handdator

Visa fullständig version : mat å kalorier


Raven
2005-01-31, 13:32
Hallå.
posta detta på ett annat forum men fick priset för årets onödigaste tråd samt tråden stängd av nån löjlig orsak men hoppas få bättre svar här.

för snart 2 veckor sen blev jag sjuk pensionär så jag sitter numer mest hemma framför datorn och undrar.

är 2000 kalorier per dag mycket ?
var nånstans bör jag helst ligga ?

kille på 25 år om det är till hjälp.

Vill inte gå upp en massa i vikt utan tänkte kolla upp detta innan det är försent så att säga.

Mvh Raven

King Grub
2005-01-31, 13:49
Det var väl ingen onödig fråga. :) Välkommen till Kolozzeum.

Här kommer Harris och Benedicts gamla beprövade uträkning till nytta igen:

Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.

Bra siffor för intag av näringsämnen (ungefärliga, förstås) är 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 gram protein per kilo kroppsvikt, samt resten från kolhydrat, tills önskat energiintag är uppnått. Kolhydratmängden regleras efter aktivitetsnivå. Sitter du mest stilla behöver du inga gigantiska mängder kolhydrat.

Raven
2005-01-31, 15:56
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

phu matte har aldrig varit min starka sida :em:

min vikt ligger för tillället runt 125kg.
längd 193
ålder 25

66.5 + 1718.75 + 965.579 - 169.375 = 2581.454 * 1.2 = 3097.7448

King Grub skulle du kunna berätta om jag räknat rätt eller HELT åt skogen ?

är 3097.7448 antalet kalorier ?
isåfall så ligger jag under det utan problem nu.

King Grub
2005-01-31, 16:01
Det stämmer bra det. Dock ser jag att du är rätt tung (överviktig?). Består vikten mer av fett än hos genomsnittspersonen stämmer inte uträkningen lika bra längre; den är från en tid då medelpersonen var genomsnittligt betydligt smalare och mer vältränad än i dag. Är du överviktig får du räkna med att siffran för ditt energibehov är lägre än vad uträkningen ger.

Raven
2005-01-31, 16:03
kan du säga hur mycket lägre energibehovet blir ?

EDIT:
ja överviktig.

blekfet2
2005-01-31, 16:09
fan formeln stämde juh nästan klockrent på mig =)
sweet

Lizard
2005-01-31, 20:12
kan du säga hur mycket lägre energibehovet blir ?

Lättast är att du räknar på din egentliga normalvikt och tar resultatet av den.

Jag gör om 'at:
Jag utgår från att du egentligen bör väga nittio kilo och då ska du äta cirkus 2100kcal/dag om det enda du gör är att borsta tänderna.

Lizard

z_bumbi
2005-01-31, 20:18
Lättast är att du räknar på din egentliga normalvikt och tar resultatet av den.

Jag gör om 'at:
Jag utgår från att du egentligen bör väga nittio kilo och då ska du äta cirkus 2100kcal/dag om det enda du gör är att borsta tänderna.

Lizard

Varför ska han räkna på en så låg påhittat kroppsvikt?
Fett förbrukar också energi så skillnaden när det gäller förbrukning blir inte så stor för viloförbrukningen, räknar man däremot på 35 kg under den verkliga kroppsvikten så kommer man att hamnar på ett rejält underskott och kan man dessutom inte träna så är detta ingen höjdare i längden.

Raven
2005-01-31, 20:28
mycke å tänka på.
nu har jag iallafall fått ett bättre hum om det där med kalorier.

Tack för hjälpen allihopa *yourock*

King Grub
2005-01-31, 20:33
35 kilo fett förbrukar inte mer än 157 kcal per dygn för att existera, så att räkna bort dem borde inte innebära några enorma energiförluster, utan kanske bara göra det lättare att hamna på det lämpliga energiintaget för viktnedgång?

KIRE
2005-01-31, 20:41
Sitter du vid datorn hela dagen och inte gör något annat alls så är nog 2000kcal en rätt bra siffra(lite låg kanske men det är väl ingen nackdel om du är överviktig). Förbrukningen i total vila brukar vara väldigt låg oavsett kroppsvikt. Om du däremot skulle aktivera alla dina kilon skulle förbrukningen skjuta i höjden ordentligt. Har du inga möjligheter att aktivera dig alls pga sjukdomen?

z_bumbi
2005-01-31, 20:43
35 kilo fett förbrukar inte mer än 157 kcal per dygn för att existera, så att räkna bort dem borde inte innebära några enorma energiförluster, utan kanske bara göra det lättare att hamna på det lämpliga energiintaget för viktnedgång?

För viloförbrukningen spelar det ingen större roll men så fort man rör sig så inverkar det ju ganska rejält.

Utan att veta mer om bakgrunden i det här fallet så kan i alla fall inte jag säga så mycket mer just här, jag behöver lite mer information om vad det är för problem och så vidare.

Raven: Jag förstår självklart om du inte vill gå ut med vad det är för problem på ett öppet forum och skulle kanske föreslå ett besök hos en dietist och/eller en sjukgymnast beroende på vad det är för problem.

Raven
2005-01-31, 20:50
Har du inga möjligheter att aktivera dig alls pga sjukdomen?

väldigt lite.
har haft huvudvärk i 3.5 år sömnproblem och kraftig orkeslöshet för att nämna lite.

vissa dagar är det knappt jag klarar av att stå 3 minuter i kö när jag handlar mat i butiken.

har varit jojo effekt på vikten sen jag blev sjuk och ingen läkare jag träffat kan ge mej nån som helst förklaring till det eller nåt annat.
hoppas det kommer bli till sommaren.

satt och räkna lite 2000 kalorier är inget större problem för mej för tillfället.

King Grub
2005-01-31, 20:51
För viloförbrukningen spelar det ingen större roll men så fort man rör sig så inverkar det ju ganska rejält.

Absolut! Jag förutsatte att han satt rätt still efter informationen i första inlägget. :)

Max
2005-02-01, 18:57
väldigt lite.
har haft huvudvärk i 3.5 år sömnproblem och kraftig orkeslöshet för att nämna lite.
Detta var några av de sakerna som löste sig när jag började träna och äta lite mer näringsrik mat. Jag anser dock inte att jag gått till överdrift, tränat sansat och unnar mig pizza ibland osv.

Raven
2005-02-01, 19:10
det är mycket mer än jag skrev.

allt va bra tills jag fick influensa för 3.5 år sen.
tog 14 dagar innan jag ens gick utanför dörren.
precis efteråt så fick jag lung inflammation och hamna på sjukhus.
tog över 4 dagar innan läkarna kunde säga vad det var.
dom började diskutera hjärtfel först och sen blodpropp för att sluta med lunginflammation.

tappa aptiten TOTALT efter det och sluta med att jag hamna på sjukhus igen för 3 år sen.
hade hb 79 då.
läkarna tar prover på prover som är dåliga och kan inte förklara varför dom är dåliga.
dom kan inte förklara varför jag har huvudvärk orkeslöshet trötthet muskel och led värk till exempel.
måste äta mediciner med b12 och folsyra annars kan kroppen inte producera blod men läkarna kan inte förklara varför jag måste äta dom.

finns inte så mycke å göra än att försöka äta nåt sånär kalorisnålt.

Max
2005-02-01, 19:15
äta kalorisnålt = (oftast) lite näring vilket inte alltid är toppen. Kan du ta promender? Jag försöker inte vara elak men det låter som om du vore handikappad. Försök hitta nån motionform som passar dig och som du tycker är rolig. Testa, gör ett försök på nåt introduktionspass i spinning eller qigong, och upprepa om du tycker om det, du kanske skulle må bättre :)

Raven
2005-02-01, 19:29
eftersom jag inte kunnat arbeta dom senaste 3.5 åren då jag varit sjuk så har jag varit hänvisad till soc men eftersom jag har blivit sjuk pensionär nu så har jag rätt till aktiviter enligt lagen om LSS.

ska försöka få nån form av praktik 3-4 dagar i veckan.

känner mej själv tillräckligt bra för att veta att jag inte kommer gå promenader till exempel.
tar hellre en gräsklippare och springer runt med till exempel.

