handdator

Visa fullständig version : Läkar tester/analyser, tränings relaterade


Derec
2005-01-30, 12:23
tjoho

viste inte var jag skulle posta det här och har sökt på lite olika ord i forum search-funktionen, utan framgång.

Tänkte kolla vilka tester man kan göra hos läkaren som är tränings relaterade, dvs testo-, kolestrol nivåer mm.

Vilka tester finns det samt vad heter dom?

Tänkte köra lite tester innan jag börjar träna...

...som tex:
Mätning av kroppsfett
Mätning av blodkolesterol
Blodtryck

samt andra som finns... vilka det nu kan vara :D

ante
2005-01-30, 13:50
tjoho

viste inte var jag skulle posta det här och har sökt på lite olika ord i forum search-funktionen, utan framgång.

Tänkte kolla vilka tester man kan göra hos läkaren som är tränings relaterade, dvs testo-, kolestrol nivåer mm.

Vilka tester finns det samt vad heter dom?

Tänkte köra lite tester innan jag börjar träna...

...som tex:
Mätning av kroppsfett
Mätning av blodkolesterol
Blodtryck

samt andra som finns... vilka det nu kan vara :D

Mätning av kroppsfett gör de knappst på vårdcentralen - de brukar inte ha utrustningen.

Testo lär de knappast heller ta på dig, om du inte är fysiskt outvecklad.

Annars är det väll bara blodfett och blodsocker som återstår. Mer sannolikt att de kollar dessa om du är överviktig eller liknande.

Blodtryck borde däremot vara lätt gjort. :)

StefanH
2005-01-30, 15:04
tjoho

viste inte var jag skulle posta det här och har sökt på lite olika ord i forum search-funktionen, utan framgång.

Tänkte kolla vilka tester man kan göra hos läkaren som är tränings relaterade, dvs testo-, kolestrol nivåer mm.

Vilka tester finns det samt vad heter dom?

Tänkte köra lite tester innan jag börjar träna...

...som tex:
Mätning av kroppsfett
Mätning av blodkolesterol
Blodtryck

samt andra som finns... vilka det nu kan vara :D

Finns massa tester att göra som har med träning och framför allt kost. Själv gör jag alltid en stor läkarundersökning innan en tävling + en gång per år om jag bulkar!
Detta kollas:
Urinprov för att kolla äggvita och bakterier. Bra att kolla om man äter mycket protein så att inte njurarna "läcker" äggvita!
Blodtryck och sänka naturligtvis.
EKG för att se att pumpen är ok. Finns många som har medfött hjärtfel som inte hörs med stetoskop. Kan vara bra att kolla så man inte har förstorat hjärta pga hård träning med för mycket prepp! Kan man även få utan prepp naturligtvis, så det kan vara bra att veta! T.o.m Gunde Svan hade förstorat hjärta när han var som mest aktiv!
Sköldkörtelkoll........är inte nödvändigt om du inte misstänker att du har fel på din ämnesomsättning(vilket är väldigt ovanligt) Men däremot är tex struma ärftligt och då kan det vara befogat med en koll bara för att vara säker. Jag har kollat min pga av att min mor drabbades av skenande sköldkörtel vilket gör att hon får äta medicin livet ut.
Blodprov
Blodvärde (mellan 120-140 är normalt)
Blodsocker
Saltnivån i kroppen (bra att kolla vid diet så att man inte har för låg nivå)
Levervärden, är den bästa mätaren på hur kroppen mår då den är kroppens reningsverk och får ta mycket stryk. Kan vara intressant att veta att det är samma värde som sticker i höjden oavsett om du är alkis eller brukar steroider!
Har man tex åkt fast för rattfylla så är det detta värde som kollas innan du får tillbaka körkortet, dessutom flera gånger!
Sen är det bra att kolla mixen mellan vita och röda blodkroppar så att man inte har en infektion i kroppen.
Lungtest är en bra mätare på din kondition och lungornas funktion. Testas i en blåsmätare som mäter dels din lungvolym i liter och din förmåga att blåsa ut, alltså hur många liter luft du kan blåsa ut på en sekund.
Detta är vad jag kollar, vilket fler borde göra tycker jag!

Derec
2005-01-30, 15:52
oho!

så jag kan mao gå in på SÖS och boka tid för en "Stor Läkarundersökning"?

Vad kostar kalaset?

StefanH
2005-01-30, 16:23
oho!

så jag kan mao gå in på SÖS och boka tid för en "Stor Läkarundersökning"?

Vad kostar kalaset?

Japp, kostar som ett vanligt läkarbesök. Är du under 20 så är det väl gratis tror jag? Annars kostar väl ett läkarbesök 200-300 spänn.

Derec
2005-01-31, 13:55
tjoho igen

Pratade med dom på Södersjukhuset, men dom hänvisade till den lokala vårdcentralen då dom inte gör sådana tester :(

Pratade även med dom på vårdcentralen men dom hänvisade till privata hälso-företag.

ska söka vidare men var någonstans gjorde du dina tester?

Pez
2005-01-31, 14:34
tjoho igen

Pratade med dom på Södersjukhuset, men dom hänvisade till den lokala vårdcentralen då dom inte gör sådana tester :(

Pratade även med dom på vårdcentralen men dom hänvisade till privata hälso-företag.

ska söka vidare men var någonstans gjorde du dina tester?
Jamen herregud... *rolleyes*

För det första - har du ingen husläkare?

Its like this ya'll.. VC vill inte göra tester om dom inte måste, det kostar ju sk. pengar serru! Vad du gör är att du ringer och säger att du är "hängig" och känner dig "kroniskt slutkörd/illamående/trött/glåmig/orkeslös" eller liknande, nåt luddigt som gör att dom måste köra lite allmänna tester.

Frågan är väl egentligen varför du ska kolla allt det här innan du börjar träna?
Mår du dåligt, är du över/underviktig, hjärtfel/diabetes/struma i släkten?

Derec
2005-01-31, 16:00
Nej, jag har ingen husläkare, vet tyvärr inte vad det är. Har tyvärr inte behövt besöka sjukvården sedan jag tog dykcert 1992 för lungröntgen i Arvidsjaur. Innan Arvidsjaur var det nog dom obligatoriska undersökningarna för barn på 1970-talet som ligger närmast.

Jo, iofs var jag på Karolinska när barnet kom 1994.

Så min kunskap ang. husläkare, vårdcentraler och övriga sjukhusrutiner är mig främmande.

Jag vill självklart göra en kontroll innan jag börjar träna, så att jag vet att allt är ok, eftersom jag är 30+ (dvs gammal :D ).

Tolkia
2005-01-31, 17:43
Du tillhör antagligen den vårdcentral som ligger närmast där du bor (kan i och för sig skeva liteom du är skriven någonannanstans e.dyl, men det brukar ändå bli till den närmaste man går). Vilken det är? Telefonkatalogen, kanske ...?

William
2005-01-31, 19:40
Finns ett företag som heter Betania (http://www.betania.se/section0/page0_0.html) i sthlm där du kan göra en massa tester för en ngt dyr penning.

Paulúns Näringscenter (http://www.pnc.nu) på Karlbergsvägen 25-27 utför korppsfettsmätning med BodPod för 300 spänn samt kollar blodfetter och antioxidantstatus för ungefär lika mycket.

Mvh

William

z_bumbi
2005-01-31, 19:44
Är en ev arbetsplats anslutet till företagshälsovården så får man många av testen gratis.