handdator

Visa fullständig version : Nedre korsrygg vid knäböj !


Jompi
2005-01-26, 22:29
Hej det är så, att jag börjar få ganska ont vid knäböj vid bålen? nedre kors ryggen iaf, har blivit så nu nbär jag börjat komma i relativt tunga vikter..
Det jag undrar nu är om det tar länge för ryggen att anpassa sig om man inte gilalr bälte? Känns som bältet bara är ivägen.
Går bättre tuan men känns förjävligt mycket mer.

RobbeliRobban
2005-01-26, 22:40
Jag tror inte ryggen "anpassar sig" och blir stärkt på det sättet av enbart böj. Du får nog träna upp erectorerna extra och det ordentligt, för att kunna böja ordentligt. Bra övningar för erector spinae är rumänska marklyft och goodmornings.

Jompi
2005-01-26, 22:42
Okej, vad är rumänska marklyft?

Ni andra får gärna fortsätta tipsa...

emmzan
2005-01-27, 07:00
Hur ser tekniken ut när du böjer då?

z_bumbi
2005-01-27, 08:25
Okej, vad är rumänska marklyft?



Rakbensmarklyft men benen ska vara lätt böjda och man skjuter tillbaka häcken så att stången hamnar över skorna istället för en bra bit framför kroppen.

Ryggresningar och magträning i lagom dos är aldrig fel heller.

stahlberg
2005-01-27, 08:27
Jag håller med RobbeliRobban om att korsrygg - och lika viktigt mage - ska tränas upp. Jag tycker att dessa ska tränas upp i övningar speciellt för dessa muskelgrupper.

Förstås tränar du rygg- (och mag-) styrka också i knäböjning. Men samtidigt är ryggen ofta den svagaste länken i böj, då ska man också skydda den när man har tunga vikter. Bältet ska - som jag sagt förut - stöda magen och hjälpa till att avbelasta ryggen.

Jag tycker alltså man kan träna "lättare" böj utan bälte. Men när vikterna blir tyngre ska man skydda korsryggen (sin svagaste länk) med ett bälte. Då ska man träna korsrygg och mage med övningar som är avsedda för detta.

Jag tror att du får ont i ryggen för att du börjat gå djupare? Ryggen har störst tendens att "vikas framåt" just i nedersta läget. Jag tror alltså att det mycket är en teknikfråga, så att tekniken i nedersta läget blir felaktig, som gör att du får ont i ryggen i tyngre djup knäböjträning.

Griip
2005-01-27, 11:01
Jag tror inte ryggen "anpassar sig" och blir stärkt på det sättet av enbart böj. Du får nog träna upp erectorerna extra och det ordentligt, för att kunna böja ordentligt. Bra övningar för erector spinae är rumänska marklyft och goodmornings.

Rumänska marklyft och speciellt goodmornings eftersom den härmar övningen bättre. Ett stort +1


Själv har jag stark rygg och min svaga länk i knäböj är, tro det eller ej, benen :) Känner vid varenda böj hur enormt stabil ryggen och hela kroppen är samtidigt som jag får ta i som f-n för att pressa upp med benen, känns gott på det vis att jag iaf vet var svagheten är :cool:

Jompi
2005-01-27, 13:24
Läs mitt Pm stahlberg:)

Upplever ju att bältet mer är ivägen när jag vill lyfta mer, men känns däremot mycket bättre.

Ang det där med att ryggen viker sig framåt längmst enr är något jag känner igen helt och hållet, får väl t aoch tärna min teknik mer då också?

Mccartney
2005-01-27, 15:27
Griip är dina ben svagare än Ryggen?

HookersUnited
2005-01-27, 15:54
Griip är dina ben svagare än Ryggen?
Det var ju det han just skrev *slap*

Mccartney
2005-01-27, 16:04
Griip vad tar du i knäböj?

Jompi
2005-01-27, 16:09
Griip vad tar du i knäböj?

Tråden handlar inte om vad vi tar i knäböj..

stahlberg
2005-01-27, 18:10
Jompi : Självklart har jag läst ditt pm, och svarat. Men jag tänkte jag skulle ta det än en gång, på ett annat sätt.

Som många andra problem i lyftningen kan lösningen ligga antingen i förhållandevis svaga inblandade muskelgrupper (i detta fall mage/korsrygg) eller i bristande teknik ; ofta är det fråga om både - och.

Så träna midja och finslipa tekniken!

Jompi
2005-01-27, 20:05
Jompi : Självklart har jag läst ditt pm, och svarat. Men jag tänkte jag skulle ta det än en gång, på ett annat sätt.

Som många andra problem i lyftningen kan lösningen ligga antingen i förhållandevis svaga inblandade muskelgrupper (i detta fall mage/korsrygg) eller i bristande teknik ; ofta är det fråga om både - och.

Så träna midja och finslipa tekniken!


Ska göra det! :D

Ang pm har ja inte fått nåt:cryout:

stahlberg
2005-01-27, 21:59
Jompi : Hu8r är det möjligt, jag skickade ju ett till dig genast då jag fick ditt!

Herkulez
2005-01-27, 23:13
kom ner till BSK och träna, där har vi bra hjälp från gamla lyftare som är mer än villiga att hjälpa till, bla SM vinnaren i -90 1987 Micke höjer som hade knäböj som specialitet mfl. :thumbup:

Jompi
2005-01-27, 23:27
herkan: Okej:D
har faktiskt tänkt skaffa kort där snart så fort mitt kort gåttut på winternet !

Ni har ingen mer styrkelyfts verksamhet än så eller?
Vill tävla *rolleyes*

Herkulez
2005-01-27, 23:40
herkan: Okej:D
har faktiskt tänkt skaffa kort där snart så fort mitt kort gåttut på winternet !

Ni har ingen mer styrkelyfts verksamhet än så eller?
Vill tävla *rolleyes*
Vi har klubb SL tävling 1-2ggr/år, det är ju alltid nåt, sen kan du träna på klubben och tävla för nån annan klubb exempelvist, eller våran klubb. Vi hade ju en som var med på veteran bänk-sm förra året så det funkar med.

Pm:a mig sen för nummer och sånt när du ska skaffa kort på stans bästa hardcore gym *flex*

Jompi
2005-01-28, 00:15
Vi har klubb SL tävling 1-2ggr/år, det är ju alltid nåt, sen kan du träna på klubben och tävla för nån annan klubb exempelvist, eller våran klubb. Vi hade ju en som var med på veteran bänk-sm förra året så det funkar med.

Pm:a mig sen för nummer och sånt när du ska skaffa kort på stans bästa hardcore gym *flex*

Okej, isånfall tävlar jag ju för er och inget annat:D

Okej, tack det gör jag :cool: