handdator

Visa fullständig version : ont i magen


grabben1980
2005-01-27, 11:37
har börjat få ont i magen på sistone, buken (under naveln) känns som det kommer och går stötvis :confused:
undrar vad för produkt som kan ha gjort det så här.
har inte ändrat något på minst 3v.

fast jag började äta lite mer havregrynsgröt (micro) på morgonen, tanken på att gröten är boven skulle vara att jag tycker den blir lite vattnig ibland och inte helt "grötig" utan mest blaskig.

sen så tar jag oxå en kesella lätt innan sänggående tillsammans med ett äpple men tror att det är efter frukosten det kommer (dock inte helt säker) tar oxå en whey-100 på morgonen. dricker högst 1l mjöl per dag.
sista det kan bero på skulle vara min tonfisk mini creamfraise rödlök blandning

någon som har nåra ideer, har läst om laktosintolerant, men nja tveksam.

tacksam för svar eller synpunkter.

hobbitar
2005-01-27, 11:47
Jag får ont i magen av asparatam, äter du mycket sockerfria produkter? Du dricker 1l mjöl per dag? Antar att du menar mjölk :D Men prova att skippa mjölken och sockerfria produkter i några dagar och se om det går över. (Whey -100 innehåller också asparatam).

grabben1980
2005-01-27, 12:06
tack för tipset!
men jag har slutat dricka läsk sen 1 månad tillbaka drygt, drack förut cola light.

ska byta till whey80 snart då den e billigare, men tycker inte jag äter så mycket med aspartam,(vad jag vet) det e väl bara gainern men den har jag kört nåra nån månad "gainer pro". Nåra andra synpunkter, tips?

och det ska vara mjölk och inte mjöl =)

Johan
2005-01-27, 17:37
Jag började dricka massa funlight varje dag på jobbet för nån vecka sen, och jag upplever samma problem med magen som dig.
Jag får alltid problem med magen när jag jobbar, inte när jag är ledigt, bra skumt.

Diana
2005-01-27, 18:10
förrut letade ja igenom hela internet typ :) efter artiklar om stress o hittade massa intressant, vet att ja bla läste att magont aldrig beror på ett visst livsmedel i sej(om man inte tex har laktosintolleransmm)utan på kroppens tillstånd när den ska behandla/bryta ner livsmedlet, om kroppen är stressad på något sätt när man äter vissa livsmedel händer nåt i kroppen när den bryter ner dessa som gör att man får magont.
Nervositet, förväntansfullhet mm e ju oxå former av stress så den här sortens magont verkar va vanligt.

hobbitar
2005-01-27, 20:29
Jag började dricka massa funlight varje dag på jobbet för nån vecka sen, och jag upplever samma problem med magen som dig.
Jag får alltid problem med magen när jag jobbar, inte när jag är ledigt, bra skumt.

Fun-Light innehåller Asparatam

grabben1980
2005-01-27, 20:44
tror dianas råd/upplysning stämmer, stress/oro kan det vara.
Får pröva mig framåt och se

tack för tipsen!

Oatmeal
2005-01-27, 20:49
Jag har samma sorts ont i mage + flera till dock haha. Men detta känner jag igen. Jag får det under stressiga perioder och annars, men oftast är det när jag tänker på något som stressar eller oroar mig. Så tänk efter om du tänkte på något speciellt eller så under de senaste veckorna, många som får magkatarr och så vidare som får denna smärta i magen.

grabben1980
2005-01-27, 21:07
Det är så klassiskt som att en tjej kan vara problemet=)

Vet inte hur jag ska göra med henne men då löser sig
mitt magont snart då =) *flex*

reinholdsson
2005-01-27, 21:44
Har haft samma problem vid ett flertal tillfällen, fast nu var det länge sen. Har aldrig tänkt på att det kunde vara stress eller nervositet. Hade så ont så jag gick till vårdcentralen, och dom skrev ut recept som jag tyckte verkade vara mot sura uppstötningar. Det hjälpte naturligtvis inte.

Johan
2005-01-29, 18:18
Fun-Light innehåller Asparatam
Jo jag läste det i ditt tidigare inlägg, därför jag skrev det.
Men jag tror ändå att stressen är boven i dramat för många, jag försöker att äta min lunch i ett lugnare tempo. Förr slängde jag i mig den på 5 min.

Viperman
2005-01-30, 14:34
har börjat få ont i magen på sistone, buken (under naveln) känns som det kommer och går stötvis :confused:
undrar vad för produkt som kan ha gjort det så här.
har inte ändrat något på minst 3v.

fast jag började äta lite mer havregrynsgröt (micro) på morgonen, tanken på att gröten är boven skulle vara att jag tycker den blir lite vattnig ibland och inte helt "grötig" utan mest blaskig.

sen så tar jag oxå en kesella lätt innan sänggående tillsammans med ett äpple men tror att det är efter frukosten det kommer (dock inte helt säker) tar oxå en whey-100 på morgonen. dricker högst 1l mjöl per dag.
sista det kan bero på skulle vara min tonfisk mini creamfraise rödlök blandning

någon som har nåra ideer, har läst om laktosintolerant, men nja tveksam.

tacksam för svar eller synpunkter.

Är det på vänster sida under naveln som det gör ont? I sådana fall är det så kallad "irritabel tjocktarm" som du har fått. Ca 10 % av alla människor utvecklar detta sjukdomstillstånd i 20 års åldern och framåt. Det är inte farligt men kan göra nog så ont. Det finns ingen medicin mot detta på marknaden ännu och man vet inte vad som orsaker problemen men det mesta lutar åt stress i samband med skräpmat eller enbart något av dessa. har man väl fått besvären någon gång så kan de komma tillbaka typ under hela livet när man känner sig pressad eller stressad. De kan oxå uppstå utan dessa faktorer. Mvh

grabben1980
2005-01-31, 00:15
Det onda har faktiskt slutat göra sig påminnt. vet inte om det var stress eller om det var gröten. Har börjat mixa hela frukosten nu och det går bra än så länge. "peppar peppar ta i trä"