EDIT:
ska äta kalorisnålt men inte fel.
har till exempel en gryta som är J****GT god.

potatis morötter ärter blomkål bacon salt peppar kryddpeppar lagerblad vatten katrinplommon

raZmus
2005-02-09, 09:54
Det var väl ingen onödig fråga. :) Välkommen till Kolozzeum.

Här kommer Harris och Benedicts gamla beprövade uträkning till nytta igen:

Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren.

Bra siffor för intag av näringsämnen (ungefärliga, förstås) är 1 gram fett per kilo kroppsvikt, 2 gram protein per kilo kroppsvikt, samt resten från kolhydrat, tills önskat energiintag är uppnått. Kolhydratmängden regleras efter aktivitetsnivå. Sitter du mest stilla behöver du inga gigantiska mängder kolhydrat.


Tufft, det där har jag inte sett tidigare. Tänk vad de kunde redan på den tiden :] Är det denna formel som används för att räkna ut BEE "alltid"? jag tänker te x på Uppladdningen.nu (de kallar iofs det för BMR där)?

King Grub
2005-02-09, 10:15
Tufft, det där har jag inte sett tidigare. Tänk vad de kunde redan på den tiden :] Är det denna formel som används för att räkna ut BEE "alltid"? jag tänker te x på Uppladdningen.nu (de kallar iofs det för BMR där)?

Harris & Benedict ligger till grund för de flesta energiberäkningsprogram.

En annan, senare ekvation är Mufflinekvationen för RMR,

Män: (10 x kg) + (6.25 x cm) - (5 x ålder) + 5

Kvinnor: (10 x kg) + (6.25 x cm) - (5 x ålder) - 161

Diana
2005-02-09, 15:59
känner mej själv tillräckligt bra för att veta att jag inte kommer gå promenader till exempel.
tar hellre en gräsklippare och springer runt med till exempel.



bra! gör de till en vana om de e motionsformen du tycker de e skojj :) för de farligaste man kan göra när man e sjukskriven/förtidspensionär e att vara inaktiv, de tär något enormt både psykiskt o fysiskt. har du prövat styrketräning? eller spinning som nån nämnde här ovan förresten? dina besvär kommer definitivt lindras om du hittar nån bra motionsform!

Raven
2005-02-09, 21:21
spinning styrketräning etcera är inget som intresserar mej och jag känner mej själv tillräckligt bra för att veta att det inte ens är nån ide att försöka.

däremot håller jag på att renovera 1 moped för tillfället så jag sitter inte bara hemma.

ska kolla upp praktik mer när det blir varmare.
har mycket ont av kyla.

Raven
2005-02-15, 03:58
undrar om nån kan rekommendera nåt man kan gå och småäta på ?

helst inte frukt för det äter jag redan 1kg per dag.

King Grub
2005-02-15, 06:38
Nötter och mandlar.

Raven
2005-02-15, 12:51
innehåller inte dom rätt mycket fett ?

Hades
2005-02-15, 13:08
innehåller inte dom rätt mycket fett ?
Jo, men nyttigt sådant!

Raven
2005-02-16, 02:51
Kolla om du är sockerberoende
Har du under det senaste året...
1...ätit mer sötsaker än du tänkt dig och inte kunnat sluta?
2...försummat dina vardagliga åtaganden på grund av att du ätit för mycket sötsaker?
3...känt att du vill eller
behöver ändra ditt sätt att äta eller handskas med sötsaker?
4...hört vänner eller familj klaga på hur mycket eller när du äter sötsaker?
5...varit helt upptagen av tankar på när du ska få äta eller köpa sötsaker?
6...använt sötsaker för att lindra ångest,
nedstämdhet, ilska eller tristess?

