handdator

Visa fullständig version : Kalorier!


snej
2005-01-29, 18:29
Hur mycket kalorier bränner man ungefär på en dag? Hur räknar man ut det, GÅR det att räkna ut helt korrekt igentligen? Jag vet inte riktigt hur jag ska räkna, men jag uppskattar väl, men om det är rätt vet jag inte.

Jag går upp 6 på morgonen, jobbar fram till 16, sitter kanske drygt 1 timma på hela dan, resten står jag eller går och monterar, inget vårdslöst tungt arbete. Stryketränar ca 1.5 timme. Går och lägger mej runt kl 23. Det är väl i princip mina fysiska aktiviteter en normal vardag.

Nån annan som vill uppskatta? *innocent*

King Grub
2005-01-29, 18:38
Nej, du kan inte räkna ut exakt kaloriförbrukning med några formler. Då får du ta till dubbelmärkt vatten, och det är inte direkt något du kan eller har råd med att göra på kammaren.

Använd dig av nedanstående uträkning, från Harris J, Benedict F. A biometric study of basal metabolism in man. Washington D.C. Carnegie Institute of Washington från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför TV:n och 2.0 är en elitidrottsmans dag inom en konditionsgren. Kanske upp till 2.5 för någon med aktivt arbete och konditionsidrottar distans.

Harris och Benedicts ekvation är fortfarande den som anses mest korrekt och den som ligger till grund för de flesta "nätuträkningar", t ex. Dock är den från en tid då medelindividen var mer fysiskt tränad och i bättre form än i dag, men detta torde bara göra den mer användbar för idrottare.

snej
2005-01-29, 18:40
Kanon. Ska testa detta! Tackar

snej
2005-01-29, 18:48
Men du menar upp till 1.5 för någon med min aktivitet då? 2.5 e ju beyond elit hehehe

snej
2005-01-29, 19:14
Hrmm sorry jag läste fel.. Räknade på 1.6 och fick fram ca 2868kcal. Låter detta vettigt?


Vart har edit-knappen tagit vägen??? den har försvunnit, startat om webbläsaren flera gånger men den kommer inte tillbaka aaaaaargggghhhhh

Nu är den här, men bara på detta inlägget, på mina tidigare inlägg i denna tråden finns den inte :cryout:

snej
2005-01-29, 19:51
Meeen va e detta, nu är den borta igen, på ALLA mina post överallt..

Verkar inte 2800kcal lite lite? väger 75kg, 1.77 lång.

King Grub
2005-01-29, 20:25
Meeen va e detta, nu är den borta igen, på ALLA mina post överallt..

Verkar inte 2800kcal lite lite? väger 75kg, 1.77 lång.

Du har bara möjlighet att editera dina inlägg i tio minuter.

2800 kcal är säkert någorlunda nära vad du behöver för att din vikt skall ligga stilla. För att optimera muskelbyggande bör du ligga på ett överskott på cirka 15%. Och glöm inte att individuella variationer i ämnesomsättningen kan innebära +-20%.

snej
2005-01-29, 21:57
Du har bara möjlighet att editera dina inlägg i tio minuter.

2800 kcal är säkert någorlunda nära vad du behöver för att din vikt skall ligga stilla. För att optimera muskelbyggande bör du ligga på ett överskott på cirka 15%. Och glöm inte att individuella variationer i ämnesomsättningen kan innebära +-20%.


Aha, det med editera inlägg i tio minuter hade jag ingen aning om.

Ang kcal är jag inte 100% säker eftsersom jag inte har någon våg, men jag uppskattar att jag ligger på ca 3500kcal i kost på en träningsdag.

Edit: Läste precis ''Kommentarer om kostplan'' tråden, alltså om det där lilla han äter på en dag är 3500kcal, då ligger jag en bra bit över det kan jag lova. mellan 4000-4500 skulle jag hissa på isf..

Lizard
2005-01-30, 00:55
Som Grubben mycket riktigt påpekar så är ekvationen från seklets början och är rena trolleriarbetet att räkna fram utan tillgång till syre- eller thermogena kammare. Hursomhelst så är den baserad på hur gemene man såg ut då, innan Arnold blev guvenör och innan folk satte sig i bilen för att handla mat. Det betyder att folk i allmänhet hade vad vi idag betraktar som normalt, eller rent av lågt, BMI och inte heller rantade de på gym för att hålla sig snygga och fina. Den som sitter inne med övervikt i någon form, muskler eller fett får aningen missvisande siffror. I fettfallet så räknar den med att du har högre förbränning än du faktiskt har, och i muskelfallet aningen lägre.
Nu vet jag inte dina stat, men jag gissar att du ska ligga straxt över 2500 som de flesta normalbyggda killar.
Tips; du kan plussa ihop veckans alla dagar och para dem med aktivitetsnivå för en mer precis uträkning.

Lizard

snej
2005-01-30, 09:11
Det är inte sådär jättenoga, jag ville bara ta reda på ifall det stämde överens med min uppfattning, jag hade gissat på ca 3000kcal, men det kanske var lite högt då. Hur som helst ligger jag på ett hyfsat kaloriöverskott, vilket som är meningen.