handdator

Visa fullständig version : latsdrag


grabben1980
2005-01-31, 19:12
vad funkar bäst för er, med v stång eller med "rak" stång.
Är det onödigt att köra både under ett träningspass?

lauria
2005-01-31, 19:16
Jag tycker att rak stång är helt överlägset...Personligen tycker jag att v-handtag är mkt svår att få bra kontakt med....

Som om det är onödigt att köra både vet jag inte...

Arne Persson
2005-01-31, 19:21
Vinklad stång, typ en sådan idiotstång som man oftast ser hos sjukgymnaster är helt j-vla vansinnig att köra med. Risken är uppenbar att man skadar handleden pga av en kraftiga ulnarflexionen som uppstår. Alla sunt tänkade individer inser snabbt att rak stång är helt överlägsen!

cosmo
2005-01-31, 19:42
jag kör med v (rodd) -grepp pga skador i axeln som inte gör att jag kan köra med rakstång

grabben1980
2005-01-31, 19:44
är v formade mindre belastande för axlar?

cosmo
2005-01-31, 19:46
det vet jag inte, jag vet dock att det går åt helvete om jag ska köra latsdrag med rakstång

edit: jag kör alltså latsdrag med smaltgrepp (roddhandtag)

Arne Persson
2005-01-31, 19:51
det vet jag inte, jag vet dock att det går åt helvete om jag ska köra latsdrag med rakstång

edit: jag kör alltså latsdrag med smaltgrepp (roddhandtag)

Ryggdrag med roddhandtag är en helt annan övning/rörelse än latsdrag. Så det går INTE att jämföra dessa båda övningar!

cosmo
2005-01-31, 19:54
Ryggdrag med roddhandtag är en helt annan övning/rörelse än latsdrag. Så det går INTE att jämföra dessa båda övningar!

ok :em:, nu skäms jag, har ju gått din kurs *screwy*

Karl_alfred
2005-01-31, 20:26
Vinklad stång, typ en sådan idiotstång som man oftast ser hos sjukgymnaster är helt j-vla vansinnig att köra med. Risken är uppenbar att man skadar handleden pga av en kraftiga ulnarflexionen som uppstår. Alla sunt tänkade individer inser snabbt att rak stång är helt överlägsen!
Arnold körde ju sånna chins :D

Arne Persson
2005-01-31, 20:34
Arnold körde ju sånna chins :D


Beroende på att raka stänger var sällsynta då av någon anledning.

grabben1980
2005-01-31, 20:41
slutsats e då att man bör använda rakstång framför roddhantaget vid latsdrag. om man kör med roddhandtaget tar den på andra ställen av ryggen då/ sämre.

Zipic
2005-01-31, 23:34
Jag tycker att variation funkar bäst. :) Brukar köra rak stång ibland, V-Handtag ibland och ibland både och. Får iaf mer träningsverk när jag varierar det lite. Kör jag rak stång i långa perioder och sen byter till V-handtag så känns det mer och vise verse.

Men det är kanske bara jag *screwy*

Arne Persson
2005-01-31, 23:37
slutsats e då att man bör använda rakstång framför roddhantaget vid latsdrag. om man kör med roddhandtaget tar den på andra ställen av ryggen då/ sämre.

Slutsatsen är att du jobbar med olika fibrer framför allt i M. latissimus dorsi vid dessa båda övningar. Vid latsdrag så är det meningen att du skall utföra en adductionsrörelse i axelleden och vid den andra övningen så utför du en extensionsrörelse i axelleden. Övningarna komplettera rvarandra.

Zipic
2005-02-01, 00:03
Slutsatsen är att du jobbar med olika fibrer framför allt i M. latissimus dorsi vid dessa båda övningar. Vid latsdrag så är det meningen att du skall utföra en adductionsrörelse i axelleden och vid den andra övningen så utför du en extensionsrörelse i axelleden. Övningarna komplettera rvarandra.

Så att variera det som jag skrev en bit upp är att rekomendera då? :)

Arne Persson
2005-02-01, 00:05
Så att variera det som jag skrev en bit upp är att rekomendera då? :)


VArför inte bägge i samma pass?

grabben1980
2005-02-01, 01:34
oki perfekt!

tack så mycket!

Bjorne
2005-02-01, 07:05
Det här var något nytt för mig, alltid kört med vinkladstång :)
Aja, blir att byta, som tur är har jag inte tagit på mig några skador ännu.

