handdator

Visa fullständig version : hur träna inför mönstring?


Johan86
2005-01-26, 19:22
har ni några bra tips på hur man ska träna innan mönstring?

mmartin
2005-01-26, 19:25
endast armar, och det som bara f-n!!!!!

Sen kommer du med hösäcks axlar, ölmage och big as MEN du kommer kunna flexa biccarna nått så grymt! ;)

Johan86
2005-01-26, 19:26
endast armar, och det som bara f-n!!!!!

Sen kommer du med hösäcks axlar, ölmage och big as MEN du kommer kunna flexa biccarna nått så grymt! ;)

så det är bara biceps och triceps som gäller?

Doctor Snuggles
2005-01-26, 19:28
så det är bara biceps och triceps som gäller?

Exakt! Själva styrketestet består av att du slår en dubbelbicce pose!

Johan86
2005-01-26, 19:30
Exakt! Själva styrketestet består av att du slår en dubbelbicce pose!


denna funkar rätt bra då? http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html

Allan
2005-01-26, 19:33
Eftersom ämnet onekligen varit på tapeten förrut föreslår jag att du säker på just Mönstring. Det finns ett flertal trådar. Har för mig att man söka på Lumpen, FJS och KJS oxå!


allan

quiaz
2005-01-26, 20:03
Cyklar du och kör mycket mark innan kommer de gå fin fint!

Zipic
2005-01-26, 20:21
Cyklar du och kör mycket mark innan kommer de gå fin fint!

Varför mycket mark? :) Nyfiken :sleep:

nemd
2005-01-26, 20:25
Killen kanske tror på er.

Träna hela igenom hela kroppen och hyffsat mycket konditionsträning. :) så kommer det nog gå bra tror jag.

johnnytex
2005-01-26, 20:28
Exakt! Själva styrketestet består av att du slår en dubbelbicce pose!

Ja, fick du oxå göra det? Tur man hade övat på den här hemma innan mönstringen alltså *flex*

:D

Solle
2005-01-26, 20:28
Varför mycket mark? :) Nyfiken :sleep:
Eftersom styrketestet går ut på att göra ett marklyft som avslutas med ett drag till hakan. I maskin.

ante
2005-01-26, 20:29
Cykling, spinning och kanske löpning (varje fall om du är tung) borde fungera fint för "konditionstestet".

För isokaitestet så träna mark och drag till hakan med stång.

MEGA_MAN
2005-01-26, 21:12
Är du någolunda stark i mark får du lätt max på styrkan, den svåraste är sista biten(var för mig i alla fall) men det e bara köra lite drag till hakan med skivstång.

Sen är det cyklingen, se till att öva upp konditionen, bara cykla på :)

Jägartestet är lätt om du klarat de andra sakerna :)

Lycka till

Baan
2005-01-26, 21:16
om du verkligen vill vara redo för en eventuell tjänst skaffa ett par militärkängor, packa en väska med ca 30kg utrustning och ut å gå med dig några mil, försöka också kuta med väsken någon mil :D om du vil vara riktigt hardcore... dvs

annars beror det på tjänsten, är det inget alltför krävande så behöver du inte göra något. om du ska mönstra snart så kan du väl inte göra så mycket för att förbättra resultaten men som folk tidigare sagt så är det cykel som gäller :)

det viktigaste för att få en bra tjänst är i den här ordningen skulle jag tror
1. psyke
2. iq test
3. kondis

styrka kommer långt ner

RobbeliRobban
2005-01-26, 21:35
inför mönstringen behöver du inte gå (kanske däremot inför lumpen). Inför mönstringen är det tre "huvudtest". Nu mönstrade jag väl 95 eller något så det här är från fornstiden.

Intelligens testet: påminner vagt om alla dessa iq test på nätet, kan vara bra att "öva" på.

Styrketestet: Ett drag, där du drar en "stång" från golvet till hakan. Det går inte att använda momentum eller dyl när du drar upp den, så träna utan explosivitet och kast. Bra övningar marklyft, drag till hakan, och då givetvis stark i hjälpmuskler, ben, rygg, biceps, händer (rodd, curl, barbellholds, böj)

konditionstestet är en motionscyckel med stegrande motstånd. Kör hårda femminutare på cykel eller något.

Doctor Snuggles
2005-01-26, 21:40
denna funkar rätt bra då? http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html

Hört talas om ironi? ;)

Nej, men seriöst... marklyft, drag till hakan el. powercleans borde göra tricket. Som andra sagt här.

capoje
2005-01-26, 22:43
De flesta ja känner har vart helt otränade o fått bra på testerna...

Men iq testet va ju inte precis nåt ja va nöjd me!!! LOL :laugh: :laugh: :laugh:

Johan86
2005-02-19, 18:59
jag fick betyg 7 i styrka.hade tränar lite lätt i en månad innan bara.annars är mycket klen

Baan
2005-02-19, 19:05
om jag mins rätt så räcker det för det mesta, jägare är nog 6-7 (har för mig att det är 6)

vad fick du för befattning om någon?

