handdator

Visa fullständig version : Till alla nybörjare med schemafrågor!


Sidor : [1] 2

Allan
2005-01-30, 20:57
Nu ska jag komma med ett par äkta gammeldags råd till alla er som envisas med att skicka in förslag på program ni vill köra, och till alla er som bara vill ha programförslag.

Det finns en gyllene grundregel när det gäller skapande av program (eller scheman som den yngre generationen envisas med att kalla det) och det är att om man måste fråga nån annan om "det duger" så är man inte avancerad nog att göra ett eget program.

De allra flesta härinne, som tränat kortare tid än två år, klarar sig alldeles lysande på de nybörjarprogram klicka HÄR (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454) som z_bumbi lagt upp i Best of...delen. Det är program som är baserade på åratals erfarenheter från många av de som skriver mycket härinne. Flera av oss har många års erfarenhet av att instruera både nybörjare och folk på elitnivå.

Anledningen till att jag skriver det här är givetvis att alldeles för många håller på att uppfinna hjulet en gång till, och en gång till, och en gång till....Även om styrketräning är en oerhört individuell sysselsättning är den faktiskt inte så komplicerad när man tränat under en kort tid - och det betyder att de flesta klarar sig jättebra med de program som redan finns tillgängliga.

Om vi skulle överföra det här till andra idrotter förstår säkert en och annan bättre vad jag menar. Om ni spelar i ett lag - skulle ni köra ett eget träningsprogram då, eller lyssna på er tränare? Om ni vore friidrottare - skulle ni lyssna på er tränare eller skulle ni leta egna mirakelprogram på Internet?
Om ni precis börjat konditionsträna och knappt orkar tre kilometer i lugnt tempo - skulle ni då kopiera de etiopiska världsmästarnas OS-program?

Knappast va. Men inom styrketräningen verkar det vara helt OK för nån som tränat i sex månader att glida in på dubbelsplitprogram sex dagar i veckan.

Missförstå mig rätt - det är jättebra att man ställer frågor, att man funderar och att man är nyfiken. Men gör inte en för stor grej av det här - så jäkla märkvärdigt är det inte!

allan

Jorgen
2005-01-30, 21:06
Kan inte göra annat än att instämma.

//Jörgen

Lizard
2005-01-30, 21:32
:bow:

Lizard

Scratch89
2005-01-30, 21:37
:thumbup: *innocent*

stahlberg
2005-01-31, 08:33
Bravo Allan!

Honn
2005-01-31, 08:44
:thumbup:
Skuller rekommendera den här till sticky om jag trodde att folk läser såna.

Allan
2005-02-15, 20:38
BUMP!!! För böveln!


allan

jwzrd
2005-02-15, 20:44
Så sant som det är sagt. :D

CroCop
2005-02-15, 21:55
Har totalmissat denna, bumpar lite jag också :P

MiNaX
2005-02-16, 07:55
Oj vad jag önskar att jag hade känt till Kolozzeum och z_bumbis nybörjarprogram när jag började träna.

pellepedal
2005-02-16, 08:41
Bra skrivet Allan.

Sticky kanske?

Lizard
2005-02-16, 08:45
Enligt min erfarenhet är klistrade trådar det sista man läser på forum - tvärr...

Bättre då att bumpa och bumpa och bumpa....


Lizard

z_bumbi
2005-02-16, 09:06
Enligt min erfarenhet är klistrade trådar det sista man läser på forum - tvärr...

Bättre då att bumpa och bumpa och bumpa....


Lizard

Håller med om att man inte läser de klistrade trådarna, även om två av trådarna i det här underforumet har fått ca 5000 träffar eller mer.

Just ja..

BUMP! :D

Jay-Z
2005-02-16, 09:13
Amen, Allan.


Bump. *uppdate*

Mitt förslag är att alla födda senare än -85 inte får posta trådar förutom i Allmänt. :MrT: ;)

rememberence
2005-02-16, 13:46
jay...det är väll ändå att ta i...men jag tycker att man typ skulle va tvungen att läsa stickyarna..dom innehåller väldigt mycket användbart! :)

jwzrd
2005-02-16, 13:47
Amen, Allan.


Bump. *uppdate*

Mitt förslag är att alla födda senare än -85 inte får posta trådar förutom i Allmänt. :MrT: ;)

Du kan få dispens av mig om du vill. (För att sorteras som 85:a då) ;)

Jay-Z
2005-02-16, 13:48
jay...det är väll ändå att ta i...men jag tycker att man typ skulle va tvungen att läsa stickyarna..dom innehåller väldigt mycket användbart! :)

Jag hoppas att alla förstod att jag skämtade. :)

Baan
2005-02-16, 15:18
du kunde väl ha sammanfattat allt genom att använda KISS förkortningen :)

bump annars

Allan
2005-03-11, 20:57
Jamen BUMP!!!!


allan

HenrY
2005-03-11, 22:54
Heffaklump!

Lalla
2005-03-12, 14:18
Mycket bra skrivet Allan!!! :thumbup:

Vill bara lägga till en sak:
Kör enligt ett program som passar er dygns/vecko rytm med jobb/skola/familj/vänner. Det är kanske det viktigaste, många lägger upp superseriösa program med 5-7 pass/vecka för att orka med dessa i tre veckor...
Bättre o se allt i ett längre perspektiv o tänk på att ett missat pass är inte jordens undergång. Det ger bara mer energi till nästa! *flex*

Big_Vik
2005-03-14, 14:57
Varför lyssnade man inte på Z-bumbi m.fl. som nybörjare? *rolleyes* Istället fick man dras med värdelösa ökningar och ständig överträning :furious:

BUMP alltså :D

AcidSleeper
2005-03-14, 22:33
Bara för att vi ska slippa fler trådar! *BUMP*

Allan
2005-03-28, 10:45
Bump.

allan

rememberence
2005-03-28, 11:24
skulle följa bumbis schema om jag fick gå på gym, just nu är det lite tragiskt att jag inte får göra det.. :furious:

BUMP :devil:

Sonny
2005-03-28, 14:00
:thumbup:

rememberence
2005-03-28, 16:02
måste också skaffa mig en signatur :p :D

morbror_sven
2005-03-28, 18:06
bra skrivet och goda synpunkter.
Jag skulle vilja ha ett riktigt nybörjarprogram, inget egenpåhittat om ni förstår.
I de klistrade trådarna finns massor av övningstips. Men jag måste säga att jag inte har lyckats hitta något program.
Ni borde ha fler nybörjarprogram tillgängliga, annars går kritiken mest ut på att utestänga nybörjare - det vill ni väl inte?
Gör några program och klistra dem så slipper ni frågor från 1985+ som mig....

Jorgen
2005-03-28, 18:08
Gör några program och klistra dem så slipper ni frågor från 1985+ som mig....
Du kollar inte i best of.... så ofta va?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

//Jörgen

Allan
2005-03-28, 18:13
Jamen läste du inte ens färdigt mitt inledande inlägg? Kolla i Best of...


allan *slap*

morbror_sven
2005-03-28, 18:14
Du kollar inte i best of.... så ofta va?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

//Jörgen
Ursäkta me, Nej. Hur skulle jag kunna veta att jag ska leta där?
Jag har en fråga ang. Träning, vikter, kondition.
Är det då särskilt underligt att jag letar efter svaret i den kategorin?
Ett forums "best of" brukar ju oftast bestå av diverse lustigheter,,,,

Jorgen
2005-03-28, 18:16
Hur skulle jag kunna veta att jag ska leta där?
"De allra flesta härinne, som tränat kortare tid än två år, klarar sig alldeles lysande på de nybörjarprogram som z_bumbi lagt upp i Best of...delen. "
Står det i första posten. ;)

//Jörgen

Allan
2005-04-29, 18:05
Det var nog dags att bumpa den här tråden igen känner jag!


allan

Shadow Warrior
2005-05-01, 08:05
Jag tycker den här texten av Brooks D Kubik passar bra här:

"Those of you who are cruising the message boards and readling all the "latest" books and magazines...agonizeing over rep speed...trying to optimize your TUL's...getting sick over which miracle system to try this week...cursing your parents and an unfair diety for blessing you with ("Horror of Horror's--Blackest Despair!!!) "average genetics...or searching desperately for THE ANSWER to your dreams of muscular strength, power and size, really need to read this...and not only read it, but THINK about it.

You know, the answer to your training problems is not hard to find. I write about it all the time. So does Dr. Ken. Peary Rader wrote about it for 50 years. Bradley J. Steiner has been writing about it for over 30 years. Randy Strossen wrotes about it in "Super Squats". John McCallum wrote dozens of articles about it.

What is the secret?

It's nothing more nor less than good old fashioned hard work. Squats. Deadlifts. Standing presses or push presses. Barbell bent over rowing. Power Rack work. Power cleans, power pulls, power snatches. Finishers. Any of the diabolical goodies that Dr. Ken uses to torture himself and his training partners. High reps...low reps...singles...Whatever turns you on. The key point is not what you do or what you use as much as wehter you bust your butt. If you're not gonna go after it, forget it. Doesn't matter what you do or what you use...you might as well be playing slow motion tiddly winks instead of lifting weights.

It's really amzaing how simple it is...and how few people care to accept the message. How many guys really TRAIN when they hit the gym? Very, very few. The vast majority are merely going through the motinos...and then, when they don't gain, they start to look for an EASY answer: steroids, supplements, super programs, special equipoment, self hypnosis, whatever the Eastern Eurpoeans are doing, whatever the clowns at Muscle Bearch are doing, whatever the current "expert de jour" is writing about. If you think about it, almost everything that bodybuilders, weight trainers, and lifters buy and dream of buying is nothing more than an attempt to BUY YOUR WAY TO WEIGHT TRAINING SUCCESS!

Not getting bigger? Welll, you have two choices. You can either start SQUATTING hard and heavy--as I have been doing my entire adult life--or you can walk into a "health food store" and slap down Plastic Daddy to cover the cost of a four pound cannister of nitro-bolic, nuclear-ionized, amino-implemented, nutrient-enhanced, vitamin-activated, mineralized metabolic growth goop. Then you can take the stuff home and mix it up and guzzle it down and PRETEND taht you are training hard and you are serious and you really ARE going to get big and strong. And you can go to the internet boards and bash the dinos, bash the HIT guys, bash the Olympic lifters, bash the Powerlifters...bash everyone who believes in HARD WORK on basic exercises...and next month, when you are still a midget, you can go buy more of the growth goop and start the whole thing all over again.

Or you can start to squat...deadlift...press...and row. You can start trying to add weight to the bar on a regular basis--and keep on doing so until the bar starts to bend. Will it be easy? Heck no! But nothing worthwhile in life ever comes easy. Others have doine it, and you can do it too.

As Dr. Ken says, "Cut the bull @#%$." Yesterday, today and tomorrow, the only way to buld lasting size and strength is HARD WORK. Period"

Clyde
2005-05-01, 11:32
Jag tycker den här texten av Brooks D Kubik passar bra här:

"Those of you who are cruising the message boards and readling all the "latest" books and magazines...agonizeing over rep speed...trying to optimize your TUL's...getting sick over which miracle system to try this week...cursing your parents and an unfair diety for blessing you with ("Horror of Horror's--Blackest Despair!!!) "average genetics...or searching desperately for THE ANSWER to your dreams of muscular strength, power and size, really need to read this...and not only read it, but THINK about it.

You know, the answer to your training problems is not hard to find. I write about it all the time. So does Dr. Ken. Peary Rader wrote about it for 50 years. Bradley J. Steiner has been writing about it for over 30 years. Randy Strossen wrotes about it in "Super Squats". John McCallum wrote dozens of articles about it.

What is the secret?

It's nothing more nor less than good old fashioned hard work. Squats. Deadlifts. Standing presses or push presses. Barbell bent over rowing. Power Rack work. Power cleans, power pulls, power snatches. Finishers. Any of the diabolical goodies that Dr. Ken uses to torture himself and his training partners. High reps...low reps...singles...Whatever turns you on. The key point is not what you do or what you use as much as wehter you bust your butt. If you're not gonna go after it, forget it. Doesn't matter what you do or what you use...you might as well be playing slow motion tiddly winks instead of lifting weights.

It's really amzaing how simple it is...and how few people care to accept the message. How many guys really TRAIN when they hit the gym? Very, very few. The vast majority are merely going through the motinos...and then, when they don't gain, they start to look for an EASY answer: steroids, supplements, super programs, special equipoment, self hypnosis, whatever the Eastern Eurpoeans are doing, whatever the clowns at Muscle Bearch are doing, whatever the current "expert de jour" is writing about. If you think about it, almost everything that bodybuilders, weight trainers, and lifters buy and dream of buying is nothing more than an attempt to BUY YOUR WAY TO WEIGHT TRAINING SUCCESS!

Not getting bigger? Welll, you have two choices. You can either start SQUATTING hard and heavy--as I have been doing my entire adult life--or you can walk into a "health food store" and slap down Plastic Daddy to cover the cost of a four pound cannister of nitro-bolic, nuclear-ionized, amino-implemented, nutrient-enhanced, vitamin-activated, mineralized metabolic growth goop. Then you can take the stuff home and mix it up and guzzle it down and PRETEND taht you are training hard and you are serious and you really ARE going to get big and strong. And you can go to the internet boards and bash the dinos, bash the HIT guys, bash the Olympic lifters, bash the Powerlifters...bash everyone who believes in HARD WORK on basic exercises...and next month, when you are still a midget, you can go buy more of the growth goop and start the whole thing all over again.

Or you can start to squat...deadlift...press...and row. You can start trying to add weight to the bar on a regular basis--and keep on doing so until the bar starts to bend. Will it be easy? Heck no! But nothing worthwhile in life ever comes easy. Others have doine it, and you can do it too.

As Dr. Ken says, "Cut the bull @#%$." Yesterday, today and tomorrow, the only way to buld lasting size and strength is HARD WORK. Period"



Det ligger väldigt mycket i den där texten ! :thumbup:
MEN. Det går att bli väldigt bra utan att träna just marklyft,knäböj och bänkpress. Johan Oldenmark är beviset på ovanstående resonemang.
Johan har aldrig haft Knäböj eller Marklyft med i sina träningsrutiner och det har inte stoppat honom från att vinna tex 1 EM guld 8 SM guld tror jag han har ? Osv Osv.

Allan
2005-05-01, 11:59
Nu var det inte det tråden handlade om utan om nybörjare ska konstruera egna program. Vilket jag alltså inte tycker.


allan

Allan
2005-05-23, 18:55
Åsså var det dags igen. Lite för många "synpunkter på mitt schema"-trådar just nu. BUMP!!!


allan

Rhuarc
2005-05-23, 19:12
Åsså var det dags igen. Lite för många "synpunkter på mitt schema"-trådar just nu. BUMP!!!


allan
Varför denna tråd inte sticky?

Allan
2005-05-23, 19:44
Varför denna tråd inte sticky?

Den har varit sticky, men det hjälpte inte. Istället bumpar vi eller nån annan den vid lämpligt tillfälle, och ser att den blir läst då. Men kom ihåg att det finns inga dumma frågor när det gäller träning !

allan

oracas
2005-05-23, 21:28
har några frågor ang, z-bumbis program. de finns upp till 3dagars program där. men jag vill träna 4 dagar i veckan.. kan jag bara rulla på med dom 3 utan att tänka på att en viss dag tränar jag si och så?

sen är de några övningar jag inte förstår mej på.

Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

nån som vet var ja hittar förklaring till dom.. fanns inte på ******* som ja brukar kolla på.

Allan
2005-05-26, 20:51
Kolla i övningsbanken högst upp i det här forumet. Och BUMP!


allan

n1klas
2005-05-27, 00:18
Grymt skrivet må jag säga *popcorn*

BUMP!

Börje H
2005-05-27, 06:45
En morgon-BUMP här.
Fint av den gamle att försöka få nybörjarna på rätt spår :thumbup:
Jag tror att det skulle behövas en liknande tråd angående kosten oxå. Alltför många som dricker grönt T hela dagarna, käkar CLA, ALA, BCCA, kreamono§dehydro sulfat, slow protte, fast protte och startar deffen vid 16 år och 68 kg bw. Minsta antydan av Mr Grub att något "möjligtvis" har en teoretisk effekt skapar masshysteri.... Att dricka alkoläsk på helgerna samt att inte ta ut sig varje pass är något som "the young ones" ofta glömmer bort att räkna med.

jakke
2005-05-27, 07:16
En morgon-BUMP här.
Fint av den gamle att försöka få nybörjarna på rätt spår :thumbup:
Jag tror att det skulle behövas en liknande tråd angående kosten oxå. Alltför många som dricker grönt T hela dagarna, käkar CLA, ALA, BCCA, kreamono§dehydro sulfat, slow protte, fast protte och startar deffen vid 16 år och 68 kg bw. Minsta antydan av Mr Grub att något "möjligtvis" har en teoretisk effekt skapar masshysteri.... Att dricka alkoläsk på helgerna samt att inte ta ut sig varje pass är något som "the young ones" ofta glömmer bort att räkna med.
wÖRD

jwzrd
2005-05-27, 09:34
En morgon-BUMP här.
Fint av den gamle att försöka få nybörjarna på rätt spår :thumbup:
Jag tror att det skulle behövas en liknande tråd angående kosten oxå. Alltför många som dricker grönt T hela dagarna, käkar CLA, ALA, BCCA, kreamono§dehydro sulfat, slow protte, fast protte och startar deffen vid 16 år och 68 kg bw. Minsta antydan av Mr Grub att något "möjligtvis" har en teoretisk effekt skapar masshysteri.... Att dricka alkoläsk på helgerna samt att inte ta ut sig varje pass är något som "the young ones" ofta glömmer bort att räkna med.

För att inte tala om kosttillskottsonanisterna som tillskriver varje litet framsteg i träningen till den senaste blanka burken med älgbajs.

råkkare
2005-05-27, 10:05
För att inte tala om kosttillskottsonanisterna som tillskriver varje litet framsteg i träningen till den senaste blanka burken med älgbajs.


Nu är ni inte snälla=) alla har väl varit nybörjare en gång i tiden?

MilkmaN
2005-05-30, 16:09
Tycker ändå att de flesta var och är tålmodiga mot nybörjare som mig själv. Jag har dock hållt mig undan ifrån 'synpunkter på mitt schema fällan' samt 'Jag ska bli stor så jag äter blank älgbajs' (eller vad det nu var). Dock har Grubben lurat mig någon gång.

Bump för övrigt.

Fatalist
2005-06-01, 18:37
Bump eftersomn jag passade på att länka (fick leta lite)

n1klas
2005-06-01, 18:52
om man har tränat mindre än 2 år så ska man inte ha ett 4 dagars schema??
Skulle villa se ett sådant för halvnybörjare

TheLoser
2005-06-02, 21:11
Bump... *flex*

Allan
2005-07-22, 09:58
Vi lyfter upp den här igen, va?


allan

the strongman
2005-07-22, 19:18
Bra ide till tråd Allan! :thumbup:

Zone
2005-07-23, 12:28
Är vissoligen ny här men så sant så sant.... *popcorn*

Allan
2005-07-26, 10:26
Åsså bumpar vi den igen!


allan

Allan
2005-08-18, 18:07
Nu var det dags igen - BUMP!


allan

MilkmaN
2005-09-06, 22:13
Ville bara bumpa denna innan allan igen :D

Allan
2005-09-13, 20:03
Så var det dags igen!!!!!!


allan

keffat_liv
2005-09-13, 20:07
Jag tänker då inte byta program bara för att jag kanske inte borde köra det jag gör som "nybörjare" har funkat uuuuuumärkt för mig och då ser jag ingen anledning till att följa z_bumbis nybörjarscheman i best of tråden.

MilkmaN
2005-09-13, 20:13
Jag tänker då inte byta program bara för att jag kanske inte borde köra det jag gör som "nybörjare" har funkat uuuuuumärkt för mig och då ser jag ingen anledning till att följa z_bumbis nybörjarscheman i best of tråden.

Missuppfattat en aning kanske?

keffat_liv
2005-09-13, 20:14
Missuppfattat en aning kanske?

förmodligen orkade inte läsa allt det han skrev, hehe. Bara ignorera det om det inte hörde hemma.

Allan
2005-09-13, 20:39
Jag tänker då inte byta program bara för att jag kanske inte borde köra det jag gör som "nybörjare" har funkat uuuuuumärkt för mig och då ser jag ingen anledning till att följa z_bumbis nybörjarscheman i best of tråden.


Men nåt av dina alias kanske kunde göra det, eller hur Keffat_liv/ MackanD/TDK? Eller...


allan
med fingret på banknappen

keffat_liv
2005-09-13, 20:57
Men nåt av dina alias kanske kunde göra det, eller hur Keffat_liv/ MackanD/TDK? Eller...


allan
med fingret på banknappen

nä:P inte mina för den delen

Fatcan
2005-09-13, 20:57
Vad är meningen med att registrera sig under så många namn :confused:. Kommer aldrig fatta det.

Allan
2005-09-13, 21:02
nä:P inte mina för den delen

Bättre förklaring tack. Du har en epost som börjar "illerrre" och MackanD har en epost som börjar "illerrrex2"....Slumpen? Sku' inte tro det....Nååååååååååååååå......................



allan

Dissector
2005-09-15, 11:22
Känner mig skyldig =)
Därför känner jag mig också skyldig att bumpa tråden nu.

Krokodil
2005-09-15, 19:14
Bumpelibump!

Allan
2005-09-21, 20:19
Bumpabumpa!!!



allan

mini
2006-01-14, 20:56
Bumpabumpa!!!



allan
What he said.

Jz2003
2006-01-14, 23:55
Gör man ett schema som man trivs med och som man även märker att man bygger muskler med, så tycker jag det är bra :)

aldrig fått bumpa förut utan att blivit bannad, så nu skall jag prova på min allra första bump :hbang:


*BUMP*

Arne Persson
2006-01-15, 01:16
Jag tror faktiskt att min lilla nybörjarartikel kan ge en del värdefulla tips för vissa här. :)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59081&page=1

Mr. Moose
2006-01-15, 04:45
Gör man ett schema som man trivs med och som man även märker att man bygger muskler med, så tycker jag det är bra :)
*BUMP*

Tog bara ovanstående som exempel, ingen nämd, ingen glömd.

Alla, även en nybörjare, kan skriva att program som man ökar med. MEN, är det balanserat? Tyvärr så "glömmer" många att dom har ett par ben!!

Jag kan skriva ihop ett program med bara bröst och biceps och öka utav bara fan men är det ett pra program??

HELA kroppen ska tränas!

Efter min Steg 1 instruktörskurs tyckte jag att jag kunde allt och skrev program "left, right and center".

Efter Steg 2 tog det lite längre tid att knopa ihop ett program.

Efter Steg 3 var jag tveksam om jag överhuvud taget skulle skriva program för jag tyckte att jag inte kunde tillräckligt.

Summa sumarum, ni som är nya till styrketräning: Håll er till dom fördigskrivna programmen. Det kommer att gynna er i långa loppet. Om ni sedan vill lära er hur man VERKLIGEN ska göra med programskrivning-kontakta Arne för hans Instruktörskurser. Väl använda pengar även om ni aldrig kommer att arbeta som PT.

Claes

Allan
2006-01-22, 10:08
Beam Up My Post


allan

lauria
2006-01-22, 13:37
Bollibumpa, jag var bara tvungen. *innocent*

Farzan
2006-01-22, 14:08
Allan. Du är en poet. *yourock*

Fatalist
2006-02-02, 16:57
Länkad och bumpat.

Allan
2006-03-04, 12:11
Dags igen

allan

Sonny
2006-03-04, 17:29
Varför inte sticky?

polaren
2006-03-04, 19:49
Varför inte sticky?

Ingen läser stickys

Allan
2006-07-23, 12:33
Bumpabumpa!!!



allan


På'n igen!


allan

bubbe
2006-07-23, 12:35
jag som tänkte göra värsta nybörjarrensningen innan, posta typ 100 nybörjarsvar och samla poster.....(man kan kanske spara en textremsa som man bara klipper in direkt)

Deceiver85
2006-07-23, 13:01
man kan kanske spara en textremsa som man bara klipper in direkt

Det skulle väl vara: "Du behöver inte köra armar 3 ggr i veckan"

adis
2006-07-23, 13:06
Håller med dig Allan!

Deceiver85
2006-07-24, 11:12
Dags att trycka upp den igen...

Deceiver85
2006-07-24, 11:14
Vore det inte en idé att kanske ha en helt egen avdelning för nybörjare?

Daniel_S
2006-07-24, 11:59
Vore det inte en idé att kanske ha en helt egen avdelning för nybörjare?

Finns inga nybörjare :)

Däremot borde best-of lyftas fram ännu mer. Många frågor skulle aldrig ställas om dessa trådar/artiklar skulle läsas först, däremot kanske lite intressantare frågor skulle komma fram.

En idé skulle vara att lägga in länkar i registreringsmailet man fick/får. Kan inte vara svårt, och skulle väl nog få styrt en del till den avdelningen direkt.

Varför är den förresten stängd för oregistrerade medlemmar? Fyller det någon annan funktion än att skapa fler programtrådar :cool: :confused:

Allan
2006-07-30, 19:48
Det är dags att dra fram den här igen!


allan

AcidSleeper
2006-07-30, 21:20
hehe... Kommer ihåg första gången du postade denna... Gamla minnen som kommer tillbaka...

Att ungdomarna aldrig lär sig! :D

Challenge
2006-08-03, 08:38
och ytterligare en gång

Überbiffen
2006-08-03, 09:33
Sticky?

Kendouy
2006-08-13, 13:03
Hade hemskt gärna läst denna Best of... tråden men lyckas inte hitta den oavsett vad jag söker på. Någon som kanske kan länka vidare, så slipper man ställa en massa dumma frågor :bow:

Jorgen
2006-08-13, 13:09
Best of kolozzeum hittar du på första sidan av forumet.

Kendouy
2006-08-13, 13:28
ARGH! Hittade just sidan, tänkte inte ens på att den skulle kunna finnas där :booty: :whipped:

Jacksatan
2006-08-13, 13:44
du har så rätt, Allan.
Det tråkiga inom styrketräning är många´tränar som nybörjare i 5års tid, dvs de lyssnar inte på sin kropp utan kör så hårt som det är möjligt samt ostrikt i alla övningar. Skador och överträning avlöser varandra och det ´blir tråkigt att träna. Det är synd att det finns så få som kan instruera och tala om hur man ska träna på gymmen runtom i Sverige.

Kendouy
2006-08-13, 14:30
Vet inte om jag ska ta det i den här tråden, eller göra en egen, men jag har en del funderingar på övningar i den där Best of tråden med nybörjar program. De övningar jag funderar på är:

Benböj
Rakbensmark
Omvända flyes
Rope crounches alternerande sidor
Rotator cuff, utåtrotation
Rotatorcuff, innåtrotation

Främst hur man utför dessa övningar, vad de tränar tror jag mig ha koll på. Någon som känner för att ge en länk, eller en kort förklaring kanske? Försökt hitta övningarna på men icket.

Allan
2006-08-13, 14:34
Vet inte om jag ska ta det i den här tråden, eller göra en egen, men jag har en del funderingar på övningar i den där Best of tråden med nybörjar program. De övningar jag funderar på är:

Benböj
Rakbensmark
Omvända flyes
Rope crounches alternerande sidor
Rotator cuff, utåtrotation
Rotatorcuff, innåtrotation

Främst hur man utför dessa övningar, vad de tränar tror jag mig ha koll på. Någon som känner för att ge en länk, eller en kort förklaring kanske? Försökt hitta övningarna på men icket.


Till att börja med får du ALDRIG ÖVERHUVUDTAGET LÄNKA TILL EN ANNAN WEBSHOP. Läs reglerna.
För det andra tar du träningsfrågor i en egen tråd.
För det tredje har du en övningsbank som sticky överst i det här forumet.

Men välkommen hit.

allan

Kendouy
2006-08-13, 14:53
Till att börja med får du ALDRIG ÖVERHUVUDTAGET LÄNKA TILL EN ANNAN WEBSHOP. Läs reglerna.
För det andra tar du träningsfrågor i en egen tråd.
För det tredje har du en övningsbank som sticky överst i det här forumet.

Men välkommen hit.

allan


För det första vill jag börja med att be hemskt mycket om ursäkt, normalt läser jag reglerna väldigt noga. Ska kolla upp dom en extra gång bara för att. Sen märker jag att jag måste ta och kolla upp synen igen, alltid sett den tråden som att det stod övningsbänk :Virro

Men tack för välkomnandet iaf :hbang:

Stoltz
2006-08-23, 18:18
Upp igen för sjutton, vågen är tillbaks!

polaren
2006-08-25, 14:24
*bump*

Runt 5 nya trådar varje dag med schemafrågor nu

AdakEmil
2006-09-05, 21:06
*bump*

Allan
2006-09-24, 13:40
Dags igen för en uppbumpning


allan

bubbe
2006-09-27, 18:39
Yo!

bengdoktor
2006-09-30, 11:28
Le Bump!

mangs
2006-10-02, 09:09
Detta gäller fortfarande

Miiix
2006-10-04, 17:17
bump

Beecher
2006-10-06, 11:20
kloka ord allan

beecher

:smokin:

prime^
2006-10-08, 12:57
bump :)

Allan
2006-10-21, 14:22
BUMP!!!!!!

allan

Allan
2006-11-05, 10:35
Igen!!!!!!

flenders
2006-11-05, 11:09
Hey (bump!)

Sadde
2006-11-05, 11:33
bump

Sunesha
2006-11-05, 11:56
Jävligt bra inlägg, heh ganska basic tankegång. Jag själv är väldigt osäker kring saker. Får nog fråga ihjäl mig och ta hjälp av instruktörer i början.

Clyde
2007-01-10, 00:25
Ville bara bumpa innan Allan gör det ;)

mini
2007-01-14, 09:49
Jag trodde den här tråden skulle ligga långt bak i tiden, men se Clyde förekom mig för bara några dagar sedan. Trots det förtjänar den en plats på förstasidan igen.

lungan
2007-01-14, 10:28
Håller med det senare i tråden, så stor sak är det inte, man märker ju såklart om
man har ett schema som är åt skogen och blir ojämn och inte ökar osv, det är väll det som är erfarenhet? Lära sig av misstag eller lära sig av andra med erfarenhet

Allan
2007-01-14, 10:35
Håller med det senare i tråden, så stor sak är det inte, man märker ju såklart om man har ett schema som är åt skogen och blir ojämn och inte ökar osv, det är väll det som är erfarenhet? Lära sig av misstag eller lära sig av andra med erfarenhet

Det kan ta år att utvärdera ett program, därför att det är sällan just programmet det är fel på. Man kan göra fantastiska framsteg på rent felaktig träning; det är bara en frågan om envishet och intensitet. Men det kommer ta längre tid, den saken är säker.

lungan
2007-01-14, 10:37
Det kan ta år att utvärdera ett program, därför att det är sällan just programmet det är fel på. Man kan göra fantastiska framsteg på rent felaktig träning; det är bara en frågan om envishet och intensitet. Men det kommer ta längre tid, den saken är säker.

Är det inte det som är skillnaden mellan ett bra eller dåligt schema?

lungan
2007-01-14, 10:48
Är det inte det som är skillnaden mellan ett bra eller dåligt schema?

Det jag menar är, hur många nybörjare har inte börjat med den klassiska 3spliten utan någon träning för benen och sedan kört efter orden "desto mer set desto starkare och större blir jag så jag kör nog 3bröstövningar med 5set, och sedan blir det minnst 2bröstpass i veckan även om dom hört någonstans att det inte är riktigt är att rekommendera för en nybörjare, man lär sig efter ett tag.

Allan
2007-01-14, 10:52
Ta det i en egen tråd. Det här är inte den sortens tråd.

Eldhroka
2007-01-14, 15:39
bump nödvändig.
;)

eandersson
2007-01-14, 16:37
bump nödvändig.
;)

Nästan så sticky är nödvändig.

Förövrigt, bra skrivet Allahn.

Allan
2007-01-30, 17:33
BUMP igen!!!!

gondie
2007-01-30, 18:35
sticky?

Pulsaxe
2007-01-30, 19:49
Borde nog vara smidigt med sticky oavsett om folk inte läser den särskildt ofta, man kan ju hänvisa "människor med frågor" till tråden lättare då;) Eller?

Pulsaxe
2007-01-31, 16:39
bump

Allan
2007-03-23, 20:23
Dax igen!

Ugh
2007-03-24, 19:34
Tycker det börjar bli löjligt mycket schema-frågor nu. Det borde göras något drastiskt för att bli av med det här problemet.

//Ugh

Jorgen
2007-03-24, 19:39
Det är inget problem.

jojjep91
2007-03-24, 21:44
Haha, jag håller faktist med dej, jag ska sluta upp med mina dumma frågor ;s får väl helt enkelt sluta vara så lat o leta upp svaren istället för att vänta på dem.

hest
2007-04-04, 18:08
Har en ämnesrelaterad fråga, men är ändå lite osäker om man får posta i denna tråd.

Hur farligt är det att gå ut för hårt i början?
I z bumbis nybörjarschema rekomenderar han ju att att ta det väldigt lugnt i två månader innan man börjar med 2/3 dagars split med seriös träning.

Jag har precis börjat träna, och kör hans 3 dagars split, kör 3 set 12 reps på allt med låga vikter och slutar kanske 3 reps innan "failure", är det dumt av mig?
Har inte tålamodet att "lalla" runt i 2 månader tyvärr, önskar jag hade det dock.

Allan
2007-04-04, 18:26
Ta det i en annan tråd.

Allan
2007-05-04, 17:03
Det är uppenbarligen dags igen! Behöver man fråga om programmet duger så är man antagligen inte kunnig nog att sätta ihop ett eget program. Dessutom svarar 95% av alla som tränar extremt bra på de förslag till program som ligger som sticky i det här forumet. Resterande 5 % svarar ännu bättre.
Det blir inte bättre för att man gör programmet själv - så unika är vi inte!

major Pectoralis
2007-05-04, 17:34
Det är uppenbarligen dags igen! Behöver man fråga om programmet duger så är man antagligen inte kunnig nog att sätta ihop ett eget program. Dessutom svarar 95% av alla som tränar extremt bra på de förslag till program som ligger som sticky i det här forumet. Resterande 5 % svarar ännu bättre.
Det blir inte bättre för att man gör programmet själv - så unika är vi inte!

Precis. Det är först när man är på avancerad nivå och nått en platå som man kanske behöver individuallisera programmen en aning och "gå utanför skolboken".
Som en anekdot: i Sovjet individualiserade man ingenting/ytterst sällan, inte ens träningsprogram för toppatleterna. "Individualisering" var emot det politiska tänket där. Istället tränade man kollektivt och tog (tack vare eller detta till trots - välj själv) högar med stora medaljer och världsrekord. :ike

Allan
2007-05-04, 18:04
man tog även anabola från 9 års ålder

Nej, det gjorde man inte. Eventuella diskussioner kan med fördel tas i egna trådar.

Allan
2007-05-24, 19:25
åsså var det dags igen

Allan
2007-06-27, 19:58
På't igen

Bronkitkorv
2007-06-28, 09:27
Detta verkar inte funka Allan !

mini
2007-07-10, 09:49
http://www.chathamgirlsgrammar.medway.sch.uk/pages/common/events/2003/Marathon/pictures/Mr%20Bump.jpg

Mr. Moose
2007-07-10, 13:15
Detta verkar inte funka Allan !

Kanske vi skulle göra det obligatoriskt att läsa ett antal specifika trådar innan det gick att registrera sig?

Fler regler, vilket jag iof sig är emot men det kanske skulle minska antalet "onödiga" trådar?

Allan
2007-07-12, 21:37
Kanske vi skulle göra det obligatoriskt att läsa ett antal specifika trådar innan det gick att registrera sig?

Fler regler, vilket jag iof sig är emot men det kanske skulle minska antalet "onödiga" trådar?


Vi har funderat på det men det är bara att inse att ett återkommande bumpande av trådar är det som ger mest läsare. Så - på't igen!

Allan
2007-08-26, 10:09
Ny säsong, samma frågor. Dags att påminna om den här tråden

Sadde
2007-08-26, 10:13
Ny säsong, samma frågor. Dags att påminna om den här tråden

Så sant! :thumbup:

Deceiver85
2007-08-26, 11:04
Jag tycker att z_bumbis nybörjarprogram är lite för gamla, illa uppdaterade. Skulle jag få skriva ett par nya scheman för nybörjare och lägga upp?

mini
2007-08-26, 11:24
Jag tycker att z_bumbis nybörjarprogram är lite för gamla, illa uppdaterade. Skulle jag få skriva ett par nya scheman för nybörjare och lägga upp?

Vad är det du tycker skulle uppdateras?

Deceiver85
2007-08-26, 11:41
Vad gällande endagsprogrammet, den stora majoriteten av nyregistrerade ungdomar är alldeles för ivriga att börja träna för att kunna hålla sig från gymmet sex dagar i veckan och endast träna en. Istället för att köra endast en gång i veckan, så åtminstone ägna 1-2 månader med sitt två- eller tre-dagarsschema till introduktion av de mest grundläggande teknikerna i de tre stora huvudövningarna bänkpress, marklyft och knäböj.

Tvådagarsprogrammet innehåller lite lustiga övningar, såsom stela marklyft (kallat rakbensmarklyft i programmet) istället för en enkel lårcurl övning. Jag kan inte riktigt förstå syftet med att köra stela marklyft samma dag som man ändå kör vanliga marklyft? På tal om reps-intervallet så tycker jag nästan 3*8 i marklyft är lite för mycket för en nybörjare, då ser jag hellre 3*6 som det är i tredagarsprogrammet. I största allmänhet är repsintervallet på tvådagarsprogrammet alldeles för högt.

Tredagarsprogrammet är det bästa i mitt tycke, men även det innehåller dumheter som stela marklyft. Om det ska vara ett program för nybörjare så skulle jag definitivt inte sätta dem på stela marklyft överhuvudtaget då det är en ganska svår övning som kräver en hel del koordination och korrekt teknik för att inte skada sig. Greppträningen tycks också främmande för mig, och kör man samtliga ryggövningar utan remmar så bör greppet hänga med ändå.

Jag skulle vilja se nya nybörjarscheman, något som jag för tillfället sitter och skriver en del på. Dessa scheman kommer vara fokuserade kring "de tre stora" (såsom bänkpress, knäböj och marklyft) och vara enklare för nybörjare, utan skivstångsroddar och stela marklyft. Tydligare instruktioner kommer också finnas med kring repsantal, placeringen av passen i veckan osv.

Detta givetvis om det finns ett intresse för det. Z_bumbis scheman är bra, men de behöver uppdateras.

Allan
2007-08-26, 14:14
Skapa en ny tråd om det då. Ta inte den diskussionen här.

Deceiver85
2007-08-26, 14:19
You got it boss, diskussionen fortsätter här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2481629)!

Handcuff
2007-09-09, 22:15
Väcker denna då det verkar vara många nybörjare i skogen.

fajiwara
2007-09-09, 22:35
mm , nybörjare(som mig) kommer att strömma in till detta forumet hela tiden . Nått som alla måste vänja sig vid.

Stoltz
2007-09-09, 23:52
mm , nybörjare(som mig) kommer att strömma in till detta forumet hela tiden . Nått som alla måste vänja sig vid.

Då är det väl bra att den här tråden finns och hjälper dem förstå att det inte är så lyckat att bygga sitt eget superschema som nybörjare, eller vad säger du?

Allan
2007-09-19, 18:13
Ny höst, nya medlemmar, samma frågor.

BUMP!!!!!

nutz
2007-09-19, 18:41
Klistra?

Allan
2007-09-19, 18:49
Klistra?

Du är inte den ende som föreslagit det i den här tråden, och den mår bättre av att puffas fram istället ibland

Liten Men Fet
2007-10-21, 14:53
ööööhm, bump?

mini
2007-11-27, 09:42
http://www.toool.nl/blackbag/images/bump-chef.jpg

Gnusram
2008-01-14, 18:59
Bump på sin plats?

Ugh
2008-01-14, 20:27
Bump på sin plats?

Absolut!

Eldhroka
2008-04-13, 16:01
bump

pojken
2008-04-13, 21:44
Bump

Mapa
2008-04-16, 09:09
http://www.ricesigns.com/real_pictures/bump_signs.jpg

bubbe
2008-05-26, 18:35
http://www.ricesigns.com/real_pictures/bump_signs.jpg

Är väl dags igen antar jag *rolleyes*

Andreas Lelli
2008-05-26, 19:36
Tack för bump har missat denna och jag blir riktigt glad av att läsa en sådan absolut sanning.

heltborta_
2008-05-27, 00:52
en bump efter träning förlänger livet!

bubbe
2008-08-25, 18:52
många scheman nu.....

b_61
2008-08-29, 17:31
De behövs en bump nu och här kommer den.

Ape3
2008-08-29, 19:23
Själv funderade jag på att sätta ihop ett eget schema och fråga om det var ok, enbart för att "alla andra gör det". :D

Allan
2008-09-07, 14:53
Ser ut att vara dags igen

The Swedish Oak
2008-09-07, 16:35
Jag har kört med z_bumbis Tredagarsprogram i snart ett år nu, kan inte tänka mig att jag skulle fått bättre resultat med något annat.

På senare tid har jag ändrat programmet passa mig bättre, varierar mellan bänk och hantelövningar osv, men i grunden är det samma set/reps och övningar.

Kommer nog fortsätta ett år till med tredagarsprogrammet och samtidigt samla på mig tillräckligt för kunskap för att kanske göra ett nytt program just för mig.

pojken
2008-09-11, 20:35
:)

spoonchest
2008-09-13, 07:16
bump

Jorpa
2008-09-13, 10:52
Finns det något nybörjarprogram för folk som tränar fler än 3 dagar i veckan?

För de gör jag och därför går jag inte efter bumbis :P

Allan
2008-09-13, 11:01
Finns det något nybörjarprogram för folk som tränar fler än 3 dagar i veckan?

