handdator

Visa fullständig version : Fråga om kokta bönor

Trytter
2005-01-28, 14:59
Hade tänkt kolla hur mycket energi jag får i mig under en dag, fördelning osv.
Har bara ett litet problem.
Eftersom jag är vegetarian består en stor del av min kost av dessa undebara bönor som jag kokar själv.
Nog för att det är nästintill omöjligt att ge en exakt siffra på kcal-innehållet i dem när de är kokta men är det någon som har lust att hjälpa till med en gissning?
Kalorideklarationen på påsen är ju för bönorna när de är torkade...
Vilket kaloriinnehåll pr 100g borde jag gå efter för ex kokta kikärtor, kidneybönor och vita bönor?

En uppskattning någon?

jwzrd
2005-01-28, 15:05
Hade tänkt kolla hur mycket energi jag får i mig under en dag, fördelning osv.
Har bara ett litet problem.
Eftersom jag är vegetarian består en stor del av min kost av dessa undebara bönor som jag kokar själv.
Nog för att det är nästintill omöjligt att ge en exakt siffra på kcal-innehållet i dem när de är kokta men är det någon som har lust att hjälpa till med en gissning?
Kalorideklarationen på påsen är ju för bönorna när de är torkade...
Vilket kaloriinnehåll pr 100g borde jag gå efter för ex kokta kikärtor, kidneybönor och vita bönor?

En uppskattning någon?

Er.. hur svårt kan det vara? Pular du ner 50g torra bönor i kastrullen, kokar dom, så är det i stort sett samma mängd energi i dom när dom är klara.

JJ
2005-01-28, 15:11
Vita bönor torkade kokta u salt 392,8 kJ/100 g

JJ
2005-01-28, 15:14
Kikärter torkade kokta m salt 683,4 kJ/100 g
Jihoo, jag kan söka på slv.se

aliquis
2005-01-28, 19:17
Torkade ligger de väl på 210-270kcal/100g eller så för bönor, kanske 330-370 eller något för linser och nästan 500 för sojabönor. Så ökar de väl en 2-3 ggr i vikt blötlagda o kokta, men du vet väl hur mycket torkade du äter ungefär även om de är kokta.