handdator

Visa fullständig version : Hur gör man om AVI till MPEG??


Metal_boy_
2005-01-29, 14:20
...........

TTT
2005-01-29, 14:23
...........

Plocka hem: Cucusoft AVI to VCD DVD MPEG Converter Pro

Enkelt gränssnitt och bra kvalitet.

Metal_boy_
2005-01-29, 14:24
Plocka hem: Cucusoft AVI to VCD DVD MPEG Converter Pro

Enkelt gränssnitt och bra kvalitet.

kalas! ska kolla det :thumbup:

Slartibartfast
2005-01-29, 14:30
Jag skulle vilja veta hur man får konverterat en asx-fil till avi eller mpeg.

Metal_boy_
2005-01-29, 14:31
vad ska jag ta sen då? mpeg1 eller mpeg2?? det är så att jag ska bränna in så det funkar på dvd spelaren sen...det finns svcd format o sånt me ..ska jag inte ta det så kanske det och bränna in som det sen me eller ska det va mpeg och sen bränna in i svcd format?

TTT
2005-01-29, 14:33
vad ska jag ta sen då? mpeg1 eller mpeg2?? det är så att jag ska bränna in så det funkar på dvd spelaren sen...det finns svcd format o sånt me ..ska jag inte ta det så kanske det och bränna in som det sen me eller ska det va mpeg och sen bränna in i svcd format?

Mpeg1 = vcd
Mpeg2 = svcd

så konvertera till mpeg2 och bränn sedan som svcd i nero eller vad du nu använder.

Metal_boy_
2005-01-29, 14:36
Mpeg1 = vcd
Mpeg2 = svcd

så konvertera till mpeg2 och bränn sedan som svcd i nero eller vad du nu använder.

tackar för hjölpen, du får titta förbi på en proteindrink nån dag ;)

TTT
2005-01-29, 14:41
tackar för hjölpen, du får titta förbi på en proteindrink nån dag ;)

:thumbup: Jag tar med mig en burk ZMA så kan vi festa till det ordentligt. =)

Metal_boy_
2005-01-29, 14:52
:thumbup: Jag tar med mig en burk ZMA så kan vi festa till det ordentligt. =)

det blir en sjudundrans fest :thumbup:

aliquis
2005-01-29, 15:18
varför skall ni byta från ett lossyformat till ett annat? blir ju bara större fil eller ännu sämre kvalite.

Metal_boy_
2005-01-29, 15:32
varför skall ni byta från ett lossyformat till ett annat? blir ju bara större fil eller ännu sämre kvalite.

:confused:

TTT
2005-01-29, 15:37
varför skall ni byta från ett lossyformat till ett annat? blir ju bara större fil eller ännu sämre kvalite.

För att han vill se den på DVDn? Den kanske inte stödjer DivX.

Metal_boy_
2005-01-29, 15:45
För att han vill se den på DVDn? Den kanske inte stödjer DivX.

nepp exakt, endast svcd.

Metal_boy_
2005-01-29, 16:03
när jag gjort om så var den kortare än originalet och det va uppdelat på en speciell ljudfil, samt att det vart en massa ränder. På konverteringsprogrammet så står det att man kan konvertera till svcd, ska jag inte göra det på en gång?

Metal_boy_
2005-01-29, 16:09
och om det står på min dvd att den klarar video cd , klarar den även svcd då me eller?

hasse36
2005-01-29, 16:43
Vill du ha bra kvalitet så skall du använda TMPGEnc som finns att hämta på: http://www.tmpgenc.net

TPGEnc har guider (wizards) som gör det hela enkelt

Om AVI-filmen innehåller MP3-ljud med variabel bitrate så måste man använda VirtualDub som frameserver.

VirtualDub hittar du här: http://prdownloads.sourceforge.net/virtualdub/VirtualDub-1.6.3.zip?download

Har du DVD-brännare så rekommenderar jag att du konverterar till DVD. Det är nästan lika enkelt.

AndersHermansson
2005-01-29, 17:56
UGH snacka om kvalitets-dödare att porta en komprimerad fil till en annan =)

hasse36
2005-01-29, 18:25
UGH snacka om kvalitets-dödare att porta en komprimerad fil till en annan =)Ja nu behöver det ju inte vara komprimerat bara för att det är en AVI. Men låt oss anta att det är en XviD.

En XviD ligger kanske på 800-1200 kbps och när man gör om den till mpeg 2 med bitrate 2520 (SVCD) eller 3500-4000 kbps (DVD) så kan i alla fall inte jag upptäcka någon försämring.

Ljudet på en DVD kan man få helt "lossless" med PCM-formatet. Jag brukar dock ofta använda AC3 med 192 kbps vilket räcker om källan är MP3 128 kbps. Är det 5.1-ljud så är det bara att rippa strömmen med VirtualDubMOD och använda den vid authoring.

Metal_boy_
2005-01-29, 18:37
fattar nada, jag är helt borta när det gäller sånt här *screwy* :)

internethjälten
2005-01-29, 21:07
...vi kan ta det med konvertering hit och dit sen på MSN ngn kväll om du har lust, har gjort det mesta som går att göra på det området

...personligen så gillar jag inte att konvertera om DivX'er och offra en CDr eller en DVDr för att kunna se den på Tv'n utan hra istället kopplat datorn till Tv'n...

...lycka till iaf.. är det ngn Rocco-film som du vill se på din 32'tums tv istället för på din monocroma 14'tums monitor ? *slap*

Garnax
2005-01-29, 21:24
Att konvertera DivX filmer är inte direkt kul jobb. Vill man ha något i MPG format är det snabbare att tanka det direkt i det formatet fast det är 2x så stort tar det mindre tid med en skaplig uppkoppling.

TPGEnc är dock ett bra program för det.

Själv så konverterar jag inte DivX till mpg utan jag kör nero vision express och gör DVD av det istället.

Kan man ta 2 Avi eller Mpg filer och göra det till en dvd film med meny och hela skiten på ett par minuter. (ja konverteringen till .vob osv tar ett par timmar för 4.5GB)

T.ex kan man ta 7-8 serie avsnitt i mpg (420mb st) och lägga dom på en DVD med meny som funkar i DVD:n. Mycket smidigare än att göra 4 vcd skivor med 2 avsnitt på varje.

Metal_boy_
2005-01-29, 21:53
...vi kan ta det med konvertering hit och dit sen på MSN ngn kväll om du har lust, har gjort det mesta som går att göra på det området

...personligen så gillar jag inte att konvertera om DivX'er och offra en CDr eller en DVDr för att kunna se den på Tv'n utan hra istället kopplat datorn till Tv'n...

...lycka till iaf.. är det ngn Rocco-film som du vill se på din 32'tums tv istället för på din monocroma 14'tums monitor ? *slap*


haha ja de e polaren som inte har en dator som vill ha en strippfilm :D tack så mycke, jag hoppar in o kollar om du är på msn