handdator

Visa fullständig version : Hur länge har kreatin varit ett kosttillskott?


johnnytex
2005-02-01, 15:58
Hur länge har kreatin varit ett kosttillskott som vem som helst kunnat köpa i hälsohandeln? Det har varit ute så länge att vi skulle känna till ev bieffekter som visar sig efter många år av kreatinbruk?

King Grub
2005-02-01, 16:00
Hur länge har kreatin varit ett kosttillskott som vem som helst kunnat köpa i hälsohandeln?

Kreatin introducerades som tillskott 1993, har jag för mig.

johnnytex
2005-02-01, 16:01
Kreatin introducerades som tillskott 1993, har jag för mig.


Det borde med andra ord finnas långtidsstudier på detta tillskott?

King Grub
2005-02-01, 16:06
Mol Cell Biochem. 2003 Feb;244(1-2):95-104. Long-term creatine supplementation does not significantly affect clinical markers of health in athletes.

Creatine has been reported to be an effective ergogenic aid for athletes. However, concerns have been raised regarding the long-term safety of creatine supplementation. This study examined the effects of long-term creatine supplementation on a 69-item panel of serum, whole blood, and urinary markers of clinical health status in athletes. Over a 21-month period, 98 Division IA college football players were administered in an open label manner creatine or non-creatine containing supplements following training sessions. Subjects who ingested creatine were administered 15.75 g/day of creatine monohydrate for 5 days and an average of 5 g/day thereafter in 5-10 g/day doses. Fasting blood and 24-h urine samples were collected at 0, 1, 1.5, 4, 6, 10, 12, 17, and 21 months of training. A comprehensive quantitative clinical chemistry panel was determined on serum and whole blood samples (metabolic markers, muscle and liver enzymes, electrolytes, lipid profiles, hematological markers, and lymphocytes). In addition, urine samples were quantitatively and qualitative analyzed to assess clinical status and renal function. At the end of the study, subjects were categorized into groups that did not take creatine (n = 44) and subjects who took creatine for 0-6 months (mean 4.4 +/- 1.8 months, n = 12), 7-12 months (mean 9.3 +/- 2.0 months, n = 25), and 12-21 months (mean 19.3 +/- 2.4 months, n = 17). Baseline and the subjects' final blood and urine samples were analyzed by MANOVA and 2 x 2 repeated measures ANOVA univariate tests. MANOVA revealed no significant differences (p = 0.51) among groups in the 54-item panel of quantitative blood and urine markers assessed. Univariate analysis revealed no clinically significant interactions among groups in markers of clinical status. In addition, no apparent differences were observed among groups in the 15-item panel of qualitative urine markers. Results indicate that long-term creatine supplementation (up to 21-months) does not appear to adversely effect markers of health status in athletes undergoing intense training in comparison to athletes who do not take creatine.

Arch Latinoam Nutr. 2002 Jun;52(2):117-27. [Creatine: the nutritional supplement for exercise - current concepts]

Creatine, a natural nutrient found in animal foods, is alleged to be an effective nutritional ergogenic aid to enhance sport or exercise performance. It may be formed in kidney and liver from arginina and glicina. Creatine may be delivered to the muscle, where it may combine readily with phosphate to form creatine phosphate, a high-energy phosphagen in the ATP-CP system, and is stored. The ATP-CP energy system is important for rapid energy production, such as in speed and power events. Approximately 120 g of creatine is found in a 70 kg male, 95% in the skeletal muscle. Total creatine exists in muscle as both free creatine (40%) and phosphocreatine (60%). It is only recently that a concerted effort has been undertaken to investigate its potential ergogenic effect relative to sport or exercise performance. It does appear that oral creatine monohydrate may increase muscle total creatine, including both free and phosphocreatine. Many, but not all studies suggest that creatine supplementation may enhance performance in high intensity, short-term exercise task that are dependent primarily on the ATP-CP energy system, particularly on laboratory test involving repeated exercise bouts with limited recovery time between repetitions. Short-term creatine supplementation appears to increase body mass, although the initial increase is most likely water associated with the osmotic effect of increased intramuscular total creatine. Chronic creatine supplementation in conjunction with physical training involving resistance exercise may increase muscle mass. However, confirmatory research data are needed. Creatine supplementation up to 8 weeks, with high doses, has not been associated with major health risks; with low doses, it was demonstrated that in 5 years period supplementation, there are no adverse effects. The decision to use creatine as a mean to enhance sport performance is left to the description to the individual athlete.

johnnytex
2005-02-01, 16:08
Precis vad jag letade efter ja! Man tackar, du har banne mig svar på nästan allt - snabbt :hbang:

turbocalle
2005-02-01, 21:44
Kort sagt kan man säga då att det inte ska kunna ge några som helst ökade hälsorisker.. :em: ? Det är åtminstone vad jag får fram ur texterna..

MvH Carl

johnnytex
2005-02-01, 21:46
Hmms, finns det inga studier på under en ännu längre tid, typ vad som händer efter kanske nåt års användade?

King Grub
2005-02-01, 21:48
Hmms, finns det inga studier på under en ännu längre tid, typ vad som händer efter kanske nåt års användade?

I det andra abstraktet står det ju "it was demonstrated that in 5 years period supplementation, there are no adverse effects"...

johnnytex
2005-02-01, 21:49
I det andra abstraktet står det ju "it was demonstrated that in 5 years period supplementation, there are no adverse effects"...

:em: Tack för tålamodet.

King Grub
2005-02-01, 21:50
Som med allt annat går givetvis åsikterna isär, men den övervägande majoriteten anser att kreatin är säkert, men vissa reserverar sig, särskilt vad gäller icke färdigvuxna individer.

"Young athletes, however, must be cautious about taking creatine because its effects on growth and development are unknown and long-term safety has not been established."

J Orthop Sports Phys Ther. 2003 Oct;33(10):615-21. Creatine supplementation and athletic performance.

turbocalle
2005-02-01, 21:58
Som med allt annat går givetvis åsikterna isär, men den övervägande majoriteten anser att kreatin är säkert, men vissa reserverar sig, särskilt vad gäller icke färdigvuxna individer.

"Young athletes, however, must be cautious about taking creatine because its effects on growth and development are unknown and long-term safety has not been established."

J Orthop Sports Phys Ther. 2003 Oct;33(10):615-21. Creatine supplementation and athletic performance.
Ok.. Räknas man som färdig växt när man är 16 år? Kanske svår fråga.. Är ju i alla fall 180 lång om det är till hjälp..

MvH Carl

Nitrometan
2005-02-01, 22:00
Jag har för mig att friidrottare i Frankrike provade det som tillskott redan på 80-talet. Men jag är inte säker.

Träffade Karin Söderlund 1995 och då hade hon forskat i mer än tre år på kreatin och Erik Hultman hade hållit på ännu längre.

King Grub
2005-02-01, 22:02
Jag har för mig att friidrottare i Frankrike provade det som tillskott redan på 80-talet. Men jag är inte säker.

Träffade Karin Söderlund 1995 och då hade hon forskat i mer än tre år på kreatin och Erik Hultman hade hållit på ännu längre.

Jo, visst har det funnits långt tidigare än 93 i idrottvärlden, men inte allmänt tillgängligt.

z_bumbi
2005-02-01, 22:11
Jag har för mig att friidrottare i Frankrike provade det som tillskott redan på 80-talet. Men jag är inte säker.

Träffade Karin Söderlund 1995 och då hade hon forskat i mer än tre år på kreatin och Erik Hultman hade hållit på ännu längre.

Jag gissar på Storbrittanien, också på 80-talet, grenen var sprint i alla fall. (Målet bör ha varit OS 88.)
Det var en svensk involverad redan då om jag inte har blivit helt senil, forskningen var inriktad på något annat från början (Medicinskt användningsområde för kreatin?) men han blev inhyrd för att leka med idrottare också.

Tolkia
2005-02-01, 22:41
Vad som är "lång" tid beror ju lite på vilken effekt man är intresserad av; i många fall skulle vare sig 5 år i en studie eller tio år på marknaden inte ses som särskilt länge.

Sverker
2005-02-02, 07:51
Det är därför man har djurförsök.
Smådjur som möss och marsvin har ju ett liv på något år bara.
Dräktiga under några få veckor, ungarna växer upp och blir " tonåringar" på några månader. Redan efter ett halvt år är de könsmogna och kan själva bli dräktiga. På 2 - 3 år kan man studera både långtidseffekter och effekter flera generationer framåt.

Självklart skall man vara kritisk eftersom möss och råttor INTE är mäniskor men de flesta svårigheterna i översättning mellan djur och mäniska är redan kända.



Ett klassiskt exempel på svårigheten att översätta/validera djurförsök till mäniska är acetylsalicylsyra ( Albyl ).
Det är idag ett väl prövat läkemedel mot smärta och blodproppar. Känt för att vara relativt säkert och använt i 150 år.

Hade det forskats idag på acetylsalicylsyra och man gett preparatet till marsvin skulle det direkt klassats som extremt toxiskt och forskningen upphöra omedelbart. Burkarna med preparat hade hamnat längst in i kemikalieförrådet och glömts bort. Till nackdel för oss mäniskor.
Marsvin är ett av få djur som är extremt känslig mot salicylsyra. De dör av inre blödningar omgående.