handdator

Visa fullständig version : Ta körkort för automat


Zozza
2005-01-30, 13:41
Går det i Sverige? Ta körkort för enbart automatväxling.

Menigar
2005-01-30, 13:48
Japp, då står det automat på ditt körkort.

Zozza
2005-01-30, 13:53
Ok, och det går på i princip alla körskolor ?

Vic_1981
2005-01-30, 13:54
Ok, och det går på i princip alla körskolor ?

varför ska du göra det..vore ju helt hjärndött.

marst060
2005-01-30, 13:57
Nej Det går inte på alla köskolor, det flesta har inte bilar med automatlåda. Men du kan köra upp privat med en automatlåda.

Varför man skall göra det? Alla kan inte använda en manuell låda pga fysiska handikapp och andra problem. Så det är inte hjärndött.

Vic_1981
2005-01-30, 13:59
Nej Det går inte på alla köskolor, det flesta har inte bilar med automatlåda. Men du kan köra upp privat med en automatlåda.

Varför man skall göra det? Alla kan inte använda en manuell låda pga fysiska handikapp och andra problem. Så det är inte hjärndött.

Nä, då ere såklart inte hjärndött, men har man inga fysiska handikapp etc så anser jag att det är det.

Metal_boy_
2005-01-30, 15:05
på tal om att köra bil med handikapp så är det en snubbe här i stan som inte har några ben och kör bil. Har sett han hoppa in i sin kombi i bagaget o drar in rullstolen, sen klättrar han fram till förarsätet och kör sen med händerna. Bilen är specialbyggd så man gasar och bromsar med händera, och sen är det antagligen automat på den me. :hbang:

kimonque
2005-01-30, 15:18
på tal om att köra bil med handikapp så är det en snubbe här i stan som inte har några ben och kör bil. Har sett han hoppa in i sin kombi i bagaget o drar in rullstolen, sen klättrar han fram till förarsätet och kör sen med händerna. Bilen är specialbyggd så man gasar och bromsar med händera, och sen är det antagligen automat på den me. :hbang:

Min granne har också en sån :thumbup:

s_himself
2005-01-30, 15:23
på tal om att köra bil med handikapp så är det en snubbe här i stan som inte har några ben och kör bil. Har sett han hoppa in i sin kombi i bagaget o drar in rullstolen, sen klättrar han fram till förarsätet och kör sen med händerna. Bilen är specialbyggd så man gasar och bromsar med händera, och sen är det antagligen automat på den me. :hbang:



Jag får in en herres minibuss som är ombyggd till handikappsbil på mitt jobb, iom att han inte kan tvätta den själv så gör jag det åt honom. dörrarna och rampen sköts med hydralik. Sedan kör han in med sin permobil och kör fram till förarplatsen där han kör in i nånting som sätter fast permobilen. Sedan har han som ett kontrollbord med knappar och spakar som han kör bilen med :)

det lär ju inte va lätt att köra med knappar och spakar..

Garnax
2005-01-30, 15:30
Undra när sverige ska komma så långt att vi skippar allt var manuell heter och kör automat.

Fattar inte vad det roliga är med allt evigt växlande när man ska köra, jag är iaf av åsikten att bilen ska slita för att ta mig någonstanns inte tvärt om

mini_Arnold
2005-01-30, 15:32
Undra när sverige ska komma så långt att vi skippar allt var manuell heter och kör automat.

Fattar inte vad det roliga är med allt evigt växlande när man ska köra, jag är iaf av åsikten att bilen ska slita för att ta mig någonstanns inte tvärt om

Du som kör automatare, hur mycket dricker den per mil?

Garnax
2005-01-30, 16:06
Du som kör automatare, hur mycket dricker den per mil?

strax under 1L milen, är en Honda Accord 92:a

Garnax
2005-01-30, 16:20
Går det i Sverige? Ta körkort för enbart automatväxling.

I USA hade frågan vart tvärtom hehe...

Ja man får vara glad för att man inte ofta ser fönstervevar på nyare bilar. Alltid något...

bosse_brutal
2005-01-30, 16:47
Undra när sverige ska komma så långt att vi skippar allt var manuell heter och kör automat.

