handdator

Visa fullständig version : Skänk nu för f-- en slant Kolo-folk.....


Jet
2005-01-27, 13:21
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,594772,00.html

Skicka bidrag till:

Vill du hjälpa 13-åringen att få resning i Högsta domstolen?
Sätt in pengar på bankgiro:
5112-0442, SEB

Märk insättningen ”insamlingen” samt ange namn och adress så att pengarna kan returneras om inget prövningstillstånd i Högsta domstolen medges.
I annat fall kommer bidragen att gå till Kvinnojouren i Motala.

Måtte Allah elda deras själar.....

tinus
2005-01-27, 13:26
Måtte Allah elda deras själar.....

Jag önskar att något mycket mycket värre än så kommer att hända dem..!!

Har faktiskt redan skänkt pengar till det där..hoppas MÅNGA fler gör samma sak!

Megatuttarna
2005-01-27, 13:28
Jävligt fint initiativ från advokatens sida iaf! Det tyckte jag var snällt gjort.

Vågar man dock dra upp en debatt om det här eller är ämnet för brännbart?

Jet
2005-01-27, 13:29
Jag önskar att något mycket mycket värre än så kommer att hända dem..!!

Har faktiskt redan skänkt pengar till det där..hoppas MÅNGA fler gör samma sak!

Ja, och frisläppta är de också.... Nä, skulle något sådant hända någon närstående så kan man ju tyvärr inte lita på systemet längre.... :furious:

tinus
2005-01-27, 13:32
Vågar man dock dra upp en debatt om det här eller är ämnet för brännbart?

Debatt om vad? Kan väl inte finnas den minsta argumentation för att de ska frias??
Eller tänkte du på hela Svenska Rättssystemet?

christian
2005-01-27, 13:32
Redan skänkt lite pengar.... ser fan rött på en sån här sak. *grr* :furious:

Visst, säkert, en 13-åring vill ha sex med 4 halvt okända män varav 2 är minst dubbelt så gamla som henne. *screwy* *whatever*

skaparn
2005-01-27, 13:37
Jag är fortfarande lite förvånad över hovrättens motivering. Flickan hade frivilligt berusat sig och hade därför utsatt sig för risk!?

I min värld är ett brott ett brott vare sig offret var berusat eller inte.

TTT
2005-01-27, 13:39
Får göra det när jag är i stan imorgon. Har inte råd med mycket, men många bäckar små.

Yankeee
2005-01-27, 13:40
Flickan hade frivilligt berusat sig och hade därför utsatt sig för risk!?



Undrar jag om de använder samma motivering mot folk som har blivit rånade eller misshandlade när de varit berusade.

Zipic
2005-01-27, 13:41
Fyfan.. Jävla svin såna människor är. Den stackars flickan kommer ju få leva med det hela sitt liv. Fruktansvärt. Tycker dem borde få ett skott i nacken.

Sveriges rättsystem.. pfff.. Värdelöst enligt min mening.
Livstids fängelse om man mördar några sycken, yeah right.
Kommer inte ihåg hur långt "livstid" är i sverige? inte mer än 10 år iaf. *rolleyes*

Sen finns det såklart gränser. Usa är ju tex lite väl överdrivna.
Han som försökte spränga World Trade Center för ett antal år sedan dömdes till 2000 års fängelse har jag för mig ;)

daja
2005-01-27, 13:41
Ska skänka på stört, finns inte ord över hur förbannad man blir.

Griip
2005-01-27, 13:43
Borde ju vara strängare straff ifall hon nu var full eftersom utnyttjandet då förmodligen är mycket mer oavsett omständigheterna runtom. Dem 4, hur som helst, borde skickas till Irakiskt fängelse.

Jet
2005-01-27, 13:46
Borde ju vara strängare straff ifall hon nu var full eftersom utnyttjandet då förmodligen är mycket mer oavsett omständigheterna runtom. Dem 4, hur som helst, borde skickas till Irakiskt fängelse.

Det går tyvärr inte, en av dem hävdade att det var förenat med livsfara att återvända "hem"..... Men att köra gängvåldtäkt på småbarn går bra..... *grr27*

Frazze
2005-01-27, 13:49
Fyfan.. Jävla svin såna människor är. Den stackars flickan kommer ju få leva med det hela sitt liv. Fruktansvärt. Tycker dem borde få ett skott i nacken.

Sveriges rättsystem.. pfff.. Värdelöst enligt min mening.
Livstids fängelse om man mördar några sycken, yeah right.
Kommer inte ihåg hur långt "livstid" är i sverige? inte mer än 10 år iaf. *rolleyes*

Sen finns det såklart gränser. Usa är ju tex lite väl överdrivna.
Han som sprängde World Trade Center för ett antal år sedan dömdes till 2000 års fängelse har jag för mig ;)

Livstid i Sverige innebär påföljden fängelse i obestämd tid, dock minst 18år.
(18 därför att det är det är det längsta tidbestämda straffet i dag)

Ang WTC antar jag att du inte menar attacken 01? I så fall blir jag orolig för dig :)

Edit:
Så, en femtiolapp fick de i alla fall, får se om det blir mer senare under månaden

spacedog
2005-01-27, 13:49
Tyvärr måste domstolarna hålla sig till gällande lag, men helt klart är ju att lagstiftningen måste ses över. Sexuellt utnyttjande av minderårig borde likställas med våldtäkt, eller kanske till och med grov våldtäkt.

Megatuttarna
2005-01-27, 13:58
Debatt om vad? Kan väl inte finnas den minsta argumentation för att de ska frias??
Eller tänkte du på hela Svenska Rättssystemet?

Lagstiftningen på berört område är åt helvete och domstol är bunden under denna lag. Domstolen kan inte döma utanför lagen, utan bara sköta sitt jobb; således är det INTE HovR:s fel att utfallet blir som det blir. Att folk klagar på domstolar är ju så pinsamt att se.

Den lagstiftande och således normgivande apparaturen, Riksdagen, är det organ som antar lagar (mestadels iaf). Om man nu ska skylla på någon så är det dem. Sen är det inte världens enklaste uppgift att stifta heltäckande lagar och sålunda kommer det även dyka upp dylika fall lite då och då.

Man har dock påbörjat ett förslag till en omarbetning av sexuallagstiftningen så den även omsluter fall som dessa.

palme
2005-01-27, 13:59
Jag är fortfarande lite förvånad över hovrättens motivering. Flickan hade frivilligt berusat sig och hade därför utsatt sig för risk!?

I min värld är ett brott ett brott vare sig offret var berusat eller inte.

Om en kvinna druckit sprit så är hon lovligt byte enligt svensk lag.

Hennes pappa borde inse läget och ta lagen i egna händer. Överklagandet kommer inte ge nåt.

Megatuttarna
2005-01-27, 14:03
Om en kvinna druckit sprit så är hon lovligt byte enligt svensk lag.

Hennes pappa borde inse läget och ta lagen i egna händer. Överklagandet kommer inte ge nåt.

Jag tror inte att HD tar upp det hela.

Snubben borde ju ordna så de försvinner. På ett fint och diskret sätt, stycka kropparna och sköta det fint. Inte något synligt som att tåga in med en avsågad studsare mitt på stan. Sorry, överdriver lite, lyssnar på Paranoid igen...

spacedog
2005-01-27, 14:05
Det går tyvärr inte, en av dem hävdade att det var förenat med livsfara att återvända "hem"...

Om deras identiteter är kända på orten så kan det väl knappast vara helt säkert att stanna kvar heller?

nordlander
2005-01-27, 14:07
Dom där männen är redan så gott som döda...folk lär ju veta vilka dom är.

Megatuttarna
2005-01-27, 14:08
Det går tyvärr inte, en av dem hävdade att det var förenat med livsfara att återvända "hem"..... Men att köra gängvåldtäkt på småbarn går bra..... *grr27*

Migrationsverket ansåg dock att sådana risker inte förelåg. Om det sålunda beslutas om förvisning exekveras detta beslut och kräket åker!

palme
2005-01-27, 14:08
Jag tror inte att HD tar upp det hela.

Snubben borde ju ordna så de försvinner. På ett fint och diskret sätt, stycka kropparna och sköta det fint. Inte något synligt som att tåga in med en avsågad studsare mitt på stan. Sorry, överdriver lite, lyssnar på Paranoid igen...

Du tror inte ens de tar upp det? Varför inte?

palme
2005-01-27, 14:10
Dom där männen är redan så gott som döda...folk lär ju veta vilka dom är.

Kan tänka mig att flashback och nått nationalistiskt forum har namnen utlagda.

spacedog
2005-01-27, 14:11
Snubben borde ju ordna så de försvinner.

Skogen är stor och det är lätt att gräva...grannarna lär inte se något.

Nej, men allvarligt. Jag hoppas vi slipper se medborgargarden i Sverige, men våra kära folkvalda måste nog inse vart utvecklingen är på väg om inte lagstiftningen hyfsas till. För att inte tala om allt vatten som extremhögern får på sina kvarnar.

nordlander
2005-01-27, 14:12
Kan tänka mig att flashback och nått nationalistiskt forum har namnen utlagda.

Där har vi en av de få saker nazister är bra på...

Megatuttarna
2005-01-27, 14:15
Du tror inte ens de tar upp det? Varför inte?

Det verkar inte ha för stort prejudicellt värde. Med det menas att ett eventuellt avgörande av fallet inte kan ses som vägledande i framtiden. Men vad vet jag; HD kanske tycker på ett annat sätt.

JJ
2005-01-27, 14:19
HD kanske tycker på ett annat sätt.

Hoppas det. Har svårt att förstå att man inte täppt till såna här hål i lagstiftningen tidigare. Om man nu kan se det som ett hål, tvång borde tolkas som mot sin vilja och det är uppenbart att en 13-åring inte velat ha sex med dem. Tingsrätten verkar hålla med.

spacedog
2005-01-27, 14:20
Det verkar inte ha för stort prejudicellt värde. Med det menas att ett eventuellt avgörande av fallet inte kan ses som vägledande i framtiden. Men vad vet jag; HD kanske tycker på ett annat sätt.

Det har du nog tyvärr rätt i. Det här är en politisk fråga och därför är det viktigt att folk riktar sin ilska åt rätt håll.

johnnytex
2005-01-27, 14:27
Om en kvinna druckit sprit så är hon lovligt byte enligt svensk lag.

Hennes pappa borde inse läget och ta lagen i egna händer. Överklagandet kommer inte ge nåt.

Ja, fy fan! Hade jag varit hennes pappa kan jag säga jag sökt upp våldtäktsmännen och straffat dem personligen...

Megatuttarna
2005-01-27, 14:28
Ja, fy fan! Hade jag varit hennes pappa kan jag säga jag sökt upp våldtäktsmännen och straffat dem personligen...

Nogfan vet vi allt att du hade velat straffknulla dem lite :D

johnnytex
2005-01-27, 14:30
Nogfan vet vi allt att du hade velat straffknulla dem lite :D

Haha, nja hade nog funderat i lite andra banor *rolleyes*

spacedog
2005-01-27, 14:36
Ja, fy fan! Hade jag varit hennes pappa kan jag säga jag sökt upp våldtäktsmännen och straffat dem personligen...

Jag tror de flesta delar din ilska, men tyvärr kommer vi inte speciellt långt på det spåret. Folk måste istället förstå anledningen till att dessa fähundar inte sitter inne i 8+ år. Domstolarna tillämpar lagen, inget annat. Lagarna stiftas av riksdagen och riksdagen är det vi som tillsätter var fjärde år. Tyvärr tänker människor sällan på händelser som den här när det är dags att gå till valurnorna, utan det är "borgarna vill sänka din a-kassa" eller "sossarna kommer höja din skatt" som gäller. Det är bra att folk engagerar sig i enskilda fall som det här, men vi måste se till helheten och göra något åt den också.

johnnytex
2005-01-27, 14:41
Jag tror de flesta delar din ilska, men tyvärr kommer vi inte speciellt långt på det spåret. Folk måste istället förstå anledningen till att dessa fähundar inte sitter inne i 8+ år. Domstolarna tillämpar lagen, inget annat. Lagarna stiftas av riksdagen och riksdagen är det vi som tillsätter var fjärde år. Tyvärr tänker människor sällan på händelser som den här när det är dags att gå till valurnorna, utan det är "borgarna vill sänka din a-kassa" eller "sossarna kommer höja din skatt" som gäller. Det är bra att folk engagerar sig i enskilda fall som det här, men vi måste se till helheten och göra något åt den också.

Ja det är klart du har rätt, jag känner ju likadant nu. Men OM jag hade varit fadern hade jag nog tänkt så värst mkt på det, faktiskt.

spacedog
2005-01-27, 14:45
Men OM jag hade varit fadern hade jag nog tänkt så värst mkt på det, faktiskt.

Självklart, inget snack om den saken. Man hade väl mest funderat över de praktiska detaljerna, ammunitionstyp och så...

Molotov
2005-01-27, 14:45
Har redan satt in en rejäl slant. Detta fallet har retat upp mig till vansinnets yttersta gränser. Hoppas nu att HD tar upp det.

johnnytex
2005-01-27, 14:52
Självklart, inget snack om den saken. Man hade väl mest funderat över de praktiska detaljerna, ammunitionstyp och så...

Haha, precis :D

Jet
2005-01-27, 14:53
Det går att tolka lagstiftning precis hur man vill, och det har domstolar gjort i många år. Ta tex hur de dömmer i "knutte"-relaterade mål, där är det minst sagt godtyckligt hur man ska dömma.
Men tyvärr är det som vanligt, de som har minst får mest skit....

Jaja, Garnax varning jag vet...

Fangface
2005-01-27, 14:58
Fy fan vilket sjukt rättssamhälle vi har i det här landet....

*grr27*

Bidrog med några hundringar....

mini_Arnold
2005-01-27, 15:05
Bästa vore kastrering á la mushlim style! chopi-chop!
Helt seriöst

Jense
2005-01-27, 15:06
Det går tyvärr inte, en av dem hävdade att det var förenat med livsfara att återvända "hem"..... Men att köra gängvåldtäkt på småbarn går bra..... *grr27*


kan sitta av straffet här, sen ut ur landet. detta är ingen jävla fristad för rövhål.

Big_Vik
2005-01-27, 15:14
:insane: Vart kan man vända sig för att klaga på systemet? Om hela befolkningen sätter sig på tvären måste det ju gå att statuera exempel. Kan vi skicka massa klagomail till någonstans? Omröstningar i kvällspressen eller något!

Jag är släkt med en som blev drogad och våldtagen. :( Hon var 14 år då, var väl kanske ett år sen. Det klarades aldrig upp och jag skulle gärna vilja se vad polisen gjorde för att lösa det, tappade allt förtroende för det s.k. rättssamhället i den stunden.

Precis som någon sa här kan vi inte få de här avskummen att lida ens en promille av vad flickan gjort, hon får som sagt bära det med sig genom livet.

hatar sånt här :insane:

Beast
2005-01-27, 15:16
Ingen ska sitta av något straff i sverige och sedan utvisas! Ska VI betala pengar för att dom ska få sitta i ett bra fängesle? Ut med kräken helt enkelt.

Hade jag varit pappan eller om detta hänt någon närstående eller i min familj vet jag vad jag hade gjort...

mini_Arnold
2005-01-27, 15:16
Sånt här resulterar bara i att folk tar lagen i egna händer. Då får staten/regeringen skylla sig själv

Jense
2005-01-27, 15:20
Hur lätt som hellst att bli frikänd från mord på dem.. man kör över en och en, eftervarje överkörning dricker man sig full innan snuten kommer.

då får man bara sammhällstjänst och böter.

rattfylla - om du vill begå ett mord.

cain
2005-01-27, 15:28
Ja jävlar, den artikeln var det första jag läste i morse, fortfarande så jävla förbannad. Nästan så man skulle kunna ställa upp för flickan och hennes familj och slå in skallen på dom jävlarna. *grr27*

Johan1986
2005-01-27, 15:41
Undrar om HD sover gott?

AngelLove
2005-01-27, 15:41
Istället för att skriva en massa hat tänker jag skriva att jag hoppas att den 13åriga tjejen lyckas bearbeta denna händelse så bra som det bara möjligt går och att jag hoppas hon får all hjälp och kärlek som hon behöver för att hennes liv skall bli bra även efter det hemska som hänt...

Ibland kanske vi människor riktar för mkt energi åt hatet istället för att först låta kärlek&omtanke komma till den/de som behöver den som mest.

zam
2005-01-27, 16:38
kan sitta av straffet här, sen ut ur landet. detta är ingen jävla fristad för rövhål.


Håller med men tyvärr är det så det känns sådana här gånger...

Zipic
2005-01-27, 16:47
Livstid i Sverige innebär påföljden fängelse i obestämd tid, dock minst 18år.
(18 därför att det är det är det längsta tidbestämda straffet i dag)

Ang WTC antar jag att du inte menar attacken 01? I så fall blir jag orolig för dig :)

Edit:
Så, en femtiolapp fick de i alla fall, får se om det blir mer senare under månaden

Okej, ja det var ju lite längre än jag hade för mig. Men därimot kan man ju ofta komma ut efter halva tiden om man sköter sig.

Ang WTC så mena jag såklart inte flygplansattacken :D
Kommer inte ihåg vilket år det var exakt men det var en skåpbil som kördes in i ett av parkeringshusen under WTC. Skåpbilen var full med sprängämnen. Kommer heller inte ihåg ifall den expoldera eller inte. :sleep:
Min moster bor i New York och jag har själv varit I WTC (år 2000). Så det var därifrån jag hörde om den första attacken.

palme
2005-01-27, 17:07
Hur lätt som hellst att bli frikänd från mord på dem.. man kör över en och en, eftervarje överkörning dricker man sig full innan snuten kommer.

då får man bara sammhällstjänst och böter.

rattfylla - om du vill begå ett mord.

Det där har ju jag lärt dig. Bra att du är vaken :cool:

Metal_boy_
2005-01-27, 17:14
HAde det varit min tjej eller morsa tex så hade jag tagit det i egna händer på en gång...i det här landet ska vi ju dalta i 100år innan det händer nått...ge mig en bössa ,och en panikattack..sen hade jag lämnat över mig själv efteråt. *grr27*

Bolio
2005-01-27, 17:16
ge mig en bössa ,och en panikattack..sen hade jag lämnat över mig själv efteråt. *grr27*

Ibland är du bäst. For real.

Überbiffen
2005-01-27, 17:48
Är väl inte alltid så lätt att bara ta lagen i egna händer. Om utsatt person behöver ens stöd och skulle må sämre av att man hamnade i fängelse.. då får man försöka att lägga saker på is fastän man bokstavligen talat skulle vilka slita huvudet av personen/personerna. Så känner jag iaf av personlig erfarenhet.

Styrkebyggare
2005-01-27, 17:56
Nu vart ett bidrag överfört. Oavsett vad som händer med frågan i "rötsystemet" så skall tjejen veta att hon har många bakom sig. Förhoppningsvis får hon lite pengar över från insamlingen att göra något gott åt sig själv för.

internethjälten
2005-01-27, 18:01
vem är det som håller i bankgirot som man ska skjuta in ca$h på ? tänkte mest så att de verkligen går till rätt sak !

Sven_b
2005-01-27, 18:15
Sorliga är oxå att ifall dom blir dömda så kommer det inte dröjja särskilt länge innan dom är ute igen, tänk att vissa mördare kommer ut innan dom äns hunnit sitta 10 år i fängelse (vård som det heter i Sverige). Dom kommer säkert ut snabbare än så, fångarna i Svenska anstalter värkar ju kunna gå in och ut därifrån hur mkt dom vill utan att någon bryr sig särskillt mycket med tanke på alla rymmningar som skett.

Metal_boy_
2005-01-27, 19:14
Ibland är du bäst. For real.

Det va en "aning" ironi i mitt inlägg :)

Frazze
2005-01-27, 19:19
Ang WTC så mena jag såklart inte flygplansattacken :D
.


bra, tack :)

Mindek
2005-01-27, 19:21
Alla dömdes i tingsrätten till hyfsat långa fängelsestraff (för att vara Sverige då alltså) samt att alla utom 16-åringen skulle utvisas på livstid.

Hovrätten friar båda som var dömda för medhjälp och sänker kraftigt straffen för de som i tingsrätten dömdes för våldtäkt, med hänvisning till att flickan själv försatt sig i ett hjälplöst tillstånd eftersom hon utan tvång drack spriten männen bjöd henne på.

Senare i år ändras lagen så att en minderårig som blir sexuellt utnyttjad i ett hjälplöst tillstånd alltid anses blivit våldtagen. Varför hovrätten i detta fall väljer att sänka straffen trots att lagen kommer att ändras kan man ju fråga sig...

Hur sjuk är man inte när man som 36-åring utnyttjar en 13-åring förresten *grr27*

Metal_boy_
2005-01-27, 19:25
Hur sjuk är man inte när man som 36-åring utnyttjar en 13-åring förresten *grr27*

Hon kanske såg ut att vara äldre? hon kanske ljög om sin ålder när hon va full? Och hon kanske helt enkelt VISADE f*ttan för popcorn? Hon kanske helt enkelt får skylla sig själv, vem vet?

spacedog
2005-01-27, 19:28
Hur sjuk är man inte när man som 36-åring utnyttjar en 13-åring förresten *grr27*

Exakt. Oavsett vad lagen säger och hur olika instanser tolkar den så måste det ju dölja sig en riktigt skruvad människosyn hos en människa som får för sig att göra något sådant. *screwy*

spacedog
2005-01-27, 19:32
Hon kanske såg ut att vara äldre? hon kanske ljög om sin ålder när hon va full? Och hon kanske helt enkelt VISADE f*ttan för popcorn? Hon kanske helt enkelt får skylla sig själv, vem vet?

Kanske, kanske inte. Men det finns också något som kallas moral - vissa saker GÖR man bara inte. *grr*

Metal_boy_
2005-01-27, 19:38
Kanske, kanske inte. Men det finns också något som kallas moral - vissa saker GÖR man bara inte. *grr*


Det är en annan sak, och det va domen folk diskuterade här angående brottet i fråga. Den har knappast med moral att göra. Hur många bryr sig om moral om dom blir erbjudna ett lättillgängligt nyp?

spacedog
2005-01-27, 19:48
Hur många bryr sig om moral om dom blir erbjudna ett lättillgängligt nyp?

Nu handlar det inte om ett "lättillgängligt nyp", utan om en redlöst berusad 13-åring.

Baan
2005-01-27, 19:49
Det är en annan sak, och det va domen folk diskuterade här angående brottet i fråga. Den har knappast med moral att göra. Hur många bryr sig om moral om dom blir erbjudna ett lättillgängligt nyp?

din moral avgör om du betalar för sex eller inte, och speciellt om du betalar en unge för sex. Att det är billigt gör inte att den etiska aspekten försvinner

Metal_boy_
2005-01-27, 19:50
Nu handlar det inte om ett "lättillgängligt nyp", utan om en redlöst berusad 13-åring.

Ja sorgligt nog, men kan du bevisa situationen för det?

cVi
2005-01-27, 19:50
Det är en annan sak, och det va domen folk diskuterade här angående brottet i fråga. Den har knappast med moral att göra. Hur många bryr sig om moral om dom blir erbjudna ett lättillgängligt nyp?
ok, hur många friska män i 30års åldern vill ha sex med 13åringar? *screwy*

spacedog
2005-01-27, 19:52
Det är en annan sak, och det va domen folk diskuterade här angående brottet i fråga. Den har knappast med moral att göra.

Det är väl ganska grundläggande att lagen skall återspegla moralen i samhället, vilket den inte gör i det här fallet i och med att så många människor upprörs över domstolens beslut. Och om människor uppfattar att lagen inte återspeglar moralen så tappar man så småningom tilltron till rättssamhället och då är vi illa ute.

spacedog
2005-01-27, 19:55
Ja sorgligt nog, men kan du bevisa situationen för det?

Det behöver jag inte eftersom våldtäktsmännen själva erkänner det:

"-Hon var helt borta, sa en av männen i förhör. Ett påstående han senare tog tillbaka. Däremot hävdar männen att flickan halsade 7,5-procentig starköl i lägenheten."

Mindek
2005-01-27, 19:55
Hörde just på nyheterna att de fått in 130 000 :thumbup:

cVi
2005-01-27, 19:58
Ja sorgligt nog, men kan du bevisa situationen för det?
För övrigt, hur troligt är det att en 13åring vill ha gruppsex med fyra män? :furious:

Mindek
2005-01-27, 20:03
För 130 000 borde man väl kunna hyra några motorcykelintresserade herrar som går och pjatar lite med förövarna...

Metal_boy_
2005-01-27, 20:10
För övrigt, hur troligt är det att en 13åring vill ha gruppsex med fyra män? :furious:


Vem vet vad hon ville när hon va full? Och som sagt jag har skrivit innan att hur vet man att hon inte ljugit om åldern m.m läs tidigare inlägg innan du yttrar dig och drar förhastade slutsatser av vad jag skrivit. Det va spekulationer, INTE att jag tror att det är så.

Kebab-Arne
2005-01-27, 20:23
Nu borde jag läsa igenom hela tråden innan jag skriver detta men iaf. Hur tolkar man lagboken om man får det till att det är mindre straffbart att våldta en full person än en nykter?

Tur iaf att detta blivit uppmärksammat i media, gör att sannolikheten för att HD tar upp det större.

Oatmeal
2005-01-27, 20:39
Finns det åtminstonde inte en lag som de brytit mot efter som hon bara var 13 år? Får man ens ha sex med en 13 åring? Alltså om hon efteråt säger att hon inte ville. Fast denna alkoholen gör väl sitt. Tyvärr börjar den gå ner rejält i åldrar och ökar i mängder verkar det som..

Hörde på radio att det skulle bli nu prövning på fallet och jag hoppas innerst inne att de får ett REJÄLT straff. Om REJÄLT ens vore nog för dessa 4!!

Metal_boy_
2005-01-27, 20:53
man tror det man vill tro, och det är lite roligt att se hur folk anser Aftonbladet som väldigt seriösa när det gäller vissa nyheter, man kan inte bara plocka allt gott vänner små *screwy*

mmartin
2005-01-27, 20:54
För 130 000 borde man väl kunna hyra några motorcykelintresserade herrar som går och pjatar lite med förövarna...

skämtar du?? finns balkan-herrar du kan hyra för bra mycket lägre pris än så..

Metal_boy_
2005-01-27, 20:57
skämtar du?? finns balkan-herrar du kan hyra för bra mycket lägre pris än så..

Ja men sen när dom stannar lite längre o plundrar din mormor också så tycker du inte att dom är lika duktiga.

mmartin
2005-01-27, 20:59
man tror det man vill tro, och det är lite roligt att se hur folk anser Aftonbladet som väldigt seriösa när det gäller vissa nyheter, man kan inte bara plocka allt gott vänner små *screwy*


Lite är du inne på rätt spår, jag har inte läst nyheten alls- men man måste försöka se helheten, hur var flickan i övrigt? kan det varit nått hon kanske inte motsatte sig? :confused: vem vet, när jag var 13-14 fanns det en del tjejer i samma ålder som var lätta på foten och söp och hade sig med klart äldre killar, kanske dock inte 30..

NU ska ingen tro att jag är för deras frihet, ABSOLUT inte, jag är bara inte insatt, oavsett händelse så var det utnyttjande och fängelse tycker jag är självklart, dessutom får man ju ej ha sex under 14 år vilket gör att herrarna bröt ett brott till.

Var det dessutom en brutal våldtäckt, då är det f-n upp till fadern att ta egen rättvisa, kosta vad det kosta vill. 130.000 behöver han ju f-n inte ens själv "bli skitig på fingrarna" för...

mmartin
2005-01-27, 21:00
Det va en "aning" ironi i mitt inlägg :)


Det är det väl i alla dina inlägg? :confused:

:D

Jense
2005-01-27, 21:08
Håller med men tyvärr är det så det känns sådana här gånger...


Det är riktigt sorgligt också. man blir helt trött på det. konstiga lagar. varför e det så? humant?

cVi
2005-01-27, 21:14
Vem vet vad hon ville när hon va full? Och som sagt jag har skrivit innan att hur vet man att hon inte ljugit om åldern m.m läs tidigare inlägg innan du yttrar dig och drar förhastade slutsatser av vad jag skrivit. Det va spekulationer, INTE att jag tror att det är så.
För övrigt är det väl olagligt o ha samlag med folk under 15? eller?
Jag har läst dina tidigare inlägg och fattar inte hur du kan hålla på o spekulera på det sättet du gör.

Metal_boy_
2005-01-27, 22:44
För övrigt är det väl olagligt o ha samlag med folk under 15? eller?
Jag har läst dina tidigare inlägg och fattar inte hur du kan hålla på o spekulera på det sättet du gör.


Det är uppenbart att du inte läser vad jag skriver. Hur många ber om legg innan dom hoppar i säng? Om kvinnan ljuger om ålddern och dessutom ser väldigt mogen ut?

Vilka tidigare inlägg från mig har du läst och bildat en uppfatning om att jag inte borde spekulera på det här viset som jag gör?

nordlander
2005-01-27, 22:54
Det är ingen här som vet hur det gick till eller hur det borde sluta...ingen idé att kasta skit på varandras spekulationer. :whipped:

Metal_boy_
2005-01-27, 23:04
Det är ingen här som vet hur det gick till eller hur det borde sluta...ingen idé att kasta skit på varandras spekulationer. :whipped:

inte på spekulationerna nej, men här dömmer folk innan.

heltzonicka
2005-01-27, 23:09
Där har vi en av de få saker nazister är bra på...

Hur gick det för killarna som filmade misshandeln i stan?
Var väl snack om att hänga ut namn osv där också?

nordlander
2005-01-27, 23:29
Hur gick det för killarna som filmade misshandeln i stan?
Var väl snack om att hänga ut namn osv där också?

Don't know....hoppas dom fick en jävla massa stryk och skickades till afgahnistan eller nåt

Jense
2005-01-27, 23:31
Hur gick det för killarna som filmade misshandeln i stan?
Var väl snack om att hänga ut namn osv där också?


ja varför inte.. har man gett sig in i leken får man va beredd på att ta minst lika mycket skit som man gav.

spacedog
2005-01-28, 00:45
Hur tolkar man lagboken om man får det till att det är mindre straffbart att våldta en full person än en nykter?

Det är det inte och det har heller inte domstolen gjort. För att dömas för våldtäkt måste det förekomma våld eller hot om våld, men om någon är redlöst berusad och därför inte kan säga nej eller göra motstånd behövs inget våld och då är det alltså heller inte våldtäkt i lagens ögon. Det låter märkligt, men så står det skrivet och det är vad domstolen har att gå efter.

Garnax
2005-01-28, 04:46
Att ha sex med en 13 åring är alltid olagligt.

Även om är nykter och ber på sina bara knän att få på påsatt av 4 män så ska deras omdöme se till att dom låter bli.

Om en unge ber om att bli skjuten i huvudet ska man då kunna göra det och sen slippa straff för det?

Det är alltid fel för en vuxen man att ha sex med en så ung flicka.

Man kan aldrig anklaga flickan för att ha gjort något fel när hon bara är 13 år utan det är dom vuxna männens ansvar...

Det som spacedog säger anser jag är skitsnack, om jag drogar en tjej så hon i princip sover och sen har sex med henne så har jag inte våldtagit henne för hon var så borta att jag inte behövde använda våld eller hot.

Kan man visa att männen haft sex med henne ska dom också in på långa straff vare sig tjejen ville ha sex med dom eller inte...var full eller inte...

Tricklev
2005-01-28, 08:32
Vad har dessa folk fått för uppfostran liksom, 4 "herrar" som sätter på en trettonåring.

Och vart är trettonåringens föräldrar, detta var ju itne första gången hon haft sex med 16åringen.

När man är 12 år ska man fan inte supa och ha sex.

spacedog
2005-01-28, 10:27
Det som spacedog säger anser jag är skitsnack, om jag drogar en tjej så hon i princip sover och sen har sex med henne så har jag inte våldtagit henne för hon var så borta att jag inte behövde använda våld eller hot.

Nej och då är det heller inte våldtäkt, utan sexuellt utnyttjande, enligt gällande lag. På vilket sätt är det jag säger skitsnack?

:confused:

Metal_boy_
2005-01-28, 10:53
Att ha sex med en 13 åring är alltid olagligt.

Även om är nykter och ber på sina bara knän att få på påsatt av 4 män så ska deras omdöme se till att dom låter bli.

Om en unge ber om att bli skjuten i huvudet ska man då kunna göra det och sen slippa straff för det?

Det är alltid fel för en vuxen man att ha sex med en så ung flicka.

Man kan aldrig anklaga flickan för att ha gjort något fel när hon bara är 13 år utan det är dom vuxna männens ansvar...

Det som spacedog säger anser jag är skitsnack, om jag drogar en tjej så hon i princip sover och sen har sex med henne så har jag inte våldtagit henne för hon var så borta att jag inte behövde använda våld eller hot.

Kan man visa att männen haft sex med henne ska dom också in på långa straff vare sig tjejen ville ha sex med dom eller inte...var full eller inte...

är flickan främmande mäns ansvar? Och hur vet dom säkert hur gammal hon är, det kanske syns att hon är minderårig, men det kanske heller INTE syns eller hävdas heller?

Jense
2005-01-28, 10:55
omfg, du va ju dom som supit henne full för att våldta henne förfan. vad annars? hittat henne liggande? bs bs bs bs bs bs bsbs bsbsbsb

Metal_boy_
2005-01-28, 11:03
omfg, du va ju dom som supit henne full för att våldta henne förfan. vad annars? hittat henne liggande? bs bs bs bs bs bs bsbs bsbsbsb

:laugh: ne men folk skriver hela JÄVLA tiden att det är fortfarnde olagligt med minderåriga , det är fortfarande olagligt att ha sex med en 13 åring, man får ändå inte ha sex innan 15 års ålder trots det jag skrivet.....LYSSNA FÖR FAN jävla saftskallar!! Hur vet dom att hon är minderårig om det skulle va så att hon ser mogen ut? Hon kanske ljuger om åldern ochså när hon är full?? Hon kanske blir T- formad så fort hon börjar hutta och ber om stake?

spacedog
2005-01-28, 11:03
är flickan främmande mäns ansvar?

Barn är vuxnas ansvar, svaga är starkas ansvar. Kan det bli mer grundläggande?

Jense
2005-01-28, 11:09
:laugh: ne men folk skriver hela JÄVLA tiden att det är fortfarnde olagligt med minderåriga , det är fortfarande olagligt att ha sex med en 13 åring, man får ändå inte ha sex innan 15 års ålder trots det jag skrivet.....LYSSNA FÖR FAN jävla saftskallar!! Hur vet dom att hon är minderårig om det skulle va så att hon ser mogen ut? Hon kanske ljuger om åldern ochså när hon är full?? Hon kanske blir T- formad så fort hon börjar hutta och ber om stake?


dom frågade inte efter hennes ålder. om 16åringen raggade upp henne, låg med henne som kanske hon också ville, många som har sex när dom är 13(jag t.ex förlorade min oskuld när jag va just 13). men sen är den 16 åriga pojken rädd för att bli spöad och utmobbad av sina 25-40åriga manliga vänner så han bjuder in dom så tar alla tur och våldtar denna unga flicka.

våldet av deras små smala minikukar anses som stickvapen..



men okej, lagen har rätt. om våld bara kan ske fysiskt. annars inte.

