handdator

Visa fullständig version : Manligt & kvinnligt ledarskap


Niclaaas
2005-01-29, 22:08
Har ni märkt någon skillnad i manligt och kvinnligt ledarskap?
Om ja, skriv gärna i tråden vilka skillnader ni har märkt

Extrafråga: När ni hör ordet "chef" tänker ni då automatiskt på en man, en kvinna eller inget speciellt

mini_Arnold
2005-01-29, 22:12
De kvinnliga cheferna jag stött på och/eller arbetat för har visat sig vara ödmjukare än de manliga cheferna, men dem kan ryta till dem med.

Chef = "Bra betalt" eller åtminstone "högre lön", tänker inte på nåt kön

Prankie
2005-01-29, 22:25
Det jag har märkt är kvinnfolket fastna för detaljer medan män vill få det gjort fort. Vad är bättre beror ju på situation.

mangemani
2005-01-29, 22:26
måste hålla med boffen.

har en kvinnlig chef på beijers(eller den som är chef över min avdelning)och hon tar sej tid att lyssna om man har nått att säga,hon är alltid uppriktig/ärlig och säger det hon tycker......högsta hönset på beijers (som är en kille) har knappt tid(även om han inte har nått att göra)att lyssna på en,han typ viftar bort frågorna man ställer.

så kvinnliga chefer är nog bättre enligt mej.

Hades
2005-01-29, 22:33
måste hålla med boffen.

har en kvinnlig chef på beijers(eller den som är chef över min avdelning)och hon tar sej tid att lyssna om man har nått att säga,hon är alltid uppriktig/ärlig och säger det hon tycker......högsta hönset på beijers (som är en kille) har knappt tid(även om han inte har nått att göra)att lyssna på en,han typ viftar bort frågorna man ställer.

så kvinnliga chefer är nog bättre enligt mej.
Kanske dumt att dra slutsatser av bara två personer...?

Jag tror att både kvinnor och män kan vara bra chefer. Däremot tror jag att en större andel av de kvinnliga cheferna är bra chefer. Varför? För att de MÅSTE vara bra för att kunna bli chef, till skillnad från män.

mini_Arnold
2005-01-29, 22:36
Just for the record: jag är hitills den enda som röstat på mitten alternativet :D
Girlpower!

Fatalist
2005-01-30, 02:56
Har inte märkt någon skillnad alls hittills, tror alla har lika stor chans att prestera väl som chef :)

Bjorne
2005-01-30, 03:47
Just for the record: jag är hitills den enda som röstat på mitten alternativet :D
Girlpower!Sedan kallar du dig boffen också *rolleyes*

Helt ärligt så tror jag mer på män när det gäller ledarskap...

Loke
2005-01-30, 07:42
Det beror på. Jag tycker kvinnliga ledare har en förmåga att ha distans, och att inte glömma vad det egentliga målet är. Vid förhandlingsbordet händer det oftare för män att man tänker i stil med "Motparten vill ha den här saken, alltså måste mitt mål vara att hindra dem att få den". I bland är det ju så man måste tänka, men ofta leder det bara till att förhandlingarna avbryts.

Men sen är det ju självklart så att män kan ha kvinnliga egenskaper och vise versa, men det skadar ju inte att generalisera lite, så jag röstade på det andra alternativet.

Vad det gäller det egentliga ledarskapet, dvs att få kvastarna att sopa golven, så tycker inte jag det är nån skillnad.

Action
2005-01-30, 08:11
Om en person är en bra chef eller inte beror nog mest på hur en chef blivit tillsatt. Ledaregenskaperna borde vara viktigt i sammanhanget, men tyvärr är det inte alltid så, utan andra egenskaper har vägt mycket tyngre. Då blir det oftast fel oavsett kön på chefen.

skaparn
2005-01-30, 08:29
Aj! Missade att det stod i regel. Jag kryssade för "manligt" ledarskap, har nämligen haft endel riktigt goda erfarenheter av manliga chefer medan kvinnliga chefer har antingen varit oförmögna att leda (barnomsorgen) eller sönderstressade för att de skulle göra allt själv (restaurangbranchen).

Jag gör dock ingen analys av varför, bara konstaterar att så var det.Men att utifrån det säga i regel bättre går inte, i teknikbranchen där jag jobbat finns ju nästan bara manliga chefer så de enda som verkligen har haft viljan att leda har varit män. På mina andra jobb har cheferna snarare varit tvingade att leda.

Muaytudd
2005-01-30, 09:16
måste hålla med boffen.

har en kvinnlig chef på beijers(eller den som är chef över min avdelning)och hon tar sej tid att lyssna om man har nått att säga,hon är alltid uppriktig/ärlig och säger det hon tycker......högsta hönset på beijers (som är en kille) har knappt tid(även om han inte har nått att göra)att lyssna på en,han typ viftar bort frågorna man ställer.

så kvinnliga chefer är nog bättre enligt mej.


Kan inte det bero på att den högre Chefen inte har till uppgift att lyssna på dig?

Hans uppgift är att styra skeppet. Inte lyssna på individuella kommentarer. Han har personer som rapporterar till honom som ska ta hand om dig.


För att säga ngt om tråden.

Tycker att när man ser på de personerna som sitter på chefspositioner idag, så har jag inte märkt ngn skillnad. Finns Ess och Idioter bland båda könen.

Däremot så tycker jag att det finns mindre chefsmaterial bland tjejer rent allmänt. Detta tror jag inte beror på att tjejer är sämre utan på hur vi människor uppfostrar könen olika. Blått och rosa, He-man och Barbie etc.

bubbe
2005-01-30, 10:29
Jag röstar på kvinnor rent generellt, pga av just deras i många fall uppfostran att "ta hand om" andra människor, att bry sig och inte bara slåss för sitt eget bästa. Vilket allt för många chefer idag gör oavsett kön, väldigt stor andel av chefsposterna i dag har blivit tillsatta av helt andra kriterier än sin förmåga att leda andra och kunna ta till sig en gruppdynamik, ofta är det en prestation i form av bra säljarbete/bra lösningar på problem mm. Dessa människor är ofta oerhört kompetenta att "tjäna big bucks" men inte att leda andra då deras ego som driver dom lyckade affärerna är allt för stort.

Detta är mitt tycke efter kontakt med en massa olika chefsposter i stora och små företag.

Niclaaas
2005-01-30, 17:13
Jag tror att både kvinnor och män kan vara bra chefer. Däremot tror jag att en större andel av de kvinnliga cheferna är bra chefer. Varför? För att de MÅSTE vara bra för att kunna bli chef, till skillnad från män.

tänkvärt! har kommit fram en del bra poänger i tråden

vet att det blir svårt att inte generalisera men det är just ERA åsikter jag är ute efter, det är inte tal om någon vetenskaplig rapport

keep ´em coming

stahlberg
2005-01-30, 18:08
Chefer kan behöva väldigt olika egenskaper. Dels beror detta även på vilken bransch de är chefer i. De flesta chefer är så mänskliga att de har både goda och dåliga chefsegenskaper.

Jag håller med om att kvinnliga chefer i viss mån är "mjukare" och personligare, och tänker mer på personalens välbefinnande. Men det finns undantag åt båda hållen : manliga chefer som är mycket måna om sin personal och kvinnliga som går på som ångvältar.

Chefer ska ofta leda sin personal, ansvara uppåt gentemot högre chefer, samt representera sin organisation utåt. De ska ansvara för ekonomi, administration, personal, ("produktions-")resultat.

Tyvärr har jag nog träffat på flera chefer med flest dåliga än med flest goda egenskaper.

stahlberg
2005-01-30, 18:09
Hades : Jag håller inte helt med. I många branscher är det inte alls säkert att den kvinnliga chefen blivit chef för att hon är "bra".

Niclaaas
2005-01-31, 11:27
finns det inga kvinnor med åsikter i ämnet? skulle varit intressant

abjorn
2005-01-31, 11:36
har haft kvinlig chef och kvinlig hockeycoach. har inte märkt någon skillnad mot manliga.