För de gör jag och därför går jag inte efter bumbis :P

Nybörjare SKA inte träna fler dagar. Oavsett hur kul det är.

wwraver
2008-09-13, 14:30
Tänk bara på att alla inte är ute efter att uppfinna hjulet på nytt, utan att hitta ett hjul som passar till deras egen lådbil. Att hjulet sedan inte råkar vara topp fem i råd & röns återkommande undersökningar, det är de villiga att kompromissa runt.

Det måste ju finnas legitima anledningar till att fråga om ett specifikt schema? Men självklart också de som förtjänar att åka ner i papperskorgen.

JockeKillen
2008-09-24, 20:33
Bump!


De som vill ha ett hjul som ska passa deras lådbil skapar inte en tråd med namnet "ska börja träna hjälp med schema" utan det blir väl en lite mer precis trådtitel som "bröst släpar" eller "hur ska jag öka i bänk.

jaosef
2008-09-30, 13:37
Bumph

Eddie Vedder
2008-09-30, 14:14
På förekommer anledning kan jag rekommendera att det här inte är en tråd där nybörjare postar sina scheman, snarare tvärtom.

Ett tips är att läsa mer än rubriken.;)

spoonchest
2008-10-03, 21:15
bump

Allan
2008-10-15, 19:54
Det är dags igen!!!!

IntenZe
2008-11-07, 15:39
jisses.

feyin
2008-11-08, 23:07
Bumpeli.

mini
2008-11-22, 23:10
http://funbobby.myspecv.com/Bump.jpg

Jag_Emil
2008-11-23, 17:28
Denna fråga står för alla dem som vill göra lite småförändringar, och inte känner att de vill spikas fast vid ett schema, och höra hur OK det är att göra små förändringar från grundkonceptet:

Visst, jag har inget emot teorin. Jag tycker att tre och två dagars uppläggen verkar givande. Men jag skulel vilja ha med friböj(?)/frammåt böj(?) istället för knäböj, då JAG tycker att det simulerar lyft mer än knäböj, och så har jag naglat fast hantellyft åt sidan på schemat istället för axelpress. Visst, det kanske inte gör så stora förändringar, men ändå. Jag vill ha med sidolyft, ska jag ändå ha kvar axelpress? Ja?

Allan
2009-01-04, 20:28
Denna fråga står för alla dem som vill göra lite småförändringar, och inte känner att de vill spikas fast vid ett schema, och höra hur OK det är att göra små förändringar från grundkonceptet:

Visst, jag har inget emot teorin. Jag tycker att tre och två dagars uppläggen verkar givande. Men jag skulel vilja ha med friböj(?)/frammåt böj(?) istället för knäböj, då JAG tycker att det simulerar lyft mer än knäböj, och så har jag naglat fast hantellyft åt sidan på schemat istället för axelpress. Visst, det kanske inte gör så stora förändringar, men ändå. Jag vill ha med sidolyft, ska jag ändå ha kvar axelpress? Ja?


Då skapar du en egen tråd om det och tar inte det i den här tråden. Den är enbart till för alla som tror att de behöver ett skräddarsytt program första gången de kliver in i gymet. Som nu, eftersom det är ett nytt år

Allan
2009-01-07, 21:11
Igen. Och du som hoppar till sista posten direkt och inte har läst den här tidigare - gå till första posterna!

Allan
2009-01-10, 16:58
Och vi tar det igen - man får INTE bättre och snabbare resultat för att man skojar ihop ett eget litet program. Det_är_precis_tvärtom. Jag kan inte tänka mig att folk skulle säga till sin hockeytränare att "hörrö du, jag tror jag kör det här upplägget istället".

Gnusram
2009-03-09, 18:25
*host*

Griffin
2009-03-09, 20:45
Sommaren närmar sig med stormsteg o dessa trådar flyger fram :D

Alone_in_the_dark
2009-03-10, 10:01
bump....

Tunnast
2009-03-10, 16:39
Verkar som att mitt meddelande registrerades eller så har någon tagit bort det för att det kanske inte passar här... Min fråga: När ska man vila när man tränar?(ska börja träna nu)

DSBM
2009-03-10, 17:19
Varför är inte denna sticky? Skulle bespara kolozzeum väldigt många onödiga poster...

mini
2009-04-28, 12:26
http://i253.photobucket.com/albums/hh56/NevadaWildcard/Motivational%20Posters/Bump.jpg

kjell33
2009-05-03, 08:08
Inte lätt att pressa in dessa i en bänktröja??

Eddie Vedder
2009-05-03, 09:18
Verkar som att mitt meddelande registrerades eller så har någon tagit bort det för att det kanske inte passar här... Min fråga: När ska man vila när man tränar?(ska börja träna nu)

Ja den togs bort därför att den här helt malplacerad. Det här är en tråd om alla de nybörjarscheman som startas hela tiden och en uppmaning att först läsa lite själv innan man frågar om ett specialschema (som inte behövs).

Det är alltså inte ytterligare en tråd för ÄNNU mer frågor om det.

Allan
2009-05-05, 19:39
Dags igen. Och posta INGA frågor i den här tråden. Och den ska inte göras till sticky. Den har större effekt genom att bumpas upp då och då. LÄS första posten.

Commando1980
2009-05-05, 21:03
......................

grakka
2009-05-05, 21:26
Bra skrivet! Känner mig aningen korkad nu som bad om kritik på ett existerande program/schema för inte allt för länge sedan. Intressant uttryck att välden är så pass liten. Läste din blogg Allan och upptäckte att du jobbade på samma bygge som min far.
Det har vart oerhört mycket schematrådar på sista tiden. Antar att det är helt okej att skriva något för att bumpa denna tråd.

spoonchest
2009-05-07, 17:37
Bump.

Nixon
2009-05-08, 13:48
The bump

Allan
2009-05-21, 10:27
Det här är förmodligen den mest bumpade tråden i Kolos historia. Jag har tagit bort flera sidor med bara bumpar. Och nu var det dags igen
Uppfinn inte saker som redan finns!

Eliass
2009-06-07, 12:07
Bump! :)

Mourten
2009-08-28, 19:24
Dags å bumpa igen känns de som, nu kmr hösten med alla frågor.

Mourten
2009-09-03, 16:46
Läst 5 trådarstitel idag om schemafrågor, så
BUUUMP!

Mourten
2009-09-11, 06:09
Upp med sig, upp upp upp!
bump

Stoltz
2010-01-30, 23:58
Atjoo!

Prosit.

Matsa
2010-01-31, 00:41
Klokt uppstyrt där Stoltz, bra bump!

Super_Johan
2010-03-10, 00:19
boomp

spoon
2010-03-20, 10:06
Den här ska in på förstasidan

BUMP

Manta
2010-03-21, 02:42
Är det dags att komma i form för sommaren eller what's the dealio?

kalaskonrad
2010-03-21, 09:19
Varför även ta bort min post som inte var en bump utan en fråga om schema för mig som är nybörjare?

Jorgen
2010-03-21, 09:22
Varför även ta bort min post som inte var en bump utan en fråga om schema för mig som är nybörjare?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3231519&postcount=175

Det är bättre att starta en egen tråd. :)

kalaskonrad
2010-03-21, 10:07
Jo det var precis det var jag gjorde men fick inget svar tyvärr :/ I samma veva bumpades det hejvilt här så jag tog det som en hint till att folk bör skriva här istället för att göra egna trådar om varje enstaka liten fråga :s

kjell33
2010-03-21, 10:26
Står ganska bra i första posten var man bör vända sig om man vill ha tips.

Deska
2010-04-02, 11:06
nu kör vi!

r3mpuh
2010-04-02, 11:39
Tack för bumpen.
Nu har jag något att säga till kompisar som frågar om deras schema duger.
Antyder på det fetstila som vise allan skrev.

Nixon
2010-05-23, 18:51
Aye!

mini
2010-07-06, 22:21
http://www.threadbombing.com/data/media/8/obama_bump.jpg

Ondskapelsen
2010-07-10, 23:58
Börjar bli dags!

Deska
2010-07-12, 21:32
Absolut.

Användare4002
2010-07-13, 09:58
asså den här va ju inte på förstasidan när ja skrev min schemafråga=(

Ondskapelsen
2010-07-13, 11:08
Nej precis. Därför måste vi bumpa den hela tiden så den ligger överst. Ligger den i sticky så läser ju ingen den.

Bumpdebump

hereigo
2010-07-14, 18:46
får nog bumpa lite nu va?

elsmurfo
2010-07-19, 00:31
Bump, jag skulle inte ha gjort en schema tråd om jag läst denna innan:thumbup:

Matsa
2010-07-26, 22:38
Bump!

Järvskan
2010-07-27, 14:08
Skulle det inte bara vara klokare att lägga tråden som sticky?

cero
2010-07-27, 14:16
Skulle det inte bara vara klokare att lägga tråden som sticky?

Folk läser oftast inte stickys, därför har dom valt att bumpa den lite då och då istället.

fdanell
2010-07-27, 14:43
Problemet är att de flesta som postar dessa frågor inte läser några trådar överhuvudtaget :)

z_bumbi
2010-07-27, 15:26
Skulle det inte bara vara klokare att lägga tråden som sticky?

Om du jämför det som redan ligger klistrat med de trådarna som orsakar att den här tråden knuffas upp regelbundet så upptäcker du att målgruppen inte läser sådant som är klistrat. Varken programförslaget eller Allans tips om vad man bör ta med när man frågar om programförslag.

cero
2010-07-27, 15:32
Precis. :D

n1klas
2010-07-30, 20:16
Buap!

Deceiver85
2010-08-03, 00:39
Le bump, och en påminnelse om att man är fortfarande nybörjare när man tränat i 9 månader

mini
2010-09-01, 16:50
...
http://knowyourmeme.com/i/19268/original/bump.jpg?1253161436

Stoltz
2010-09-12, 17:37
http://www.vitaluna.net/archives/victory-bump-sac1105cd.jpg

Traash
2010-10-20, 05:22
Jag som nybörjare har helt missat den här tråden. Hade den istället varit klistrad så hade jag nog sett den.

Så, klistra istället för bövelen.

Ondskapelsen
2010-11-15, 12:09
Jättebump!

onebanan
2011-01-19, 23:07
Kan jag köra z_bumbis upplägg 4ggr i veckan?

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Kan jag byta ut skivstångsrodd mot kabelrodd och vad är rakabensmark kan jag byta ut det mot t.ex chins?

The Truth
2011-01-19, 23:14
Ja, du kan köra det 4ggr i veckan om du känner för det (men jag tror du tjänar mer på att bara köra det 2ggr i veckan tbh), och ja, du kan byta ut skivstångsrodd mot kabelrodd.

"Rakabensmark" är raka marklyft som främst tar på bakre lår och korsrygg. Finns utföranden på google.

onebanan
2011-01-19, 23:23
Ja, du kan köra det 4ggr i veckan om du känner för det (men jag tror du tjänar mer på att bara köra det 2ggr i veckan tbh), och ja, du kan byta ut skivstångsrodd mot kabelrodd.

"Rakabensmark" är raka marklyft som främst tar på bakre lår och korsrygg. Finns utföranden på google.

där finns ju en 3 dagars program, har läst att folk kör den 313 alltså 6ggr i veckan, så dom skulle också tjäna mer om de körde schemat 3ggr i veckan eller?
det betyder ju inte att om det står 2dagar så ska man endast köra det 2ggr i veckan...

egentligen undrar jag om det är meningen att ska köra schemat mer än 2ggr i veckan..

spoon
2011-01-20, 08:35
onebanan...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=725124&postcount=1

z_bumbi
2011-01-20, 08:53
där finns ju en 3 dagars program, har läst att folk kör den 313 alltså 6ggr i veckan, så dom skulle också tjäna mer om de körde schemat 3ggr i veckan eller?

Ja som nybörjare helt klart, möjligen kan en del tjäna på att köra varannan dag men inte i början. Tänk också på att de redan kört i några månader (om de följer planen) när de börjar med tredagarsprogrammet.

det betyder ju inte att om det står 2dagar så ska man endast köra det 2ggr i veckan...

egentligen undrar jag om det är meningen att ska köra schemat mer än 2ggr i veckan..

"2-3 pass styrka per vecka"

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

onebanan
2011-01-20, 11:31
hur menar du att köra styrka?

ChrisDEFC
2011-01-20, 15:21
Bumpar upp den lite, det är så fruktansvärt många frågor om träningupplägg för stunden...

onebanan
2011-01-20, 15:23
visst är det :)

Allan
2011-02-12, 16:04
Det är hög tid igen!!!!! Och läs nu första inläggen istället för att börja posta frågor i den här tråden - den är inte till för det.

Allan
2011-02-16, 22:29
BUMP!

Sluta göra era program själva - är ni galna? Har ni tränat kortare tid än två år ska ni inte hålla på med det. Det är bara kontraproduktivt.
Och tråden är fortfarande inte till för nybörjarfrågor

pattan
2011-02-18, 13:17
Fan vad glad jag är att jag hittade den här tråden!

Tack för detta z_bumbi.

Hasse-B
2011-02-22, 02:35
Den här tråden känns lite aktuell just nu, hoppas någon läser den...

Allan
2011-07-10, 20:10
BUMP!

Sluta göra era program själva - är ni galna? Har ni tränat kortare tid än två år ska ni inte hålla på med det. Det är bara kontraproduktivt.
Och tråden är fortfarande inte till för nybörjarfrågor

Det är hög tid att stråla fram den här tråden igen...

C.E.J.
2011-07-10, 20:15
Kan inte ni som moderatorer införa en strikt delete-policy på frågor om träningsprogram? Alt. låsa varenda en och hänvisa antingen till denna tråd eller en tråd som skapades nyligen som försökte samla alla såna frågor till en.

BonkyBo
2011-07-11, 11:57
Det här stället skulle bli rätt mycket lugnare om inte alla nybörjare kom in och bubblade en massa strunt och hade sig ... Är det inte mer konstruktivt att ha en egen forumdel för just program/scheman?

r1kkie
2011-08-09, 18:08
Känns som det är dags igen va?

limenka
2011-08-09, 19:41
känns som det är dags igen va?

+1

Har TOM gjort en tråd där man kan lägga upp sitt upplägg och få feedback i en enda tråd istället för 25tusen enskilda.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167370