Metal_boy_
2005-01-28, 11:12
Barn är vuxnas ansvar, svaga är starkas ansvar. Kan det bli mer grundläggande?

men hur framstod det i situationen kan du spå det? det kanske va: Hej jag är 18 för att få lite dricka tex, sen kanske hon blev fyllekåt och sa för mycke?

Metal_boy_
2005-01-28, 11:15
dom frågade inte efter hennes ålder. om 16åringen raggade upp henne, låg med henne som kanske hon också ville, många som har sex när dom är 13(jag t.ex förlorade min oskuld när jag va just 13). men sen är den 16 åriga pojken rädd för att bli spöad och utmobbad av sina 25-40åriga manliga vänner så han bjuder in dom så tar alla tur och våldtar denna unga flicka.

våldet av deras små smala minikukar anses som stickvapen..



men okej, lagen har rätt. om våld bara kan ske fysiskt. annars inte.

ok, jag hävdar inte mina exempel, jag säger bara att dom är möjliga. Och! att folk anser dommar innan dom ens vet hur det va.

Jense
2005-01-28, 11:19
ok, jag hävdar inte mina exempel, jag säger bara att dom är möjliga. Och! att folk anser dommar innan dom ens vet hur det va.



mm eller så är allt en stor konspiration för att vi ska skänka pengar - nu med samvetskval för vi inte kan välja asien eller flickan.



SLUTA med helt absurda händelseförlopp. det gör ont att läsa

rymdvarelser kom ner och entrade 4 kroppar.. våldtog en flicka och sen lämnade dom kropparna så männen skulle få skit sen kom astrid, lobbade farmor

Metal_boy_
2005-01-28, 11:21
mm eller så är allt en stor konspiration för att vi ska skänka pengar - nu med samvetskval för vi inte kan välja asien eller flickan.



SLUTA med helt absurda händelseförlopp. det gör ont att läsa

rymdvarelser kom ner och entrade 4 kroppar.. våldtog en flicka och sen lämnade dom kropparna så männen skulle få skit sen kom astrid, lobbade farmor

Menar du att mina exempel var absurda?

spacedog
2005-01-28, 11:29
men okej, lagen har rätt. om våld bara kan ske fysiskt. annars inte.

Ok, låt oss gå till botten med det här en gång för alla.

6 kap. Om sexualbrott

1 § Den som genom våld eller genom hot som innebär eller för den hotade framstår som trängande fara tvingar någon annan till samlag eller till annat sexuellt umgänge, om gärningen med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med påtvingat samlag, döms för våldtäkt till fängelse, lägst två och högst sex år. Med våld jämställs att försätta någon i vanmakt eller annat sådant tillstånd.

Eftersom flickan anses ha druckit sprit på eget bevåg anses hon heller inte ha försatts i vanmakt av någon. Skulle männen däremot ha lurat i henne sprit eller droger skulle de kunnat dömas för våldtäkt.

Däremot kan man dömas för sexuellt utnyttjande:

3 § Den som förmår någon annan till sexuellt umgänge genom att allvarligt missbruka hans eller hennes beroende ställning döms för sexuellt utnyttjande till fängelse i högst två år. Detsamma gäller den som har sexuellt umgänge med någon annan genom att otillbörligt utnyttja att denna person befinner sig i vanmakt eller annat hjälplöst tillstånd eller lider av en psykisk störning.
Om den som har begått gärningen visat särskild hänsynslöshet eller om brottet annars är att anse som grovt, döms för grovt sexuellt utnyttjande till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Lag (1998:393).

Om flickan varit redlös är det inget snack om att männen otillbörligt utnyttjat hennes tillstånd oavsett hur hon uppnådde detta tillstånd. Det intressanta här är ju dock att om utnyttjandet anses vara grovt kan man alltså dömas till samma straff som för våldtäkt (fängelse i högst sex år). Frågan är varför hovrätten inte ansett brottet vara grovt. Det KAN bero på omständigheter vilka vi - vilket Metal_boy mycket riktigt påpekar - inte känner till.

palme
2005-01-28, 12:02
"Pappan satt i bilen och stannade för rödljus och 30-åringen stod vid övergångsstället och skulle gå över. Deras blickar möttes.
- Han log mot mig. Han log."

Skulle va de sista han gjorde oxå.





Rätten förljer inte lagen, de går alltid efter offrets beteende. Typ 30 åringen i solna som brukade ha gruppsex men sen blev våldtagen av minst 4st, ja då var det ju nåt hon brukade göra...

Du kan ha sex med din fru i 40 år men dagen hon säger NEJ och du då ändå har det, klassas detta inte som våldtäkt för hon är ju van...

Besserwisser
2005-01-28, 12:20
Rätten förljer inte lagen, de går alltid efter offrets beteende. Typ 30 åringen i solna som brukade ha gruppsex men sen blev våldtagen av minst 4st, ja då var det ju nåt hon brukade göra...

Du kan ha sex med din fru i 40 år men dagen hon säger NEJ och du då ändå har det, klassas detta inte som våldtäkt för hon är ju van...

Har inget att göra med om lagen följs eller inte utan beror helt på hur bevisen (exempelvis vittnesmålen) bedöms. Principen om fri bevisvärdering råder i det svenska domstolssytemet. Utan att vara väl insatt i det mål du pratar om tror jag inte du ska uttrycka dig så klart och entydigt som du gör. Det är knappast några plantor som jobbar som "domare".

palme
2005-01-28, 12:25
Har inget att göra med om lagen följs eller inte utan beror helt på hur bevisen (exempelvis vittnesmålen) bedöms. Principen om fri bevisvärdering råder i det svenska domstolssytemet. Utan att vara väl insatt i det mål du pratar om tror jag inte du ska uttrycka dig så klart och entydigt som du gör. Det är knappast några plantor som jobbar som "domare".

Haha de och nämndemännen kan stoppa upp nåt!

Besserwisser
2005-01-28, 12:31
Haha de och nämndemännen kan stoppa upp nåt!
Hur mycket vet du om det mål du hänvisar till? Tycker du själv att ett mål och det du vet om det, är en stabil grund för ditt resonemang att de svenska domstolarna i allmänhet inte följer lagen? Jag erkänner villigt och billigt att nämndemän inte alltför sällan uppvisar tveksamt omdöme, men rådmän kan knappast klandras för att de tvingas dras med dem.

Grahn
2005-01-28, 12:54
Det verkar ju dock som om trenden i sverige är att fria lite väl ofta i just våldtäktsmål numera. Man verkar gå mot att allt mer följa lagens bokstav till det yttersta istället för att se till andemeningen i lagen.

Detta resulterar ju i att "harmlösa" brott av icke kriminella leder till fällande dom medans kriminella alltid tar sig ut på ngn teknikalitet.

Tror inte vi kan vända trenden så föräldrar bör i dagsläget se till att uppfostra flickor till att vara ytterst försiktiga och misstänksamma. Som jag ser det har jämlikhet och lika "rättigheter" fått tjejjer att lättare bli offer. Det är en stor skillnad på att ha rätt att bli aprak hos obekanta och om det är vidare klyftigt.

Man kan alltid hoppas att hovrätten deporterar asen nakna til enl sibirisk vinter iofs.

zam
2005-01-28, 13:06
Det är riktigt sorgligt också. man blir helt trött på det. konstiga lagar. varför e det så? humant?


U tell me...

Besserwisser
2005-01-28, 13:44
Det verkar ju dock som om trenden i sverige är att fria lite väl ofta i just våldtäktsmål numera. Man verkar gå mot att allt mer följa lagens bokstav till det yttersta istället för att se till andemeningen i lagen.

Detta resulterar ju i att "harmlösa" brott av icke kriminella leder till fällande dom medans kriminella alltid tar sig ut på ngn teknikalitet.



Det där blir jag uppriktigt talat riktigt j-vla irriterad över när jag hör. Inget personligt mot dig, åsikten har förts fram åtskilliga gånger i media av "experter" med titlar som "samhällsanalytiker", "statsvetare". Det enda, förrutom åsikten, dessa experter har gemensamt är att de saknar juridisk skolning eller ens juridisk kunskap. Om man kan prata om trender inom domstolsväsendet är det snarast positivt. Som sagts tidigare i tråden - domstolarna tillämpar lagen. En konsekvent tillämpning är vad som kallas rättssäkerhet och inget någon av oss vill eftersätta. Eller?

Besserwisser
2005-01-28, 13:47
Och innan någon får för sin något annat och diskussionen går överstyr: jag hyllar inte den nuvarande lagstiftningen men tyvärr måste den respekteras. Sett utifrån de fakta media presenterat av målet är det naturligtvis hemskt att strängare straff inte utdömts.

rossi
2005-01-28, 14:08
Det där blir jag uppriktigt talat riktigt j-vla irriterad över när jag hör. Inget personligt mot dig, åsikten har förts fram åtskilliga gånger i media av "experter" med titlar som "samhällsanalytiker", "statsvetare". Det enda, förrutom åsikten, dessa experter har gemensamt är att de saknar juridisk skolning eller ens juridisk kunskap. Om man kan prata om trender inom domstolsväsendet är det snarast positivt. Som sagts tidigare i tråden - domstolarna tillämpar lagen. En konsekvent tillämpning är vad som kallas rättssäkerhet och inget någon av oss vill eftersätta. Eller?

Ärligt talat, hur mycket än något står skrivet i en jävla lagbok så ska ABSOLUT INGEN 13-årig tjej behöva våldtas/bli utnyttjad sexuellt osv oavsett. Det är rent äckligt att de männen fortfarande är på fri fot.

Besserwisser
2005-01-28, 14:16
Ärligt talat, hur mycket än något står skrivet i en jävla lagbok så ska ABSOLUT INGEN 13-årig tjej behöva våldtas/bli utnyttjad sexuellt osv oavsett. Det är rent äckligt att de männen fortfarande är på fri fot.

Vad är alternativet? Ska media kanske få bestämma straffet? Visst, det är hemskt, men domstolen är bunden att följa lagen. Boven i dramat är de folkvalda.

spacedog
2005-01-28, 14:40
Vad är alternativet? Ska media kanske få bestämma straffet? Visst, det är hemskt, men domstolen är bunden att följa lagen. Boven i dramat är de folkvalda.

Väl talat! :thumbup:

Jag menar skrivet.

dantheman
2005-01-28, 15:21
Det verkar ju dock som om trenden i sverige är att fria lite väl ofta i just våldtäktsmål numera. Man verkar gå mot att allt mer följa lagens bokstav till det yttersta istället för att se till andemeningen i lagen.



Inom straffrätten gäller legalitetsprincipen, vilket får till följd att lagens "bokstav" blir oerhört viktig. Det är också en av anledningarna till att man inom straffrätten inte kan göra s.k. analogier, vilket man kan göra inom andra juridiska områden. Legalitetsprincipen kan i mångt och mycket sägas vara central i det gärningsmannaperspektiv som straffrätten har, d.v.s straffrätten är till för att skydda den anklagade.

*Flash*
2005-01-28, 15:39
Visst jag tror väldigt många 13-åriga tjejer vill ha sex med fyra äldre män när hon är kraftigt berusad/nerdrogad eller vad det nu var.

Oavsett hur gammal hon ser ut att vara/säger att hon är så borde väl det kvitta?

Finns fanimej inte ord för att beskriva hur jag känner angående sådana saker, och visst aftonbladet kanske inte är världens pålitligaste källa men det där har väl nämnts på nyhterna m.m. också..

Skicka killarna till mig så ska jag kastrera dom långsamt med en slö jävla kniv :furious:

För övrigt hur vet ni att hon inte fick några fysiska skador?
Okej visst dom kanske inte slog henne men jag kan tala om att det kan göra jävligt ont att ha sex, speciellt om man blir våldtagen så tänk på det innan ni öppnar era käftar..
Hur skulle ni känna det om ni blev våldtagna av fyra män i erat dajmkryss t.ex.?

spacedog
2005-01-28, 15:46
För övrigt hur vet ni att hon inte fick några fysiska skador?

Fysiska skador har väl inte diskuterats i denna tråd, eller?

spacedog
2005-01-28, 15:48
Läser just i SvD att åklagaren som valde att inte driva fallet vidare heter - håll i er - Ronny Tärning! Inte utan att man undrar vad han baserar sina beslut på... ;)

Hur som helst - artikeln är läsvärd:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_9022183.asp

Grahn
2005-01-28, 17:16
Det där blir jag uppriktigt talat riktigt j-vla irriterad över när jag hör. Inget personligt mot dig, åsikten har förts fram åtskilliga gånger i media av "experter" med titlar som "samhällsanalytiker", "statsvetare". Det enda, förrutom åsikten, dessa experter har gemensamt är att de saknar juridisk skolning eller ens juridisk kunskap. Om man kan prata om trender inom domstolsväsendet är det snarast positivt. Som sagts tidigare i tråden - domstolarna tillämpar lagen. En konsekvent tillämpning är vad som kallas rättssäkerhet och inget någon av oss vill eftersätta. Eller?

Domstolarna har kritiserats av många och du menar att det får man minsan inte göra?Tex har de kritiserats för att inte tillämpa de straffskalor som införts när det gäller tex rattfylleri.

Tror du inte folket får kritisera lagen utan att vara juridiskt skolade? Juridiken är ingen religion det är ngt instiftat av folket för folket.

Visst är jag medveten om problematiken i tex våldtäktsmål och pressens trovärdighet men det verkar som om väldans få åker dit numera så antingen är polisen eller det juridiska systemet felande då de knappast kan anses fullgöra sitt uppdrag till tillfreställelse.

Tricklev
2005-01-28, 17:19
:laugh: ne men folk skriver hela JÄVLA tiden att det är fortfarnde olagligt med minderåriga , det är fortfarande olagligt att ha sex med en 13 åring, man får ändå inte ha sex innan 15 års ålder trots det jag skrivet.....LYSSNA FÖR FAN jävla saftskallar!! Hur vet dom att hon är minderårig om det skulle va så att hon ser mogen ut? Hon kanske ljuger om åldern ochså när hon är full?? Hon kanske blir T- formad så fort hon börjar hutta och ber om stake?

16åringen kände henne sen innan.

spacedog
2005-01-28, 17:29
Domstolarna har kritiserats av många och du menar att det får man minsan inte göra?

Klart man får kritisera domstolarna, men först måste man skilja mellan vad som är domstolens uppgift och vad som är riksdagens uppgift. Vem är det egentligen som skall kritiseras - den som tillämpar lagarna eller den som skriver dem? Tyvärr verkar människor vara lite för snabba att ge sig på domstolarna, vilket naturligtvis passar politikerna utmärkt.

Grahn
2005-01-28, 17:36
Klart man får kritisera domstolarna, men först måste man skilja mellan vad som är domstolens uppgift och vad som är riksdagens uppgift. Vem är det egentligen som skall kritiseras - den som tillämpar lagarna eller den som skriver dem? Tyvärr verkar människor vara lite för snabba att ge sig på domstolarna, vilket naturligtvis passar politikerna utmärkt.

Tja i just rattfyllerifrågan så skärpte regeringen straffskalan men domstolarna tillämpar den inte.

Regeringen är givetvis skyldiga till situationen i minst lika stora grad de.

Besserwisser
2005-01-28, 18:38
Domstolarna har kritiserats av många och du menar att det får man minsan inte göra?Tex har de kritiserats för att inte tillämpa de straffskalor som införts när det gäller tex rattfylleri.

Tror du inte folket får kritisera lagen utan att vara juridiskt skolade? Juridiken är ingen religion det är ngt instiftat av folket för folket.

Visst är jag medveten om problematiken i tex våldtäktsmål och pressens trovärdighet men det verkar som om väldans få åker dit numera så antingen är polisen eller det juridiska systemet felande då de knappast kan anses fullgöra sitt uppdrag till tillfreställelse.

Har aldrig sagt att domstolsväsendet är en helig ko som inte får utsättas för kritik. Vad jag invänt mot är att kritiken i lejonparten av fallen är obefogad. Det är ett sedan länge känt fenomen att folk inte skäms över att kritisera sådant de inte har en aning om, det innebär ju dock inte att kritiken helt plötsligt skall betraktas som befogad.

När du drar upp straffskalor faller du ifrån den diskussion som förts här i tråden (medvetet/omedvetet?). I påföljdsfrågan tillerkänns domstolarna ett visst skön som inte skall eller bör finnas i bedömningen av skuldfrågan. Att domstolarna kan utdömma för milda straff är nog större delen av den svenska befolkningen överrens om.

Stor skillnad på att kritisera lagen och rättstillämpningen.

Väldans få som åker dit eller ökad mediefokusering på de friande fallen? Jag vet inte, saknar siffror. Helt orimligt är det dock inte att det förhåller sig så.

Grahn
2005-01-28, 18:47
Har aldrig sagt att domstolsväsendet är en helig ko som inte får utsättas för kritik. Vad jag invänt mot är att kritiken i lejonparten av fallen är obefogad. Det är ett sedan länge känt fenomen att folk inte skäms över att kritisera sådant de inte har en aning om, det innebär ju dock inte att kritiken helt plötsligt skall betraktas som befogad.

När du drar upp straffskalor faller du ifrån den diskussion som förts här i tråden (medvetet/omedvetet?). I påföljdsfrågan tillerkänns domstolarna ett visst skön som inte skall eller bör finnas i bedömningen av skuldfrågan. Att domstolarna kan utdömma för milda straff är nog större delen av den svenska befolkningen överrens om.

Stor skillnad på att kritisera lagen och rättstillämpningen.

Väldans få som åker dit eller ökad mediefokusering på de friande fallen? Jag vet inte, saknar siffror. Helt orimligt är det dock inte att det förhåller sig så.

Nej det är ju alltid sant att vi tyvär får all vår information av media och därför styrs vår uppfattning av verkligheten av dessa.

Vet inte exakt vad alla diskuterat i tråden, av erfarenhet gissar jag att det mest rör sig om div olika beskrivningar på plågsam tortyr. Själv tycker jag att det börjar bli otroligt vanligt med grova våldtäkter och gruppvåltäkter på unga flickor och att de skyldiga alltid verkar gå fria.
Det är oroande och folk vill givetvis se krafttag mot de grövre brotten och inte som nu krafttag mot de som är enkla att klara upp.

Besserwisser
2005-01-28, 19:11
Nej det är ju alltid sant att vi tyvär får all vår information av media och därför styrs vår uppfattning av verkligheten av dessa.

Vet inte exakt vad alla diskuterat i tråden, av erfarenhet gissar jag att det mest rör sig om div olika beskrivningar på plågsam tortyr. Själv tycker jag att det börjar bli otroligt vanligt med grova våldtäkter och gruppvåltäkter på unga flickor och att de skyldiga alltid verkar gå fria.
Det är oroande och folk vill givetvis se krafttag mot de grövre brotten och inte som nu krafttag mot de som är enkla att klara upp.

Som jag uppfattat diskussionen i tråden har den rört skuldfrågan (våldtäkt eller sexuellt utnyttjande). Påföljdsfrågan är naturligtvis är en direkt följd då de båda brotten inte ses som lika allvarliga men knappast den som diskussionen primärt rört.

Jag beklagar lika mycket som du att våldtäkt är svårbevisat.

clash
2005-01-28, 20:08
Fan nu suckar jag i vånda.

Enda rätta i den här soppan är att farsan tar alla de insamlade pengarna "blir bestulen" på dom av någon som mirakulöst nog använder pengarna för att hyra sig en hit... eller snarare 4.

Den här diskussionen blossar på alla brädor känns det som. Man blir helt enkelt less på att det alltid är ett gäng invandrare som skall envisas med att gruppvåldta en svensk tjej. Fan man blir less på alla dom här jävla våldtäkterna överhuvudtaget.

Skitstraffen domstolarna delar ut för att gruppvåldta ETT JÄVLA BARN!!!! Fy fan! Hur i helvete prioriterar rättsväsendet egentligen? Det är värre att köpa sömntabbar för att man har ångest och inte kan sova än att "älska" skiten ur en unge.

edit: jag fick inte använda ord som började på k

dantheman
2005-01-29, 00:50
Fan nu suckar jag i vånda.

Enda rätta i den här soppan är att farsan tar alla de insamlade pengarna "blir bestulen" på dom av någon som mirakulöst nog använder pengarna för att hyra sig en hit... eller snarare 4.

Den här diskussionen blossar på alla brädor känns det som. Man blir helt enkelt less på att det alltid är ett gäng invandrare som skall envisas med att gruppvåldta en svensk tjej. Fan man blir less på alla dom här jävla våldtäkterna överhuvudtaget.

Skitstraffen domstolarna delar ut för att gruppvåldta ETT JÄVLA BARN!!!! Fy fan! Hur i helvete prioriterar rättsväsendet egentligen? Det är värre att köpa sömntabbar för att man har ångest och inte kan sova än att "älska" skiten ur en unge.

edit: jag fick inte använda ord som började på k

Nu suckar jag i vånda....

Metal_boy_
2005-01-29, 01:15
16åringen kände henne sen innan.

hur vet du det? och visste han att hon va 13?

Grahn
2005-01-29, 01:23
hur vet du det? och visste han att hon va 13?

Skulle det inte underlätta om du läste lite om målet MB?

Metal_boy_
2005-01-29, 01:29
Visst jag tror väldigt många 13-åriga tjejer vill ha sex med fyra äldre män när hon är kraftigt berusad/nerdrogad eller vad det nu var.

Oavsett hur gammal hon ser ut att vara/säger att hon är så borde väl det kvitta?

Finns fanimej inte ord för att beskriva hur jag känner angående sådana saker, och visst aftonbladet kanske inte är världens pålitligaste källa men det där har väl nämnts på nyhterna m.m. också..

Skicka killarna till mig så ska jag kastrera dom långsamt med en slö jävla kniv :furious:

För övrigt hur vet ni att hon inte fick några fysiska skador?
Okej visst dom kanske inte slog henne men jag kan tala om att det kan göra jävligt ont att ha sex, speciellt om man blir våldtagen så tänk på det innan ni öppnar era käftar..
Hur skulle ni känna det om ni blev våldtagna av fyra män i erat dajmkryss t.ex.?

Det är förjävligt om det är så, men är det så? vet dom det nu?. Det jag vill ha fram är att även om det oftast är så att de så kallade våldtäcksmännen oftast är skyldiga till brottet så innebär inte det att dom kan vara oskyldiga när det kommer till kritan! Man måsste se från båda hållen, man kan inte ställa sig på ena sidan för att det brukar vara så när det inte BEHÖVER vara så. Jag anses på falska grunder som kolos lilla husrasist för att jag har sagt min åsikt att: om man inte sköter sig när man kommer hit så borde man inte få stanna= min åsikt, men jag dömmer ingen efter rasen, jag dömmer ingen för ursprunget, jag har absolut inga rasistiska och vidriga åsikter mot andra människor. Däremot ser jag hycklare här som ska visa sig så perfekta utåt, men smygrasismen lyser igenom kan jag tala om.

Jag har försvarat folk så jävla många gånger som blivit utsatta för rasism och trackaserier, så kalla mig aldrig! aldrig rasist nån gång mer och jag menar det!

/ Mr P

Metal_boy_
2005-01-29, 01:30
Skulle det inte underlätta om du läste lite om målet MB?


hade tänkt att uppdatera mig men har inte haft tid, har lekt med mina brorsbarn idag :D

*Flash*
2005-01-29, 18:28
metal boy- när har jag kallat dig rasist? *screwy*

Metal_boy_
2005-01-29, 18:35
metal boy- när har jag kallat dig rasist? *screwy*

va inte m enat till dig :)

Herkulez
2005-01-29, 19:02
Jag har försvarat folk så jävla många gånger som blivit utsatta för rasism och trackaserier, så kalla mig aldrig! aldrig rasist nån gång mer och jag menar det!

/ Mr P
rasist






:D

Metal_boy_
2005-01-29, 19:50
rasist






:D


*grr27* :D

Allan
2005-01-29, 20:04
Oavsett deras härkomst - just våldtäkt är ett brott som anses vidrigt i alla kulturer, och dessutom är det faktiskt bara i det vi kallar västvärlden som begreppet "sexuellt utnyttjande" finns. I resten av världen - och det inkluderar definitivt de trakter där dessa fyra herrar kom ifrån - är en våldtäkt ALLTID våldtäkt.
Jag har satt in 200 spänn. Hoppas fler följer mitt exempel. Jag skiter i vilka eventuella risker de skulle löpa i det land de senast kom ifrån; här ska de inte vara. Jag kan direkt säga att det de gjort gör man knappast ostraffat där de kommer ifrån.

allan

Styrkebyggare
2005-01-29, 20:50
Oavsett deras härkomst - just våldtäkt är ett brott som anses vidrigt i alla kulturer, och dessutom är det faktiskt bara i det vi kallar västvärlden som begreppet "sexuellt utnyttjande" finns. I resten av världen - och det inkluderar definitivt de trakter där dessa fyra herrar kom ifrån - är en våldtäkt ALLTID våldtäkt.
Jag har satt in 200 spänn. Hoppas fler följer mitt exempel. Jag skiter i vilka eventuella risker de skulle löpa i det land de senast kom ifrån; här ska de inte vara. Jag kan direkt säga att det de gjort gör man knappast ostraffat där de kommer ifrån.

allan

Går det fortfarande att sätta in pengar? När jag gjorde det i förrgår så gick det, men jag läste nånstans igår att de fått in 450 000 spänn (dvs mångdubbelt vad rättegångskostnaderna kan kosta) och att de blåst av insamlingen.

Eventuellt överskott som inte återbetalas skulle ju iof eventuellt gå till en fond som startas i samverkan med kvinnojouren och som skall syfta till att hjälpa unga tjejer, så det blir ju nytta av stålarna i vilket fall.

