handdator

Visa fullständig version : Fibrer


Muaytudd
2005-01-26, 22:02
Hej,

Hade ett samtal med en kille idag som påstod sig kunne en jädrans massa om näringslära.

Han sa att fibrer och koldydrater inte var samma sak. Att de var två helt olika saker.

Jag har för mig att det är visst samma sak. Bara det att fibrer är mera komplexa molekyler som inte människor kan bryta ner. Däremot kan t.ex Kossor göra det eftersom de har magar mer lämpade för just detta.
Tänkte också på mat som man tillagar, ställer i kylskåpet och öter dagen efter. Hur den processen bryter ner fibrerna och ger maten en större procentuell del långa kolhdrater som kroppen kan bryta ner.


Men är det så att jag har fel och han har rätt?

Wooch
2005-01-26, 22:21
Jo, jag tror att du har rätt. Fibrer är kolhydrater som man inte kan bryta ner men som sagt endå tillför en del nytta.

William
2005-01-26, 23:08
Det finns lite olika definitioner på vad exakt gruppen kostfiber innehåller. Enligt vissa auktoriteter är kostfiber allt som inte är biologiskt tillgängligt för oss från växter samt resistent stärkelse. Mycket av fibrerna i växter är just kolhydrater som dock inte kan spjälkas av det humana enzymsystemet men däremot av tarmens bakterier.

Ett ämne som ibland räknas som kostfiber men som inte är en kolhydrat är lignin eller vedämne. Det finns i växternas cellväggar och mellan dessa.

Så båda har rätt :)

Mvh

William

Muaytudd
2005-01-27, 07:15
Tack för info.

mvh

Sverker
2005-01-27, 07:27
Tänkte också på mat som man tillagar, ställer i kylskåpet och öter dagen efter. Hur den processen bryter ner fibrerna och ger maten en större procentuell del långa kolhdrater som kroppen kan bryta ner.


Men är det så att jag har fel och han har rätt?


Är det det här som du tänker på:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=8718

aliquis
2005-01-27, 12:40
Finns ju saker som exempelvis gummi arabicum i läkerol som väl också är "fibrer" men om det är just kolhydrater vet jag inte, å andra sidan borde ju nästan alla naturliga fibrer vara någon form av sådant eftersom de borde bestå av biologiska ämnen, så det kanske är så att nästan alla fibrer är just kolhydrater.
Om vi går in på "onaturliga" ämnen som tuggummibas och kallar det fibrer så tror jag däremot inte det har så mycket med kolhydrater att göra längre ;)

Sverker
2005-01-27, 14:12
gummi arabicum skulle jag beskriva som ett skolexempel på en kostfibrer.

Naturlig, utvinns från gummiträdet. Är en heteroglykan, dvs fibrern är en långkedja av många olika sockerarter.
Molekylvikten är någonstans mellan 250 000 - 1 miljon Dalton ( D ). eftersom en glukos väger 180 D så är kedjorna någostans mellan 1500 - 5000 socker långa.
Nu är det inte bara glukos i kedjorna utan andra mer udda socker som arabinos, rhamnos och galaktos.

Just detta att det hela tiden ligger andra socker insprängda mellan glukosmolekylerna gör att våra amylaser inte kommer åt och bryta ned kedjorna.
I magen sväller de till tjocka geler ( även om just arabgummi inte ger tjocka lösningar men.. ) som bromsar matsmältningen och ger lägre GI åt hela måltiden.