handdator

Visa fullständig version : äppelcidervinäger..hur bra e det egentligen?

GrayHaven
2005-01-31, 23:14
sökte på forumet och fick bara en träff i en psylliumfrö tråd :)

men såna här kapslar sm säljs..är dom att rekommendera egentligen? har dom någon effekt på föbrärnningen och så..och isåfall vilka rekommenderar ni?

tacksam för svar

alle
2005-01-31, 23:40
Sålde sådana innan över telefon, det är bara bluff o båg, iofs innehåller de lite vitaminer och mineraler osv.

skaparn
2005-02-01, 00:00
Antagligen fungerar dom precis som ren äppelcidervinäger, nämligen GI-sänkande. Hur mycket vågar jag inte svara på. Så du får fundera på hur mycket du värdesätter lågt GI.

En sund filosofi som brukar förespråkas av vissa här på forumet är att om din mat är sådan att du behöver tillsätta frön eller sura vätskor för att den ska bli ok, bör du göra en grundlig översyn av kosten.

King Grub
2005-02-01, 06:12
Ett par teskedar vinäger till en normalkomponerad måltid (obs: ett "mixed meal", inte skumbananer) sänker blodsockersvaret med minst 20 % (Sugiyama, M., Tang, A.C., Wakaki, Y., & Koyama, W. (2003). Glycemic index of single and mixed meal foods among common Japanese foods with white rice as a reference food. European Journal of Clinical Nutrition, 57, 743-752).

Förbättra matsmältningen genom att öka salivproduktionen lär den också göra.

TylerDurden84
2005-02-01, 10:14
(obs: ett "mixed meal", inte skumbananer)

Var den riktad åt mig eller;)

KIRE
2005-02-01, 10:59
Ett par teskedar vinäger till en normalkomponerad måltid (obs: ett "mixed meal", inte skumbananer) sänker blodsockersvaret med minst 20 % (Sugiyama, M., Tang, A.C., Wakaki, Y., & Koyama, W. (2003). Glycemic index of single and mixed meal foods among common Japanese foods with white rice as a reference food. European Journal of Clinical Nutrition, 57, 743-752).

Förbättra matsmältningen genom att öka salivproduktionen lär den också göra.

Det där tycker jag är lite konstigt. Vet du varför det är så?
Den lilla mängden vinäger borde inte påverka så mkt.

King Grub
2005-02-01, 14:03
Just surheten fördröjer magsäckstömning rätt markant och testmåltiden innehöll bara 50 gram kolhydrat från vitt ris.

King Grub
2005-02-01, 14:14
Vitt bröd tillsammans med lite vinäger, så vips: GI sänks från 100 till 63.

Ref: Liljeberg H, Björck I. Delayed gastric emptying rate may explain improved glycaemia in healthy subjects to a starchy meal with added vinegar. Eur J Clin Nutr 1998; 52: 368-71.

- M -
2005-02-01, 14:16
Tycker att ren äppelcidervinäger smakar shit, men om man tar kapslar istället, hur stor dos ska man ta för att uppnå en liknande effekt, någon som har koll?

Frazze
2005-02-01, 14:19
Tycker att ren äppelcidervinäger smakar shit, men om man tar kapslar istället, hur stor dos ska man ta för att uppnå en liknande effekt, någon som har koll?

precis samma mängd, förutsatt att det nu är ren äppelcidervinäger. Om vi till emeple tar en matsked, som är ungefär 15g. De flesta kapslarna brukar ligga på 0,5gram. Alltså 30kapslar. Det blir liiiiite väl dyrt i längden.

Frazze
2005-02-01, 14:21
Förresten tycker jag att du var lite dålig på att söka.
1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=8707&highlight=%E4ppelcider)
2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=22358&highlight=%E4pplecidervin%E4ger)
3 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=21519&highlight=%E4pplecidervin%E4ger)

edit:
4 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6326&highlight=vin%E4ger)
5 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31330&highlight=vin%E4ger)
6 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31480&highlight=vin%E4ger)

KIRE
2005-02-01, 14:33
Just surheten fördröjer magsäckstömning rätt markant och testmåltiden innehöll bara 50 gram kolhydrat från vitt ris.

Så anledningen till att GI sänks är alltså att magsäcken töms långsammare, och att det på så sätt tar längre tid innan kolhydraterna man käkat brutits ned till glukos. Detta ger effekt på blodsockerkurvan så att blodsockret inte stiger snabbt och mindre mängd insulin frigörs från bukspottkörteln?

Men magsäckens tömning styrs ju av pH-värdet i tolvfingertarmen. Det sura magsäcksinnehållet blandas med basiskt bukspott från bukspottkörteln, som även innehåller matspjälkningsenzymer m.m
Magsäcken tömmer inte ut något nytt i tarmen innan det har rätt konsistens och tolvfingertarmen ger signal om att den har rätt pH. Tillsätter man då vinäger sänker man pH på maginnehållet. Alltså tar det lite längre tid att nå rätt pH i duodenum(tolvfingertarmen).

Alltså måste det ju funka lika bra att äta något annat surt än just vinäger?
Eller finns det någon annan hemlighet gömd här?

King Grub
2005-02-01, 14:34
Nej, allt surt har en GI-sänkande effekt.

- M -
2005-02-01, 14:54
Förresten tycker jag att du var lite dålig på att söka (...)

Var det riktat till mig?
I så fall så hittar jag inget om doseringen på kapslar i någon av de länkar som du hänvisade till, vilket var vad jag frågade om, men jag kanske missade. Tack för svaret i alla fall, 0.5gram äppelcidervinägerpulver i kapsel är alltså samma sak som 0.5g flytande äpp.cidervinäger...

Tack!

Frazze
2005-02-01, 14:58
Var det riktat till mig?
I så fall så hittar jag inget om doseringen på kapslar i någon av de länkar som du hänvisade till, vilket var vad jag frågade om, men jag kanske missade. Tack för svaret i alla fall, 0.5gram äppelcidervinägerpulver i kapsel är alltså samma sak som 0.5g flytande äpp.cidervinäger...

Tack!

oj, ja det var det första inlägget som var riktat till dig, sedan rörde jag ihop det, det andra var till trådskaparen, sorry, blandade ihop det lite :)

GrayHaven
2005-02-01, 16:29
haah ja me bad :) jag sökte nog på äppelcider vinäger eller nåt minns inte..skrivihop.nu :) så det är ingen hit med andra ord..det där med psylliumfrön ska jag prova dock :)

det är bara att bita tag i kuddjäveln för nu ska pappa in på övervåningen så att säga..för det lär ju inte vara delikat med 2 skedar frön och lite vatten (läste om det i en annan tråd) :)