handdator

Visa fullständig version : GI metoden


AkiZaki
2005-02-01, 12:25
Hejsan.

Jag är totalt ny vad det gäller träning, kost mm.
Har börjat äta nu efter GI metoden typ, eller atkins....som går ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt.
Men om jag inte har missuppfattat det hela så behöver man väl kolhydrater när man ska träna eller efter träning??

Om jag är helt ute och cyklar så ser jag gärna att ni kommer med förslag på vad man bör äta....ska även kolla runt lite i detta forum.

Tack på förhand.

/AkiZaki

Ps denna sida = *yourock*

KIRE
2005-02-01, 12:27
GI-metoden och atkins är väl helt olika saker?

z_bumbi
2005-02-01, 12:33
Är du ny vad gäller träning och kost är atkins inget att testa överhuvudtaget.

GI-metoden går ju bara ut på att äta långsamma kolhydrater i lagom mängd och det är ju vettigt, kombinerat med lagom mängd protein och fett så är det en normal diet för de flesta som tränar något så när seriöst.

Hazel
2005-02-02, 14:52
Dock är det egentligen fel att tala om "gi-metoden" i singularis då det i själv verket är flera metoder, en för varje person mer eller mindre.

Man skall inte glömma att det inte bara handlar om att äta lågglykemiskt hela tiden, utan att äta högglykemiskt efter träningen för bättre återhämtning, etc.

TPS
2005-02-02, 21:07
Om jag fattat rätt med GI-metoden så tömmer du alla depoer i kroppen med kolydrater, d.v.s äter knappt nå kolydrater i två veckors tid. Efter det börjar du äta långsamma kolydrater i små mängder.

Vad det gäller din fråga så måste du självklart ha i dig kolydrater efter träning. Detta för att återhämta dig och orka köra dagen där på eller hur ofta du nu tränar.

Tycker du, som ny, ska börja träna och sedan när massan börjat komma börja tänka på deff.

Lycka till!

King Grub
2005-02-03, 06:17
Om jag fattat rätt med GI-metoden så tömmer du alla depoer i kroppen med kolydrater, d.v.s äter knappt nå kolydrater i två veckors tid. Efter det börjar du äta långsamma kolydrater i små mängder.

Du verkar ha fattat den fel... "GI-metoden" går ut på att undvika livsmedel med högt GI och att basera kostens kolhydrater på lågglykemiska sådana. Inga tömningar. Om du inte har hittat någon avart någonstans på nätet.

AkiZaki
2005-02-07, 21:17
tack allesammans, lite spridda skurar :)
men jag tror jag fattar nu.
Efter träning är det viktigt att äta kolhydrater för att musklerna behöver det, och mellan träningar kan man äta mindre av kolhydrater då :confused:
Nåja, försöker iaf att träna minst 3ggr/v till att börja med...

/AkiZaki