Hur tror ni det blir att ha ett ryggpass som ser ut såhär:
Latsdrag med rakstång 2 set
Rygddrag med v-grepp 2 set
Hantelrodd 4 set
Marklyft 4 set
Ryggresning 2 set

GhostRider
2005-02-01, 08:05
Har själv kört latsdrag med både rak stång och med v- handtag och det funkar alldeles utmärkt :thumbup:

Junior
2005-02-01, 08:39
Jag kanske är förvirrad :confused: , men jag tycker att det låter som att vi pratar om två olika stänger och ett handtag, no?

En vinklad stång (som är vinklad i ändarna) som Arne har dömt ut, en rak stång som är den man bör köra med och ett V-handtag för ryggdrag.

Stämmer det här eller ska jag somna om?

NerX
2005-02-01, 09:49
Jag kanske är förvirrad :confused: , men jag tycker att det låter som att vi pratar om två olika stänger och ett handtag, no?

En vinklad stång (som är vinklad i ändarna) som Arne har dömt ut, en rak stång som är den man bör köra med och ett V-handtag för ryggdrag.

Stämmer det här eller ska jag somna om?

Ja, det summerar la det mesta. Själv kör jag både med rak stång och v-handtag, får så himla skön pump efter det :D

Zipic
2005-02-01, 15:06
VArför inte bägge i samma pass?

Jo, men så jag brukar köra också. För det mesta. Ibland kör jag bara den ena av dem. Men oftast båda. :)

Sheogorath
2005-02-01, 15:30
Medveten om att detta är en tråd om latsdrag vågar jag ändå kasta mig in i debatten och säga att jag anser att latsdrag generellt sett är väldigt underlägsta chins som massabyggande övning. Latsdrag anser jag först och främst ska syfta till att bygga upp grundstyrkan hos en otränad person med målet att kunna hantera sin egen kroppsvikt för ett antal reps i smala underarmschins (alltså den lätta varianten). När man klarar en 10-15 sådana är det dags att börja träna på riktiga chins, och sen är det bara att brassa på med mer vikt i bälte efterhand som styrkan ökar i förhållande till kroppsvikten. Sen finns det ju byggare som p.g.a. sin enorma kropp inte kan göra chins ens med sin egen kroppsvikt, men det är en annan femma.

Sen angående handtagen tycker jag att de ska användas på lite olika sätt. Kör man i chins i V-grepp kan man köra en mycket lång rörelselängd där man när man fått hyfsad grundstyrka kan dra sig upp från raka armar och fixera tummarna mot bröstet i topläget (dvs med hakan en bra bit över handtaget), något som inte är möjligt med breda chins. Om man kompletterar dessa två övningar med latsdrag med rak stång där man gör motsvarande stopp när stången är mot bröstet (låg vikt fodras: jag kör chins med kroppsvikt 87 kg + 17.5 kg vikt men 37.5 kg i sådant latsdrag) får man alla aspekter av rörelsebanan: den explosiva styrkan genom vanliga chins (den bästa massabyggaren för lats enligt mig), samt kommer åt de fibrer som träffas av V-greppet specifikt samt får styrkan i bottenläget även med bred fattning av latsdragen. Såhär är mitt (och Hallars) pass upplagt nu och det känns tämligen komplett för ryggvidd:

3 x Chins med vikt (hakan över stången)
2 x Chins med vikt i V-grepp (markerat stopp med kroppen fixerad i toppläget)
2 x Latsdrag med rak stång (markerat stopp med stången tryckt mot bröstet)

Spec^
2005-02-01, 15:44
Latsdrag med V-Handtag och sittande kabelrodd med V-Handtag 2helt olika övningar? Eller är det samma muskel som tränas?


Smalt grepp eller brett i latsdrag med rakstång?

Wooch
2005-02-01, 16:19
Jag kör både med v-handtag och vanlig stång. Upplägget brukar givetvis variera.

Big_Vik
2005-02-02, 14:47
Åhhnej! Hur ska jag göra nu då? Just börjat köra V-drag och inbillar mig att kontaken blir bättre och vikterna högre. Skiljer vikter mycket för er? Mkt vikt är alltid bra :D

Bjorne
2005-02-02, 16:13
Åhhnej! Hur ska jag göra nu då? Just börjat köra V-drag och inbillar mig att kontaken blir bättre och vikterna högre. Skiljer vikter mycket för er? Mkt vikt är alltid bra :DTar mer med rak stång, tycker det går på lite väl mycket på biceps med v-hantag, fast kanske jag som inbillar mig :)