handdator

Visa fullständig version : Förstört den här dagen?


alyosha
2005-01-28, 19:17
Så, efter att ha stått still i vikten ett antal dagar - bestämde jag mig för att börja köra lite cardio. Nu efter två dagar har jag märkt att vikten börjar gå ner igen, och imorse var jag äntligen lägre än jag någonsin varit innan.

Dagen började bra, jag åt frukost, var nere på gymmet osv. Men.... Sen besökte jag farmor... Och hos farmor är det INTE lätt att hålla sig :( Så jag åt först fyra chokladkakebitar, sedan en middag, därefter en medelstor muffin, varefter jag proppade i mig två kanelbullar och ytterligare 50-60 g choklad.

Om jag nu drar ner och festar, men inte dricker utan bara hoppar litegrann och bränner fett till musiken ;) och hamnar på den nivån jag egentligen skulle ha hållit, hur mycket har jag förstört? :S

z_bumbi
2005-01-28, 19:38
Om du deffar så dricker du väl aldrig så det gör väl ingen skillnad mot i normala fall?

Jag tror inte du har förstört ett dugg däremot, du har laddat in lite extra kolhydrater och det har du nytta av om du tränar i morgon. Se det som en erfarenhet bara..

alyosha
2005-01-28, 19:43
Nej jag dricker inte i vanliga fall heller, det har du ju rätt i :P
Det där är skönt att höra! Då drar jag ner och bränner lite kalorier nurå ;)

z_bumbi
2005-01-28, 19:45
Att dansa är bra för både konditionen och vadträningen. :hbang:

Prankie
2005-01-28, 23:13
Jag är också på deff.... Idag har jag hjälpt till och flyttat möbler i 4 timmar. Efter blev det tacos, godis, läsk och chips i stora mängder. Typ 4 veckor deff åt helvete känns det som. :D

Mental
2005-01-29, 01:56
Det jag funderar lite på är, om jag ser till att ligga 500kcal under mitt dagsbehov 6 dar i veckan och 4000 över en dag, som en gigantisk svullande ätardag, så borde jag sakta men säkert gå upp i vikt. ca ett halvt kilo i månaden, stämmer detta?

Frazze
2005-01-29, 02:00
Mental: Intressant fråga, upplevde något åt det hållet när jag var lite överentusiastisk med mina ätardagar i nån månad för nåt år sedan. Stenhård deff lör-tors, äckligt mycket svulst fredag, gick varken upp eller ner...

z_bumbi
2005-01-29, 06:36
Jag är också på deff.... Idag har jag hjälpt till och flyttat möbler i 4 timmar. Efter blev det tacos, godis, läsk och chips i stora mängder. Typ 4 veckor deff åt helvete känns det som. :D

Att flytta möbler är också ganska jobbigt samt ganska högintensivt, efterförbränningen lär vara enorm..
elller så är det bara gott med tacos. :D

King Grub
2005-01-29, 06:42
Det jag funderar lite på är, om jag ser till att ligga 500kcal under mitt dagsbehov 6 dar i veckan och 4000 över en dag, som en gigantisk svullande ätardag, så borde jag sakta men säkert gå upp i vikt. ca ett halvt kilo i månaden, stämmer detta?

I teorin, men en kalori är inte alltid en kalori, utan agerat också termogent och påverkar hormoner som leptin som reglererar förbränning.

Hoffa
2005-01-29, 14:25
Hur mycket har jag förstört? :S

En deff består av många dagar, flera månader, en dag i det sammanhanget är inte mycket. Det viktigast är att den största delen av deffdagarna är av "bra art" så att säga. Lyckade dagar ur deff synpunkt, en misslyckad dag kan man lära sig något av och det finns alltid något positivt, leptin nivåer osv.

Det jag funderar lite på är, om jag ser till att ligga 500kcal under mitt dagsbehov 6 dar i veckan och 4000 över en dag, som en gigantisk svullande ätardag, så borde jag sakta men säkert gå upp i vikt. ca ett halvt kilo i månaden, stämmer detta?

Jag tror det kan funka så att det beror mycket på vad dom där 4000 kcal består av för mat. Kommer alla från kolhydrater så kommer kroppen att lagra en del i musklerna, fettinlagringen beror ju också på kolhydraternas glykemiska laddning också som sagt. Har du tränat så blir det också en stor skillnad.

Äter du det från protein så får du nog en höjd förbränning helt klart och utsöndring av en del hormoner som är fettförbränningsfrämjande, en del kommer ut med urinen också om man eldar på för mycket. Om man bara åt protein och kolhydrater så kan inte allt överskott bara lagras in eftersom kroppen förbrukar energi när det ska omvandla kolhydrater och protein till att bli fett och lagras in i underhudsfettet.

Äter du 4000 kcal från fett, säg omättat och fleromättat, så kommer du också få en mycket posivitv utsöndring av fettförbrännande hormoner, och om jag inte minns fel så kan inte fleromättat fett lagras som fett i underhudsfettet, eller det är iallafall svårare än med mättat fett.

Hursomhelst så brukar man inte äta inte alla kalorier från en makronutrient, men om du förbrukar 2500 kcal om dagen, och äter 6500 kcal en dag så kommer du definitvit att gå upp i vikt, men inte fettvikt bara. Precis som det funkar när man går ned, 500 kcal om dagen betyder inte en fettförlust på 70 g fett ur underhudsfettet den dagen, kroppen tar från andra källor också.

Nu skriver jag bara det som kommer upp i skallen just nu, någon får gärna rätta till det så att folk inte missuppfattar något. :thumbup:

raZmus
2005-01-30, 11:10
Jag är också på deff.... Idag har jag hjälpt till och flyttat möbler i 4 timmar. Efter blev det tacos, godis, läsk och chips i stora mängder. Typ 4 veckor deff åt helvete känns det som. :D

Jag hjälpte också till att flytta möbler, igår. Fast i 5-6 timmar. Jag unnade mig en glass och sen kladdkaka när jag kom hem. Jag knappt något på hela dagen, så energikonsumtionen var nog samma eller lägre än normalt. Men det var kanske inte så "optimala" saker jag åt :)

cez
2005-01-31, 03:06
Blir lite så för mig ibland.. Kan bli att jag drar o tränar, ätar bra före och efter (runt 3-tiden) sen drar jag o lirar pokerturnering och blir utan mat 3-4h sen när jag kommer hem äter jag nåt för att överväga dem där timmarna utan mat, typ popcorn eller snickers eller nåt :D För om jag ändå bara ätit ca 1000kcal innan bör det väl tom vara bra att få upp det lite mer även fast det är "skit" man äter?