handdator

Visa fullständig version : Ont i händerna + annan fråga


antonio
2005-01-29, 02:11
Får ont i/nöter bort skinnet på händerna när jag kör med fria vikter...finns det något att göra åt detta ?

Sen har jag en till fråga:

Om jag fått rådet av instruktör att köra 3x10 med en viss vikt men har väldigt dålig uthållighet och inte klarar 10 upprepningar 3 ggr ska jag då 1. vila längre mellan "seten", 2. Köra lättare vikt 10ggr eller 3. Minska antalet reps ???

/antonio

antonio
2005-01-29, 02:14
förtydligande:

Jag klarar 10 reps första seten men sedan sjunker det ganska snabbt :-)

Om jag sedan dessutom ska köra armar, axlar, liggande bänk med hantlar osv så tar det ju på armarna lite grann i alla dessa övningar o till slut så är jag helt slutkörd o klarar inte alls de upprepningar jag borde köra.
Instruktören hade mig att testa olika hantlar och tyckte det såg för lätt ut med de jag började med o ökade sen så jag antar att jag ska köra med de han rekommenderade om jag ska öka i muskelmassa.

/antonio

Big_Vik
2005-01-29, 02:18
Eftersom Grub sover. :D Hur länge har du tränat? några månader? då tycker jag gott du kan köra 3x10 på en lätt vikt för att få in rörelsen rätt från början, så du förbereder musklerna för den tunga träning som förhoppningsvis skall komma. Är du inte helt grön är det nog bara köra på.

Lycka till *flex*

Frazze
2005-01-29, 02:18
Får ont i/nöter bort skinnet på händerna när jag kör med fria vikter...finns det något att göra åt detta ?

Sen har jag en till fråga:

Om jag fått rådet av instruktör att köra 3x10 med en viss vikt men har väldigt dålig uthållighet och inte klarar 10 upprepningar 3 ggr ska jag då 1. vila längre mellan "seten", 2. Köra lättare vikt 10ggr eller 3. Minska antalet reps ???

/antonio

1. Det går över, händerna vänjer sig, vill du bli kallad fjolla köper du gymhandskar ;)

2. hur länge har du tränat?

edit: kör på så låg vikt att du klarar av att köra de tio repsen, öka efterhand

Big_Vik
2005-01-29, 02:20
Träna upp greppet. Ex. Holdbar. Stå och håll en stång så länge du kan.

Frazze jag väntade i nästan två år på att mina händer skulle komma ikapp i styrka, när det inte skedde handlade jag Grippers och nu har det blivit lite bättre iaf. Så jag tycker det var ett halvdåligt råd, men alla är ju olika.

Frazze
2005-01-29, 02:22
Träna upp greppet. Ex. Holdbar. Stå och håll en stång så länge du kan.

Frazze jag väntade i nästan två år på att mina händer skulle komma ikapp i styrka, när det inte skedde handlade jag Grippers och nu har det blivit lite bättre iaf. Så jag tycker det var ett halvdåligt råd, men alla är ju olika.


njae, tolkade det mer som att han nöter sönder huden i händerna, är det så att greppstyrkan inte hänger med så är grippers det enda rätta.

ZLTN
2005-01-29, 02:24
Det är manligt med handskar, så ser d ball ut oxå! skaffa! >zD Slipper du fula valkar i händerna osså, som aldrig försvinner!! ;D

antonio
2005-01-29, 02:36
tack för alla svar, jag kör på ett tag till o ser om händerna kommer ikapp så att säga.

Jag har tränat i ett par veckor bara (på gym), annars har jag tränat hemma med fria vikter men kanske hälften av den tyngd jag kör nu.

Skulle köra på i 5 veckor innan vi ökar vikterna o delar upp passen menade instruktören och det låter väl vettigt. Men jag ska alltså hellre minska vikterna 2:a eller 3:e setet och försöka hålla antalet reps då ??

Frazze
2005-01-29, 02:40
tack för alla svar, jag kör på ett tag till o ser om händerna kommer ikapp så att säga.

Jag har tränat i ett par veckor bara (på gym), annars har jag tränat hemma med fria vikter men kanske hälften av den tyngd jag kör nu.

Skulle köra på i 5 veckor innan vi ökar vikterna o delar upp passen menade instruktören och det låter väl vettigt. Men jag ska alltså hellre minska vikterna 2:a eller 3:e setet och försöka hålla antalet reps då ??
ja, tilll en början i alla fall

antonio
2005-01-29, 02:45
Ok, då gör jag så.

z_bumbi
2005-01-29, 06:49
antonio: Hur länge väntar du mellan seten idag? Det är svårt att veta om du bör vila längre eller sänka vikten utan att veta hur länge du vilar. Vilar du en minut så är det kort tid, vilar du två bör du nog sänka vikten.

För ett nybörjarprogram är inte direkt armträning nödvändig så att armarna är trötta på slutet är ingen katastrof, kör lite färre set och träna på att utföra övningen istället för att satsa på att lyfta mycket vikt.

skaparn
2005-01-29, 09:47
Händerna får stryk när du kör, så är det. Men man kan ju göra sitt bästa för att lindra, smörj händerna på kvällen så att valkarna iallafall mjukas upp lite grann.

OBS! Gör inte mitt mistag att smörja på morgonen, och sedan köra ett ryggpass någa timmar senare, det går liksom inte att tvätta bort helt... jag kunde inte dra respektabla viketr den dan (om jag nu nånsin gör det iofs).
Dessutom lämnade jag väl kvar en hinna med Bodybutter på grejerna på gymet, jag var helt enkelt ett svin.

Slutligen: Som sagt, inga handskar. Lka bra att vänja huden, och man får ju ingen kontakt med stången när man har handskar.

Fatalist
2005-01-29, 14:03
Instämmer i anti-handsk-kören. Händerna vänjer sig rätt snabbt, ge dom några veckor så har du fått en tjock och bastant hud som skyddar dig mot skivstängernas vrede.

TTT
2005-01-29, 14:11
Enda gången jag har problem med nävarna är i tunga hantelcurls. Vet inte varför, men så är det. *screwy*

antonio
2005-01-29, 18:31
antonio: Hur länge väntar du mellan seten idag? Det är svårt att veta om du bör vila längre eller sänka vikten utan att veta hur länge du vilar. Vilar du en minut så är det kort tid, vilar du två bör du nog sänka vikten.

För ett nybörjarprogram är inte direkt armträning nödvändig så att armarna är trötta på slutet är ingen katastrof, kör lite färre set och träna på att utföra övningen istället för att satsa på att lyfta mycket vikt.


Jag brukar vila 1/2- 1 min mellan seten

/antonio

z_bumbi
2005-01-30, 17:35
Jag brukar vila 1/2- 1 min mellan seten

/antonio

Mitt förslag är att du vilar länge i så fall, kroppen behöver lite tid att återhämta sig till nästa set.