handdator

Visa fullständig version : Inte träna till failure + mera mat = valfrifinsmiley


aliquis
2005-01-30, 20:02
Brukar ju försöka köra en större del av kroppen/pass och man läser ju överallt om att man inte skall träna till failure. Problemet är ju bara att det är kul att se vad man klarar av och köra till failure ändå, men nu ett litet tag har jag försökt motstå frestelsen och fått köra på med lite fler antal set och mindre vila istället.
Sedan kan jag väl inte säga att jag "har försökt äta mer senaste dagarna (~10?)" eftersom jag väl alltid påstår mig/försöker äta mer men det BLIR ju sällan mer. Men på sistone har det nog blivit det, mindre vardagsmotion med, och igår var jag faktiskt mätt mer eller mindre hela dagen.

Har ju haft ok utveckling på böjen tycker jag, visst är man väl inte otroligt stark men jag väger ju inte heller alltför mycket. Men så var det ju det där med att jag viker in knäna lite och de började kännas konstiga så jag sänkte vikterna och skulle vara lite försiktigare. Men så en dag var det meningen att jag och mystic skulle fixa några bilder/film så han skulle filma mina böj och då var man ju såklart tvungen att satsa lite extra, blev 8st reps på 95kg, men de sista var väl antagligen "nödreps" ;)

Hur som helst, en dag stod ställningen för böjstången vänd mot speglarna så jag gick och körde på som vanligt. Har ju tyckt att mitt djup har varit ok men när jag såg mig själv var jag inte nöjd, ovansidan av låren var kanske horisontella men något extremdjup var det ju inte tal om. Lösningen blev såklart att sänka vikten med följande som följd:

knäböj 40/15, 60/10, 70/10, 75/9, 80/6*/6/5, 85/4/4, 80/5
* = fastnade nere på sjunde

Nästa pass ökade jag vikterna och undvek failure:

5x knäböj
75.0 x 8,8,8,8,8

Tyckte inte det fungerade bra att köra ben o rygg i samma pass så jag splittade framsida och baksida ben.. Blev böj rätt nyligen så jag tyckte jag kunde köra frontböj, men mina armar gillar det inte riktigt så jag körde lite vanliga i nästa pass också.

4x marklyft
80.0 x 10
100.0 x 6?
110.0 x 4
120.0 x 5,5,5,5

3x frontböj(*1)
60.0 x 6,8
62.5 x 6

2x knäböj
77.5 x 8,8

NU råkade karl_alfred se min journal och kommenterade med:
Jäkligt fina marklyft! Men vad har häbt med böjen var inte du upp på 90 och körde för någon månad sedan?
Men det var ju liksom meningen, jag ville göra dem RÄTT, men bara för det var jag ju tvungen att få upp vikten lite igen i nästa pass, men däremellan tar vi ett "bröstpass":

6x plan bänkpress
60.0 x 8
62.5 x 8,6-7
65.0 x 5,4
62.5 x 4

3x lutande bänkpress
45.0 x 10
50.0 x 9,8

4x sidolyft
9.0 x 9,9
10.0 x 8,8

4x magmaskin
22.5 x 9,8,8
20.0 x 11

2x dips
bv+10.0 x 4
bv+ 7.5 x 6

3x liggande tricepspress
32.5 x 6
30.0 x 7,5

Efter pressarna hade jag svårt att orka med triceps alls...
Mitt lite tyngre böjpass:

för kalle:
böj, 80x7,7, 82.5x7, 85x5, 87.5x4, 90x3, 90x2
sista var ju under horisontellt men kanske inte så långt de gick ;/

lutande hantelpress 22.5x9, 25x6, 27.5x4,5, 25x7, försökte på 30 med men se det får jag inte upp ;D

Gick ju riktigt bra det där, fast det var nästan så djupt att arne hade varit nöjd :).
Vågade mig på 27.5kg hantlarna i lutande hantelpressen också och det funkade ju.. Egentligen väger väl stången 1.5kg också dessutom. 30kg kunde jag dock inte få upp i startposition.

Nu började det diskuteras om man kanske borde maxa bröstet igen:
Några tips om du vill klara dina efterlängtade 75 kg i bänken.
Gör så här.

Ca en vecka sen du körde bröst, du körde inte triceps passet innan. Sen är det bara att börja.

Bänk som första övningen på hela passet.

Lägg på 40 kg kör en 10a så du värmer lite och bereder kroppen.
Lägg sen på 50 kg kör en 5a, absolut inte så du blir trött
Lägg sen på 60 eller 65 gör en explosiv etta.
Lägg sen på 75 och vila minst 3 minuter låt din träningskompis hjälpa dig av med vikten sen lovar jag att du klarar det !!!!

Varför skriver jag detta då ?
Joo det verkar som om du tar ut dig innan du har kommit till din maxning. För att du ska klara nytt rekord gäller det att vara uppvärmd men inte trött.

Nu vill jag se att du testar detta nästa bröstpass *yourock*
Sagt och gjort, jag tänkte köra det i nästa pass. Tyvärr glömde jag kika hur han hade lagt upp det innan jag drog, men att jag inte skulle köra slut på mig och vila lite ingick ju i planen iaf.
75? 75 är väl inte efterläntade, det är ju bara ett nödvändigt ont! :cryout:
I mitt fall nu försöker jag mig väl inte på några maxningar, men men, visst kan jag prova en gång.

---

Och nu det ni alla har väntat på, dagens pass!

5x knäböj(*1)
50.0 x ?
70.0 x 10
80.0 x 8
85.0 x 6
90.0 x 5
95.0 x 3

6x bänkpress(*2)
50.0 x 10
60.0 x 5
75.0 x 3 WTF?!(*3)
80.0 x 1(*4)
70.0 x 4,3
65.0 x 5,4

Are you impressed? I'm impressed ;)

Som sagt försökt mig på 75kg innan men aldrig lyckats, trodde inte det skulle gå nu heller och så bad jag en kille om hjälp utifall att, och tillägget "jag är så klen i armarna". Men första repetitionen gick ju finfint så jag var tvungen att köra vidare och det slutade med en tre. Naturligtvis blev man ju sugen som fan på att prova om det isf skulle gå med en etta på 80kg, och naturligtvis gick även det! :)
(Ja, mesigt böjande, men jag skall ju orka med hela passet och kände mig lite småtrött i benen). Hela passet finns naturligtvis i min journal - http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=724944&postcount=169

---

Kul att det gick vägen iaf, har som sagt haft problem innan, ibland har det gått med 3or på 70, ibland inte alls, men nu verkade det ju gå bättre. Eventuellt beror det på att jag har tränat smartare, och eventuellt på att jag har ätit lite mer. Igår gick jag inte hungrig och vikten före läggdags närmade sig 72kg (med kläder då iofs). När jag vaknade imorse (12:40...) var kroppen fortfarande välladdad med 70kg.

Har ökat lite i vikt senaste veckorna, men jag är ju duktig på att klanta till det i vanliga fall. Om allt är muskler eller inte vet jag inte, antagligen inte. Antagligen är det inte ens tillräckligt stor muskelökning för att ensamt förklara den ökade styrkan. Däremot har jag faktiskt fått en o annan kommentar på gymmet om att jag har utvecklats bra, vilket jag väl själv inte alltid tycker (tycker mest jag står still för att jag äter för mesigt.). Hur som helst, jag blir lätt tjurig o tvär och grejer när jag äter för dåligt FÖRE passet, så oavsett om det nu heter att man tränar på "gammal energi" så käkar jag ordentligt före nu, för då mår iaf jag bättre och kan köra lite hårdare och mer. Och DET hjälper väl lite grann.

Nu är det nog dags att äta... och i framtiden, som vanligt, skall jag försöka att äta ordentligt så får vi se hur det går :), antagligen blir det lite fläsk också, men det spelar ju egentligen inte så stor roll ens om allt inte går till ny muskelmassa, med mer mat i magen blir det iaf roligare att träna, går bättre, och man är säker på att man iaf får de resultat man förtjänar.

Btw, de sista böjarna var naturligtvis fulldjupa.. när jag började på den lägre vikten var inte målet att klara X reps på Y kg med "tillräckligt djup", målet var att köra så många reps det råkade bli med böjar som var så djupa som benen nu tillät.

Btw2, om någon vet varför det spänner på min framsida av axeln typ där i "vecket" om man sträcker ut armen i övergången till biceps när jag kör militärpressar och har förslag på lösningar/övningar så får ni gärna berätta det. Brukar känna av axlarna en del av bänkpressen med.
Ni får även gärna berätta varför jag tycker det är så svårt att köra bänkpress med fler reps, 75kg var faktiskt mycket STABILARE än 65kg. En delvis bidragande orsak lär ju vara att jag inte räknar det som en alltför tung övning, men den är ju tung, så man kanske ger upp lite snabbt/kör den lite sent, så kanske går det bättre om man bara ger sig fan på det. En annan orsak kan vara att jag tränar armarna lite mesigt så de kanske inte pallar det (den större av dem mäter väl MASSIVA 34CM!!).