Metal_boy_
2005-01-29, 21:58
Oavsett deras härkomst - just våldtäkt är ett brott som anses vidrigt i alla kulturer, och dessutom är det faktiskt bara i det vi kallar västvärlden som begreppet "sexuellt utnyttjande" finns. I resten av världen - och det inkluderar definitivt de trakter där dessa fyra herrar kom ifrån - är en våldtäkt ALLTID våldtäkt.
Jag har satt in 200 spänn. Hoppas fler följer mitt exempel. Jag skiter i vilka eventuella risker de skulle löpa i det land de senast kom ifrån; här ska de inte vara. Jag kan direkt säga att det de gjort gör man knappast ostraffat där de kommer ifrån.

allan

håller me dig pappa :D

mini
2005-01-29, 23:52
Om ni känner en stark längtan att stödja tjejer och kvinnor finns säkert kvinnojourer och tjejjourer i era kommuner. De jobbar med våldtagna och misshandlade kvinnor och flickor dagligen, det mesta på ideell basis. Det största problemet för landets jourer är vanligtvis ekonomin. Det kostar att tillhandahålla lägenheter för skyddat boende tex. Så om ni hade tänkt skänka pengar till detta men insamlingen avslutats, tänk på att det finns fler alternativ!

spacedog
2005-01-30, 16:49
En god tanke. Man får hoppas att uppmärksamheten kring det här fallet leder till lite mer långsikta effekter. På tal om kvinnomisshandel så läste jag för en tid sedan en rapport från BRÅ, tror jag det var. Jag har inte siffrorna här, men jag blev förvånad över hur pass många kvinnor i Sverige som varje år blir ihjälslagna av svartsjuka pojkvänner/sambor/män - alltså det som vi brukar kalla "hedersmord" när det händer i andra kulturer. Det finns nog en hel del man kan göra utöver att skänka pengar.

Grahn
2005-02-03, 11:26
Hittade domslutet på nätet....märkligt...kan fatta att det är svårbevisat. Det är alltid så i väldtäkt, spec när målsägaren har minnesluckor, men varför döms de till lägsta möjliga straff när de väl döms för sexuellt utnytjande?

Mycket märkligt påföljden borde ju varit närmare max än min tycker man med tanke på offrets ålder.

Bolio
2005-02-03, 11:33
Hittade domslutet på nätet....märkligt...kan fatta att det är svårbevisat. Det är alltid så i väldtäkt, spec när målsägaren har minnesluckor, men varför döms de till lägsta möjliga straff när de väl döms för sexuellt utnytjande?

Mycket märkligt påföljden borde ju varit närmare max än min tycker man med tanke på offrets ålder.

Ja, det faktum att en gruppvåldtäkt på ett litet barn inte får samma påföljder som inbrott eller ett rån är väl ett bra tecken på var makten finns? Jag tycker inte heller att sånna killar hör hemma i Sverige, och nej - det händer inte ett skit om dom åker hem till Irak.

Edde_1
2005-02-03, 11:40
Ja, hela straffskallan i det det svenska rättssystemet är totalt banalt.

Det är blir hårdare straff om man "råkar" skjuta en älg vid fel tid, än om man "råkar" skjuta en människa. *grr*

Undra om det är värre straff om man våldtar en älg också :confused:

Frazze
2005-02-03, 11:42
Ja, hela straffskallan i det det svenska rättssystemet är totalt banalt.

Det är blir hårdare straff om man "råkar" skjuta en älg vid fel tid, än om man "råkar" skjuta en människa. *grr*

Undra om det är värre straff om man våldtar en älg också :confused:
Tidelag är inte olagligt i Sverige, så nej, fullt så illa är det inte...

Besserwisser
2005-02-03, 11:42
Ja, hela straffskallan i det det svenska rättssystemet är totalt banalt.

Det är blir hårdare straff om man "råkar" skjuta en älg vid fel tid, än om man "råkar" skjuta en människa. *grr*

Undra om det är värre straff om man våldtar en älg också :confused:

Hur "råkar" man skjuta en älg?

palme
2005-02-03, 11:43
Ja, hela straffskallan i det det svenska rättssystemet är totalt banalt.

Det är blir hårdare straff om man "råkar" skjuta en älg vid fel tid, än om man "råkar" skjuta en människa. *grr*

Undra om det är värre straff om man våldtar en älg också :confused:

Nej i det här sjuka landet får vi ****** djur.

Tjejens kompis är vetrinär, de får in ganska många fall där hundar har pajade underliv pga husse har varit på.

Grahn
2005-02-03, 11:49
Ja, det faktum att en gruppvåldtäkt på ett litet barn inte får samma påföljder som inbrott eller ett rån är väl ett bra tecken på var makten finns? Jag tycker inte heller att sånna killar hör hemma i Sverige, och nej - det händer inte ett skit om dom åker hem till Irak.

Tom prästen som uttalade sig negativt om homosexuella satt ju inne längre än dessa sjuka fanskap....

Edde_1
2005-02-03, 11:52
Nej i det här sjuka landet får vi ****** djur.

Tjejens kompis är vetrinär, de får in ganska många fall där hundar har pajade underliv pga husse har varit på.

Tror jag inte! Då ska man som veterinär anmäla det!
Jag jobbar som djurskyddsinspektör, skulle jag träffa på nån som ******* sitt djur, så skulle dom åka dit på att dom bryter mot 2§ i djurskyddslagen, förordning 1998:534.
Dessutom skulle jag ringa Aftonbladet..... :devil:

palme
2005-02-03, 11:55
Tror jag inte! Då ska man som veterinär anmäla det!
Jag jobbar som djurskyddsinspektör, skulle jag träffa på nån som ******* sitt djur, så skulle dom åka dit på att dom bryter mot 2§ i djurskyddslagen, förordning 1998:534.
Dessutom skulle jag ringa Aftonbladet..... :devil:

De erkänner ju inte att de satt på hunden fattar du väl...?

Och du kan inte direkt bevisa det heller. Hon har ingen anledning att ljuga heller.

Sjukt land, sjuka lagar, sjuka människor.

Besserwisser
2005-02-03, 11:55
Tom prästen som uttalade sig negativt om homosexuella satt ju inne längre än dessa sjuka fanskap....

Är överklagat, hovrätten har ännu inte avkunnat dom.

mini
2005-02-03, 11:57
Jag är så splittrad här. Magkänslan säger "lås in dem och kasta bort nyckeln", logiken säger att domstolnes jobb är att se till faktisk bevisning och döma därefter. Jag tycker att det ska räknas som att de i detta fallet har försatt henne i hjälplöst tillstånd och därmed blir det våldtäkt. Att en av dem dessutom varit hennes pojkvän gör det inte mindre till våldtäkt.
Generellt:
Problemen med sexbrott är flera. Ett är att det oftast inte finns vittnen och därmed står ord mot ord. Teknisk bevisning är svårt, eftersom en tjej kan få (små) skador även om hon samtyckt. Man kan säga att mannen inte förstod att hon inte ville. Domstolar friar hellre än fäller vid bristfällig bevisning, vilket jag tycker är rätt eftersom jag inte vill ha motsatsen. Det som bör ändras är myndigheternas hantering av våldtäktsmål. Polisen skulle kunna vara bättre på att samla bevis. En kvinnas sexuella historia eller hennes klädsel vid tillfället ska inte ha betydelse.
Domstolarnas syn på sexualitet borde uppdateras. Ofta visar domslut på den okontrollerbara manliga driften och den rena kvinnliga sexualiteten. Om en tjej försätter sig i en situation då hon klätt sig utmanande, druckit sig berusad och följt med en kille hem är hon på något sätt inte längre skyddsvärd. När dessutom pressen och allmänheten börjar hojta om att ingen kvinna vill ha sex med x antal okända män är vi tillbaka i fina-flickanretoriken, och den tycker jag är aptrist.
Moment 22...

Grahn
2005-02-03, 11:58
Är överklagat, hovrätten har ännu inte avkunnat dom.

Nej men ändå jämförelsen blir inte felaktig pga det.

Edde_1
2005-02-03, 12:01
De erkänner ju inte att de satt på hunden fattar du väl...?

Och du kan inte direkt bevisa det heller. Hon har ingen anledning att ljuga heller.

Sjukt land, sjuka lagar, sjuka människor.



Klart jag fattar, tror absolut inte hon ljuger :cheers: , men mig veterligen så har djur inte benägenhet att köra in saker i sina kroppsöppningar.....
Hon kan ju bara ringa till polisen och anmäla sina misstankar.

Grahn
2005-02-03, 12:05
Tidelag är knappast on topic....

Besserwisser
2005-02-03, 12:11
Nej men ändå jämförelsen blir inte felaktig pga det.

Självklart inte, mitt nick förpliktade mig dock till inlägget. ;)

Grahn
2005-02-03, 12:12
Självklart inte, mitt nick förpliktade mig dock till inlägget. ;)

Hehehe givetvis. ;)