Visa fullständig version : koka köttfärs = reducera fettmängden
Herkulez
2005-01-28, 11:30
hörde nåt om nån som brukar koka köttfärsen före han steker den för att mesta av fettet stiger till ytan, sen är det bara att sila bort skiten.
Fungerar det?
Hur länge ska man koka skiten då?
Metal_boy_
2005-01-28, 11:36
hah jag undrar me samma sak, i soppa med köttfärs så brukar det ju ligga en redigt flottig hinna på ytan...men den kanske iofs är stekt innan ändå, plus buljong o grejor
förr pressade jag färsen i ett durkslag efter stekningen ..tror inte det hjälper så värst på det som redan är i köttet *screwy* :D
Koka köttfärs :confused:
Du måste få hela köttmassan brun, dvs genomkokt. Lär ju gå rätt snabbt ifall färsen är fint malen.
Tag bort kastrullen och låt vattnet svalna. Under tiden stiger fettet upp och lägger sig på ytan. lätt att ta bort.
Samtidigt förlorar du ju massor av vitaminer och mineraler till kokvattnet så du får nog göra någon sås på vattnet som blir kvar.
Varför inte istället välja ut några fina magra bitar av innanlår och be dem bakom disken att mala det till färs åt dig ?
annars om man steker på hög värme så rinner en stor del av fettet ur o lägger sig i stekpannan.
Herkulez
2005-01-28, 13:19
Du måste få hela köttmassan brun, dvs genomkokt. Lär ju gå rätt snabbt ifall färsen är fint malen.
Tag bort kastrullen och låt vattnet svalna. Under tiden stiger fettet upp och lägger sig på ytan. lätt att ta bort.
Samtidigt förlorar du ju massor av vitaminer och mineraler till kokvattnet så du får nog göra någon sås på vattnet som blir kvar.
Varför inte istället välja ut några fina magra bitar av innanlår och be dem bakom disken att mala det till färs åt dig ?
tack för svaret =)
nä var mest nyfiken på att se ifall det fungerade.
tack för svaret =)
nä var mest nyfiken på att se ifall det fungerade.
Fungerar och fungerar.
Depåfettet dvs allt det fett som ligger runt själva muskelvävnaden går ju att koka bort.
Kött innehåller ju sedan också en del fett som är själva strukturen. Det motsvarar 2 kanske 3 procent av vikten och det får du aldrig bort.
Köpper man mager kött så har du inget depåfett med utan bara de 2 - 3 procent som finns i allt kött.
Ett betydligt enklare sätt att få ner fetthalten är att blanda ner kycklingfile eller skinka i köttfärsåsen, om man väljer att mala, mixa eller bara skära ner det i bitar får man välja själv.
Förra året gick jag hårt åt den färdigkokta julskinkan som fanns kvar i affärerna runt nyår, ner i mixern och sen blandat med nötfärs i sås. :eating:
Bakom disken?? Det låter som när jag var liten. Numera kan det inte vara speciellt många % av försäljningen av kött som sker i manuell chark längre.
Det känns som det var flera år sedan jag köpte kött så.
Bakom disken?? Det låter som när jag var liten. Numera kan det inte vara speciellt många % av försäljningen av kött som sker i manuell chark längre.
Det känns som det var flera år sedan jag köpte kött så.
Beror väl på om man handlar i Pluckes snabbköp eller på ett ställe där man får schyssta köttbitar.
Beror väl på om man handlar i Pluckes snabbköp eller på ett ställe där man får schyssta köttbitar.
Jo det klart, småaffärer har ju ofta manuellt. Men de riktigt stora och prisvärda har ju sina diskar med långa rader av nyförpackade läckerbitar :eating:
LunaSpice
2005-01-28, 17:14
Men jösses, nötfärs 10% är väl ändå ganska fettsnålt? Dessutom, koka köttfärs låter väldigt suspekt.
Dessutom, koka köttfärs låter väldigt suspekt.
Det finns folk som gör det och det är inte helt ovanligt att man läser om på olika träningsforum, rädslan för mättat fett är enorm hos vissa.
Herkulez
2005-01-28, 18:19
Men jösses, nötfärs 10% är väl ändå ganska fettsnålt? Dessutom, koka köttfärs låter väldigt suspekt.
10% är för mycket för dieten jag håller nu, äter ungefär 500gram rött kött/dag och det innebär 50gram fett extra, får hellre i mig den fetten från annat.
Jag skrev " nöt " i SLVs livsmedelsdatabas och fick 15 st olika styckdelar av nöt. Allt från högrev till innanlår.
4 st av dessa delar innehöll mindre än 3 % fett. Ifall det nu är fettet man jagar.
Nästa steg blir en bra kokbok.
Herkulez
2005-01-28, 21:38
Jag skrev " nöt " i SLVs livsmedelsdatabas och fick 15 st olika styckdelar av nöt. Allt från högrev till innanlår.
4 st av dessa delar innehöll mindre än 3 % fett. Ifall det nu är fettet man jagar.
Nästa steg blir en bra kokbok.ska nog gå och köpa nåt kilo magert kött och be dom mala ner det så har man köttförs....tack för tipsen sverker :love:
ett lätt sätt är att göra så här: stek köttfärsen i en stekpanna med höga kanter, när du är klar så spolar du i iskallt vatten i stekpannan men ett ganska högt tryck från kranen, då flyter det upp en stor del av fettet till ytan, ta bort fettet, höll ut vattnet och sätt tillbaks stekpannan på plattan igen så att köttfärsen blir varm igen, krydda efter proceduren..man blir förvånad av hur mycket som flyter upp, brukar bli stora bitar..
ett lätt sätt är att göra så här: stek köttfärsen i en stekpanna med höga kanter, när du är klar så spolar du i iskallt vatten i stekpannan men ett ganska högt tryck från kranen, då flyter det upp en stor del av fettet till ytan, ta bort fettet, höll ut vattnet och sätt tillbaks stekpannan på plattan igen så att köttfärsen blir varm igen, krydda efter proceduren..man blir förvånad av hur mycket som flyter upp, brukar bli stora bitar..
det mår nog stekpannan bra av ...
Lillgrabben
2005-01-28, 23:35
ska nog gå och köpa nåt kilo magert kött och be dom mala ner det så har man köttförs....tack för tipsen sverker :love:
Måste ju vara en smal sak att få tag i billigt älgkött om man är Bodensare?!
Älg är ju både smalt & gott!
MVH
Herkulez
2005-01-28, 23:37
Måste ju vara en smal sak att få tag i billigt älgkött om man är Bodensare?!
Älg är ju både smalt & gott!
MVHjorå det borde det vara, skulle juförsig kunna höra mig för lite med dom som jagar.....annars kanske lite roadkill smakar gott =)
bra tips Mr Ruhl :thumbup:
Med risk för att bumpen blir på tal för stor men låt oss chansa!
Ett inlägg i 'Pretorians' journal (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181078&page=45) hävdade att man kunde reducera köttfärsen till '1%' fett (http://robert.teambodyscience.se/201...ka-kottfarsen/).
Detta är såklart omöjligt då själva strukturen och kreaturens uppbyggnad består utav 3% fett (om jag förstår SVL och tidigare inlägg).
Jag förstår att man aldrig kan fastställa exakt hur mycket % man reducerar bort men är det någon som 'provat' få fram ett ungefärligt värde och sett skillnad mellan dom olika 'fasta' % som ligger i sin grund?
20 % =
15 % =
10 % =
Nu som fattig student så är ju 20% färsen så jäkla lockande och billig men man kanske inte har 'råd' i sin macrobuffert med den och därav denna frågeställning!
Tack <3
Länge leve kon!
http://autobahn.bloggsida.se/files/2011/01/kossa.jpg
WOLFENSTEIN
2012-09-10, 17:26
Nu som fattig student så är ju 20% färsen så jäkla lockande och billig men man kanske inte har 'råd' i sin macrobuffert med den och därav denna frågeställning!
Det blir inte en tankevurpa att köpa en billigare färs med större fett% - sedan koka ner denna - mot att köpa en dyrare färs med lägre fett% från början?
More is less?*flex*
För övrigt spelar det väl ingen roll vad min aspekt ur det hela är,
frågeställningen är densamma min gode herre!
Köp en köttkvarn, finns handdrivna på loppisar för typ 20kr, mal nötbog eller liknande magert, billigt kött.
Klart.
Kul att du tog upp det, Mouline! 1 % låter trots allt "too good to be truth", men det verkar ändå som att fettmängden reduceras.
Postar ni bara för postandes skull eller?
Relevanta svar tack annars ta ert trollande till skogen där det hör hemma.
"A study conducted at Iowa State University in 1992 focused on methods to further reduce fat in ground beef during preparation. Ground beef of three different fat levels (10%, 20% and 30%) was prepared by three different methods: pan-fried as patties; pan-fried crumbles; and pan-fried crumbles which were subsequently rinsed. All products tested (patties and crumbles) were placed on paper towels after cooking and blotted for 30 seconds. The rinsed crumbles were subsequently placed in a strainer, rinsed with four cups of hot water (150 degrees F), and allowed to drain for five minutes.
* * *
In this study, 50% or more of the original fat of the 20% and 30% fat ground beef was lost during cooking and blotting of both patties and crumbles. Slightly more fat was lost from ground beef cooked as crumbles. Further warm water (150 degrees F) rinsing of the crumbles was effective in removing about half of the fat still left in the crumbles after cooking and blotting, producing very similar final fat amounts in all three types of ground beef.
While warm water rinsing greatly reduced fat in crumbled beef, it did not substantially reduce the amounts of protein, iron, zinc or vitamin B-12. However, warm water rinsing of crumbles did significantly reduce the beef flavor and juiciness in the 20% and 30% fat ground beef, and resulted in increased chewiness in all types
Implications for Consumers: When ground beef cooking is followed by careful blotting and warm-water rinsing, the fat content can be dramatically reduced. High-fat ground product can be manipulated on cooking and handling so that the result is a fat content that mimics a high-cost lean cooked ground product. Where money is tight, purchasing lean or extra lean ground beef (3% -10% fat) can be reserved for those times when fat cannot be removed by blotting and rinsing, i.e. in the preparation of meatloaf or stuffed peppers."
Klippt och skuret från ett annat forum;
En användare där hade även provat på 500g's 20% färs.
Han hade kokat det och därefter lät han det stå, han tog bort hinnan och destillerade bort vatten för att sedan väga endast fettet; på 500g's 20% färs fick han bort 44g fett.
Intressant!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.