handdator

Visa fullständig version : Råd ang. "fett-tillskott" (eller annat tillskott)?


Tolkia
2005-01-31, 13:01
Startar härmed en tråd som formligen inbjuder till svar i stil med "Det finns en sökfunktion, använd den" och "Meet Mr Google". Anledningen till att jag ändå gör det är att jag redan använt sökfunktionen respektive dejtat Mr Google, men utan att få ut så mycket av det, då min person på ett sensationellt sätt förenar egenskaperna "för dålig på att söka för att hitta något vettigt" och "för dum för att förstå svaren". Ergo tar jag upp ett ämne som jag misstänker tröskats igenom gaaaanska många gånger tidigare ...

Jag har besvärats av lite "bråkiga" leder på sistone; det är svårt att definiera "bråkiga" på ett bättre sätt, men sammanfattningsvis kan man väl beskriva det som att de "gnorkar" mer än vanligt när jag rör mig och känns lite diffust "allmänt slitna". Det är i huvudsak höfter och knän det gäller, och de "bråkar" främst när jag gör sådant som belastar dem lite mer än vanligt kontorsarbete, typ de klassiska "gympahoppen", knäböj, utfall, "cykling" (d.v.s. magövningen; här är det i och för sig inte fråga om någon belstning på knän och höfter, men jag misstänker att böj-sträckrörelsen är lite väl extrem) etc. Jag har hört glunkas om att vissa typer av kosttillskott skulle vara bra för lederna, bl.a. olika typer av omega-3-tillskott (t.ex. den legendariska fiskoljan, den sägs ju å andra sidan vara bra för snart sagt allt), men det är lite svårt att skilja agnarna från vetet för den som inte är så insatt i kosttillskottsdjungeln. Glukosamin är ju en klassiker i led-diskussioner, men då det inte är fråga om något reumatiskt, eller ens i närheten av reumatiskt, problem känns Artrox lite som overkill.

Nu väntar jag med spänning på en strid ström av råd och tips från alla som är bättre bevandrade bland piuller och pulver än jag.

Lizard
2005-01-31, 14:07
Glukosamin har bara effekt på reumatologiska patienter som har ledsvikt - dvs Artros.
Det du beskriver är just det - ledens oförmåga att svara på den belastning som ställs på den och av två skäl föreslår jag att du provar glukosamin:

1. Det är det enda tillskott som har bevisad effekt i kliniska studier på ledsvikt (artros).
2. Det är avsevärt bättre att behandla en begynnande ledsvikt tidigt än att vänta och se, eller ännu lönlösare, be att få ett mycket osäkert utlåtande från en läkare. Artros ses sällan på röntgen och idag är EU-rekommendationen att förlita sig på patientintevjuer i stället. Resultatet blir detsamma - doktorn skriver ut glukosamin i alla fall.

Lizard