handdator

Visa fullständig version : Udo´s Choice


AcidSleeper
2005-01-31, 22:42
Ska köpa lite omega 3 för att ha som kosttillskott och blev rekommenderad att köpa Udo´s Choice som både har Omega 3, 6 & 9 i förhållandet 2:1:1 samt linfröolja, solrosolja, sesamolja, kokosolja, jättenattljusolja, sojaecitin, riskli- och groddolja, havrekli- och groddolja, tocotrienoler (antioxidant).

Vad är det för skillnad mellan omega 3, 6 & 9?

Vilken fördel/nackdel är det att det är så många oljor blandade?

aliquis
2005-01-31, 22:57
Omega 3 o 6 är fleromättade fettsyror, 9 vet jag inte, är inte den enkelomättad? Udo's choice har väl en rätt vettigt fördelning av 3:6 men då din vanliga kost innehåller en massa omega-6 redan så vore det på sätt o vis intelligentare att tillföra en högre koncentration av omega-3, om man däremot bara hade udo's choice som olja hade det varit en annan sak. Linfröoljan innehåller mer omega-3.
Nu kanske någon funderar på att det är ungefär samma mängd omega-3 i fiskoljan, vet inte hur det är med omega-6 i den, så även om det bara är drygt 30% omega-3 i den behöver inte resten vara omega-6 (som det finns mängder av i vegetabilisk olja).

Fördelen som jag ser det med udo's choice är väl att den ger mer varierad kost möjligtvis, annars är den nog mest bara dyr.

Om det inte vore för fisken skulle jag säga att jag tycker du skall köpa en fiskolja. Då får du nog mest för pengarna vad gäller effekt.

(Fettsyrorna i vegetabiliska oljor med omega-3 kan omvandlas till de fettsyror kroppen egentligen vill ha, men det sker inte särskilt effektivt. I fiskoljan är de redan i rätt form och således ger den mer av rätt fettsyror även om innehåller av omega-3 är mindre.)

-GP-
2005-01-31, 23:01
Ska köpa lite omega 3 för att ha som kosttillskott och blev rekommenderad att köpa Udo´s Choice som både har Omega 3, 6 & 9 i förhållandet 2:1:1 samt linfröolja, solrosolja, sesamolja, kokosolja, jättenattljusolja, sojaecitin, riskli- och groddolja, havrekli- och groddolja, tocotrienoler (antioxidant).

Vad är det för skillnad mellan omega 3, 6 & 9?

Vilken fördel/nackdel är det att det är så många oljor blandade?

EDIT: Sent ute...

Omega-3 och omega-6 är fleromättade fettsyror, medan omega 9 är en enkelomättad fettsyra.

Man brukar tala om att det ska vara ett visst förhållande mellan intag av omega-3 fettsyror och omega-6 fettsyror. Generellt får de flesta i sig för lite omega-3 i förhållande till omega-6.

Nackdelen med Udos är väl att den är ruggigt dyr. Om jag vore du skulle jag köpa mig flytande fiskolja istället, samt rapsolja. Rapsolja är rikt på enkelomättat fett och fiskoljan är rik på omega-3.

Droog
2005-01-31, 23:14
Linfröolja finns på konsum och är bra mycket billigare än fiskolja.

Sverker
2005-02-01, 07:25
Omega-9 är den enkelomättade fettsyran oljesyra ( C18:1 )
Världens absolut vanligaste fettsyra. Finns överallt, i kött, fisk, mjölk, vegetabiliska oljor.

Någonstans mellan 25 - 35 % av allt fett vi äter är oljesyran.
Olivolja innehåller 70 % oljesyra och rapsoljan 60 %.