handdator

Visa fullständig version : Vänstra armbågen


the_walll
2005-01-30, 20:45
Har ett problem gällande min vänstra armbåge.
Det hela började för ungefär 3 månader sedan, jag körde ett biceps, rygg pass. När jag kör detta pass brukar jag alltid börja med ryggen, först sittande rodd, och därefter latsdrag sist marklyft.
Den gången började jag att köra latsdrag direkt istället.
När jag kom hem och nån timme efter träningen så kände jag en svag ilande känsla i vänstra armbågen, på höger sida om kulan dvs den sidan mot kroppen. Jag blev lite orolig och sökte runt lite på forumet och fick tips om att stretcha underarmen, detta gjorde jag och det hjälpte faktiskt.
Därefter kände jag inget fram tills passet förra söndagen, dumt nog var rodden upptagen och jag gick direkt på latsdragen. Kände inget på kvällen efter men dagen efter, kände jag nåt svagt konstigt vid armbågen.
Problemet gick över rätt snabbt och det gick bra att köra axel, mage, ben passet på tisdagen. Dagens bröst, triceps pass fick jag dock skippa pga halsont.

Just nu känner jag alltså ingenting i armbågen, ibland kan man tycka att det känns men det kan nog bara vara inbildning. Frågan är bara hur jag ska göra i fortsättningen, är rädd för att åka på tennis, golf armbåge....ska jag börja med dragremmar för att avbelasta underarmarna, och träna dom separat? Sitter underarmsmuskeleraturen fast med armbågen?
Jag har läst att många fått ont vid tricepspress bakom huvudet, men vid den övningen har jag aldrig känt nåt...vore jäkligt schysst om nån kunde komma med några tips....

:eating:

Vastrix
2005-01-30, 20:48
Värmer du upp innan dina pass?

/V.

Fatalist
2005-01-30, 20:50
Länge sen du vilade? Ta en vilovecka - aldrig fel och förhoppningsvis hinner din armbåge bättra sig :thumbup:

the_walll
2005-01-30, 20:59
ja jag är jäkligt noga med uppvärmingen.
Senast jag tog en vilo vecka var i samband med jul.

obesogen
2005-01-30, 21:08
Jag har också haft/har problem med krångliga underarmar, både tennis och golfarmbåge. Jag skulle föreslå att du la in både greppträning och underarmsträning under nått pass och struntar i remmar och allt vad det heter, annars kan nog problemet komma tillbaka om du inte är försiktig...biceps med rak stång är något du ska undvika då du belastar underarmsmuskelaturen exceptionellt mycket i just den övningen

the_walll
2005-01-30, 21:15
Ok men avbelastar inte dragremmarna underarmarna, och på så sätt även armbågen??
Jag har tänkt lägga in både underarmsträning och greppträning i mitt program i kombination med biceps rygg passet om det nu kan vara bra?

Så jag tänkte alltså:
Ryggövningarna med dragremmar, iallafall latsdragen den jag fick ont av.
Träning bara för underarmar och grepp, en dag i veckan i kombination med ryggpasset.

Jag kör alltid med curl stång när jag tränar biceps.

Verkar det bra?? *rolleyes*

the_walll
2005-02-01, 18:51
ja, vad tycker ni experter...... :)

obesogen
2005-02-04, 20:03
Ok men avbelastar inte dragremmarna underarmarna, och på så sätt även armbågen??
Jag har tänkt lägga in både underarmsträning och greppträning i mitt program i kombination med biceps rygg passet om det nu kan vara bra?

Så jag tänkte alltså:
Ryggövningarna med dragremmar, iallafall latsdragen den jag fick ont av.
Träning bara för underarmar och grepp, en dag i veckan i kombination med ryggpasset.

Jag kör alltid med curl stång när jag tränar biceps.

Verkar det bra?? *rolleyes*

Jag har som sagt samma problem och har varit hos sjukgymnast ett flertal gånger, samtidigt som jag själv studerar till sjukgymnast och har tillgång till en rad olika personer som är väl införstådda med problemet. Pressövningar, dragövningar, egentligen alla övningar som involverar underarmarna i någon vinkel är inte bra, om du inte kör på extremt lätta vikter. Mitt råd är att gå till en sjukgymnast som kan definiera ditt problem och lägga upp eventuell träning, aktupunktur el dylikt utifrån dina förutsättningar, det är omöjligt att säga här och nu exakt vad du ska göra då jag inte har din underarm framför mig! Men att fortsätta träna kan göra att problemet blir kroniskt, och då kan du få skippa träningen i måååånga månader....