handdator

Visa fullständig version : Hjälp, vad gör jag för fel?


Fia
2005-01-27, 09:10
Hej

Vill bli av med fett på kroppen, har gått på diet nu i två veckor men har inte märkt något resultat, snarare tvärtom, jag har gått UPP ett kilo sedan jag startade.

Under en dag äter jag mellan 1200 till 1500 kcal fördelat på ca 25E% fett, 25E% protein samt 50E% kolhydrater.

Jag försöker bara äta kolhydrater med lågt GI och de kolhydraterna jag äter får jag i mig genom frukosten (osöktad müsli), lunchen (ris eller fullkornspasta), samt bananer före och efter träningen. Till middag försöker jag utesluta så mycket kolhydrater jag kan.

Mitt träningsschema ser ut så här:
måndag: 75 min spinning + mage + bröst
tisdag: ben + biceps
onsdag: step + triceps
torsdag: rygg + axlar
fredag: 40 min jogging + mage

Jag är 169 cm lång och väger 59,5 kilo.

Vad gör jag för fel?? Skulle vara oerhört tacksam ifall ni vill hjälpa mig med vad jag kan förändra. Tycker som det är idag att jag har ett ok upplägg, men det fungerar ju inte...

/Fia

x_emir_x
2005-01-27, 09:32
Hejsan!

1: Strunta i vågen!
2: Du kanske har gått upp i muskler och sänkt fett?
3: Kolla spegeln, inte vågen!
4: Vet inte om du äter förlite, men det tycker jag iaf, då du är ca 170cm med ca 60kg. Jag tycker inte du ska ligga under 1600-1800kcal.

Mvh - Emir

Hej

Vill bli av med fett på kroppen, har gått på diet nu i två veckor men har inte märkt något resultat, snarare tvärtom, jag har gått UPP ett kilo sedan jag startade.

Under en dag äter jag mellan 1200 till 1500 kcal fördelat på ca 25E% fett, 25E% protein samt 50E% kolhydrater.

Jag försöker bara äta kolhydrater med lågt GI och de kolhydraterna jag äter får jag i mig genom frukosten (osöktad müsli), lunchen (ris eller fullkornspasta), samt bananer före och efter träningen. Till middag försöker jag utesluta så mycket kolhydrater jag kan.

Mitt träningsschema ser ut så här:
måndag: 75 min spinning + mage + bröst
tisdag: ben + biceps
onsdag: step + triceps
torsdag: rygg + axlar
fredag: 40 min jogging + mage

Jag är 169 cm lång och väger 59,5 kilo.

Vad gör jag för fel?? Skulle vara oerhört tacksam ifall ni vill hjälpa mig med vad jag kan förändra. Tycker som det är idag att jag har ett ok upplägg, men det fungerar ju inte...

/Fia

Herkulez
2005-01-27, 09:39
ge det lite mer tid än 2v, höj proteinet så du kommer iaf till 2000kcal, lägg in 2 långpromenader, det skulle jag gjort iaf ifall jag var du =)

Fia
2005-01-27, 09:39
Jag är också rädd att jag äter lite för lite, fast jag går ju aldrig runt och är hungrig... Men är det en ok fördelning av näringsämnena, eller äter jag för mkt/lite av något?

x_emir_x
2005-01-27, 10:03
Hejsan!

För min del så äter du för lite.
Själva fördelningen av kolisar, protein och fett ser bra ut.
Men vad äter du egentligen? Skriv hur din kost ser ut dagligen?

Mvh - Emir

Fia
2005-01-27, 10:16
En typisk dag:

frukost: 1 dl müsli (osötad), 1,5 dl lättfil, äpple
mellanmål: äpple
lunch: ris/fullkornspasta, kyckling/magert kött, sås (ofta tzatsiki eller anna yoghurtbaserad sås med endast 3% fett)
mellanmål: 1 dl keso, apelsin
före träning: 1 banan
efter träning: 1 banan, ev en liten proteindrink
middag: som lunch men utan ris/pasta

Hur ser det upplägget ut?

TTT
2005-01-27, 10:33
En typisk dag:

frukost: 1 dl müsli (osötad), 1,5 dl lättfil, äpple
mellanmål: äpple
lunch: ris/fullkornspasta, kyckling/magert kött, sås (ofta tzatsiki eller anna yoghurtbaserad sås med endast 3% fett)
mellanmål: 1 dl keso, apelsin
före träning: 1 banan
efter träning: 1 banan, ev en liten proteindrink
middag: som lunch men utan ris/pasta

Hur ser det upplägget ut?

Jag skulle höjt fett- och proteinintaget och dragit ner på kollisarna.
Tycker dock att du borde få i dig lite mer kolhydrater vid träning. En drink med vassle och malto gör dig inte ont efter ett pass då du måste få upp blodsockret. Då är inte en banan tillräckligt.

Fia
2005-01-27, 10:42
Okay. Ska väl försöka dra ner lite på kolhydraterna, dock öka lite kolhydrater precis efter träningen samt äta framförallt mer protein och kanske lite mer fett. Får testa dessa förändringar och se om det händer något.

Förresten, tycker ni det är bra att käka kolhydrater till frukost? Eller ska jag nöja mig med att bara käka ägg då och kanske frukt som den enda kolhydratskällan då?

TTT
2005-01-27, 10:46
Okay. Ska väl försöka dra ner lite på kolhydraterna, dock öka lite kolhydrater precis efter träningen samt äta framförallt mer protein och kanske lite mer fett. Får testa dessa förändringar och se om det händer något.

Förresten, tycker ni det är bra att käka kolhydrater till frukost? Eller ska jag nöja mig med att bara käka ägg då och kanske frukt som den enda kolhydratskällan då?

Frukosten är dagens viktigaste mål mat, självklart skall du äta kolhydrater.
Det är det sista målet du skall skära ner på.

Fia
2005-01-27, 10:54
Vilka mål ska jag dra ner på kolhydraterna på? Ska jag dra ner på lunchen?

TTT
2005-01-27, 10:58
Vilka mål ska jag dra ner på kolhydraterna på? Ska jag dra ner på lunchen?

De andra ja, men var samtidigt noga med att du inte utesluter dom helt. Lite kolhydrat till varje måltid är vad jag rekomenderar.

Kolhydrater är speciellt viktigt på morgon och efter träning.

Tänk på att fett också är en energikälla och att det stimulerar fettförbränningen.

tinus
2005-01-27, 11:07
Hur mycket ris äter du till lunchen?
Jag tycker inte du ska dra ner mer på kolhydraterna, men jag tycker att du ska öka både fett och proteinintaget,du äter väldigt lite..

Testa att byta ut frukosten mot havregrynsgröt lägg gärna till en proteindring,ägg eller liknande. Försök även att byta ut bananen innan träningen mot tex en proteindrink.

Jag äter väldigt lite kolisar när jag dietar,äter ungefär såhär:
1 dl ris/dag
1 dl fiberhavregryn/dag
Samt 30-60 g malto direkt efter träningen/dag
Jag äter mellan 6-8 ggr/dag och de två sista målen efter träning innehåller inga kolhydrater(brukar träna runt 17-18 tiden)

Fia
2005-01-27, 11:21
Jag äter ca 1,5 dl ris till lunch. Vad sägs om jag ändrar till så här:

frukost: havregrynsgröt + äpple + 1 ägg
mellanmål: frukt
lunch: 1 dl ris, kyckling/magert kött, mager sås
mellanmål: frukt + 1 dl keso
innan träning: 1 proteindrink
efter träning: 2 bananer
middag: kyckling/kött, mager sås

Tror ni detta blir för lite fett?

TTT
2005-01-27, 11:25
Jag äter ca 1,5 dl ris till lunch. Vad sägs om jag ändrar till så här:

frukost: havregrynsgröt + äpple + 1 ägg
mellanmål: frukt
lunch: 1 dl ris, kyckling/magert kött, mager sås
mellanmål: frukt + 1 dl keso
innan träning: 1 proteindrink
efter träning: 2 bananer
middag: kyckling/kött, mager sås

Tror ni detta blir för lite fett?

Du skall minst ha i dig 1 gram fett per kroppskilo (gärna mer). Räkna på det.
Varje måltid skall innehålla proteiner.

tinus
2005-01-27, 11:29
Jag äter ca 1,5 dl ris till lunch. Vad sägs om jag ändrar till så här:

frukost: havregrynsgröt + äpple + 1 ägg
mellanmål: frukt
lunch: 1 dl ris, kyckling/magert kött, mager sås
mellanmål: frukt + 1 dl keso
innan träning: 1 proteindrink
efter träning: 2 bananer
middag: kyckling/kött, mager sås

Tror ni detta blir för lite fett?

Låter bättre!
Du kan dela på ris portionen om du tycker att det blir för mkt på en gång,själv äter jag 1 dl delat på 3 måltider..
Men gärna en proteindrink direkt efter träningen också
Lite mer fett kan behövas,gillar du nötter?isf kan du äta det..annars kan du hälla lite rapsolja över lunchen tex..
Lägg gärna till tex broccoli,vitkål eller sallad till sista målet grönsaker är gott! och mättande...

x_emir_x
2005-01-27, 11:34
1: Lägg till lite minimjölk till frukost, annars blir det dåligt med protein där.
Det behövs proteiner till Frukost också.

2: Mellanmål frukt?? Är det allt?? Varför inte Kesella till det??

3: Lunchen ser bra ut! Lägg till Grönsaker!

4: Mellanmål 2 ser bra ut!

5: Ta proteindrinken efter träning tycker jag och köp dig Druvsocker, ca 15kr. Inta proteindrink med druvsocker och en banan efter träning.

6: Middag ser bra ut!! Glöm ej sallad/grönsaker

MVH _ EMIR

Jag äter ca 1,5 dl ris till lunch. Vad sägs om jag ändrar till så här:

frukost: havregrynsgröt + äpple + 1 ägg
mellanmål: frukt
lunch: 1 dl ris, kyckling/magert kött, mager sås
mellanmål: frukt + 1 dl keso
innan träning: 1 proteindrink
efter träning: 2 bananer
middag: kyckling/kött, mager sås

Tror ni detta blir för lite fett?

Fia
2005-01-27, 11:39
Okay, tack alla. Nu känner jag mig lite klokare, ska göra lite justeringar så får vi se vad det ger för resultat. På tal om nötter, är det några speciella nötter som är bättre än andra? Själv gillar jag cashewnötter och så mandlar, funkar det bra att käka tillsammans med frukt som mellanmål?

TTT
2005-01-27, 11:40
Okay, tack alla. Nu känner jag mig lite klokare, ska göra lite justeringar så får vi se vad det ger för resultat. På tal om nötter, är det några speciella nötter som är bättre än andra? Själv gillar jag cashewnötter och så mandlar, funkar det bra att käka tillsammans med frukt som mellanmål?

Det funkar alldeles utmärkt!

Doctor Snuggles
2005-01-27, 11:56
En sak jag undrar över är varför du kör splitpass?
Varför kör du inte mer helkroppspass med basövningar istället.
Det är för mycket folk som fjantar runt med mer eller mindre avancerade splitpass, och du vill ju väl knappast bli en avancerad bodybuilder heller?
Helkroppspass med basövningar ger bättre efterbränningseffekt (pga större del muskler som aktiverats under passet) samt frisätter mer tillväxthormon vilket är bra för fettförbränningen.

Engla
2005-01-29, 18:31
Om man pratar om att äta rätt fetter som nötter avokado osv så är keso ett dåligt val eftersom det består av fel sorts fett. Inte så många som vet det, kolla själv!

aliquis
2005-01-29, 19:23
60kg på 1.70 e väl ok?

aliquis
2005-01-29, 19:23
En sak jag undrar över är varför du kör splitpass?
Varför kör du inte mer helkroppspass med basövningar istället.
Det är för mycket folk som fjantar runt med mer eller mindre avancerade splitpass, och du vill ju väl knappast bli en avancerad bodybuilder heller?
Helkroppspass med basövningar ger bättre efterbränningseffekt (pga större del muskler som aktiverats under passet) samt frisätter mer tillväxthormon vilket är bra för fettförbränningen.
:thumbup:

aliquis
2005-01-29, 19:30
Vill du ha kvar steppen och spinningen? Går de bara på dessa två dagar?

Fia
2005-01-31, 13:58
Vill du ha kvar steppen och spinningen? Går de bara på dessa två dagar?

Ja, jag vill fortsätta med detta av två anledningar. Främst för att jag tycker det är kul och för att jag även vill få bättre kondition.

Fia
2005-01-31, 13:59
60kg på 1.70 e väl ok?

Ne, det är väl inte så farligt egentligen. Känner bara att det är ett par kilos fett som det skulle vara skönt att bli av med.

Cilia
2005-01-31, 14:17
En sak jag undrar över är varför du kör splitpass?
Varför kör du inte mer helkroppspass med basövningar istället.
Det är för mycket folk som fjantar runt med mer eller mindre avancerade splitpass, och du vill ju väl knappast bli en avancerad bodybuilder heller?
Helkroppspass med basövningar ger bättre efterbränningseffekt (pga större del muskler som aktiverats under passet) samt frisätter mer tillväxthormon vilket är bra för fettförbränningen.

tack för den, precis vad jag har tänkt med.
Jag kör alltid helkropp och känner mig som ett ufo för alla andra kör split.
Men mitt mål är inte att tävla eller bygga

cez
2005-02-01, 10:03
Hajjar inte hur du pallar med bara en banan i magen att träna :P

Helkroppspass orkar man ju inte köra lika mycket som splittpass, så tror det jämnar ut ur energiförbrukningssynpunkt. Plus att hon redan får i sig så lite energi så tror jag det är att föredra splitpass ändå

kampsporttjej
2005-02-02, 11:13
ehmm... är det inte ett missförstånd här någonsans?
när du tinus skriver 1 dl ris menar du väl okokt ??
och när fia skriver 1 1/2 dl ris till lunchen menar hon väl kokt?

eller ?
bara så det inte blir några missförstånd? ;)

tinus
2005-02-02, 11:32
ehmm... är det inte ett missförstånd här någonsans?
när du tinus skriver 1 dl ris menar du väl okokt ??
och när fia skriver 1 1/2 dl ris till lunchen menar hon väl kokt?

eller ?
bara så det inte blir några missförstånd? ;)

Jag menade naturligtvis okokt! :)

Bra att någon är uppmärksam :thumbup: