handdator

Visa fullständig version : Hårdrock


Griip
2005-01-28, 13:54
Vilket är det bästa bandet? Du får INTE svara om du är totalt okunnig eller inte känner till något av banden.

Halldin
2005-01-28, 13:54
Iron Maiden, såklart.

Griip
2005-01-28, 13:56
Lal, du kan alltså svara på posten innan jag fyllt i poll svaren.. hmmz. Ojoj, glömde Iron maiden

TTT
2005-01-28, 13:57
Iron maiden är Heavy Metal, inte hårdrock.

Metallica har spelat Speed, Heavy och Trash. Men fan aldrig hårdrock.

Halldin
2005-01-28, 13:57
Lal, du kan alltså svara på posten innan jag fyllt i poll svaren.. hmmz. Ojoj, glömde Iron maiden
Hur kunde du? :whipped:

Griip
2005-01-28, 13:57
Fast, Iron Maiden.. visst, bra, men inte så bra.. (enligt mig, tror många tycker annorlunda. Nej, detta är ingen demokratisk poll, jag bestämmer).

Griip
2005-01-28, 13:58
Iron maiden är Heavy Metal, inte hårdrock.

Håller med men jag la ju faktiskt till Metallica, då borde Iron Maiden också klassas som hårdrock.

TTT
2005-01-28, 13:59
Håller med men jag la ju faktiskt till Metallica, då borde Iron Maiden också klassas som hårdrock.

La till lite om Metallica också! =P

Halldin
2005-01-28, 14:01
Worst poll ever. :thumbup:

JoelR
2005-01-28, 14:02
jag satte ac/dc som bästa hårdrocks bandet, zeppelin är väl klassisk rock, jag kallar det så iaf *flex*

Piranha
2005-01-28, 14:02
Verkligen ... PROTEST !!!

- ante
2005-01-28, 14:08
Led Zeppelin hårdrock?!

Griip
2005-01-28, 14:09
Led Zeppelin hårdrock?!


Första hårdrocksbandet? Typ..

- ante
2005-01-28, 14:13
Första hårdrocksbandet? Typ..

Zeppelin är rock i mina ögon, jävligt bra sådan.
Och att stoppa Zeppelin och Metallica i samma grupp känns väldigt fel. *slap*

Griip
2005-01-28, 14:16
Zeppelin är rock i mina ögon, jävligt bra sådan.
Och att stoppa Zeppelin och Metallica i samma grupp känns väldigt fel. *slap*

Yep, väldigt fel faktiskt :)

Men att säga att Zeppelin är rock är nästan lika mycket fel, CCR och Elvis ROCKAR. Zeppelin ROCKAR HÅRT.

jwzrd
2005-01-28, 14:20
Led Zeppelin, som alla band typ, spelar en mängd olika stilar. Blues, "vanlig rock", Heavy Metal osv. Ett suveränt band!

- ante
2005-01-28, 14:20
Zeppelin ROCKAR HÅRT.
Detta säger nog ingen emot :)

mini_Arnold
2005-01-28, 14:22
Al bundy

ölobrännvin
2005-01-28, 14:35
Accept för fan och scorpinomerna aus dojtshland har du glömt men av... nej omöjligt att bestämma att ett band är bättre än ett annat, det varierar...tycker jag..

Griip
2005-01-28, 14:37
Jo, helt klart. Men för stunden får man väl svara då.. vafan är scorpinomerna?

Slayerized
2005-01-28, 14:52
Var är Black Sabbath?
Var är Maiden?
Var är Slayer?
Var är At The Gates?
Var är Dissection?
Och en massa andra band..

Jense
2005-01-28, 14:54
hehe.. stairway to heaven vs metal militia.. jadu.

jwzrd
2005-01-28, 15:02
hehe.. stairway to heaven vs metal militia.. jadu.

Det är kanske Zeppelins sämsta låt..

Griip
2005-01-28, 15:15
Var är Black Sabbath?
Var är Maiden?
Var är Slayer?
Var är At The Gates?
Var är Dissection?
Och en massa andra band..

Maiden, som sagt, är inte hårdrock.
Slayer är nån slags metal.

At the gates och Dissection är helt okända.

jwzrd
2005-01-28, 15:17
Maiden, som sagt, är inte hårdrock.
Slayer är nån slags metal.

At the gates och Dissection är helt okända.

Er.. inget av det du räknade upp är Hårdrock i betydelsen "hardrock". Hardrock är typ Deep Purple. SÅ vill du vara nogräknad med vad man får ettiketera som hårdrock så får du räkna med att få fingrarna smiskade med samma linjal.

Edit: Ok, AC/DC då. :D

Slayerized
2005-01-28, 15:23
Maiden, som sagt, är inte hårdrock.
Slayer är nån slags metal.

At the gates och Dissection är helt okända.

Off Topic kanske men:
Maiden är väl i högsta grad hårdrock?
Det beror väl på hur man definierar hårdrock:
Jag, och många med mig, tycker absolut inte att man bör likställa det med engelskans "Hard rock" (dvs AC/DC osv). Hårdrock är snarare ett samlingsnamn på alla genrer och subgenrer, enligt mig i alla fall.
Insomma, Heavy Metal, NWOBHM, eller vad man nu vill kalla Maiden är enligt mig inkluderat i genren hårdrock.

Att du inte känner till ATG och Dissection är ju nästan blasfemi! Kolla upp dom genast om du vill höra bra hårdrock :D .
De skiljer sig en del från varandra, men är superba icke desto mindre.

abjorn
2005-01-28, 15:24
orka diskutera vad som är hårdrock, hård rock, metal, heavy metal, black metal, death metal osv. gränserna är så himla luddiga ;)

jwzrd
2005-01-28, 15:26
Off Topic kanske men:
Maiden är väl i högsta grad hårdrock?
Det beror väl på hur man definierar hårdrock:
Jag, och många med mig, tycker absolut inte att man bör likställa det med engelskans "Hard rock" (dvs AC/DC osv). Hårdrock är snarare ett samlingsnamn på alla genrer och subgenrer, enligt mig i alla fall.
Insomma, Heavy Metal, NWOBHM, eller vad man nu vill kalla Maiden är enligt mig inkluderat i genren hårdrock.

NÅnting sånt är det enda som är givande på ett forum som detta. Känns onödigt pretentiöst att börja rada upp genrer och kategorisera sina favoritband under respektive (genre-)namn. Det slutar ändå med att varje band får varsitt, eller varsina genrenamn och jämförelsen/kategoriseringen blir värdelös.

Dipshit
2005-01-28, 15:26
Varför i h-vete ligger inte Zeppelin etta?
Och varför delar inte Sabbath den förstaplatsen?

*grr27* *screwy* *cry*

jwzrd
2005-01-28, 15:26
Varför i h-vete ligger inte Zeppelin etta?
Och varför delar inte Sabbath den förstaplatsen?

*grr27* *screwy* *cry*

Därom tvistar de lärde :D

Halldin
2005-01-28, 15:33
Off Topic kanske men:
Maiden är väl i högsta grad hårdrock?
Det beror väl på hur man definierar hårdrock:
Jag, och många med mig, tycker absolut inte att man bör likställa det med engelskans "Hard rock" (dvs AC/DC osv). Hårdrock är snarare ett samlingsnamn på alla genrer och subgenrer, enligt mig i alla fall.
Insomma, Heavy Metal, NWOBHM, eller vad man nu vill kalla Maiden är enligt mig inkluderat i genren hårdrock.

Att du inte känner till ATG och Dissection är ju nästan blasfemi! Kolla upp dom genast om du vill höra bra hårdrock :D .
De skiljer sig en del från varandra, men är superba icke desto mindre.
Håller med, det där är ju bara en definitionsfråga. "Bröderna Hårdrock" kallas ju Maiden-fanatikerna som har varit på TV några gånger.

Jag tycker också det blir lite mongo att lägga band i bestämda fack.
Ta ... Nothing Else Matters, av Metallica. Den är fanimej varken Heavy Metal, Speed eller Trash, om du frågar mig.

Jag tycker som du att hårdrock, i alla fall i Sverige, är ett bredare begrepp.

Errko
2005-01-28, 15:46
Metallica! Lägger till In Flames på den odemokratiska listan också :whipped: ;)

The Somberlain
2005-01-28, 16:16
Maiden, som sagt, är inte hårdrock.
Slayer är nån slags metal.

At the gates och Dissection är helt okända.

Killen har koll.

Griip
2005-01-28, 16:18
Gillar inte metal så värt, lyssnar bara på Metallica, Manowar och ifall nu Blind guardian kan klassas som metal. Black Sabbath som ett av dem bästa? Njae.. SÅ bra är dem inte.

Achryl
2005-01-28, 16:30
At the gates är inte hårdrock. Det är death metal

jwzrd
2005-01-28, 16:32
Gillar inte metal så värt, lyssnar bara på Metallica, Manowar och ifall nu Blind guardian kan klassas som metal. Black Sabbath som ett av dem bästa? Njae.. SÅ bra är dem inte.

Blind Guardian och Manowar är powermetal är värsta sort. Manowar skulle nog vissa klassa som rätt hård metal också. Båda banden är dock på tok för veka i handlederna för min smak.

King Grub
2005-01-28, 16:33
Jag skiter i definitionerna; för mig är Iron Maiden hårdrock, och jag röstar på dem. :cool:

jwzrd
2005-01-28, 16:34
Jag skiter i definitionerna; för mig är Iron Maiden hårdrock, och jag röstar på dem. :cool:

Mycket bra band! :D

z_bumbi
2005-01-28, 16:38
Varför i h-vete ligger inte Zeppelin etta?
Och varför delar inte Sabbath den förstaplatsen?

*grr27* *screwy* *cry*

Var tog Lizzy vägen?
Varför är inte Girl School och Earthquake (Pratar självklart om det japanska tjejbandet..) med?

OggeP
2005-01-28, 16:41
Guns så klart

Hades
2005-01-28, 16:58
Blind Guardian och Manowar är powermetal är värsta sort. Manowar skulle nog vissa klassa som rätt hård metal också. Båda banden är dock på tok för veka i handlederna för min smak.
Tror man måste lyssna på Manowar med glimten i ögat om man ska kunna uppskatta dem. Har svårt att tro att de är helt seriösa i sin framtoning. Blind Guardian är dock ett av de bästa metal-banden imho, med en stil som skiljer sig en hel del från metal-standarden.

Edit: För att svara på pollen: Metallica, så klart. Guns n Roses måste vara det mest överskattade bandet genom alla tider. Så dåliga att jag nästan mår illa.

Halldin
2005-01-28, 17:55
Jag skiter i definitionerna; för mig är Iron Maiden hårdrock, och jag röstar på dem. :cool:
:bow:

Arne Persson
2005-01-28, 17:57
Manowar :hbang:

Bigbulka
2005-01-28, 17:57
Det är kanske Zeppelins sämsta låt..Nope

Slayerized
2005-01-28, 18:15
At the gates är inte hårdrock. Det är death metal
*rolleyes*
Ska man tönta till det sådär så kan man kalla ATG för "Melodisk-Svensk-Göteborgsk-Variant-på-Florida-Death-Metal-Med-Thrash-Inslag"
ATG tidigare grejer vetifan om inte det är på gränsen till grindcore (om vi nu ska vara extremt genre-fjolliga). Icke desto mindre är det hårdrock, enligt min definition.


Blind Guardian och Manowar är powermetal är värsta sort. Manowar skulle nog vissa klassa som rätt hård metal också. Båda banden är dock på tok för veka i handlederna för min smak.

jwzrd: Du som har så bra musiksmak kan väl ändå skilja det uppenbarligen begåvade Blind Guardian från halvplojiga Manowar? ;)
Blind Guardian har i alla fall hyfsade stämmor både på gitarrerna och främst på sången.
Manowar har bara en halvtramsig bassist som förvisso spelar snabbt men ack så osammanhängande och alltför orent.
Dessuomt är deras "nye" gitarrist Karl Logan (A.K.A "Kärring-gluggen") inte alls begåvad vad gäller bends :D .
Visst han kan härma Ross "The Boss" solon, men han bendar 35 tonsteg för högt, varje gång!

Är visserligen inte heller så glad för något av banden, men BG smäller högre än Manowar.

Nä nu räcker det med off topic-snack från min sida.

Stay Metal!

Arne Persson
2005-01-28, 18:20
Motörhead är trevliga!

palme
2005-01-28, 18:23
När vi ända snackar rock så vill jag höra vilken glammrock grupp ni gillar bäst!?!? :hbang:

Slartibartfast
2005-01-28, 18:26
Motörhead är trevliga!

Håller med Arne! :thumbup:

Sen skulle jag kanske inte kalla Zeppelin för hårdrock även om dom äger det mesta.

mini_Arnold
2005-01-28, 19:02
Marylin Manson *yourock*

hade han varit med på listan hade han lett

Kristian
2005-01-28, 19:08
W.A.S.P :hbang:

jwzrd
2005-01-28, 19:11
Nope

Jag gillar låtar som Whole Lotta Love, Immigrants, Heartbreaker och typ Out On The Tiles. Stairway to heaven är sjukt uttjatad och inte särskillt bra jämfört med alla andra Zeppelin-låtar. (Det är ju fortfarande en skitbra låt).

King Grub
2005-01-28, 19:13
När vi ända snackar rock så vill jag höra vilken glammrock grupp ni gillar bäst!?!? :hbang:

Poison. Eller är inte det glamrock? Hair metal?

jwzrd
2005-01-28, 19:13
*rolleyes*

jwzrd: Du som har så bra musiksmak kan väl ändå skilja det uppenbarligen begåvade Blind Guardian från halvplojiga Manowar? ;)
Blind Guardian har i alla fall hyfsade stämmor både på gitarrerna och främst på sången.
Manowar har bara en halvtramsig bassist som förvisso spelar snabbt men ack så osammanhängande och alltför orent.
Dessuomt är deras "nye" gitarrist Karl Logan (A.K.A "Kärring-gluggen") inte alls begåvad vad gäller bends :D .
Visst han kan härma Ross "The Boss" solon, men han bendar 35 tonsteg för högt, varje gång!

Är visserligen inte heller så glad för något av banden, men BG smäller högre än Manowar.

Nä nu räcker det med off topic-snack från min sida.

Stay Metal!


Jo Blind Guardian är väl hörbara i svaga stunder, Manowar är dock bara töntiga. Jag är dock ingen fan av baladmetall, powermetal och sånt. Hammerfal, Edguy, Rhapsody osv går bort. Samma gäller In Flames och Dark Tranquility som är så sjukt överskattade att folk borde ha smörj. Deras första plattor var väl hörbara, sen.. ja, vettefan vad det är dom spelar in nu. Bajs.

Fultjack
2005-01-28, 19:16
Guns n Roses :hbang: *yourock*

TTT
2005-01-28, 19:30
Att metal skulle klassas som hårdrock har jag jävligt svårt att förstå.
hårdrocken härstammar från rocken, som härstammar från bluesen.

Skall man t.ex. kolla på hårdrocksgitarrer gentemot metalgitarrer så ser man en distinkt skillnad i användandet av mellanregister.

Musiken är inte ens uppbyggd på samma sätt, och deffinitivt inte solon.

Slayerized
2005-01-28, 19:57
Att metal skulle klassas som hårdrock har jag jävligt svårt att förstå.
hårdrocken härstammar från rocken, som härstammar från bluesen.

Skall man t.ex. kolla på hårdrocksgitarrer gentemot metalgitarrer så ser man en distinkt skillnad i användandet av mellanregister.

Musiken är inte ens uppbyggd på samma sätt, och deffinitivt inte solon.

Metalen härstammar från hårdrocken.
Paganini och Chopin låter otroligt olika, icke desto mindre än båda två klassisk musik.
Jussi Björling och Andrea Bocelli låter helt olika - båda är opera.
"The Blair Witch Project" och "Exorcisten" är två HELT olika filmer - båda är skräckfilmer.
Förstår du mitt (och många andras) resonemang?

Testament och Iron Maiden är olika subgenrer - båda är hårdrock (i ordets svenska betydelse).

balder
2005-01-28, 19:57
Led Zeppelin, ingen tvekan för min del...



Det är kanske Zeppelins sämsta låt..

Ok, om du säger det så :)

TTT
2005-01-28, 20:01
Metalen härstammar från hårdrocken.
Paganini och Chopin låter otroligt olika, icke desto mindre än båda två klassisk musik.
Jussi Björling och Andrea Bocelli låter helt olika - båda är opera.
"The Blair Witch Project" och "Exorcisten" är två HELT olika filmer - båda är skräckfilmer.
Förstår du mitt (och många andras) resonemang?

Testament och Iron Maiden är olika subgenrer - båda är hårdrock (i ordets svenska betydelse).

Metal härstammar från hårdrocken ja, men jag kan ju knappast komma och säga att guns n roses är blues. Inte sant?

Men vill du och kalla det testament för hårdrock så gör det, jag kallar det speed eller trash metal.

z_bumbi
2005-01-28, 20:01
Motörhead är trevliga!

Med mycket hörselskydd på så är de t o m bra live, men man får stå långt från scenen.

Slayerized
2005-01-28, 20:15
Metal härstammar från hårdrocken ja, men jag kan ju knappast komma och säga att guns n roses är blues. Inte sant?

Men vill du och kalla det testament för hårdrock så gör det, jag kallar det speed eller trash metal.

Nä därför att blues är någonting alldeles extra. Blues är inte en lika bred benämning som hårdrock. Ordet definierar jag som, "en hårdare variant på rock n roll" Således bör all rockmusik som är hårdare än rock n roll bli just hårdrock.

För det första tycker jag att du bör kalla Testament för Thrash. Det är vad de själva kallar sig.
Sen är Speed och Thrash och Black och Death och allt vad det heter någonting som heter subgenrer.
Metal (det engelska ordet), översätts oftast till svenska som Hårdrock. Hård rock (lägg märke till särskrivningen) är ytterligare en subgenre, där AC/DC och liknande kan passa in.

Dessutom, "hård rocken" var inte först. Sabbath var först, och om man ska vara petig så är de Doom-metal.

Detta är min högst personliga uppfattning om ordet hårdrock.

abjorn
2005-01-28, 20:24
Motörhead är trevliga!


nu åkte du upp ett snäpp högre på min lista ;)

The Somberlain
2005-01-28, 20:30
För det första tycker jag att du bör kalla Testament för Thrash.

:thumbup:

Hade faktiskt också lite kul åt det =)

Droog
2005-01-28, 23:23
Nu går skam på torra land. AC/DC såklart!

:hbang:

Metal_boy_
2005-01-29, 01:50
http://www.i-modernist.com/3darcade/pinball/pinball/guns_n_roses.jpg

kroy
2005-01-29, 03:17
Manowar :hbang:

från dags dato är du min ultimata förebild! :hbang:

nemd
2005-01-29, 03:50
Hammerfall? Vet inte riktigt om det är Hårdrock? Men bra är dem iaf. :)

Korn då?

JAM
2005-01-29, 04:07
Korn då?
Mycket bra! Vad kan det vara, "nu-metall"? Men kommer någon och buntar ihop dem tillsammans med t ex Linkin Park blir jag *grr27* :devil:

nemd
2005-01-29, 04:27
Hehe men Linkin Park är ju sin alldeles egen musik genre juh. :)

Hades
2005-01-29, 11:43
Hehe men Linkin Park är ju sin alldeles egen musik genre juh. :)
Ja, de tillhör genren "Let's-make-all-songs-sound-like-our-first-single-because-people-liked-that-one"

nemd
2005-01-29, 12:52
Haha aaa det har du rätt i :D

Herkulez
2005-01-29, 13:05
Ja, de tillhör genren "Let's-make-all-songs-sound-like-our-first-single-because-people-liked-that-one"
haha sant, förstår själv inte hypen kring dom.

dantheman
2005-01-29, 13:54
haha sant, förstår själv inte hypen kring dom.

Hype? Är väl i stil med Britney, eller? D.v.s. hypade av diverse uberkommersiella sammanhang och mängder med fans i åldrarna 10-12 år.