handdator

Visa fullständig version : Ägg! Vill ha en bra förklaring!

makkans
2005-01-31, 15:15
Jag har hört både att man ska äta bara äggulan eller vitan.
jag har hört att man inte ska äta mer än 2 ägg i veckan.
Man ska inte steka ägget eller äta det rått utan man ska koka ägget.
stämmer detta och har ni mer roliga påståenden som jag inte har tagit upp??
(|):whipped: "piska fedda:P"

Tolkia
2005-01-31, 15:21
Jag har hört både att man ska äta bara äggulan eller vitan.
jag har hört att man inte ska äta mer än 2 ägg i veckan.
Man ska inte steka ägget eller äta det rått utan man ska koka ägget.
stämmer detta och har ni mer roliga påståenden som jag inte har tagit upp??
(|):whipped: "piska fedda:P"
1: Bara om man av någon anledning äcklas av smaken på den ena eller den andra, eller vill använda dem till något speciellt (försök göra maränger med hela ägg ...). I och för sig är äggvitan godare än gulan ...

2: Bara om man lever i missuppfattningen att kolesterolet i gulan skulle höja blodkolesterolet på ett ohälsosamt sätt (i själva verket producerar kroppen större delen av kolesterolet själv, så för att sänka blodfetterna är det bättre att försöka "hyfsa" hela kosten på en gång). En frisk individ ledsnar troligen på smaken innan det blir tal om någon hälsorisk.

3: Man skall inte äta det rått, pg.a. salmonellarisken. Risken är låg i Sverige, men salmonella är tillräckligt obehagligt för att man skall vilja undvika det, tro mig. Vad man sedan gör med det är väl mest en smaksak. Möjligen blir det mindre fett med kokt ägg (beroende på hur man steker, förstås).

gargantua
2005-01-31, 17:45
Finns det något som indikerar på att intag kring 150-240 (3-5 ägg) gram om dagen är skadlig i långa loppet?

King Grub
2005-01-31, 18:09
Finns det något som indikerar på att intag kring 150-240 (3-5 ägg) gram om dagen är skadlig i långa loppet?

För en frisk individ? Nej.

"The most recent American Heart Association guidelines no longer include a recommendation to limit egg consumption, but recommend the adoption of eating practices associated with good health. Based on the epidemiologic evidence, there is no reason to think that such a healthy eating pattern could not include eggs."

J Am Coll Nutr. 2004 Dec;23(6 Suppl):596S-600S. A review of scientific research and recommendations regarding eggs.

"...total dietary fat and saturated fat were primary dietary determinants of serum total and low-density lipoprotein (LDL) cholesterol levels, not dietary cholesterol.

...there is little relationship between dietary cholesterol intake and cardiovascular mortality.

...for most healthy individuals, endogenous synthesis of cholesterol by the liver adjusts to the level of dietary cholesterol intake. Educating health professionals about the relatively weak association between dietary cholesterol and the relatively strong association between serum cholesterol and saturated fat and trans fats helped keep consumers informed about healthy diets and ways to control blood cholesterol."

J Am Coll Nutr. 2004 Dec;23(6 Suppl):616S-620S. The Canadian experience: why Canada decided against an upper limit for cholesterol.

"A recent study, which examined the intake of 117,000 nurses and health professionals over a 14-y period, found no difference in the relative risk for CHD between those who consumed less than one egg a week and those who ate more than one egg a day"

J. Nutr. 134:187-190, January 2004. Are the Current Dietary Guidelines Regarding Egg Consumption Appropriate?

"On average, the LDL:HDL ratio change per 100 mg/day change in dietary cholesterol is from 2.60 to 2.61, which would be predicted to have little effect on heart disease risk. These data help explain the epidemiological studies showing that dietary cholesterol is not related to coronary heart disease incidence or mortality across or within populations."

J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5 Suppl):540S-548S. The impact of egg limitations on coronary heart disease risk: do the numbers add up?

"Analysis of the available epidemiological and clinical data indicates that for the general population, dietary cholesterol makes no significant contribution to atherosclerosis and risk of cardiovascular disease."

Biochim Biophys Acta. 2000 Dec 15;1529(1-3):310-20. Dietary cholesterol and atherosclerosis.

davidh
2005-01-31, 20:38
Känns bra att veta då jag älskar ägg, speciellt gulan. :eating:

bicep_wannabe
2005-02-01, 11:34
Jag också.. Kan inte sluta äta det..

jwzrd
2005-02-01, 11:46
Då kan jag mao fortfarande lugnt glufsa i mig mina 10 ägg om dagen. :D

physique
2005-02-01, 12:18
Då kan jag mao fortfarande lugnt glufsa i mig mina 10 ägg om dagen. :D