Visa fullständig version : Chips är nyttigt! (?)
RobbeliRobban
2005-02-01, 11:27
Kolla på "Willys lättsaltade chips" ingredienser: Potatis, vegetabilisk olja (palmolja), salt. ((notera:Inget annat))
Näringsdeklaration: 7g protein 53g kolhydrat 35g fett.
Ok mycket fett, men vad är det för fett? Palmolja , vegetabliskt (en palm är väl hyfsat vegetabilisk) nyttiga människor använder sig av olivolja, tistelolja mm, men vart ligger skillnaden från andra vegetabiliska oljor mot palmolja? är det någon större skillnad, förutom någon marginell skillnad i fettsyrasammansättningen?
Mängden chips man äter för att bli mätt är väl inte heller lika stor som tex. pasta, säg att man till ett mål förutom tex. kött, och grönsaker äter 100g. chips kontra 200g. pasta. Pastan innehåller c:a 70g kolhydrat (totalt 140g då), mot chipsens 53g. +att chipsen innehåller nyttigt(?) fett.
Låter knepigt :D , men är man lurad? Är chips nyttigt, och bättre än tex pasta?
christian
2005-02-01, 11:37
Palmolja är ingen höjdarolja, vad jag förstått. Sök lite så hittar du.
Om Palmolja är samma som/liknar kokosfett så är det ett svårt mättat fett. Tycker man mättat fett är dåligt så lär man hålla sig borta från Willys chips också mao.
RobbeliRobban
2005-02-01, 11:46
var tvungen att googla på "palmolja"
"Palmoljan har framhållits vara mer hälsosam än en del andra vegetabiliska fetter, oljan innehåller både omättade och mättade fetter."
"Oljepalmen (Elaeis guineensis) kommer ursprungligen från regnskogarna i Guinea-bukten. I Västafrika har palmen använts i hundratals, kanske tusentals år som råvara för livsmedel, medicin och vävda material samt också för att tillverka det lokala vinet."
"Betakaroten ger den gula färgen.
Fördelning av fettsyror:
Mättade fettsyror 45-51 %
Palmitinsyra 40-42 %, stearinsyra 3-6 %, myristinsyra 2 %
Enkelomättade fettsyror 37-45 %
• Omega 9: Oljesyra 43 %
Fleromättade fettsyror 10-11 %
• Omega 6: Linolsyra 5-11 %."
Ja nu när du säger det så så kommer det tillbaka ;)
För att spurta vidare förbi min totala okunskap; hur smakar det då? Kan man hetta upp det för att kunna laga mat i(?) det?
RobbeliRobban
2005-02-01, 11:55
För att spurta vidare förbi min totala okunskap; hur smakar det då? Kan man hetta upp det för att kunna laga mat i(?) det?
Ingen aning om hur oljan i sig smakar, om den går att steka i, men chipsen är goda :D . (Och är dom dessutom nyttiga, då jäklar :hbang: )
Ingen aning om hur oljan i sig smakar, om den går att steka i, men chipsen är goda :D . (Och är dom dessutom nyttiga, då jäklar :hbang: )
Dom chipsen är nog i storleksordning ungefär lika nyttiga som strips du lagar i ugnen, lite nyttiga potatisar, vetetabilisk olja plus salt. ;)
Ha! Jag visste det, jag har bättre koll på kost än min käre tjockis Jwzrd. Jag tjatar jämnt om chips (givetvis för att det är nyttigt) men han säger jämnt nej. *grr27*
alltså, även om du har en jättebra olja, så blir den jättedålig när den upphettats till en miljon grader... riktigt kasst för hälsan.
chips e inte bra o kommer aldrig att bli det...
gör som jag: koka ett gäng potatisar, häll på lite kallpressad olivolja o lite örtsalt, kanske en gnutta pressad vitlök i... mosa! ät! mums:)
potatis+olja+salt kan va rätt nyttigt ändå:)
RobbeliRobban
2005-02-01, 13:30
Palmolja borde väl tåla upphettning?
Dessutom innehåller palmolja (därmed Willys lättsaltade chips) rätt mycket linolsyra:
någon stenålderskostsfanatiker sida:
"Linol- och linolensyra är oerhört betydelsefulla för hela vår existens. De bidrar till att hålla cellmembranen smidiga och styr tillväxt, vitalitet och det mentala tillståndet. Essentiella fettsyror är viktiga för att bilda och behålla benens täthet genom att de underlättar upptaget av kalcium och dess transport till skelettet. De behövs i fettskidorna runt nervcellernas utskott där de fyller en viktig funktion för tanke- och koncentrationsförmågan. De är viktiga för ämnesomsättningen i cellerna och behövs för en frisk, smidig hud och starka tänder."
