handdator

Visa fullständig version : Max OT för måttliga män


Depzon
2005-01-30, 19:08
Jag har testat att köra efter Max OT-principer i några träningspass, och det känns riktigt bra. Jag planerar att hädanefter försöka följa så många som möjligt av principerna. Dock så är jag inte ute efter så mycket volym, utan jag är ute efter att musklerna ska synas - inte bara just efter ett träningspass.

De skriver ju på Max OT-sidan att vilka syften man än har, så är Max OT bra och bör följas till punkt och pricka. Men jag känner ändå att vissa punkter torde vara mer riktade till bodybuilders som satsar på att bli så stora som möjligt.

Jag undrar om någon här, som har samma mål som jag, kör Max OT? Hur går det isåfall, och är det några principer ni skippar för att de inte passar in i målet att bli muskulös men inte för stor?

Tidigare har jag varit helt ute och cyklat på gymmet (inte bokstavligt), med godtyckliga träningspass och upplägg. Jag har ätit mycket skräpmat (dock utan att gå upp i vikt), nästan aldrig ätit förrän 14-15 på dagen, sovit konstiga tider - ja, helt enkelt levt ett jäkligt ohälsosamt liv! Jag tänker mig att om jag börjar äta riktigt bra kost, och får bättre rutiner, samt följer Max OT på gymmet - så kommer jag få en bättre kropp nu till sommaren, än jag fått under de fruktlösa år jag tränat hittills. Detta utan att köpa alla de kosttillskott som AST tycker att man ska köpa.

Dela gärna med er av alla tankar och funderingar kring det här.

Slartibartfast
2005-01-30, 19:24
Träna med inställningen att du vill se ut som en monsterbyggare, så kanske du börjar se ut som du vill med rätt kosthållning.

Max-OT är inget magiskt.

Beast
2005-01-30, 19:25
Hur kommer det sig att alla nybörjare tror att dom kommer bli hulken direkt? (iofs är det oftast brudar). Har ni ingen aning om vilken dedikation det kräver att bli stor? Lite muskler och magrutor kan vem som helst få.

Du kan vara lugn, kör på hårt och du kommer hinna sakta ner musklerna som du så snabbt bygger långt innan du är "för stor"

RobbeliRobban
2005-01-30, 19:30
Du kan inte träna lite för att bli "halvmuskulös", "Brad-pitt-i-trojagrov", eller "lite-pecs-o-biceps-spänna-minimusklerna-i-kassan-på-JC-muskulös" eller för den skull "spana-in-mina-gay-delta-och-svältdefinition-på-triceps-på-beachen-grov". Träna som en bodybuilder (eller lyftare) pga det tar låååååång tid att bli "för" grov. Modifierar du träningen för att få mindre resultat kommer du inte att få några resultat öht.

För att minimera tiden för att uppnå målen, varför inte träna så effektivt som möjligt, och sedan dra ner på takten/frekvensen whatever?

Depzon
2005-01-30, 20:06
Jag har inte tänkt köra på halvfart vad gäller träningen, utan jag har tänkt köra hårt (även med konditionsträning förstås), men frågan är om det kommer gynna mig att även använda preparat.

Jag tänker mig att nyckeln är att satsa extra hårt på konditionsträningen (i kombination med att inte få i mig för mycket kalorier).

aliquis
2005-01-30, 20:11
Dock så är jag inte ute efter så mycket volym, utan jag är ute efter att musklerna ska synas - inte bara just efter ett träningspass.
Errr? Skulle de synas mindre för att de var stora eller vad har det med volymen att göra?
Har inget med MAX-OT att göra heller, ät mindre/kör mer fettförbränning/fläska inte på dig så syns dem.

aliquis
2005-01-30, 20:21
Jag har inte tänkt köra på halvfart vad gäller träningen, utan jag har tänkt köra hårt (även med konditionsträning förstås), men frågan är om det kommer gynna mig att även använda preparat.
Jag tänker mig att nyckeln är att satsa extra hårt på konditionsträningen (i kombination med att inte få i mig för mycket kalorier).
Du blir inte fetare av tillskotten i sig, och OM de kan göra det lättare för dig att nå ditt mål varför inte ta dem, det är tillräckligt svårt som det är. Om du väljer att inte köra på kosttillskott se iaf till att ha med dig en vettig måltid att inta direkt efter passet.
Satsar du extra hårt på konditionsträningen kommer du antagligen hålla en bättre form och löper mindre risk att fläska på dig, kör du för hårt eller äter för lite kommer den dock leda till att du inte alls kommer bli större och att vara väldefinierad liten leder bara till att man ser svältfödd ut och det är väl inte riktigt meningen ;).
Var inte rädd för kalorierna, jag m.fl. har redan varit det alldeles för mycket. Det räcker med alla andra som har och kommer begå det misstaget, gör det inte du också.
Å andra sidan, om du också är rädd för kalorierna kommer ju jag framstå som mindre dålig ;)

Depzon
2005-01-30, 20:37
Errr? Skulle de synas mindre för att de var stora eller vad har det med volymen att göra?
Har inget med MAX-OT att göra heller, ät mindre/kör mer fettförbränning/fläska inte på dig så syns dem.