Hoppas ni inte ångrar att ni läste ;)

aliquis
2005-01-30, 20:07
Gah, glömde ju bort mina überskämt om att det kanske berodde på blomvattnet jag drack [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=723735&postcount=1] eller möjligtvis att jag antog att studierna på lakrits var helt galna och unnade mig två askar läkerol red&spicy :hbang: igår [http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=723825&postcount=4]...

RobbeliRobban
2005-01-30, 20:20
Grattis till PB! Nu är du uppe i 4gula, nästa stora steg är fyra blå 100kg! (Det åsyftar färgen på viktskivorna, iaf på mitt gym)

Fatalist
2005-01-30, 20:49
Kul läsning. Det är KUL att träna ben! *kissass*

negative
2005-01-30, 22:54
6x bänkpress(*2)
50.0 x 10
60.0 x 5
75.0 x 3 WTF?!(*3)
80.0 x 1(*4)
70.0 x 4,3
65.0 x 5,4



Får jag säga "vad var det jag sa" ?

aliquis
2005-01-31, 02:43
Robbelirobban: Så gör man ju inte, man börjar ju med en liten vikt o sedan hänger småskiten kvar med diversemetallskrot ;)

Fatalist: Ja, roligast, men senast blev jag så trött rätt igenom passet och jag brukar väl ge mig när en övning börjar kännas tråkig, nya böj om 3 dagar ändå :)

negative: Jadå, med all rätt :)

Jense
2005-01-31, 03:13
trevlig läsning och stort grattis till PB!!! :cheers:

Doctor Snuggles
2005-01-31, 03:35
Jag tror du fokuserar för mycket på maten. Det verkar som det är styrkan du är ute efter, och då är det faktiskt inte lika viktigt som alla vill påstå, utan kvaliten på träningen det hänger på. Annars så skulle det inte finnas styrkelyftare vid din kroppsvikt som knäböjer 290 t.ex :D
Så sluta stressa över maten, hitta optimal träningsform för dig (misstänker att det handlar om lite mer styrkebetonad träning, 3:or till 5:or) så kommer allt som på posten. Talar från personlig erfarenhet bl a.

Grattis till PB:t förresten. :thumbup:
... och du är inte riktigt så klen som du vill få det till... ;)

X-Change
2005-01-31, 12:59
Det här var en riktigt kul tråd! Grattis till 75 och 80 i bänken, aliquis! :bow:

pellepedal
2005-01-31, 13:55
Grattis till PB! :thumbup:

aliquis
2005-01-31, 15:12
Jag tror du fokuserar för mycket på maten. Det verkar som det är styrkan du är ute efter, och då är det faktiskt inte lika viktigt som alla vill påstå, utan kvaliten på träningen det hänger på. Annars så skulle det inte finnas styrkelyftare vid din kroppsvikt som knäböjer 290 t.ex :D
Så sluta stressa över maten, hitta optimal träningsform för dig (misstänker att det handlar om lite mer styrkebetonad träning, 3:or till 5:or) så kommer allt som på posten. Talar från personlig erfarenhet bl a.

Grattis till PB:t förresten. :thumbup:
... och du är inte riktigt så klen som du vill få det till... ;)
Det är ju massan jag vill åt, vad ska jag med styrka till?
Men eftersom man skriver journal är ju vikterna det enda man kan skriva upp och då blir det ju lite fokuserat på styrkan, svårt att jämföra något annat med.
Och kör man bara bra många 3or eller 5or kan man väl växa på det med?

Doctor Snuggles
2005-01-31, 15:23
Det är ju massan jag vill åt, vad ska jag med styrka till?
Men eftersom man skriver journal är ju vikterna det enda man kan skriva upp och då blir det ju lite fokuserat på styrkan, svårt att jämföra något annat med.
Och kör man bara bra många 3or eller 5or kan man väl växa på det med?

Jorå, växa gör man också... jag växer t.o.m bäst på just låga reps, särskilt vissa muskelgrupper, men då krävs det ju näring. Har märkt hur tiden efter träningen gör enorm skillad. Om jag tar överdrivet stora gainers efteråt nån gång i timman typ 2-3 ggr så växer jag så det knakar. Resten av kosten verkar inte spela så stor roll. Men det kanske bara är jag.