Fattar inte vad det roliga är med allt evigt växlande när man ska köra, jag är iaf av åsikten att bilen ska slita för att ta mig någonstanns inte tvärt om

själv undrar jag vad nöjet i att köra automat är?
visst, är bilen enbart ett sätt att ta sig från A till B med, eller om man har tillräckligt mycke mos under huven så kanske det skulle va ett alternativ...

Baan
2005-01-30, 16:50
att det är jobbigt att växla och därmed skaffa automat... hmmm... man borde inte tycka det är särskilt jobbigt när man kört i många år anser jag så jag ser inte vad problemet skulle vara. Automatlåda är ju bara dyrare att fixa ifall något strular och lite kärringstuk :P

alle
2005-01-30, 16:56
Automat drar 10-20% mer bensin. Vår volvo t.ex. är automat och drar 1,2 l milen medan likadan modell utan automat drar 1 l milen.

s_himself
2005-01-30, 16:57
att det är jobbigt att växla och därmed skaffa automat... hmmm... man borde inte tycka det är särskilt jobbigt när man kört i många år anser jag så jag ser inte vad problemet skulle vara. Automatlåda är ju bara dyrare att fixa ifall något strular och lite kärringstuk :P


Det är ju dessutom dyrare tillval när du köper en ny bil :)
Jag tycker inte alls det är jobbigt att växla.. förstår heller inte problemet.

Automat är dock jävligt skönt! iaf när det finns lite ordentligt med hästkrafter i bilen, annars tycker jag dom är förbannat tröga. Men ack en sån bekvämlighet!

Får nog fylla 50 innan jag skaffar mig automatare :D

Baan
2005-01-30, 17:07
fast vill du få ut mest av motorn är det väl ändå manuell som gäller vid mågna hästar :D

usa brukar väl tas som praktexemplet som land med massa djävla automatväxlade bilar... men har inte dom börjat köra lite mer manuellt nu?

intressant är som någon sa att det är vanligt att köra upp automat dock ovanlgit manuell, nästan tvärtom som i sverige :) jag tycker knappast automat är svårare att köra. Dock är väl varken det ena eller andra omöjligt att lära sig snabbt, knappast något som skulle leda till krock om du bytte från det ena till det andra

Johanna
2005-01-30, 17:35
Går det i Sverige? Ta körkort för enbart automatväxling.


Nej, det går inte. Gick fram tills ett par år sedan, men man tog bort det alternativet. Du får övningsköra med automatare, men på uppkörningen måste du köra en manuellt växlad bil.

s_himself
2005-01-30, 17:40
fast vill du få ut mest av motorn är det väl ändå manuell som gäller vid mågna hästar :D



Jo, jag tror det är en bra grej att ha då. Fast jag är inte säker. Går väl att ställa in automatlådorna så dom växlar vid ett visst varvtal. har du då en bra låda så är ju växlingarna effektiva som fan om det sköts automatiskt..

en sekvensiell låda är ju inte dumt att ha heller, eller crossväxlingar :devil:

Metal_boy_
2005-01-30, 17:43
avskyr automat

Johanna
2005-01-30, 17:53
Nej, det går inte. Gick fram tills ett par år sedan, men man tog bort det alternativet. Du får övningsköra med automatare, men på uppkörningen måste du köra en manuellt växlad bil.


Kollade upp det lite närmre.. verkar som om man kan göra det, men bara om du har något handikapp som förhindrar dig från att köra med manuell.

rossi
2005-01-30, 18:37
Undra när sverige ska komma så långt att vi skippar allt var manuell heter och kör automat.

Fattar inte vad det roliga är med allt evigt växlande när man ska köra, jag är iaf av åsikten att bilen ska slita för att ta mig någonstanns inte tvärt om

Vet inte om du missat det, men fördelarna med manuell är uppenbar om man kan köra ordentligt och inte tokgasar. Både vad gäller för miljön och den egna plånboken :D

stridis
2005-01-30, 19:03
Jänkare vill kunna dricka kaffe och köra, Då är manuell växellåda keff.

Baan
2005-01-30, 19:05
Jo, jag tror det är en bra grej att ha då. Fast jag är inte säker. Går väl att ställa in automatlådorna så dom växlar vid ett visst varvtal. har du då en bra låda så är ju växlingarna effektiva som fan om det sköts automatiskt..

en sekvensiell låda är ju inte dumt att ha heller, eller crossväxlingar :devil:

jo fast val av växel beror ju av väglaget och lutningen o så :P nä jag är inte så insatt, har för mig dock att det är manuell som gäller i princip all bilsport, fast kanske generaliserar för mycket nu.

Garnax
2005-01-30, 19:22
Vissa kanske anser att det inte är jobbit osv men jag anser att det är onödigt.

Det behövs inte, man behöver inte växla själv. Varför ska man behöva sitta och växla själv när en automat kan göra det åt en och bättre.

Bara lägga i en växel och sen ratta iväg tills man ska parkera, bilen går dessutom smidigare då det absolut inte finns något behov att att släppa gasen bara för något så trivialt som att bilen byter växel.

Dessutom har den roliga saker som sportväxel och kick-down vilket gör det underbart att t.ex köra om.

Men när jag kör vill jag att det ska gå smidigt, så tyst det bara går och med en minimal insats från mig själv. Glida som det kallas. Rycka i någon jävla pinne för varje korsning är bara störande och onödigt.

Ni som inte har testat att köra automat gör det, tar ett tag att vänja sig vid att inte behöva växla men sen så kan man njuta i fulla drag

nordlander
2005-01-30, 19:24
Undra när sverige ska komma så långt att vi skippar allt var manuell heter och kör automat.

Fattar inte vad det roliga är med allt evigt växlande när man ska köra, jag är iaf av åsikten att bilen ska slita för att ta mig någonstanns inte tvärt om

Haha du går inte till gymmet va?

Garnax
2005-01-30, 19:26
Haha du går inte till gymmet va?

Jupp, gymmet ligger 100m bort så det är onödigt att ta bilen.

Menigar
2005-01-30, 19:28
Lite off-topic, men vad har du för bil Garnax?

nordlander
2005-01-30, 19:32
Lite off-topic, men vad har du för bil Garnax?

http://www.hejbilist.nu/bilval/renault.html

David86
2005-01-30, 19:37
Jag anser att växla är en rolig variation i bilkörningen, njutningen när man fått in en växel perfekt utan att det kunnat märkas på något sätt (förutom ljudet såklart) är svår att slå :)

Nu vet jag inte hur det är på bilar men jag vet ofta hur bussarnas automatare på en gång växlar upp i en backe för att några sekunder senare inse sitt misstag och växla ner igen, sånt är otroligt störigt...

Garnax
2005-01-30, 19:38
Lite off-topic, men vad har du för bil Garnax?

Honda Accord 92:a Extrautrustad....

Metal_boy_
2005-01-30, 19:44
Vissa kanske anser att det inte är jobbit osv men jag anser att det är onödigt.

Det behövs inte, man behöver inte växla själv. Varför ska man behöva sitta och växla själv när en automat kan göra det åt en och bättre.

Bara lägga i en växel och sen ratta iväg tills man ska parkera, bilen går dessutom smidigare då det absolut inte finns något behov att att släppa gasen bara för något så trivialt som att bilen byter växel.

Dessutom har den roliga saker som sportväxel och kick-down vilket gör det underbart att t.ex köra om.

Men när jag kör vill jag att det ska gå smidigt, så tyst det bara går och med en minimal insats från mig själv. Glida som det kallas. Rycka i någon jävla pinne för varje korsning är bara störande och onödigt.

Ni som inte har testat att köra automat gör det, tar ett tag att vänja sig vid att inte behöva växla men sen så kan man njuta i fulla drag

visst! det e grymt med kickdown , men det slår ju inte körkänslan av att slänga ner en växel och axa..

Löjtnant Blank
2005-01-30, 20:21
Undra när sverige ska komma så långt att vi skippar allt var manuell heter och kör automat.

Fattar inte vad det roliga är med allt evigt växlande när man ska köra, jag är iaf av åsikten att bilen ska slita för att ta mig någonstanns inte tvärt om
Jag håller fan med dig här, Garnax. Jag hatar också att växla. Igår gjorde jag en omkörning och spillde ut halva läsken när jag växlade ner. Då svor jag extra mycket över min manuella låda.

bosse_brutal
2005-01-30, 21:24
blabla

man glider in i rondellen vid korvmojen, petar i 2an och dumpar kopplingen, och när bakändan börjar komma upp bredvid så trycker man plattan i mattan och sveper igenom elegant medans moppefjortisarna står och gapar av beundran. :hbang:

gör om det med en automat:thefinger

nordlander
2005-01-30, 22:12
man glider in i rondellen vid korvmojen, petar i 2an och dumpar kopplingen, och när bakändan börjar komma upp bredvid så trycker man plattan i mattan och sveper igenom elegant medans moppefjortisarna står och gapar av beundran. :hbang:

gör om det med en automat:thefinger

Man glider in i rondellen...trycker ner pedalen 0,5 cm och bakändan kommer ut.....BMW...

Krokodil
2005-01-30, 22:21
Går det i Sverige? Ta körkort för enbart automatväxling.

Japp. Du kan dock bli tvungen att fixa fram en bil själv för uppkörningen.

Hades
2005-01-30, 22:25
Att växla är ju det enda nöjet man har när man kör. Förutom att växla mellan hel- och halvljus när det är mörkt, förstås.

JAM
2005-01-31, 02:35
Va fan! Klart man ska ha manuell låda! Snackar vi köra bil eller åka bil? Jag föredrar att köra => manuell låda!

Garnax
2005-01-31, 03:15
man glider in i rondellen vid korvmojen, petar i 2an och dumpar kopplingen, och när bakändan börjar komma upp bredvid så trycker man plattan i mattan och sveper igenom elegant medans moppefjortisarna står och gapar av beundran. :hbang:

gör om det med en automat:thefinger

Nä men jag kan iofs slänga i (slänga i = trycka på en knapp) sportväxeln åka upp gemsides med bilen framför mig snabbt pressa gasen i botten (kickdown) och få en helvetes instant acceleration och dra förbi...

Metal_boy_
2005-01-31, 03:19
Nä men jag kan iofs slänga i (slänga i = trycka på en knapp) sportväxeln åka upp gemsides med bilen framför mig snabbt pressa gasen i botten (kickdown) och få en helvetes instant acceleration och dra förbi...

nja det beror väl ändå på bilen :) kan man dessutom växla bra så är det inte säkert att du har en chans i vilket fall. När jag körde lite "rally" så va det några som trodde att jag hade automat för att växlarna lades i perfekt och effektivt och jag drog fort. Det handlar mycke om föraren med manuell.

Garnax
2005-01-31, 03:25
Jag kan något som inte du kan tra la lalala

Jag kan ha båda händerna på ratten :P

Plus att min ena fot kan ligga bekvämt och vila :)

Jense
2005-01-31, 03:44
Jag kan något som inte du kan tra la lalala

Jag kan ha båda händerna på ratten :P

Plus att min ena fot kan ligga bekvämt och vila :)


ena vaden är skitstor på dig.. andra är utvilad! erkänn!

Garnax
2005-01-31, 04:30
ena vaden är skitstor på dig.. andra är utvilad! erkänn!

Har 3 knappar på ratten, en gas en broms och en farthållare. Så man kan lägga i farthållaren och sen finlira farten med knapparna. Underbart slappt.

abjorn
2005-01-31, 08:26
Orka läsa all bjäfs om automat eller manuell. Ta körkort med manuell så kan du köra båda.

stridis
2008-05-29, 15:15
Hittade den här gamla raringen till tråd. Zombie rise!
Planetväxlar är ju såå gammalt, skall det vara automat så skall det vara powershift!

bubbe
2008-05-29, 15:19
Hittade den här gamla raringen till tråd. Zombie rise!
Planetväxlar är ju såå gammalt, skall det vara automat så skall det vara powershift!

jaha!

och om man bumpar är det väl för att man har något vettigt att tillägga eller att tråden är väldigt bra?

rockbell
2010-06-28, 10:28
Vem vill köra med automat?! Tar ju bort allt det roliga med bilkörning. Nej, tack!

mangs
2010-06-28, 11:10
Vem vill köra med automat?! Tar ju bort allt det roliga med bilkörning. Nej, tack!

Jag skulle säga att kör man uteslutande stadstrafik med en massa rödljus så är Automatare jävligt bekvämt och skulle jag mestadels köra den typen av trafik skulle jag allvarligt överväga det. Däremot känns det som att det då är vettigare att lära sig köra manuell och köra upp med det för att sedan kunna ha valet.

Smml
2010-06-28, 11:10
Vem vill köra med automat?! Tar ju bort allt det roliga med bilkörning. Nej, tack!

Det roliga är ju att preja av folk från vägen när man kör in i filen för tidigt när man kör om.

Ristretto
2010-06-28, 11:17
Man glider in i rondellen...trycker ner pedalen 0,5 cm och bakändan kommer ut.....BMW...

Har de verkligen så dåligt grepp?

ironi...: )

Stoltz
2010-06-28, 11:44
Vem vill köra med automat?! Tar ju bort allt det roliga med bilkörning. Nej, tack!

Det är så mycket bekvämare att köra automat. Det blir en njutning.

Att försöka vara "manuell-hardcore" är nog det töntigaste som finns.

Lellee
2010-06-28, 11:55
Vissa kanske anser att det inte är jobbit osv men jag anser att det är onödigt.

Det behövs inte, man behöver inte växla själv. Varför ska man behöva sitta och växla själv när en automat kan göra det åt en och bättre.Bara lägga i en växel och sen ratta iväg tills man ska parkera, bilen går dessutom smidigare då det absolut inte finns något behov att att släppa gasen bara för något så trivialt som att bilen byter växel.

Dessutom har den roliga saker som sportväxel och kick-down vilket gör det underbart att t.ex köra om.

Men när jag kör vill jag att det ska gå smidigt, så tyst det bara går och med en minimal insats från mig själv. Glida som det kallas. Rycka i någon jävla pinne för varje korsning är bara störande och onödigt.

Ni som inte har testat att köra automat gör det, tar ett tag att vänja sig vid att inte behöva växla men sen så kan man njuta i fulla drag

Automatlådorna gör det ju sällan bättre läs effektivare än en manuellåda. De är inte alls lika miljövänliga då den förbrukar mer energi för att få kraften vidare till hjulen.

Men visst är det bekvämt, Men personligen väntar jag tills de är lika effektiva (i svensson bilar) innan jag själv köper automatare

bb X
2010-06-28, 12:42
Fan vad coolt, jag hade ingen aning om att det fanns automat körkort!

Kek
2010-06-28, 13:11
Du som kör automatare, hur mycket dricker den per mil?

Med dagens tekonolgi på automatlådorna så drar de inte så mycket mer, om inte mindre än manuella lådor med tanke på hur många kör/växlar.

Kryss
2010-06-28, 13:36
Vem vill köra med automat?! Tar ju bort allt det roliga med bilkörning. Nej, tack!

Är växelspaken det enda roliga med körningen?

HulkH
2010-06-28, 13:47
Man ska ta körkort för manuell :) lika bra.

Dock inte om man har handikapp eller liknande. :D

Rahf
2010-06-28, 17:49
Om jag skulle ha bil och behöva ta mig runt större metropoler så skulle jag definitivt ha automat. Manuell skulle bli riktigt drygt i längden med tanke på hur trafiken funkar i större städer.

mela
2010-06-28, 17:59
Aber lol, vad är det för bump?

coxie
2010-06-28, 18:26
Vem vill köra med automat?! Tar ju bort allt det roliga med bilkörning. Nej, tack!

Vad är roligt med manuell i en vanlig bruksbil? Snackar vi bilar med lite kräm i så ser jag ingen anledning till att välja en manuell framför PDK eller någon sekventiell modell.

pragmatist
2010-06-28, 18:54
Jag, liksom alla mina kompisar, var hardcore-anhängare av manuell låda när vi var yngre, nu när vi är 35+ hela högen är det ingen som gillar manuell. Jag antar att det är en mognadsfråga att man vågar delegera ansvaret för växlingen till automatiken. ;)