Jag menar snarare att musklerna skulle synas mer om de inte var omgärdade av lika mycket fett. En styrketränande kille med mindre klädstorlek kan ju se muskulösare ut än en styrketränande kille med större storlek.

Jag gav tråden en Max OT-prägel eftersom jag vill försöka köra efter ett enhetligt koncept som visat sig funka för många. Och de har ju riktlinjer för konditionsträning.

Depzon
2005-01-30, 20:45
Du blir inte fetare av tillskotten i sig, och OM de kan göra det lättare för dig att nå ditt mål varför inte ta dem, det är tillräckligt svårt som det är. Om du väljer att inte köra på kosttillskott se iaf till att ha med dig en vettig måltid att inta direkt efter passet.
Satsar du extra hårt på konditionsträningen kommer du antagligen hålla en bättre form och löper mindre risk att fläska på dig, kör du för hårt eller äter för lite kommer den dock leda till att du inte alls kommer bli större och att vara väldefinierad liten leder bara till att man ser svältfödd ut och det är väl inte riktigt meningen ;).
Var inte rädd för kalorierna, jag m.fl. har redan varit det alldeles för mycket. Det räcker med alla andra som har och kommer begå det misstaget, gör det inte du också.
Å andra sidan, om du också är rädd för kalorierna kommer ju jag framstå som mindre dålig ;)

Det låter som bra tips, tackar!
Anledningen till att jag är skeptisk mot kosttillskott är dels att jag har urdålig ekonomi, och dels att det finns så många andra områden som jag nu har tänkt förbättra radikalt (styrke- och konditionsträningsmetoder, kost, sömn, rutiner i allmänhet), att jag hoppas/tänker mig att det kan leda till stora framsteg. Redan efter första Max OT-passet på överarmar (i dagar efteråt) så kändes det som att de fick en annan form, som jag inte tidigare sett.

Lizard
2005-01-30, 21:29
Anledningen till att jag är skeptisk mot kosttillskott är dels att jag har urdålig ekonomi, och dels att det finns så många andra områden som jag nu har tänkt förbättra radikalt (styrke- och konditionsträningsmetoder, kost, sömn, rutiner i allmänhet), att jag hoppas/tänker mig att det kan leda till stora framsteg.

Kort och gott är det mesta som skrivs i programmet utmärkta råd för vem som helst. Kosttillskotten som AST föreslår är för att de naturligtvis vill sälja sina egna kosttillskott. Det behöver man ju inte, men tanken bakom deras näringstänk tror jag få ifrågasätter idag.
Din ekonomi är långt mer avgörande än eventuella vinster i musklemassa. Det är ingen mening med ett par ådriga biccor när kronofogden bankar på dörren och det första du ska sköta är din ekonomi. Det hindrar dig naturligvis inte att tillämpa principerna för näringsintag som råder runt träning, men du får använda huvudet lite mer och plånboken lite mindre.

Frukost äter man - annars har man styrketräning som gymnastik.
Fem gången om dagen äter du så du inte går "torr" på uppbyggliga och fettförbrännande ämnen.
Efter träningen så suger kroppens muskulatur in mer näring än du gjort av med och vill du se resultat så är det sådan mat som lätt bildar blodsocker (vitt bröd, potatis som mos eller bakad t ex) och höggradigt protein som keso, proteinpulver, minimjölk, äggvita t ex, som du bör få i dig så snabbt som möjligt. Det de flesta gjör är att blanda vanligt druvsocker (1gr/kg kroppsvikt) med vassleprotein (30g) och häller i sig direkt efter. Det där kan du köpa "färdigt" hos AST, eller så gör du det själv. Mosa banan och keso och ät på frallor, eller svep en liter minimjölk t ex direkt på träning.
Det sista rådet jag vill ge dig är att inte ge avkall på viloveckan som ligger i programmet. Jag kan inte nog poängtera vikten av den för en livslång relation med styrketräning.

Lycka till

Lizard

nemd
2005-01-31, 02:35
Vaddå så en liter minimjölk funkar bra som direkt-efter-träning-mat? :) låter ju bra. Eftersom mjölk är så gott. Godare än druvsockervatten.

Beast
2005-01-31, 03:42
nemd: Nej det är inte bäst att köra. Proteinet i mjölk är Kasein , och det är vassle du är ute efter runt träningen.

z_bumbi
2005-01-31, 08:07
Vaddå så en liter minimjölk funkar bra som direkt-efter-träning-mat? :) låter ju bra. Eftersom mjölk är så gott. Godare än druvsockervatten.

