Visa fullständig version : Vad äter ni "ovanpå" havregrynsgröten?
Jag undrar vad ni som äter havregrynsgröt äter till, alltså ovanpå. Själv äter jag lingonsylt och köper oftast min sylt, har sett att det är cirka en tredjedel socker i sylten det lät inte allt för bra. Men det kanske inte spelar så stor roll dock. Vill bara ha lite andra goda alternativ att lägga på min gröt :eating:
King Grub
2005-01-30, 19:06
Rårivet äpple, kanel och mjölk är min favorit.
önos lågkalorisylt kör jag på + mjölk.
grisbil3n
2005-01-30, 19:12
Kör en mosad banan under allting eller snarare rör ihop med resten av grejset, sen på med kanel. Blir smaskens...
kanel+keso är en riktig höjdare! + en kopp kaffe till! :eating: :thumbup:
tärnat äpple + kanel å lite mjölk funkar fint oxå!
Minimjölk och sötningsmedel.
Just nu har det blivit farsans lingonmos. Andra favoriter är krusbärssylt, eller tidigare nämda banan/kanel. Allt med mjölk eller sojamjölk.
Callister
2005-01-30, 19:46
Kanel = :nono:
:D
Jag har en skvätt saftstoppa/fruktsoppa på
Nu kommer jag väl troligen få stryk, men jag skivar 2 ägg i min gröt. Och så har ja mjölk såklart..
Nu kommer jag väl troligen få stryk, men jag skivar 2 ägg i min gröt. Och så har ja mjölk såklart..
Byt annars mjölken mot protiendrinken som du häller över.
Så slipper du dricka den brevid och det blir godare(om proteinet är gott)
lingonsylt + kanel eller ingenting.
de gånger jag äter havregrynsgröt brukar jag slänga ner några lingon o lite skivad banan i grynen o låter det koka ihop så bananen mosar sig o russinen blir mjuka o saftiga. O så avslutar jag med kall mjölk på, såklart.
bicep_wannabe
2005-01-30, 20:15
Socker eller sylt.. men ska pröva era varianter.. Tackar ;) Låter nyttigt med äpple-kanel.. Nästan så det blir imorrn..
Fun Light
Kanel
Lågkaloriäppelmos
Dock inte samtidigt.
Byt annars mjölken mot protiendrinken som du häller över.
Så slipper du dricka den brevid och det blir godare(om proteinet är gott)
Dricker inte proteindrinkar.. Jag äter protein istället. Jag har bara ägg i gröten på morgonen iof, när jag äter gröt övrigt äter jag den rent, utan nånting på förutom lättmjölk.
Jag brukar ha i blåbär (inte sylt) och mjölk.
Finns frusna blåbär att köpa i välsorterade affärer. Ta ut en näve ur frysen kvällen innan och lägg dom i kylen, så är dom mjuka till morgonen.
Ingefära i och Kessella och kanel ovanpå => Optimal näring :thumbup: minimal smak *cry*
Kanel och grynost brukar det oftast bli.
Euroshoppers äppelmos och kanel.
LunaSpice
2005-01-30, 21:34
1. Kanel, tärnade Granny Smithäpplen och en gnutta fruktos.
2. Lingonsylt
3. Äppelmos
^Bateau^
2005-01-30, 21:35
ovanpå min gröt blir det oftast hackat äpple och kanel. Någon enstaka gång lingonsylt.
ingeting, sväljer ner skiten med sprite zero för att slippa känna smaken på slemmet.
En vecka med kanel, då är det mycket kanel!
En vecka med Lidl`s sockerfria jordgubbssylt
Så varvar jag hela tiden.
Bigbulka
2005-01-30, 22:43
Äppelmos och mjölk.
Ofta kör jag bara med havregryn och mjölk. Om jag vill lyxa till det tar jag och öser över kanel.
Sylt och mjölk, svårare är det inte.
FRÖ! =D linfrö och sesamfrö..det är gött
Mammas lingonsylt! :thumbup:
King Grub
2005-01-31, 06:49
ingeting, sväljer ner skiten med sprite zero för att slippa känna smaken på slemmet.
Varför äter man något man tycker smakar vidrigt?
Blev fiberhavregrynsgröt med skivat päron och kanel på idag, smakade faktiskt bra, kommer nog fortsätta med det =)
Hade på lingonsylt förr, men nu har jag slutat med det. Mjölk och havregrynsgröt är gott som det är.
Varför äter man något man tycker smakar vidrigt?
det är en snabb, bra o enkel frukost
Farmors högkaloriäppelmos, kanel och mjölk :eating:
muzzelman
2005-01-31, 16:59
Hjortronsylt :eating:
Alltid kanel, vassle och mjölk.
