handdator

Visa fullständig version : Något fel med min konditionsträning?


sanoj
2005-01-30, 18:18
Jag styrketränar 3 ggr/vecka, och har innebandyträning 2 ggr/vecka, 0-2 matcher på helgerna och de dagarna på helgerna det inte är match springer jag 3,8-4 km.

Jag tycker att jag har riktigt dålig kondition ändå, det bästa jag har sprungit ovanstående sträcka på är 17.55 tror jag. I vanliga fall brukar det ta mellan 18-20 min. Och jag är verkligen slut efteråt.

Är det nåt fel med konditionsträningen eller ska jag bara ha tålamod, för när jag började springa så tog sträckan ca 21-22 minuter och sedan förbättrade jag tiden ungefär varannan vecka ända fram tills det kom snö och det blev lite halt o springa. Sedan blev det ett uppehåll på 2 veckor efter jul och det verkar som jag tappade ganska mycket där och nu känns det forfarande lika jobbigt som när jag började.

Är det tålamod som gäller lr?

Fatalist
2005-01-30, 18:25
Du kanske äter/vilar dåligt?

sanoj
2005-01-30, 18:27
Jag äter bra det har jag fått höra på kost/näring forumet och jag sover 7-8 h på vardagar och 8-9 på helger och när jag inte tränar så brukar jag oftas vila eller inte göra något ansträngande.

Johan
2005-01-31, 00:06
Du kan testa att variera din löpträning.
Intervaller, fartlek, långlopp, _men_ ta det försiktigt, jag vet inte vad ett långlopp blir för dig, men lägg på en km eller två och sänk tempot.
Har du dessutom haft ett uppehåll så kan det ta en stund innan du hittar tillbaka till den gamla formen, men det är bara att kämpa på så kommer det till slut.

Jax
2005-01-31, 10:48
Variera din konditionsträning låter som en bra idé. Spring din 4 km runda lite då och då. Springa 5 st en kilometers intervaller någon annan gång. Spring 2 km så snabbt du bara kan.
Och när du känner dig sugen på att träna lite längre var ute i en timme med varierande fart och helst varierande terräng. Gå ibland, spring fortare ibland och jogga sakta ibland. Variera gärna den farten beroende på terrängen. Det senaste alternativet är alltså det som kallas för fartlek.

Sen är det viktigt att du lär dig en sak. Snö, is, vatten, storm, träningsvärk, hetta, skoskav osv är inget hinder. :whipped:

:D

autowah
2005-01-31, 21:17
Kondition är färskvara, håller man upp några veckor tappar man mycket. Du klarar 4:30 tempo, vilket inte är så dåligt. Vill du förbättra din tid måste du som nämnts även springa intervaller och även längre sträckor.