Visa fullständig version : Är min frukost helt fruktansvärd?
Fatalist
2005-01-28, 00:23
Hela denna veckan har min frukost bestått av
100g hamburgare + dressing + vitt bröd
Är detta helt åt skogen?
Vore det bättre om jag gick tillbaka till havregrynsgröt + ägg + lite vassle?
Jag är alltså ute efter att vara... optimal. :D
Kan tillägga att jag är ute efter att gå upp i vikt (ingen tokbulk, men några kilon planerar jag att lägga på mig)
Det är ju såå gott :(
Ja det vore bättre om du gick tillbaka till havregrynsgröt + ägg + vassle varianten.
Och du tyckte Heintz tråd var lustig ;)
En hamburgare är inget annat än en macka med varmt pålägg.
Är det 100gr nötkött så är det ju någorlunda med protte iallafall, i övrigt är det ju jämförbart med att äta mackor med köttpålägg och majonäs på typ.
Inte optimalt, men du dör ju inte.
Med nötkött, mycket sallad och mindre dressing så är det ju ett ganska ok mål mat. Lite mer "bra" kolhydrater skulle behövas dock.
Som en del av en viktökardiet så är det ju ok som mellanmål, men inte frulle - alldeles för lite energi/näring.
King Grub
2005-01-28, 06:42
Byt ut hamburgerbrödet mot grovt flerkornsbröd, skippa dressingen, drick ett glas mjölk, och ät någon frukt till så är det en bra frukost.
Men det smakar ju inte hamburgare längre. ;)
Byt ut hamburgerbrödet mot grovt flerkornsbröd, skippa dressingen, drick ett glas mjölk, och ät någon frukt till så är det en bra frukost.
Men det smakar ju inte hamburgare längre. ;)
varför skippa dressingen. det är väll oftast bra fett i den ??
King Grub
2005-01-28, 09:19
varför skippa dressingen. det är väll oftast bra fett i den ??
Ja, men det är morgon. Fett till frukost sänker insulinkänsligheten fram till eftermiddagen. Främst mättat fett, och normala mängder bra fett är inga problem, men här är det hamburgerdressing + nötfärs det är frågan = inga normala frukostmängder, oavsett fettkvalitet.
Ja, men det är morgon. Fett till frukost sänker insulinkänsligheten fram till eftermiddagen. Främst mättat fett, och normala mängder bra fett är inga problem, men här är det hamburgerdressing + nötfärs det är frågan = inga normala frukostmängder, oavsett fettkvalitet.
just det ja fett på morgonen var inte bra
Spara burgaren till senare på dagen. Gick till donken och fick i mig en kaloribomb på 1520 kcal igår. :D
Metal_boy_
2005-01-28, 11:39
vassle o grtöt blir det varje morgon, dock så får jag ett jävla tryck med en fettbomb på morgonen, men det är inget jag lever på :)
min frukost:
gröt på 100 gram fiberhavre, 1 dl mjölk till detta
3 ägg
grov macka med skinka
en clementin
en kopp kaffe
LunaSpice
2005-01-28, 17:15
just det ja fett på morgonen var inte bra
Mycket fett på morgonen är inte bra.
För övrigt, min frukost:
2 port havregrynsgröt + 3 dl mjölk
2 Schultstadt bröd med 2 skivade ägg och kaviar
4-5 dl mjölk
1 vassledrink
1 näve mandlar
Något som funkar till burgare är följande
1st rejäl klick(säg en dl) keso (naturell for god's sake)
2msk bostongurka, gärna den starkare varianten
1msk senap, gärna dijon, annars hemlagad av nåt slag
140 nånting kcal, 5-6gram fett, max 10g kolhydrater och 15g protein.
Mycket fett på morgonen är inte bra.
För övrigt, min frukost:
2 port havregrynsgröt + 3 dl mjölk
2 Schultstadt bröd med 2 skivade ägg och kaviar
4-5 dl mjölk
1 vassledrink
1 näve mandlar
Det där låter iaf som för mycket fett...
Fatalist
2005-01-28, 18:43
Spiffy: :D
Okej, då får det var nog av min drömfrukost. Tack för svaren!
Edit:
Kan ju passa på och sno min egna tråd lite, om jag tar 50/50 vassle/kasein innan läggdags kommer kaseinet slöa ner upptaget tillräckligt för att det ska vara värt "mödan" att blanda? (Kasein är ju så mycket dyrare när man kan få vassle för under hundralappen/kg ibland)
LunaSpice
2005-01-28, 20:01
Det där låter iaf som för mycket fett...
Väldigt lite kaviar plus minimjölk gör att fettmängden inte blir för stor.
King Grub
2005-01-28, 20:17
Kan ju passa på och sno min egna tråd lite, om jag tar 50/50 vassle/kasein innan läggdags kommer kaseinet slöa ner upptaget tillräckligt för att det ska vara värt "mödan" att blanda? (Kasein är ju så mycket dyrare när man kan få vassle för under hundralappen/kg ibland)
Kaseinet slöar inte ned vasslets upptag alls.
Kaseinet slöar inte ned vasslets upptag alls.
Det pratades om att man inte skulle blanda vassledrinken med mjölk efter träningen då? Kaseinet i mjölken skulle då göra att magsäckstömningen gick långsammare. Blir det inte ett slöare upptag för vasslet då om han har kasein blandat med vassle?
King Grub
2005-01-29, 06:45
Det pratades om att man inte skulle blanda vassledrinken med mjölk efter träningen då? Kaseinet i mjölken skulle då göra att magsäckstömningen gick långsammare. Blir det inte ett slöare upptag för vasslet då om han har kasein blandat med vassle?
Gammalt. Det stämmer inte.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30544&highlight=kasein+mags%E4ckst%F6mning
Fatalist
2005-01-30, 04:29
Herregud vad snabbt saker och ting förändras, det var ju som spikat på väggen för bara någon månad sen vill jag minnas *whatever*
King Grub
2005-01-30, 07:01
Nja, åtta månader sedan nu. Det är ju en evighet. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.