handdator

Visa fullständig version : Ta körkort som privatist?


Yooo
2005-01-31, 16:31
Jag håller på och ska ta körkort och nu undrar jag om det stämmer att körinspektörerna på vägverket har tillgång till register där de kan se hur många körlektioner på körskola man har tagit? Jag är själv till största delen privatist och lite orolig för att bedömas hårdare på grund utav det.

nordlander
2005-01-31, 16:33
Kan du köra bil så får du ditt körkort. Gör du fel så får du det inte. Om du kör prickfritt så kan dom ju inte direkt sätta dit dig.

internethjälten
2005-01-31, 16:34
Jag håller på och ska ta körkort och nu undrar jag om det stämmer att körinspektörerna på vägverket har tillgång till register där de kan se hur många körlektioner på körskola man har tagit? Jag är själv till största delen privatist och lite orolig för att bedömas hårdare på grund utav det.

Well, de har säkert tillgång att kolla upp vilket resultat du gjort på halkbanan, teoribiten etc och du kommer garanterat kollas hårdare som privatist än som lärling till en körskolelärare då de säkerligen utgår från att den som lär dig inte är lika bra som en utbildad lärare...

Själv körde jag upp som privatist och fick köra i 45min medans blondinen som körde efter mig fick köra i 15min... well, jag fick körkortet iaf så lycka till !!

z_bumbi
2005-01-31, 16:37
Jag håller på och ska ta körkort och nu undrar jag om det stämmer att körinspektörerna på vägverket har tillgång till register där de kan se hur många körlektioner på körskola man har tagit? Jag är själv till största delen privatist och lite orolig för att bedömas hårdare på grund utav det.

De har väl ingen anledning att kolla på hur många lektioner du har kört?

Yooo
2005-01-31, 16:42
du kommer garanterat kollas hårdare som privatist än som lärling till en körskolelärare då de säkerligen utgår från att den som lär dig inte är lika bra som en utbildad lärare...




Det är just det jag undrar om, kan de verkligen se att man är inskriven på en körskola?


Tackar :bow:

alle
2005-01-31, 16:46
Det är just det jag undrar om, kan de verkligen se att man är inskriven på en körskola?


Tackar :bow:

Körskoleläraren lämnar en liten "dagbok" till uppkörningsgubben där det står när och hur många lektioner man tagit. Det står även när man gjort teoriprov, halkbana osv.

Vastrix
2005-01-31, 16:53
Körskoleläraren lämnar en liten "dagbok" till uppkörningsgubben där det står när och hur många lektioner man tagit. Det står även när man gjort teoriprov, halkbana osv.

Helt rätt, jag hade tagit 4 40min lektioner och inspektörens kommentar var "du har kört en del privat va?"
Jag har klarat 3 uppkörningar och blivit kuggad en gång. När jag blev kuggad körde jag upp som privatist. Jag blev INTE kuggad pga. att jag var privatist. Visst finns det rötägg till inspektörer men många verkar skylla på att de kör upp som privatister när de blir kuggade.

/V.

Hamrin
2005-01-31, 16:55
Killen jag körde upp med frågade mig hur många lektioner jag hade tagit. Tror säkert att dom kan kolla upp det ifall de vill, ser dock ingen större anledning varför dom skulle kolla upp det. Det intressanta är väl ändå hur man kör på uppkörningen.

z_bumbi
2005-01-31, 17:05
Varför skulle man få med sig en loggbok från körskolan, anser körskolan att man är klar för att köra upp så är man ju det oavsett hur många lektioner man har kört?
Är det något som alla körskolor gör idag eller är det något lokalt fenomen?

Hamrin
2005-01-31, 17:07
Varför skulle man få med sig en loggbok från körskolan, anser körskolan att man är klar för att köra upp så är man ju det oavsett hur många lektioner man har kört?
Är det något som alla körskolor gör idag eller är det något lokalt fenomen?

Det är inte alltid körskolan anser att man är klar för uppkörning. Började bråka med min körskolelärare då jag vägrade att ta mer än tre lektioner, ändå klarade jag uppkörningen galant. Förmodligen är det något lokalt fenomen.

alle
2005-01-31, 17:17
Varför skulle man få med sig en loggbok från körskolan, anser körskolan att man är klar för att köra upp så är man ju det oavsett hur många lektioner man har kört?
Är det något som alla körskolor gör idag eller är det något lokalt fenomen?

Tja man kan spara en del tid på det, kör man t.ex. helt perfekt de första 15 minutrarna o uppkörningsgubben ser att man har gjort alla moment på körskolan så slipper man ofta köra den sista halvtimman.

Själv fick jag dock köra ca 50 minuter eftersom gubben dirigerade mig så man hamnade mitt ute i ingenstans och fick köra 25 minuter på en grusväg för att komma tillbaka.

Sony
2005-01-31, 17:23
De vet ju om man kör som privatist eller via körskola, och man kan väl anta att de granskar en noggrannare som privatist eftersom de vet att körskolan inte låter folk försöka ta körkortet innan man "kan" köra eller åtminstone klarat alla moment. En privatist däremot har ju ingen "utbildad" sett köra innan. Att de kan se hur många lektioner man tagit tycker jag låter knepigt, men inte omöjligt.

Med 'noggrannare' menar jag inte nödvändigtvis hårdare men de lär väl vara mån om att gå igenom många olika delar så att man hinner på en uppfattning om elevens körförmåga.

Styrkebyggare
2005-01-31, 17:24
Efter 8-9 lektioner tyckte jag att det började kännas bra (körde en del privat också). I detta läge så sa körskoleläraren att vi skulle köra en dubbellektion (repetition) + en simulerad uppkörning (en lektionstimma till) för att sen köra upp i körkolans regi (kostnad: 1,25 körlektioner).

Jag räknade ut att jag kunde bränna tre uppkörningar innan jag landade på samma kostnad som körkolans alternativ - förutsatt att det senare skulle lyckas i första försöket.

Hursomhelst så körde jag en halv dag med farsan och repeterade, bokade en tid privat och fixade skiten. Det är säkert så att vissa inspektörer kan vara jobbigare än andra beträffande privatister, men det är betydligt fler än jag som har erfarit att trafikskolorna vill klämma ut ett extra antal lektioner för att "släppa" en till uppkörning. Känner man sig någorlunda säker så tycker jag inte att man skall dra sig för att köra upp privat.

bladhet
2005-01-31, 17:33
Har aldrig satt en fot på en trafikskola och jag klarade då körkortet på fösta försöket, inte är det några problem att vara privatist.

alle
2005-01-31, 17:34
Har aldrig satt en fot på en trafikskola och jag klarade då körkortet på fösta försöket, inte är det några problem att vara privatist.
Å andra sidan finns det ju statistik som pekar på att det är betydligt lättare att köra upp uppe i norra Sverige.

Yooo
2005-01-31, 18:03
Jag är rätt så kritisk till körskolor, dom verkar ju bara försöka hålla en kvar så länge som möjligt för att tjäna pengar. Undrar hur jag skall göra, känner mig väldigt säker men inspektörerna i den här staden är enormt petiga. Uppsala är enligt statistik en av de svåraste städerna i sverige, om det sedan är för att folk här är jävligt dåliga på att köra bil låter jag vara osagt. Ett litet dilemma.

joonah
2005-02-01, 00:17
Å andra sidan finns det ju statistik som pekar på att det är betydligt lättare att köra upp uppe i norra Sverige.


Har du någon länk till den?

Hade varit intressant att se om de menar att det vore mycket lättare t.ex. här i Luleå än i t.ex. Växjö som är två städer med ungefär samma folkmängd eller om de menar typ någon riktigt liten håla och Stockholm.

alle
2005-02-01, 00:19
Har du någon länk till den?

Hade varit intressant att se om de menar att det vore mycket lättare t.ex. här i Luleå än i t.ex. Växjö som är två städer med ungefär samma folkmängd eller om de menar typ någon riktigt liten håla och Stockholm.

Vet inte om man kan hitta det på internet men min körskolelärare sa att man undersökt det och kommit fram till att det var hårdast i södra sverige, främst i större städer.

Yankeee
2005-02-01, 00:26
http://expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=179330

joonah
2005-02-01, 00:30
Hittade ett par artiklar och visst är det kanske lite regionala skillnader i hur pass lätt det är att klara körkortet, men jag tror även det beror på hur pass mycket man har kört innan, här uppe behövs bilen i mycket större utsträckning.

edit: Artiklarna (http://www.sr.se/sok/index.asp?Action=search&all=uppk%F6rning+statistik&x=0&y=0)

Hades
2005-02-01, 00:35
Jag har klarat 3 uppkörningar och blivit kuggad en gång.
Tyckte du det var så kul att köra upp eller var det för olika fordon? :)

Metal_boy_
2005-02-01, 02:50
Va för 2 år sen jag tog körkort. Köpte böcker på en körskola och läste igenom dem på några veckor, sen så gjorde jag teoriprovet och klarade det och därefter halkan, sen uppkörningen. Klarade allt även med panikattacker, körkortet gick endast på 3000:- :cool:

blekfet2
2005-02-01, 05:20
Jag håller på och ska ta körkort och nu undrar jag om det stämmer att körinspektörerna på vägverket har tillgång till register där de kan se hur många körlektioner på körskola man har tagit? Jag är själv till största delen privatist och lite orolig för att bedömas hårdare på grund utav det.


inte bryr dom sig hur många körlektion du tagit...själv tog jag en körlektion å nog fan fick jag mitt körkort...

Loke
2005-02-01, 07:53
Hah, ja det är typiskt att man ska bo där det är som svårast. Man kanske skulle åka till norrland och ta det.. Visserligen tror jag det är så att bondungar, speciellt i norrland, kör väldigt myket, redan som unga. Att köra runt med epa och traktor hjälper mycket, och sen är det många som börjar köra bil i viss mån så fort dom kan nå ner till pedalerna. Många års erfarenhet hjälper nog bättre än många lektioner...

Yooo
2005-02-01, 10:16
Hah, ja det är typiskt att man ska bo där det är som svårast. Man kanske skulle åka till norrland och ta det.. Visserligen tror jag det är så att bondungar, speciellt i norrland, kör väldigt myket, redan som unga. Att köra runt med epa och traktor hjälper mycket, och sen är det många som börjar köra bil i viss mån så fort dom kan nå ner till pedalerna. Många års erfarenhet hjälper nog bättre än många lektioner...




Jag vill ha papper på att jag kan köra bil där jag bor. Känns rätt dumt att behöva resa flera mil. Men uppsala och solna är svårast i sverige, och sverige sägs vara svårast i världen. :(

Yankeee
2005-02-01, 10:22
Jag vill ha papper på att jag kan köra bil där jag bor. Känns rätt dumt att behöva resa flera mil. Men uppsala och solna är svårast i sverige, och sverige sägs vara svårast i världen. :(

Bra tänkt. Det är ganska dumt egentligen att åka till norrland och köra upp. Eftersom att det är som dag och natt att köra i t.ex Stockholm och Storuman.
Man kommer inte att kunna hantera trafiken på samma sätt och kommer därför utgöra en (större) fara för sig själv och andra.

Yooo
2005-02-01, 10:32
Bra tänkt. Det är ganska dumt egentligen att åka till norrland och köra upp. Eftersom att det är som dag och natt att köra i t.ex Stockholm och Storuman.
Man kommer inte att kunna hantera trafiken på samma sätt och kommer därför utgöra en (större) fara för sig själv och andra.




Just precis. Vilken idiot som helst kan ju inte köra bil. Nej, hellre kuggar jag ett par gånger och har bevis på att jag kan köra bil, änn tar det direkt och har dålig koll.

Henke
2005-02-01, 11:04
Jag tror att den första gubben jag hade vid uppkörningen inte gillade privatister, han kuggade mig för att jag inte kollade mönsterdjupen på däcken innan vi körde iväg, klantigt att glömma men tyckte ändå att det var larvigt, andra uppkörningen gick hur bra som helst.
Båda gångerna var i uppsala.

MVH

blekfet2
2005-02-01, 12:45
Hah, ja det är typiskt att man ska bo där det är som svårast. Man kanske skulle åka till norrland och ta det.. Visserligen tror jag det är så att bondungar, speciellt i norrland, kör väldigt myket, redan som unga. Att köra runt med epa och traktor hjälper mycket, och sen är det många som börjar köra bil i viss mån så fort dom kan nå ner till pedalerna. Många års erfarenhet hjälper nog bättre än många lektioner...



nja...har aldrig suttit i en å kommer nog aldrig göra det heller...Epa måste nog vara det mest tragiska som finns....=)

men å köra bil klarar vem som helst av....bara tänka logiskt å inte ha tummen uppkörd i arslet :hbang:

Yooo
2005-02-01, 12:46
Jag tror att den första gubben jag hade vid uppkörningen inte gillade privatister, han kuggade mig för att jag inte kollade mönsterdjupen på däcken innan vi körde iväg, klantigt att glömma men tyckte ändå att det var larvigt, andra uppkörningen gick hur bra som helst.
Båda gångerna var i uppsala.

MVH



Du är inte den enda som kört upp i uppsala som blivit kuggad för sådana skitsaker. Hette inspektören möjligtvis Jan?

Henke
2005-02-01, 13:28
Mycket möjligt, var ett par år sedan, det var en yngre kille relativt kortklippt har jag för mig, andra gången var det en äldre gubbe som var mycket trevlig.

MVH