulle ångra det hon gjorde tidigare. Hon är grymt stolt av sig, jag med, och likväl extremt tävlingsinriktad, hur dumt det än låter tror jag hon skulle ha svårt för att det typ är jag som gått segrande ur förhållandet. Med det menar jag att efter vi gjort slut har jag pluggat på högskola på annan ort och klarade mig på bidraget, tränade hårt hela hösten och det syns verkligen, och skrev jag ett bra högskoleresultat vilket gjorde att jag kom in på sjukgymnastprogrammet och där går jag nu. Allt detta vet hon om, medan hon åkte utomlands, bodde hos en gammal tant ute på vischan och tog studielån för att plugga franska, vad jag förstått från hennes kompis så var hon grymt missnöjd med sin höst. JAJA hoppas ni fattar vad jag menar, när man dumpat någon vill man ibland (i a f jag) att den personen ska sörja och typ leva i celibat resten av livet och alldrig träffa någon, inte fören man själv är helt 100 på att man gjorde rätt beslut i alla fall.
O ja glömde säga att hennes polare sa att hon tyckte jag skulle ringa, men jag tyckte hon kunde ringa, för att jag är såååå jävla envis att jag skulle se det lite som ett nederlag om jag tog kontakt om ni fattar vad jag menar (ja har ju min stolthet), samtidigt är det så jävla barnsligt av mig och jag har lovat mig själv att sluta med sånt... ;)

obesogen
2005-02-06, 23:33
Jag ringde. Faan vilken dålig människokännare man är... Hon hade flyttat ihop med sin nya snubbe. Hon var grymt nervös o stressad i telefon och svarade egentligen bara på frågor. Hon flyttade ihop med honom direkt efter hon kom hem från utlandsstudierna varpå jag frågade om dom hade träffats utomlands, iochmed att hon var tillsammans med mig tre veckor innan hon drog. Men det hade dom inte...dom hade träffats innan. Vilket jag tyckte var lustigt, o frågade om dom träffats när vi var tillsammans, hon sa nej. Sen frågade jag vad han hette o jobbade med, och då tyckte jag att jag kände igen namnet o yrket....det tog någon minut, sen kom jag på det: Hennes förra chef!!!!!!! FY FAN säger jag bara, en 7 år äldre brat! Hon började jobba där 5 månader innan vi gjorde slut, så ni fattar hur cp mycket jag tänker nu....undrar om dom höll på när vi var tillsammans? Hela grejen är så jävla sjuk och jag trodde verkligen inte det om henne, inte någon annan heller. Faan vad världen är störd! Jaja nu kan hon ju verkligen raderas lättare ur mitt huvud, hoppas jag. Några stödjande kommentarer vore dock på sin plats från alla trevliga kollomedlemmar :em:

mini
2005-02-06, 23:44
Tänk inte, gå vidare. Sysselsätt dig med plugg, kompisar, träning, whatever.

kimonque
2005-02-06, 23:46
haaa! en brat! hon fick vad hon förtjänade, lyd nu bara minis råd

Grisen
2005-02-06, 23:48
Jag ringde. Faan vilken dålig människokännare man är... Hon hade flyttat ihop med sin nya snubbe. Hon var grymt nervös o stressad i telefon och svarade egentligen bara på frågor. Hon flyttade ihop med honom direkt efter hon kom hem från utlandsstudierna varpå jag frågade om dom hade träffats utomlands, iochmed att hon var tillsammans med mig tre veckor innan hon drog. Men det hade dom inte...dom hade träffats innan. Vilket jag tyckte var lustigt, o frågade om dom träffats när vi var tillsammans, hon sa nej. Sen frågade jag vad han hette o jobbade med, och då tyckte jag att jag kände igen namnet o yrket....det tog någon minut, sen kom jag på det: Hennes förra chef!!!!!!! FY FAN säger jag bara, en 7 år äldre brat! Hon började jobba där 5 månader innan vi gjorde slut, så ni fattar hur cp mycket jag tänker nu....undrar om dom höll på när vi var tillsammans? Hela grejen är så jävla sjuk och jag trodde verkligen inte det om henne, inte någon annan heller. Faan vad världen är störd! Jaja nu kan hon ju verkligen raderas lättare ur mitt huvud, hoppas jag. Några stödjande kommentarer vore dock på sin plats från alla trevliga kollomedlemmar :em:


Tänk så här: "Den slynan är inte värd mig, jag vill stampa på hennes huvud tills det spricker" Jag tror det känns lättare då.

Dessutom som folk redan skrivit, aktivera dig, träna, plugga, umgås med kompisar gör saker du tycker är kul och trivs med.

Elajt
2005-02-06, 23:48
Nu vet du hur hon verkligen är!
Försök att inte tänka mer på henne, endel kvinnor är riktiga svin *screwy*

Griip
2005-02-07, 00:35
Jaha, här är 20 män som sitter å ger kärleksråd och säger att kvinnor är svin, detta i sig är mycket sorgligare än själva ämnet i sig. Ge dig själv en rak höger och ryck upp dig.

Yankeee
2005-02-07, 00:37
Jaha, här är 20 män som sitter å ger kärleksråd och säger att kvinnor är svin, detta i sig är mycket sorgligare än själva ämnet i sig. Ge dig själv en rak höger och ryck upp dig.

För 2 minuter sen så tryckte jag på reply-knappen för att skriva precis samma sak, men jag orkade inte :) Lägg dessutom till att de flesta är typ 17 år och den enda tjej de har kontakt med är deras kusin.

Megatuttarna
2005-02-07, 00:56
För 2 minuter sen så tryckte jag på reply-knappen för att skriva precis samma sak, men jag orkade inte :) Lägg dessutom till att de flesta är typ 17 år och den enda tjej de har kontakt med är deras kusin.

Hehe du snackar för dig själv!

Yankeee
2005-02-07, 00:57
Hehe du snackar för dig själv!

Hade det inte varit för tjej-kusinen så.... :em: