handdator

Visa fullständig version : iptelefoni genom BBB


Muaytudd
2005-01-27, 08:40
Hej,

Är det ngn som vet hur den tjänsten fungerar tekniskt sätt?

Det var ngn som sa att det inte alls är riktig iptelefoni. Men det låter konstigt eftersom man måste koppla allt genom modemet. Man tycker ju inte att det skulle behövas ett modem först om det inte var iptelefoni.

Är det ngn som har kompetensen?

/Christian

daja
2005-01-27, 09:25
Hej,

Är det ngn som vet hur den tjänsten fungerar tekniskt sätt?

Det var ngn som sa att det inte alls är riktig iptelefoni. Men det låter konstigt eftersom man måste koppla allt genom modemet. Man tycker ju inte att det skulle behövas ett modem först om det inte var iptelefoni.

Är det ngn som har kompetensen?

/Christian

Jag är inte så insatt i BBB, men vet att de är operatörer för IP-telefoni. Och "riktig" IP-telefoni? Är bäraren av transmissionen IP-baserat bör det ju klassas som IP-telefoni.

daja
2005-01-27, 09:57
"Riktig" kan kanske menas med att all trafik går via IP.
Det finns en annan variant där trafiken bara till viss del går via IP och där man alltså även använder det "vanliga" telefoninätet.

Tomten
2005-01-27, 11:25
"Riktig" kan kanske menas med att all trafik går via IP.
Det finns en annan variant där trafiken bara till viss del går via IP och där man alltså även använder det "vanliga" telefoninätet.

Alltså, de måste ju använda det vanliga nätet om man ska ringa människor utanför BBB's nät. Det säger sig ju självt. :/

aliquis
2005-01-27, 11:52
Klart den är riktig, körde på det förr men då det numera kostar 99kr/mån och det enda man får för pengarna är att ringa gratis till andra på b2 (som de alltså inte behöver gå ut på telenätet för) så lade jag ner det och bytte leverantör. Fördelen med b2 är att du får med en ata-box (som gör att du kan koppla in en vanlig telefon), dock bara lånad.

Vad någon har menat med att det inte är "riktig ip-telefoni" vet jag inte, kanske att det inte är gratis att ringa till alla? Men det brukar det väl inte heller vara, att ringa gratis till andra över ip sålänge det är på Internet är ju inga problem, kika på exempelvis skype, men alla har ju inte en sip-adress eller kör det programmet och då blir det ju besvärligare.

Tele2s variant kostar 699kr, då får du dock en egen ata-box som visserligen är bunden till just dem, ingen månadsavgift eller 99kr om du vill ha gratis samtal till det fasta nätet.

Finns även något via labs2 eller vad de heter, men jag fann det inte förmånligt.

Själv kör jag med rixtelecom, där kan du skita i dosan helt och använda ett headset, kostar 75kr/mån men då har du gratis samtal till alla fasta telefoner (ingen öppningsavgift heller). Vill du ha en atabox kostar den 695kr.

Nackdelen med att inte köra b2 på b2s nät är väl att de (iaf tidigare) inte tillät ciscos ataboxar om det inte var deras egen, vet inte hur det är nu. Vet inte varför heller, om de bara vill slippa konkurrens eller om det är någon skyddsåtgärd för att slippa modifierade boxar.
Fördelen med b2 är väl att de kan prioritera den trafiken i sitt nät.
Fördelen med tele2 är ju såklart att du slipper månadsavgiften men ändå har en telefon om du bara ringer lite.
Fördelen med rixtelecom är väl att deras pris är lägst och att de har ett forum på sin websida. Och såklart att du får inloggningsuppgifterna så du kan ringa från vilket ställe som helst, på b2 fick man dem inte, hur det är med tele2 vet jag inte. Så där får man väl ta med sig ataboxen om man vill ringa från någon annan, vettefan om det ens går om man inte sitter på b2s nät dock.

Med rix skulle jag alltså kunna installera programvaran hos en kompis, på skolan eller ett jobb och kunna ta emot och ringa samtal därifrån med, man kan även sätta upp en fri programvara vid namn asterisk som är det som körs i andra änden (iaf hos rix), men den kan du skapa flera användare och automatisera och spela in samtal. Har du en studentlägenhet skulle ni exempelvis kunna göra en meny med tryck 1 för att komma till person A, tryck 2 för att komma till person B, osv. Sedan konfigurera det så att alla personer i samma lägenhet kan ringa utgående samtal (vad rix tycker om det vet jag däremot inte...). Du kan alltid ha flera samtal igång samtidigt (oavsett om du sätter upp en egen asterisk eller inte).
Du skulle även kunna sätta upp användare som inte får ringa utgående samtal eller ta emot några, utan som bara finns på den, och ge dem direkt nummer så kan ju de ansluta valfri "ip-telefon" mot din asterisk och du kan ringa dem direkt utan att komma ut på vare sig telenätet eller rix nät.

Skype är ju också trevligt som sagt, gratis samtal sålänge du bara kör det, låg avgift till fasta telefoner i 15 länder, däremot får du väl inget eget telefonnr.

Först när jag ville säga upp mitt b2-nummer så blev jag kvar för då sänkte de priset till 59, men tillslut lade jag ner ändå. Eftersom jag inte har skaffat ataboxen är min lösning lite omständig nu, och rent funktionsmässigt skulle det fungera mycket bättre med en router/swtich med QoS som kan prioritera telefonin över annan trafik, om man numera laddar ner en massa från DC eller liknande så kan samtalskvaliten bli lite si o så.
En bra router är exempelvis Linksys WRT54GS.


Jämför priser här - http://www.rixtelecom.se/generate.php?sid=36&r=m

daja
2005-01-27, 12:21
Alltså, de måste ju använda det vanliga nätet om man ska ringa människor utanför BBB's nät. Det säger sig ju självt. :/

Ja det är väl ganska självklart. De flesta samtal som görs via IP-telefoni dirigeras ju via Ericssons IP-växlar (Engine) ut med det fasta nätet.

Hur som helst så är "riktigt" i min beskrivning ovan (branschens benämning är "'äkta") när man enbart använder sig utav IP-nätet. Alltså i detta fall om den uppringande sitter på BBB.

Sen om hans kompis menade just detta kan jag kanske inte svara på?
;)

aliquis
2005-01-27, 13:45
Varför är det inte äkta för att samtalet går ut på vanliga nätet? Är väl skitsamma. Och vad spelar det för roll. Huvudsaken är ju att man kan använda telefonen bara det finns IP tillgängligt.

daja
2005-01-27, 13:51
Varför är det inte äkta för att samtalet går ut på vanliga nätet? Är väl skitsamma. Och vad spelar det för roll. Huvudsaken är ju att man kan använda telefonen bara det finns IP tillgängligt.

Jag vet inte, kanske för att man inte bara använder sig av datanätet som transmissionsmedia?
Men jag håller med dig, känns ganska onödigt att skilja på IP-telefoni och IP-telefoni. 95% av samtalen går väl via Engine.