handdator

Visa fullständig version : OK. med 1 pripps energy efter träning?


sanoj
2005-01-31, 20:05
En halvliter pripps energy efter träning, OK lr?

TTT
2005-01-31, 20:09
Det innehåller knappast tillräkligt med kolhydrater, samt att du också skall ha protein efter träning.

Dåligt val

sanoj
2005-01-31, 20:13
Vad kan jag göra en drink efter träningen av då?...Morsan låter mig inte köpa några kosttillskott. :(

gorken
2005-01-31, 20:28
Vad kan jag göra en drink efter träningen av då?...Morsan låter mig inte köpa några kosttillskott. :(


Ät mat. Det förbjuder väl hon inte?
:eating:

TTT
2005-01-31, 20:29
Vad kan jag göra en drink efter träningen av då?...Morsan låter mig inte köpa några kosttillskott. :(

Fråga henne varför du inte får köpa kosttillskott. Förklara för henne vad en återhämtningsdrink är och varför man som tränande individ behöver snabba kolhydrater för att kunna återhämta sig snabbare.

Snabba kolhydrater kan du köpa i form av dextropur i vilken livsmedelsaffär som helst. Du finner detta jämte det vanliga strösockret.

Blandar du det med mjölk så får du i dig lite protein men att köpa vassle rekomenderas, då detta är ett snabbare protein.

Det är just de snabba kolhydraterna och proteinerna du skall ha efter träning och det finns det otaliga studier om.

davidh
2005-01-31, 20:32
Börja äta som en galning, sen äter du lite till. När morsan tröttnar på att bära hem kassar från affären och matkontot börjar bli lite tungt så kommer hon sponsra ditt proteinköp :eating:

KIRE
2005-01-31, 20:35
Vad kan jag göra en drink efter träningen av då?...Morsan låter mig inte köpa några kosttillskott. :(

Käka vanlig mat annars, se bara till att fettinnehållet är lågt i den måltiden.
Tex klyftpotatis och kyckling funkar utmärkt efter träning.
Eller gör en matlåda men jasminris och tonfisk som du har med till träningen och käkar direkt efter. Visst skulle kanske proteinpulver + druvsocker vara lite bättre men jag tror att för dom allra flesta är det skitsamma.

King Grub
2005-01-31, 20:38
Vad kan jag göra en drink efter träningen av då?...Morsan låter mig inte köpa några kosttillskott. :(

Dra en liter minimjölk och ät ett par småfrallor eller något i stället, om du inte har möjlighet att använda tillskott. Det klår en Pripps och du får mer än 35 gram protein på köpet.

KIRE
2005-01-31, 20:44
Dra en liter minimjölk och ät ett par småfrallor eller något i stället, om du inte har möjlighet att använda tillskott. Det klår en Pripps och du får mer än 35 gram protein på köpet.


Eller häll oboy i mjölken :love:
Kanongott och passar efter träningen :)

AnimalGen
2005-02-01, 10:38
En halvliter pripps energy efter träning, OK lr?

Använd en hel påse istället plus snabba protein tex:whey eller äggvitor.

Bite
2005-02-01, 10:53
Mitt tips är att du kräver att din mor läser in sig på vad kosttillskott egentligen är, innan hon förbjuder dig att använda dem. Proteinpulver och druvsocker är inget konstigt. Tillverkarna borde ge någon form av informationsblad som avdramatiserar det hela tycker jag, men det skulle väl förta en del av "magin" kanske.

mini_Arnold
2005-02-01, 10:54
Offtopic: Svara bara om du vill sanoj men hur gammal är du?

z_bumbi
2005-02-01, 11:29
Mitt tips är att du kräver att din mor läser in sig på vad kosttillskott egentligen är, innan hon förbjuder dig att använda dem. Proteinpulver och druvsocker är inget konstigt. Tillverkarna borde ge någon form av informationsblad som avdramatiserar det hela tycker jag, men det skulle väl förta en del av "magin" kanske.

Jag ser hellre att man som förälder läser in sig på att ägg inte är farligt, hur mycket grönsaker och frukt man bör äta varje dag, olika fettkällor osv än att slösa bort energi på vad olika tilllskott är för något. Det har man som förälder mycket större nytta av både för sina barns skull och även för sin egen.
Många som tränar skulle även de behöva göra samma sak innan de börjar kika på olika tillskott.

Att många företag har bundit ris åt egen rygg i den här frågan håller jag dock helt med om, kallar man sina produkter för anabolainjects och megarsupergainer så får man skylla sig själv när man upptäcker att idrottsförbund och andra organisationer tycker det är suspekt.

AcidSleeper
2005-02-01, 12:16
Den eviga och alltid lika roliga: "mamma låter mig inte köpa kosttillskott!"

Som flertalet redan har skrivit tycker jag att du ska ta och förklara för henne vad kosttillskott egentligen är och låta henne själv läsa om det.... De flesta som tvärvägrar låta "barn" äta sådant tror i någon mening att det är doping i någon mening.... Okunnighet med andra ord!

låt mamma ( :) ) veta att det inte är dopingpreparat!

Cilia
2005-02-01, 16:18
jag håller snarare med z_bumbi. Är man så ung så mamma bestämmer vad man får och inte får äta är det bättre att äta riktig mat än att koncentrera sig på kosttillskott.

Även bättre och mer användbar kunskap för föräldrarna och resten av familjen med.

KIRE
2005-02-01, 16:20
jag håller snarare med z_bumbi. Är man så ung så mamma bestämmer vad man får och inte får äta är det bättre att äta riktig mat än att koncentrera sig på kosttillskott.

Även bättre och mer användbar kunskap för föräldrarna och resten av familjen med.

Exakt