Smaken på vasslet gör rätt mycket, blir ju vad som finns men saknar den underbart goda äpple/päron i gröt/kanel-röran.
Wayfaerer
2005-01-31, 18:21
Mjölk. Eventuellt jordgubbssylt.
Hade missat köpa mjölk en gång och testade att ha på vaniljyoghurt och det är faktiskt helt ok. Brukar köra vanilj- eller honungsmelonyoghurt (Arlas nya) någon gång i veckan för att variera nuförtiden.
En vecka med Lidl`s sockerfria jordgubbssylt
Vilka smaker finns denna sockerfria sylt i?
frusna hallon+ mjölk :eating:
en kompis till mig testade följande:
havregrynsgröt med...tja, inte mjölk, den va slut... o inte sylt den va oxå slut... men det fanns en burk STARKÖL i kylen, så d blev gröt me ÖL!!!
rekommenderas inte!:)
AcidSleeper
2005-02-01, 12:19
Kanel med lite lingonsylt ovanpå och sen mjölk!
LunaSpice
2005-02-01, 12:41
en kompis till mig testade följande:
havregrynsgröt med...tja, inte mjölk, den va slut... o inte sylt den va oxå slut... men det fanns en burk STARKÖL i kylen, så d blev gröt me ÖL!!!
rekommenderas inte!:)
Är inte det ganska självklart? Det behöver väl inte ens prövas. Idioti...
påven> har du provat me sötningsmedel/upplösta sucketter i? osså massa kanel på de smakar precis som mjuk pepparkaka, ja får oxå kväljningar om ja försöker mej på att käka gröt naturellt :devil:
Endast minimjölk. Usch och fy för allt vad sött heter på morgonen :)
Är inte det ganska självklart? Det behöver väl inte ens prövas. Idioti...
Jag har ätit en skål kalaspuffar med vodka, inte så farligt, och virket var ju slut.
Då skulle jag nog hellre tagit kranvatten :)
Kanel med lite lingonsylt ovanpå och sen mjölk!
Kanel och sylt!? Du har då alltid de konstigaste kombinationerna du... ;)
Ketchup på pizza? Lingonsylt till pölsa? Rödbetor till blodpudding...? :D
AcidSleeper
2005-02-02, 10:19
Kanel och sylt!? Du har då alltid de konstigaste kombinationerna du... ;)
Ketchup på pizza? Lingonsylt till pölsa? Rödbetor till blodpudding...? :D
hehe! 1/3 rätt iaf! När såg du mig äta rödbetor egentligen??????? och ketchup på pizzan har jag inte ätit sedan när man gick i 8:an!!!
Dessutom kanel och sylt vet du ju om att jag äter då jag åt det när jag var hos dig senast! Dessutom är det GOTT!! :eating:
hehe! 1/3 rätt iaf! När såg du mig äta rödbetor egentligen??????? och ketchup på pizzan har jag inte ätit sedan när man gick i 8:an!!!
Dessutom kanel och sylt vet du ju om att jag äter då jag åt det när jag var hos dig senast! Dessutom är det GOTT!! :eating:
Chansade vilt på på de röda betorna. Ville komma på en tredje konstig sak. :D
Sorry, men jag minns faktiskt inte vad du åt till frukost för 9-10 månader sedan. Du får ta och hälsa på igen så ska jag inspektera dina konstiga frukostvanor. ;)
TrasMannen
2005-02-02, 12:45
Jag äter min havregrynsgröt utan vatten.
Dvs, jag äter grynen råa och mixar dem i proteindrinken.
Snabbare att äta det så ;)
Har inget till min gröt. Endast gröt i tallriken, och, jag tycker faktiskt det är jävligt gott också. Underbar konsistens och smak. Värmande, uppfriskande, och mättande. Underbar produkt.
King Grub
2005-02-04, 21:23
Har inget till min gröt. Endast gröt i tallriken, och, jag tycker faktiskt det är jävligt gott också. Underbar konsistens och smak. Värmande, uppfriskande, och mättande. Underbar produkt.
Enbart gröt är dock inte alls någon fullvärdig måltid. Men du kanske äter annat till?
Enbart gröt är dock inte alls någon fullvärdig måltid. Men du kanske äter annat till?
Ja, det gör jag. Men själva gröten, är gröt, så att säga. :)
henke1001
2005-02-05, 15:51
får man fråga vad det är som gör att gröt är så suuuper nyttigt och näringsfyllt?
King Grub
2005-02-05, 15:53
får man fråga vad det är som gör att gröt är så suuuper nyttigt och näringsfyllt?
Havre.
Havregrynsgröt:
http://www.slv.se/templates/ldb_result.asp?lk=&ln=havregrynsgr%F6t&ug=&lg=&na=&ng=A%3AMinibas&nd=1&ma=&tb=0&un=1&tn=
Just nu har ja på mjölk och äppelmos! men får ja fråga er.. vad är nyttigast mellan äppelmos, kanel och sylt? på gröten alltså
King Grub
2005-03-12, 18:30
Just nu har ja på mjölk och äppelmos! men får ja fråga er.. vad är nyttigast mellan äppelmos, kanel och sylt? på gröten alltså
Kolla på moset och sylten hur mycket socker som ingår.
Kanel är inte onyttigt alls, men bidrar heller inte med några energigivare.
Den riktiga frukten eller de riktiga bären är nyttigare än moset och sylten som görs av dessa.
Kolla på moset och sylten hur mycket socker som ingår.
Kanel är inte onyttigt alls, men bidrar heller inte med några energigivare.
Den riktiga frukten eller de riktiga bären är nyttigare än moset och sylten som görs av dessa.
OKej! läste nyss på mitt äppelmos! de va 92 % äpple stod de sen socker o lite annat grejs! men 92 % e väl mkt? kanske ska forstätta me de då! rätta mig om ja har fel
Själv så äter jag min havregryns gröt ren, alltså ingenting på
Brukar alltid ta ett par matskedar me sylt, arbetar för o få slut på drottningsylten just nu. Brukar ta lite mjölk för att få den o svalna lite om jag ska äta den lite fort.
Äter nästan alltid 1-2 mackor med diverse pålägg eftersom gröt ensamt inte ger mig "rätt" känsla i magen :)¨
Förövrigt: Brukar ALLTID koka vattnet först för att få lite kornigare gröt, eftersom vanligt kokad gröt har rå vidrig konsistens. Nån mer som gör som jag?
off-topic: Rågflingegröt e mycket godare!
King Grub
2005-03-12, 20:31
Förövrigt: Brukar ALLTID koka vattnet först för att få lite kornigare gröt, eftersom vanligt kokad gröt har rå vidrig konsistens. Nån mer som gör som jag?
Japp, det händer. Mycket gott och "tuggigare".
Metal_boy_
2005-03-13, 04:09
Lingonsylt alt Äppelmos och mjölk.
Bobbokrull
2005-03-13, 09:25
Vanilj(vassle)protein stavmixat med mjölk till en fluffig krämig historia. In med den i frysen i 15 minuter...sedan är det klart!
Men först ett fett lager kanel på gröten innan man häller på vaniljröran.
Själv så äter jag min havregryns gröt ren, alltså ingenting på
Japp, godast gjord på vatten och äten bara med skål och sked.
bear.flowertwig
2005-03-14, 21:25
FÖRE gröten: 20 g vassle
------------------------
kokas MED gröten: russin/katrinplommon i bitar/torkade aprikoser/skivad banan
PÅ gröten: kanel
RUNT gröten: minimjölk
------------------------
TILL gröten: en kopp the(ofta grönt)
------------------------
EFTER gröten: linfröolja & multivitamin
Lite OT
Men hur mycket skiljer sig GIt mellan t ex havregrynsgröt värmd på spisen jämfört med minimjölk+havre mixat?
Tycker personligen inte om att äta varm mat på morgonen.
Från runt 70 till lite över 100. Det blir en del skillnad alltså.
Metal_boy_
2005-03-14, 23:45
Från runt 70 till lite över 100. Det blir en del skillnad alltså.
Blir det så högt trots mjölken?
Blir det så högt trots mjölken?
My bad, tänkte bara på grynen.
TylerDurden84
2005-03-16, 21:13
Då får jag i hastigheten passa på att fråga hur mycket som skiljer vanlig kokt havregrynsgröt och micrad, med vatten (GI-mässigt). Är 5 min koktid lagom annars?
Då får jag i hastigheten passa på att fråga hur mycket som skiljer vanlig kokt havregrynsgröt och micrad, med vatten (GI-mässigt). Är 5 min koktid lagom annars?
ja kör typ 3 min :D
MyungChul
2005-03-17, 01:34
är det för att ni är lata, eller är det för att ni inte kan som ni gör gröt i micron? :whipped:
Überbiffen
2005-03-17, 09:11
Den senaste tiden har det blivit en banan, en skopa protein (TWF), en näve russin, en matsked krossade linfrön, kanel, lättmjölk.
Försöker vänja mig av med sockret på gröten men just nu e det råsocker, russin och mjölk. Ska testa några kombinationer snart ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.