Ja det funkar men få i dig lite mer kolhydrater vid samma tillfälle då kolhydratsmängden är i minsta laget samt att det inte är riktig den typen av kolhydrater man vill ha.
Några frallor fixar den biten ganska enkelt.

edgen_ÖSD
2005-01-31, 08:25
Jag har kört MaxOT-principen i ungefär 5,5 månader nu, men mycket gott resultat. Jag får ut maximalt av det när jag följer det till punkt och pricka med vissa undantag:

- Struntar i viloveckorna. Har testat dem, men det enda jag får är dåligt samvete för att jag inte tränar. Tror man bygger mer maximalt om man verkligen tränar under denna vecka.

- Inga kosttillskott från AST. Visst, jag har testat dem, och tro mig de funkar kanon. Men sen är det ju oerhört dyra och eftersom du har en ekonomi att tänka på är det kanske inte något att föredra. Eftersom du inte tagit tillskott tidigare borde det räcka med kanske koncentrat eller billigare isolat. Finns billiga och bra koncentrat här på Kolozzeum. Du kan även komplitera med en 25kilossäck maltodextrin så har du sockerförrådet uppbunkrat för en lång tid framöver :thumbup:

- Om jag känner att vissa övningar inte pasar mig byter jag ut dem mot andra. Det viktiga är ju att de tar så bra som möjligt, och detta kan ibland vara väligt personligt. Tänk dock på att alltid ha med Benböj, det är grunden till allt. Som de säger i OT-journalen; BYT ALDRIG UT BENBÖJ!!! *grr27*

Så du behöver inte dedikera hela ditt liv för att få ut mycket av OT. Gör det som känns bäst så kommer det nog funka kanon. Nyckeln till att lyckas är ju att tycka om det man gör. Det spelar ju ingen roll om du är 170 procent
optimal om du slutar efter två veckor.

bubbe
2005-01-31, 09:35
Lizard: Din visdom är underbar att få ta del av i detta forum *yourock*

z_bumbi
2005-01-31, 09:56
- Struntar i viloveckorna.

-snips-

Tror man bygger mer maximalt om man verkligen tränar under denna vecka.


Det tror inte jag, du ska hålla för minst 50 års träning till.

Lizard
2005-01-31, 12:18
Det tror inte jag, du ska hålla för minst 50 års träning till.

Exakt! :thumbup:



edgen_ÖSD

Din kropp är inte byggd för att ligga på topp jämt, det slutar med att du ligger i botten jämt.
Bakgrunden till viloveckan är erfarenheter från tävlingsverksamhet inom en rad idrotter och kan sammanfattas i General Adaptation Syndrome (GAS).
I korthet beskriver GAS kroppens bemötande på tilltagande belastning - som de ökande vikterna i Max-OT t ex. Det sker i tre stadier varav det sista är att den inte förmår mer utan du slutar att göra framsteg (Överanvändning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36480) ) och över tiden kan du utveckla intra-cellulär nedbrytning som följd (Överträning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36480) ).
GAS brukar bemötas med periodisering, och det är just därför man periodiserar, men i Max-OT har man löst det med "budgetvarianten" vilovecka, som i själva verket är nästan två veckors uppehåll med tanke på schemautformningen och längden mellan muskelgrupperna.


Lizard

nemd
2005-01-31, 21:31
1 Liter mjölk funkade ju kanon att dricka efter träningspasset, mycket lättare än vatten med druvsocker som jag fick pina i mig förut. Okej men då ska jag köpa lite frallor och käka till mjölken. :)

Lizard
2005-01-31, 22:12
1 Liter mjölk funkade ju kanon att dricka efter träningspasset, mycket lättare än vatten med druvsocker som jag fick pina i mig förut. Okej men då ska jag köpa lite frallor och käka till mjölken. :)

Förstå mig rätt, det är inte lika bra som att blanda vatten med druvsocker och vasslepulver, men i brist på vin tar man som bekant ibland mjölk.....

Lizard

nemd
2005-01-31, 22:27
Hehe ja det förstår jag. :) Men ibland blir det druvsockret, vad kan man då ta som protein, går en äggmacka bra då?

Lizard
2005-02-01, 19:03
Hehe ja det förstår jag. :) Men ibland blir det druvsockret, vad kan man då ta som protein, går en äggmacka bra då?

Går bra med en äggmacka, javisst...men i förhållande till vad? Kanelbulle och kaffe? Pizza?
Att äta efter träning är bra i sig, att snabbt som tusan höja blodsockret kraftigt och berika blodet med aminosyror av hög kvalitet är väl ändå målet..?
Sett ur det perspektivet så skulle jag hellre äta cornflakes med en liter minimjölk, eller en tunnbrödrulle fylld med potatismos och tonfisk i tomatsås eller bara ta sex äggvitor och vitt bröd eller...eller....finns massor som känns bättre än just äggmacka....


Lizard

PowPow
2005-02-01, 20:40
nemd: Nej det är inte bäst att köra. Proteinet i mjölk är Kasein , och det är vassle du är ute efter runt träningen.

20% av proteinet i mjölk är faktiskt vassle.
80% är kassein.

Men självklart är det att föredra en shake vars proteininnehåll har större andel vassle än 20% ;)

PowPow
2005-02-01, 20:48
Går bra med en äggmacka, javisst...men i förhållande till vad? Kanelbulle och kaffe? Pizza?
Att äta efter träning är bra i sig, att snabbt som tusan höja blodsockret kraftigt och berika blodet med aminosyror av hög kvalitet är väl ändå målet..?
Sett ur det perspektivet så skulle jag hellre äta cornflakes med en liter minimjölk, eller en tunnbrödrulle fylld med potatismos och tonfisk i tomatsås eller bara ta sex äggvitor och vitt bröd eller...eller....finns massor som känns bättre än just äggmacka....


Lizard

Eller bara chacka i sig en feteshake med vassle och snabba kolisar ;)

Varför bara äggvitan? Är det någon skillnad på proteinet från vitan och proteinet från gulan? Eller du tänker på kolestorolet eller? Det borde ju inte vara något han bör oroa sig för.. eller? :confused:

z_bumbi
2005-02-01, 20:51
Varför bara äggvitan?

Fett slöar ner upptaget något, i ursprungsfallet tror jag inte det spelar så stor roll iofs.

PowPow
2005-02-01, 20:55
Fett slöar ner upptaget något, i ursprungsfallet tror jag inte det spelar så stor roll iofs.

Afanken.
Man lär sig något nytt varje dag (överdrift..) :thumbup:

nemd
2005-02-02, 02:39
Går bra med en äggmacka, javisst...men i förhållande till vad? Kanelbulle och kaffe? Pizza?
Att äta efter träning är bra i sig, att snabbt som tusan höja blodsockret kraftigt och berika blodet med aminosyror av hög kvalitet är väl ändå målet..?
Sett ur det perspektivet så skulle jag hellre äta cornflakes med en liter minimjölk, eller en tunnbrödrulle fylld med potatismos och tonfisk i tomatsås eller bara ta sex äggvitor och vitt bröd eller...eller....finns massor som känns bättre än just äggmacka....


Lizard

Mm OK. Jaja men jag håller mig nog till en liter mjölk med nån macka ibland.

Beast
2005-02-02, 05:32
PowPow: mjölk koagulerar i magsäcken och segar ner upptaget.

Slartibartfast
2005-02-02, 09:24
PowPow: mjölk koagulerar i magsäcken och segar ner upptaget.

Det stämmer inte. Gammal information.

PowPow
2005-02-02, 14:06
PowPow: mjölk koagulerar i magsäcken och segar ner upptaget.

Okej.. huruvida det stämmer eller ej vet jag ej.
Men kvarstår gör ändå att 20% är vassle (=

Depzon
2005-02-03, 00:10
Tack för tipsen! Imorrn får jag äntligen pengar så jag kan köpa nytt träningskort, och ladda upp med lite vettig mat! Så ska vi se vad vi kan göra åt den här situationen.

capoje
2005-02-03, 00:19
Hur snabbt efter bör man få i sig skiten. Kan ju ta upp mot 45 min me hemfärd o allt innan man får i sig nån mat.

Ska man ta med sig nåt efter gymmet, o ta direkt när man e klar? Brukar ha nån frukt med mig, men skriv sånt som är perfekt att äta och hur mycket.

Sen undrar jag hur viktigt det är med vilket pulver man köper, duger inte nån sketen burk på närmsta hälsobutik?

Slartibartfast
2005-02-03, 10:10
Hur snabbt efter bör man få i sig skiten. Kan ju ta upp mot 45 min me hemfärd o allt innan man får i sig nån mat.

Ska man ta med sig nåt efter gymmet, o ta direkt när man e klar? Brukar ha nån frukt med mig, men skriv sånt som är perfekt att äta och hur mycket.

Sen undrar jag hur viktigt det är med vilket pulver man köper, duger inte nån sketen burk på närmsta hälsobutik?

45 minuter gör att du missar fönstret ganska rejält. Du bör få i dig protein och kolhydrater genast efter passet.

Hur svårt är det att köpa en påse billigt vassle och maltodextrin? Billigaste alternativet också. :thumbup:

ops
2005-02-03, 23:24
"Fönstret" är i varje fall minst 75-90minuter, visst Vassle protein är bra, men det går med "mjölkprotein" oxå! Funkade en gång i tiden med EW:s starkprotein, man ska inte glömma att kostsupplement är just faktiskt bara supplement!