handdator

Visa fullständig version : Vilken sorts cardio?


bonydrop
2005-02-01, 23:26
Har sökt och sökt men har inte hittat det jag vill veta. Jag är nästan övertygad att det står någonstans, men jag är så otroligt dålig på att söka så jag hittar det inte.

Iaf här kommer min fråga. Jag hade tänkt börja köra löpning 2 ggr i veckan som komplement till min styrketräning. Har inte kört nån form av konditionsträning under det halvåret jag styrketränat. Vad jag undrar är vilken sorts som vore det bästa. Med bästa menar jag vad som vore bättre för styrketräningen på gymmet.

Det är nån typ av löpning jag tänkt mig, men är det nån form av intervallträning eller längre distanser jag borde springa? Jag är inte intresserad av att kunna springa olika distanser så fort som möjligt eller orka springa så länge som möjligt. Utan helt enkelt det som gynnar styrketräningen mest.

Zipic
2005-02-01, 23:34
Intervallträning gillar många eftersom du sparar muskelmassa på det.
Men om du är nybörjare så rekomenderar jag att du tar det lugnt i början.
Starta med att jogga några gånger i veckan, säg 30 min.

Gå in på:
www.marathon.se
Finns många bra löpprogram :)

bonydrop
2005-02-02, 14:21
Jo i början blir det väl lugnare, men jag undrar fortfarande vad som vore bäst sen när man fått upp lite kondition.

Ingen som har något förslag?

z_bumbi
2005-02-02, 14:23
Jo i början blir det väl lugnare, men jag undrar fortfarande vad som vore bäst sen när man fått upp lite kondition.

Ingen som har något förslag?

Det som är kul kanske?

bonydrop
2005-02-02, 16:32
Det är väl just det som är problemet, jag tycker inte nån konditionsträning är speciellt rolig, förutom olika bollsporter då om man kan räkna det, och det håller jag inte på med.

Så om jag ställer frågan så här istället då. Kan ett intervallpass på ca 15-20 min + uppvärming i så högt tempo man orkar jämföras med ett längre pass på ca 45 min? Eftersom jag inte tycker om det så anstränger jag mig gärna mer under kortare tid än tvärtom

z_bumbi
2005-02-02, 17:38
Det är väl just det som är problemet, jag tycker inte nån konditionsträning är speciellt rolig, förutom olika bollsporter då om man kan räkna det, och det håller jag inte på med.

Börja igen?

Så om jag ställer frågan så här istället då. Kan ett intervallpass på ca 15-20 min + uppvärming i så högt tempo man orkar jämföras med ett längre pass på ca 45 min? Eftersom jag inte tycker om det så anstränger jag mig gärna mer under kortare tid än tvärtom

Ja du kan jämföra det för den typ av kondition du är ute efter dvs en allmänkondition för att träningen ska gå lättare.

bonydrop
2005-02-02, 19:12
Hehe börja igen vet jag inte om det vore nån bra idé faktiskt. Har ingen större lust eller ork att ägna mig seriöst åt nån bollsport igen, och är det inte seriöst tycker jag inte det är så roligt. Kanske bara nån gång ibland med kompisarna.

Men iaf, då antar jag att så intensiv intervallträning som man orkar på lite kortare tid är tillräcklig för att få de positiva effekterna som konditionsträning ger på tex insulinkänslighet mm.

Tack ska du ha

Xponent
2005-02-02, 22:19
Det är väl just det som är problemet, jag tycker inte nån konditionsträning är speciellt rolig

Klart att det är kul! Men det vet du bara inte om än. ;)

abjorn
2005-02-02, 22:25
jag har börjat tycka att trappmaskin är ganska kul. Förr avskydde jag cardioträning över huvud taget.

LunaSpice
2005-02-02, 23:56
Jag kör både intervall och traditionell löpning för att variera. Funkar kanon. Blir dock inga längre löparrundor...runt 30-40 min. 8 km