handdator

Visa fullständig version : Mer i pecdec än bänkpress?


Stoltz
2005-01-30, 14:42
I förrgår mötte jag en kompis på gymet och han hånade mig lite medan jag körde bänkpress (Härlig kille, den ;) ) och sen gick jag vidare till Peckdec-maskinen och började köra. Då tappar min kompis ögonen ur hålorna och frågar vad felet är - Jag tar nämligen uppemot 30 kg mer i Peckdeck än i bänkpress, vilket enligt min kompis är väldigt onormalt.

Är det verkligen så konstigt? Kan aldrig komma ihåg att jag tagit mer i bänkpressen än i Peckdeck...

hallar
2005-01-30, 14:45
Peckdeck är ju en maskin med en massa utväxling och grejor. Du kan ju inte jämföra att du tar f eks 100 kg i viktmagasinet med 100 kg i bänk.

Eller kanske fallet var att kompisen tog mest i bänk medans du tog mest i peckdeck?

King Grub
2005-01-30, 14:45
Beror nog mest på hur maskinen är konstruerad. Hur starka är andra i den, i jämförelse med dig?

Stoltz
2005-01-30, 14:59
Hallar - Ingen aning vad min kompis tar i Peckdeck jämfört med bänkpress, men förmodligen mindre pga hans reaktion.


King Grub - Jag gick faktiskt och tittade lite efter min träning på de som körde de båda övningarna, och det verkade som de faktiskt var starkare i bänkpress än i peckdeck (Men eftersom om en 15 minuters koll efter träningen inte kan avgöra om det är generallt :) aå Jag utgår från att de flesta tar mer i bänk, precis som polaren sa, men som sagt, har bara få exempel att gå efter )

Beast
2005-01-30, 15:16
Som dom sa är inte den faktiska vikten samma i en pecdec som i bänkpress.
100kg i Bänk hade inte varit som 100kg i en pecdec, finns där pecdec´s som går så högt upp bara?

qwioutd
2005-01-30, 15:35
för det första så stämmer inte vikterna helt överens med vad det står i viktmagasinen på maskiner, och för det andra så kanske du inte har tränat så länge och utväcklat en grundfysik, och då tränar man lite "ojämnt"

Fatalist
2005-01-30, 15:48
Det är nog en hel del skillnad på utväxling mellan olika märken/maskiner! Jag tar 15kg mindre på peckdecken jämfört med bänkpressen på mitt nya gym, jämfört med förra då jag tränade på 5kg mer än vad jag klarar nu utan problem.

Johan1986
2005-01-30, 15:51
Bara en tanke men är du säker på att vikten står i kg på peckdecken?

Vastrix
2005-01-30, 16:19
I förrgår mötte jag en kompis på gymet och han hånade mig lite medan jag körde bänkpress (Härlig kille, den ;) ) och sen gick jag vidare till Peckdec-maskinen och började köra. Då tappar min kompis ögonen ur hålorna och frågar vad felet är - Jag tar nämligen uppemot 30 kg mer i Peckdeck än i bänkpress, vilket enligt min kompis är väldigt onormalt.

Är det verkligen så konstigt? Kan aldrig komma ihåg att jag tagit mer i bänkpressen än i Peckdeck...

Ser väldigt många som lutar sig fram i Pec-decen för att kunna träna på tunga vikter. Inte sagt att du gör så men du kan ju kolla tekniken.
Att jmf. vikter i Pec-dec och bänk funkar inte riktigt. Du kan ju testa att göra flyes med de vikter du använder i Pec-decen. Tränar du tyngre i flyes än i bänk så kommer jag att höja på ögonbrynen.

/V.

Stoltz
2005-01-30, 17:00
OK - Jämförelse e uteslutet då (nästan.)

Johan - Ja, det är Kg

Vastrix - Ska kolla, men tror att jag sitter rätt rakt och pressat.
Så du menar låt säga att jag kör 30 på var sida i bänk (80kg totalt med 20kg stång) så ska jag ha 30 eller mer i var hand? (på flyes)

Mccartney
2005-01-30, 17:08
Jag kör nog extremt lätt i pec deck.....15kg...får alltid ont i axlarna av att köra pec dec.

turbocalle
2005-01-30, 17:27
Jag förstår inte överhuvudtaget hur man kan jämföra övningarna.. Är väl inte alls sanna sak.. Du kan väl t.ex inte byta ut all träning i bänk mot pec dec eller tvärtom och få t.ex samma resultat?

MvH Carl

Sheogorath
2005-01-30, 18:16
Varför skulle man överhuvudtaget vilja göra en övning som pecdec?! Fullständigt onödigt. Bortkastad tid. Precis som att träna bröst i cablecrossen.

stahlberg
2005-01-30, 18:26
Om det nu är så att du tar mer i pec-deck än i bänkpress så kan du ju alltid delta i Big_Vik:s discotävling!

stahlberg
2005-01-30, 18:27
I alla fall om man får ont i axlarna av pec-deck ska man inte köra den.

ErikWrestlingFreaket
2005-01-30, 18:29
Om det nu är så att du tar mer i pec-deck än i bänkpress så kan du ju alltid delta i Big_Vik:s discotävling!

Den har jag missat, vart finns den? :naughty:

Allan
2005-01-30, 18:33
Varför skulle man överhuvudtaget vilja göra en övning som pecdec?! Fullständigt onödigt. Bortkastad tid. Precis som att träna bröst i cablecrossen.

Det är två övningar som är jättebra. Om man har jättebröst. Samt om man tänker tävla - kanske....

allan

Sheogorath
2005-01-30, 18:41
Vad gör de två övningarna som inte hantelpress med djup stretch gör bättre?

Allan
2005-01-30, 18:57
Vad gör de två övningarna som inte hantelpress med djup stretch gör bättre?

Korrekt utförd belastar pec-decen framsidan av axeln mindre. Till exempel.

allan

RobbeliRobban
2005-01-30, 19:04
Man kan köra pecdec och cable cross (och flajs), även om triceps är trasig eller trött, det kan väl vara något för den som antingen tränar väldigt mycket och ofta, men kör man färre set och inte vill bo på gymmet är det ju klart bättre att ignorera sådant till förmån för riktiga övningar.

Beast
2005-01-30, 19:27
Allan, vem är det på din avatar?

Spiffy
2005-01-30, 19:39
Jag gissar på att det är Allan själv.
Själv undrar jag vad det är du har på dig? Ser ju ut som en kjol :MrT: .

Allan
2005-01-30, 19:43
haha, ett par kortbrallor över ett par kallingar. Och sen har jag dragit kortbrallorna

allan

Beast
2005-01-30, 19:49
Fan nu får du slänga upp lite bilder! Fick för mig jag sett en bild du postat på nån liten kille :)