handdator

Visa fullständig version : militärpress


henke1001
2005-02-01, 17:25
Stående militärpress
Sittande militärpress utan ryggstöd
Sittande militärpress med ryggstöd.. <-- brukar jag köra


Vilken är bäst och varför?

Fatalist
2005-02-01, 17:28
Jag tycker stående eftersom man kan fuska lite framåt slutet

ivandrago
2005-02-01, 17:31
stående är överlägsen för att den involverar hela kroppen och tillåter att man fuskar lite om man vill lassa på ordentligt med vikt.

tp_88
2005-02-01, 18:30
om man börjar fuska, var går egentligen gränsen till push press? :)
Eller menar du fuska på annat sätt än att "trycka" till med benen? :S

pellepedal
2005-02-01, 18:35
Individuellt.
Variera i perioder och se vad de olika stilarna ger just dig.

alle
2005-02-01, 19:56
Stående funkar bäst för mig.

PowPow
2005-02-01, 20:33
om man börjar fuska, var går egentligen gränsen till push press? :)
Eller menar du fuska på annat sätt än att "trycka" till med benen? :S

Behöver man fuska redan på första repsen, så borde man nog fanken sänka vikten lite. Annars är det ju nice om man kan "fuska" lite med benen och ryggen på slutet, om man nu inte har någon träningspartner som kan hjälpa en med forcade reps på slutet.

abjorn
2005-02-01, 20:42
sittande med ryggstöd i smithen

HookersUnited
2005-02-01, 21:02
sittande med ryggstöd i smithen
Motivera, tack.

abjorn
2005-02-01, 21:22
Motivera, tack.

man kan använda mer vikt och det blir stabilare så man kan koncentrera sig mer på att få upp vikten än att hålla balansen. Sen om det är bäst för DIG är en annan fråga.

sc79
2005-02-01, 21:27
Varför inte variera? Sittande ger dig mer kontroll över övningen, medan stående involverar även balansträning. Plus att du, som andra säger här, kan fuska lite genom att "hoppa" till lite när du pressar upp.
Sittande i smithen gör ju också att du kan pressa ett set till och hänga av stången ifall du inte pallar. Visst, går ju att göra samma om du står, men skade risk förkommer om du har lastat tungt (typ, tappa stången på dig själv eller nått).

HookersUnited
2005-02-01, 21:38
man kan använda mer vikt och det blir stabilare så man kan koncentrera sig mer på att få upp vikten än att hålla balansen. Sen om det är bäst för DIG är en annan fråga.
Att köra i smith skulle få mig att må psykiskt dåligt med mardrömmar och ångest som resultat. Nä tacka vet jag fria vikter :love:

Oatmeal
2005-02-01, 21:41
Jag gillar absolut stående mest! :) Tar bäst i axlarna för mig så inte så konstigt

abjorn
2005-02-01, 21:46
Att köra i smith skulle få mig att må psykiskt dåligt med mardrömmar och ångest som resultat. Nä tacka vet jag fria vikter :love:

Just det svaret jag väntade mig... Fattar inte varför många är så antimaskin :confused:

Scratch89
2005-02-01, 21:48
Har precis börjat köra fritt, stående, och jag älskar det :love:
Bara du går tillräckligt långt ner (stångfan ska nudda bröstet, om annat = disco) :cool:

Allan
2005-02-01, 21:49
Maskin är OK. Ryggstöd är det inte. TRO MIG. Lyssna nu på snart trettio års erfarenhet - kör INTE axelpressar med ryggstöd. Inte hantlar, inte stång, inte smith, inte nånting med ryggstöd. Sitt bara rakt upp och ner och använd den vikt som du orkar UTAN ryggstöd.
Så slipper du kanske axelskador!

allan

GhostRider
2005-02-01, 21:58
Maskin är OK. Ryggstöd är det inte. TRO MIG. Lyssna nu på snart trettio års erfarenhet - kör INTE axelpressar med ryggstöd. Inte hantlar, inte stång, inte smith, inte nånting med ryggstöd. Sitt bara rakt upp och ner och använd den vikt som du orkar UTAN ryggstöd.
Så slipper du kanske axelskador!

allan
På vilket vis är det risk för axelskador med ryggstöd?

Gudfadern
2005-02-01, 22:00
Jag kör stående strikta militärpressar. Men efter att ha läst vad ivandrago skrivit ska jag börja köra med lite kontrollerat fusk så att jag kan hantera mer vikt. :thumbup:

HookersUnited
2005-02-02, 00:49
Just det svaret jag väntade mig... Fattar inte varför många är så antimaskin :confused:
Jag har fått för mig att skaderisken blir större när man kör i maskin eftersom rörelsebanan blir fixerad och inte "naturlig". Och så tycker jag helt enkelt inte om att träna i en låst rörelsebana, jag vill ha kontroll över det jag lyfter vilker jag inte tycker mig ha i de flesta maskiner.

Det är mina anledningar till att jag i 9 fall av 10 väljer fria vikter framför en maskin. Sen finns det garanterat folk som tycker annorlunda, men hur kul skulle det här forumet vara, eller något alls för den delen, om alla var överens om precis allt. Som min gamle vän Åke sa, där det tänks lika tänks det inte särskilt mycket.

henke1001
2005-02-02, 10:00
På vilket vis är det risk för axelskador med ryggstöd?

Det vill jag med veta.

Herkulez
2005-02-02, 10:41
Maskin är OK. Ryggstöd är det inte. TRO MIG. Lyssna nu på snart trettio års erfarenhet - kör INTE axelpressar med ryggstöd. Inte hantlar, inte stång, inte smith, inte nånting med ryggstöd. Sitt bara rakt upp och ner och använd den vikt som du orkar UTAN ryggstöd.
Så slipper du kanske axelskador!

allan
hur ställer du dig till press bakom nacken i smithen utan ryggstöd då?

jwzrd
2005-02-02, 10:45
Maskin är OK. Ryggstöd är det inte. TRO MIG. Lyssna nu på snart trettio års erfarenhet - kör INTE axelpressar med ryggstöd. Inte hantlar, inte stång, inte smith, inte nånting med ryggstöd. Sitt bara rakt upp och ner och använd den vikt som du orkar UTAN ryggstöd.
Så slipper du kanske axelskador!

allan

Då kanske folk tom fick axlar också. Kommentaren: "men vaffan, din axlar är ju dubbelt så stora som nissen till vänster" går inte av för hackor.

zirak
2005-02-02, 11:10
Maskin är OK. Ryggstöd är det inte. TRO MIG. Lyssna nu på snart trettio års erfarenhet - kör INTE axelpressar med ryggstöd. Inte hantlar, inte stång, inte smith, inte nånting med ryggstöd. Sitt bara rakt upp och ner och använd den vikt som du orkar UTAN ryggstöd.
Så slipper du kanske axelskador!
På vilket vis är det risk för axelskador med ryggstöd?
Det vill jag med veta.

En till som undrar :confused:

z_bumbi
2005-02-02, 11:25
Hur många kan ärligt säga att de inte tar spjärn mot ryggstödet när de använder ett sådant vid axelpressar?
Gör man det så har man ändrat förutsättningarna för hur mycket vikt man kan lyfta och samtidigt så "vrider" man in kroppen under stången vilket helt ändrar var belastningen är.

jwzrd
2005-02-02, 11:38
Så vitt jag förstår det så får man samma "belastningsfel" över pressystemet som man får av att tex köra snedbänk med armbågarna rakt ut, eller upp mot huvudet, eller att köra halv planbänk med armarna på ett liknande sätt. Det belastar supraspinatus hårt eftersom varken axlar eller bröst kan jobba helt perfekt. Det leder till pajad rotatorkuff helt enkelt.