Resultat: Om du svarar ja på två eller fler frågor finns en risk att du är socker*beroende.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,601789,00.html

får va glad för det lilla.
enligt detta som jag hitta på aftonbladet är jag inte socker beroende.

hur är det med riskakor och liknande ?

Beast
2005-02-16, 02:57
Mår du tillräckligt bra för att börja motionera eller eventuellt styrketräna på gym?
Om du bara klarar av ett par tre dagar så spelar det ingen roll, kör i lungt tempo och kolla hur mycket du klarar av.
Lycka till

King Grub
2005-02-16, 06:51
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,601789,00.html

får va glad för det lilla.
enligt detta som jag hitta på aftonbladet är jag inte socker beroende.

hur är det med riskakor och liknande ?

Ignorera fullständigt liknande artiklar i Aftonbladet.

Raven
2005-02-16, 13:36
Ignorera fullständigt liknande artiklar i Aftonbladet.

vet att man ska ta dom med en nypa salt men äter för tillfället inte mycket socker.
köper godis 2-5 ggr per månad och inga söta läskedrycker.
äter heller inte kalas puffar till exempel.

King Grub
2005-02-16, 13:38
Det gör du ju helt rätt i. :thumbup: Men deras "sockerberoende" som det låter som halva befolkningen lider av är nog bara oftast dålig insulinkänslighet på grund av allmänt dålig kost och för lite motion.

Raven
2005-02-16, 14:28
ibland blåses en del problem upp nåt så groteskt.
jo dom flesta jag känner äter inte riktigt rätt.
och ingen motionerar.

mitt största socker intag är nog dom där kakorna jag köper då och ibland.
0-3 ggr i veckan.

är allt annat än lätt å hitta rätt bland alla paket å varor.

kolla på chips för ett halvår sen.
stog med MYCKET stor text 35% mindre fett.
kollade hur mycket kalorier det var och konstatera att det va nästan lika mycket som i vanliga chips.

Thony
2005-02-16, 14:38
Hallå.
posta detta på ett annat forum men fick priset för årets onödigaste tråd samt tråden stängd av nån löjlig orsak men hoppas få bättre svar här.


Hahha snällt.. :D

Raven
2005-02-17, 15:11
blev lite småsur så ja skicka mail till alla administratörer på det forumet och fråga varför för jag fick inget svar från killen som låste tråden.
bara 8-10 mail.

FabioG
2007-06-29, 16:42
King Grub verkar vara duktig på det här, så jag frågar dig:

För att minska i underhudsfett måste man ju förbränna mer energi än vad man får i sig, och genom uträkningen för BEE så får man fram hur mycket man bör äta. Hur vet man hur mycket man förbränner om man sitter vid datorn en hel dag respektive tar en promenad på 1-2 timmar på en dag?

Handcuff
2007-06-29, 16:49
King Grub verkar vara duktig på det här, så jag frågar dig:

För att minska i underhudsfett måste man ju förbränna mer energi än vad man får i sig, och genom uträkningen för BEE så får man fram hur mycket man bör äta. Hur vet man hur mycket man förbränner om man sitter vid datorn en hel dag respektive tar en promenad på 1-2 timmar på en dag?

Det vet man inte..man kollar i någon av de 500 trådarna som behandlar ämnet :thumbup:

King Grub
2007-06-29, 16:53
Hej, FabioG!

Sitter du blickstilla utan att röra dig, förbrukar du ungefär lika mycket energi per timme som du är tung, dvs väger du 80 kilo förbrukar du 80 kcal på en timmes sittande och stirrande. Ungefär.

Sitter du vid en dator eller ett skrivbord och gör typiskt kontorsarbete, skulle du förbruka 150 kcal i stället. Också ungefär.

Handcuff
2007-06-29, 16:55
Trodde det handlade om den förBANNAe aktivitetsfaktorn igen :em: