handdator

Visa fullständig version : Biceps / Rygg


snej
2005-01-28, 06:39
Hur är det att köra t.ex biceps/triceps torsdag, rygg fredag, eller vice versa? Jag tänker då på att man aktiverar biceps en hel del när man kör rygg och inte får den vilan man behöver i musklerna riktigt. Har lagt upp ett bra funkade schema i övrigt, men det här gör mej lite fundersam.

Kommentarer?

King Grub
2005-01-28, 06:52
Går inte alls för mig; på 24 h har inte mina biceps hunnit återhämta sig, och det inverkar menligt på ryggträningen dagen efter då dessa begränsar alltför mycket. Minst ett dygn till måste jag ha innan ryggträning.

Bjorne
2005-01-28, 07:18
Tycker att 24h är absolut på gränsen, gärna 48h vila. Haft problem med det på senaste, inte kunnat köra ordentliga rygg- och bröstpass på grund av att biceps/triceps varit för slut. Därför har jag lagt om det lite så det ser ut såhär och det funkar kanon:
mån: bröst/biceps
tis: vila
ons: triceps/axlar
tors: ben
fredag: rygg
lörs/sön: vila

Thony
2005-01-28, 10:01
Tycker att 24h är absolut på gränsen, gärna 48h vila. Haft problem med det på senaste, inte kunnat köra ordentliga rygg- och bröstpass på grund av att biceps/triceps varit för slut. Därför har jag lagt om det lite så det ser ut såhär och det funkar kanon:
mån: bröst/biceps
tis: vila
ons: triceps/axlar
tors: ben
fredag: rygg
lörs/sön: vila


Hur är det då att köra rygg efter ben då ?

spacedog
2005-01-28, 10:19
Hur är det då att köra rygg efter ben då ?

Jag måste ha ett par dagar mellan rygg och ben dels eftersom korsryggen får jobba rätt hårt under ett benpass, men framförallt eftersom marklyft är den centrala övningen i mitt ryggpass och då behöver jag färska ben. Men bäst är ju att du provar så märker du vad som funkar för dig.

TTT
2005-01-28, 10:21
Rygg efter ben tycker jag går fint, men det beror på att jag sällan kör varken knäböj eller marklyft. Föredrar dock rygg före ben.

Thony
2005-01-28, 10:26
Jag måste ha ett par dagar mellan rygg och ben dels eftersom korsryggen får jobba rätt hårt under ett benpass, men framförallt eftersom marklyft är den centrala övningen i mitt ryggpass och då behöver jag färska ben. Men bäst är ju att du provar så märker du vad som funkar för dig.


Samma här, det var det ja undrade om inte hans korsrygg blev mör .. Men sen är det skillnad på om man kör riktigt ORDENTLIGT med böj+mark ;)

Thony
2005-01-28, 10:26
Rygg efter ben tycker jag går fint, men det beror på att jag sällan kör varken knäböj eller marklyft. Föredrar dock rygg före ben.


Du får la börja köra ordentligt då ;)

spacedog
2005-01-28, 10:29
Rygg efter ben tycker jag går fint, men det beror på att jag sällan kör varken knäböj eller marklyft.

Varken knäböj eller marklyft? Då går du ju miste om allt det roliga! :hbang:

Bjorne
2005-01-28, 10:34
Hur är det då att köra rygg efter ben då ?Körde både knäböj och marklyft (de två övningar som prioriteras högst). Tycker det funkar helt OK, även om ländryggen är ganska slut, så är den inte tillräckligt för mördbultad. Där emot att köra ben sedan rygg där efter blir väldigt kämpigt, samma med triceps/axlar efter bröst men som jag lagt upp det funkar absolut bäst för mig.

TTT
2005-01-28, 10:45
Varken knäböj eller marklyft? Då går du ju miste om allt det roliga! :hbang:

Kört det förut men gav mig ingenting, styrka kanske men ingen volym. Benpress skall det vara =)

MAXX
2005-01-28, 14:05
Kört det förut men gav mig ingenting, styrka kanske men ingen volym. Benpress skall det vara =)
*bs*
Så säger alla mesar som inte orkar köra böj ordentligt .
Frontböjar är överlägset bäst övning för quads.

NO PAIN NO GAIN :hbang:

snej
2005-01-28, 16:35
Jag flyttar nog om det lite då.

Måndag: Triceps/Biceps/Mage

Tisdag: Ben/Vader

Onsdag: Vila

Torsdag: Bröst/Axlar

Fredag: Rygg/Vader


Så tror jag blir bra? Kände det var dags att byta kombinationer och dagar på musklergrupperna nu..

snej
2005-01-28, 16:57
Rygg dan efter axlar borde väl inte vara några problem?

PowPow
2005-01-28, 17:57
varför inte köra de musklerna vars övningar aktiverar varandra samtidigt?
SÅ att man t.ex. kör biceps och rygg samma dag.

snej
2005-01-28, 19:14
varför inte köra de musklerna vars övningar aktiverar varandra samtidigt?
SÅ att man t.ex. kör biceps och rygg samma dag.


Har gjort detta, och jag varierar hela tiden med några månaders mellanrum, och nu är det dags för något nytt.

PowPow
2005-01-28, 19:28
Har gjort detta, och jag varierar hela tiden med några månaders mellanrum, och nu är det dags för något nytt.

Ah, Ok. Det låter ju vettigt

pellepedal
2005-01-29, 10:55
Har gjort detta, och jag varierar hela tiden med några månaders mellanrum, och nu är det dags för något nytt.

Eftersom du är smart nog och variera din träning, är det väl bara att testa under en tid hur det fungerar för dig. Här lär du bara få 10 olika svar på 10 stycken inlägg. Det lär inte göra dig mindre fundersam direkt...

Allt vi lär komma fram till är att olika upplägg passar olika personer.

snej
2005-01-29, 10:57
Eftersom du är smart nog och variera din träning, är det väl bara att testa under en tid hur det fungerar för dig. Här lär du bara få 10 olika svar på 10 stycken inlägg. Det lär inte göra dig mindre fundersam direkt...

Allt vi lär komma fram till är att olika upplägg passar olika personer.

Nej det är sant, jag har bestämt mej för mitt schema (och postat det) :D

pellepedal
2005-01-29, 10:59
Nej det är sant, jag har bestämt mej för mitt schema (och postat det) :DDet är bra.
Är det ett schema som du tror på kmmer det nog fungera bra.
Är du fundersam och inte riktigt tror p åatt det fungerar, kommer du ha svårt att ge 100% på det, och det kommer troligen inte fungera så bra heller...

snej
2005-01-29, 11:10
Det är bra.
Är det ett schema som du tror på kmmer det nog fungera bra.
Är du fundersam och inte riktigt tror p åatt det fungerar, kommer du ha svårt att ge 100% på det, och det kommer troligen inte fungera så bra heller...


Det känns faktist väldigt bra! Har kört det första gången denna veckan nu, men har bytt dagar på några grupper nu. Men det känns väldigt bra faktist..

pellepedal
2005-01-29, 11:13
Det känns faktist väldigt bra! Har kört det första gången denna veckan nu, men har bytt dagar på några grupper nu. Men det känns väldigt bra faktist..

Bra!
Kör hårt, och finjustera allt eftersom hur det känns. :thumbup: