handdator

Visa fullständig version : Dela upp ryggen på olika dagar?


Bärs
2005-01-30, 11:34
Finns några andra här som delar upp ryggen på två olika pass? Jag har en tid kört så här:

Pass 1 (må): armar

Pass 2 (ons): korsrygg, mage och traps

Pass 3 (fre): bröst, lats och axlar


Pass två innebär marklyft och good morning som inkluderar benen. Resten av benen sparar jag till löpning. Jag tycker att det här verkar vara en ganska naturlig uppdelning men jag har aldrig sett någon annan göra så i sina program. Finns det något negativt med att göra så här? En fördel är iaf att axlarna får vila en hel vecka.

aliquis
2005-01-30, 14:26
Marklyft blir ju inte mycket till benträning, och din "ryggträning" har inga roddar?

_Jag_ skulle supersetta bröst- och horisontella ryggövningar i ena passet och axel- och vertikala ryggövningar i det andra passet om jag skulle dela upp det.

hallar
2005-01-30, 15:03
Jag delar upp ryggen på två dagar. Jag har iofs precis börjat med det men hittills känns det jäkligt bra i alla fall. Känns som om ryggen är en så stor och komplex kroppsdel att det blir smidigare att splita den.

Bärs
2005-01-30, 15:34
Marklyft blir ju inte mycket till benträning, och din "ryggträning" har inga roddar?

_Jag_ skulle supersetta bröst- och horisontella ryggövningar i ena passet och axel- och vertikala ryggövningar i det andra passet om jag skulle dela upp det.


Jag kan inte köra renodlade benpass eftersom träningsvärken förstör min löpträning flera dagar framåt. Marklyft och good morning tar åtminstone lite. Min tanke var att korsrygg och mage på ett sätt är varandras antagonister samtidigt som trapsen belastas av marklyften. På latsdagen blir det förstås roddövningar. Jag hade inflammation i supraspinatus halva hösten och då lade jag lägga alla axelbelastande övningar (t.ex. latsdrag, chins, bänkpress, dips, militpress, stångrodd) på en dag så att axeln skulle få vila länge mellan passen. Sedan när min axel blev frisk strax före jul fortsatte jag med samma program eftersom det kändes bra. Undrar bara om jag är ensam med mitt system eller om flera kör på samma sätt. Åtminstone hallar gör som jag :thumbup:

hallar
2005-01-30, 15:39
Bärs: Inte exakt som du jag tränar också ben. Men uppdelning av ryggen känns bra i alla fall.

Bärs
2005-01-30, 15:46
Det var precis det jag menade. :cool: