handdator

Visa fullständig version : Intag av vassle


doddio
2005-01-31, 17:00
Hur mycket protein och snabba kolhydrater / kg kroppsvikt ska man ta efter träning? Sen undrar jag även om vilka snabba kolisar, som lämpar sig att dricka direkt efter? Maltodextrin vet jag redan, men finns det nåt annat som även lämpar sig bra?

Slartibartfast
2005-01-31, 17:07
Ca 1 g kolhydrat/kg kroppsvikt och 0,5 g protein. Det är riktilinjer.

Druvsocker är också bra, men har personligen aldrig fattat varför man skulle ta det när det finns maltodextrin.

King Grub
2005-01-31, 17:25
Proteinmängden räcker utmärkt med 20-30 gram (30 är garanterat mer än nog) förutsatt att du fyller på igen med vanlig mat inom en timme.

doddio
2005-01-31, 17:34
Okej. Funkar inte vitt bröd och liknande som kolhydratkälla? Eller man kanske borde satsa på maltodextrin?

King Grub
2005-01-31, 17:37
Okej. Funkar inte vitt bröd och liknande som kolhydratkälla? Eller man kanske borde satsa på maltodextrin?

Jo, det funkar, men ger långsammare glykogeninlagring än maltodextrin.

Snabbast ger Vitargo och amylopektin som finns i Rapid Recovery.

Långt efter hamnar maltodextrin.

Ytterligare 5% långsammare är druvsocker.

Allt annat är långsammare.

Fördelen med kolhydrat från mat är att du får näringsämnen på köpet, men förhoppningsvis har du ett antal måltider till under dagen att tillfredsställa näringsbehovet på, så du kan koncentrera dig på få bra återhämtning, skapa snabb glykogeninlagring och att stimulera proteinsyntes med efterträningsdrinken.

doddio
2005-01-31, 17:41
Jo, det funkar, men ger långsammare glykogeninlagring än maltodextrin.

Snabbast ger Vitargo och amylopektin som finns i Rapid Recovery.

Långt efter hamnar maltodextrin.

Ytterliggare 5% långsammare är druvsocker.

Allt annat är långsammare.

Fördelen med kolhydrat från mat är att du får näringsämnen på köpet, men förhoppningsvis har du ett antal måltider till under dagen att tillfredsställa näringsbehovet på, så du kan koncentrera dig på få bra återhämtning, skapa snabb glykogeninlagring och att stimulera proteinsyntes med efterträningsdrinken.

Okej, låter logiskt. Eftersom jag inte använt tillskott ska jag köpa 1 kg vassle och prova. Dock skulle jag även vilja prova maltodextrin, men jag vet inte var man kan köpa det i mindre förpackningar?

KIRE
2005-01-31, 20:29
Okej, låter logiskt. Eftersom jag inte använt tillskott ska jag köpa 1 kg vassle och prova. Dock skulle jag även vilja prova maltodextrin, men jag vet inte var man kan köpa det i mindre förpackningar?

Köp dextropur istället då. Finns i alla mataffärer och kostar ca 15kr för 400gram.
Maltodextrin är jobbigt att få tag i och finns bara i stora förpackningar. Så
ska du bara köpa ett kg protein och testa med så strunta i maltodextrin.

Finns 25kg säck annars i kolloshopen.