43% av fetthalten är ju Omega-9, vadfan är Omega-9? kan man fråga sig, får googla lite till, och återigen kolla stenålderssidan. Snubben har ju iofs glömt palmolja men det ändå helt applicerbart pga sitt innehåll.
"Men vi behöver också äta de nyttiga omättade fetterna (omega-9) som finns i olivolja och rapsolja. I länderna runt Medelhavet, där man traditionellt använder mycket olivolja i kosten, har kvinnorna en halverad risk för bröstcancer jämfört med exempelvis nordiska kvinnor. En stor svensk studie visade att de omättade fetterna i raps- och olivolja minskade risken för bröstcancer med 45 procent. Det räckte med att byta ut en matsked (10 g) av fettet mot oliv- eller rapsolja. Ett flertal studier har visat att risken för bröstcancer (och hjärtsjukdomar) sjunker avsevärt om man i sin dagliga kost inkluderar omega-3- och omega-9-fetter."
mera chips *popcorn*
Du behöver inte googla omega-9.
När det gäller fett är det som vanligt lättare att söka här på forumet, Sverker som skribent och sen valfritt ord man undrar över. :)
Han skrev senast idag eller igår om just omega-9.
Palmolja är långt bättre och nyttigare än vad man kan tro.
Palmoljan är mest känd för att den innehåller ett brett spektrum av olika E-vitaminer, samt att den är rik på olika steroler som kan ha possitiva effekter på blodfetterna.
Palmitinsyran som är dominerande i palmoljan är en fettsyra som har den egenskapen att den sänder starka mättnadssignaler. En liten bit mörkchoklad eller lite palmolja ;) kan göra underverk.
Den är faktiskt smaklös. Man måste värma den först, för den är fast och talgig i munnen när den är kall.
Passar alldeles utmärkt att steka i och att fritera i.
Palmolja är långt bättre och nyttigare än vad man kan tro.
Palmoljan är mest känd för att den innehåller ett brett spektrum av olika E-vitaminer, samt att den är rik på olika steroler som kan ha possitiva effekter på blodfetterna
Intressant att naturen själv tillsatt antioxidanter :)
Borde inte problemet för de flesta vanliga människor vara att det snabbt ger ett extra energiöverskott, eventuellt högt gi för att det är fritterat (men inte så mycket kolhydrater så vem bryr sig o fett sänker ju gi?) ;D, men kanske framförallt att det inte tillför så mycket näring och inte är så variationsrikt?
Lär ju ge schysst insulinpåslag iaf ;)
Käka efter passet med dip för lite extra protein? :)
RobbeliRobban
2005-02-01, 16:34
Borde inte problemet för de flesta vanliga människor vara att det snabbt ger ett extra energiöverskott, eventuellt högt gi för att det är fritterat (men inte så mycket kolhydrater så vem bryr sig o fett sänker ju gi?) ;D, men kanske framförallt att det inte tillför så mycket näring och inte är så variationsrikt?
Lär ju ge schysst insulinpåslag iaf ;)
Käka efter passet med dip för lite extra protein? :)
ger det så mkt energiöverskott? Chips är väldigt mättande, så man äter ju inga jättelass som tex när man äter ris eller pasta.
man behöver ju inte enbart äta chips heller.
ger det så mkt energiöverskott? Chips är väldigt mättande, så man äter ju inga jättelass som tex när man äter ris eller pasta.
man behöver ju inte enbart äta chips heller.
Jag kan smälla i mig en 200 g påse hur lätt som helst, och kan fortsätta äta efter det utan att bli mätt.
Jag tycker chips är som godis, smått beroendeframkallande. Har jag tagit ett chips ryker hela påsen.
På riktigt fina restauranger använder man palmkärnsolja att frittera i. Rätt dyrt vill jag minnas.
mvh
Stefan
Chandler
2005-02-03, 11:05
Finns det något sådant som palmkärnsolja? Tycker bara att man hör så olika åsikter om palm***olja.. På flera ställen har jag sett det ställas i samma fack som kokosfett, medan t.ex. min granne som är läkare, menar att det är en de bästa oljorna som finns. :confused:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.