Johan86
2005-02-19, 19:08
om jag mins rätt så räcker det för det mesta, jägare är nog 6-7 (har för mig att det är 6)

vad fick du för befattning om någon?


jag går påbyggnadsutbildning i skolan.så jag står i utbildningsreserven nu och kommer att söka frivilligt till skyttesoldat eller liknanade sedan.jag hade även 7 i kondition

Baan
2005-02-19, 19:21
jag går påbyggnadsutbildning i skolan.så jag står i utbildningsreserven nu och kommer att söka frivilligt till skyttesoldat eller liknanade sedan.jag hade även 7 i kondition

hmm funkar det så ? har inte hört talas om någon som blir utbildnignsreserv och sen får en tjänst, men har dom sagt att du får göra så så klart att det funkar..

z_bumbi
2005-02-19, 19:50
Ett rykte säger mig att det numera inte alltid är cykel som testas på mönstringen utan ibland någon typ av löpband. Någon som vet om det bara är prov eller om det bestämt att det ska vara så för alla?

Allan
2005-02-19, 19:52
Det är bara skit med mönstringen numer....


allan
det var värre förr

Fartman
2005-02-19, 20:31
hmm funkar det så ? har inte hört talas om någon som blir utbildnignsreserv och sen får en tjänst, men har dom sagt att du får göra så så klart att det funkar..

En kille i min robotgrupp hamnade i utbildningsreserven först, men nu gör han iaf lumpen i allra högsta grad

Baan
2005-02-19, 20:34
En kille i min robotgrupp hamnade i utbildningsreserven först, men nu gör han iaf lumpen i allra högsta grad

jo, visst du kan överklaga, det är inget direkt nytt, har själv gjort det, menade mer att det lät som man kunde anmäla sig som frivillig och så fick man befattningen

Köttbullen
2005-02-20, 00:52
har ni några bra tips på hur man ska träna innan mönstring?


kolla på krigsfilmer och bli ovanligt störd

tp_88
2005-02-20, 12:08
Är du någolunda stark i mark får du lätt max på styrkan, den svåraste är sista biten(var för mig i alla fall) men det e bara köra lite drag till hakan med skivstång.

Sen är det cyklingen, se till att öva upp konditionen, bara cykla på :)

Jägartestet är lätt om du klarat de andra sakerna :)

Lycka till

Vad krävs egentligen ungefär för att få max i styrkan?
200 i mark? Mer? Mindre?

Om man nu kan säga så.... :em:

HookersUnited
2005-02-20, 12:12
Det är bara skit med mönstringen numer....


allan
det var värre förr
Kan farbror berätta hur det gick till på hans tid?

JJjj
2005-02-20, 12:13
mindre

Timmi
2005-02-20, 12:50
Alla testerna på mönstringen graderas på en 9 gradig skala 1-9 där 9 är bäst.

För få bra resultat på styrketestet gäller det att lyfta en viss vikt i förhållande till din vikt, sen vet jag inte om det spelar roll hur fort du utför lyftet. Har för mig att ju fortare du drar desso mer motstånd=högre poäng.

Jag har visserligen inte mönstrat men läst på en hel del om den, så det finns reservationer för fel, lycka till

Dumleman
2005-02-20, 13:00
Det underlättar om man är lätt och inte har så mycket fläsk så att säga :). Jag fick 7a på styrka och hade inte tränat någonting på gym och vägde 94kg. Tror iofs jag hade ganska starka ben. Vi var två st som cyklade samtidigt, jag cyklade 5 min längre än den som satt brevid mig men jag fick 2 poäng mindre, fick en 5a :). Sen bör man fundera på om man verkligen vill få maxpoäng i mönstringen, vilket lär innebära en riktigt jobbig och lång värnplikt på kanske 12-15 månader.

Baan
2005-02-20, 13:01
Alla testerna på mönstringen graderas på en 9 gradig skala 1-9 där 9 är bäst.

För få bra resultat på styrketestet gäller det att lyfta en viss vikt i förhållande till din vikt, sen vet jag inte om det spelar roll hur fort du utför lyftet. Har för mig att ju fortare du drar desso mer motstånd=högre poäng.

Jag har visserligen inte mönstrat men läst på en hel del om den, så det finns reservationer för fel, lycka till

precis, din egen vikt sen hur fort du drar, jag fick en 8+, dvs vldigt nära 9 första och på andra ganska långt över 9 och jag var inte direkt urstark på marklyft (körde t o m sumo på den tiden) så det är lite svårt koppa till några gymövnignar och säga några vikter. Tror dom flesta gymmande som tränat några år och provat på marklyft lätt klarar en sjua..

edit: det svåra är egentligen inte styrketestet, det klarar man bara man är hyffsat vältränad. Det som är ytterst viktigt om man vill ha tuff tjänst är psyktestet, har väl inga bra tips där men man får ta det hela seriöst, även oseriöshet, dumma svar sänker nog betyget. Sen är konditionstestet viktigare än styrketestet egentligen., eller med andra ord, får du mycket styrka och dålig kondis så får du ingen bra tjänst, får du tvärtom så kan du fortfarande få en hyffsad tjänst

(fan vad jag sovit illa, var skitnära att jag skrev "få en hyffsad tjej" här på slutet och tryckte på save changes knappen, illa)

Fartman
2005-02-20, 13:51
precis, din egen vikt sen hur fort du drar, jag fick en 8+, dvs vldigt nära 9 första och på andra ganska långt över 9 och jag var inte direkt urstark på marklyft (körde t o m sumo på den tiden) så det är lite svårt koppa till några gymövnignar och säga några vikter. Tror dom flesta gymmande som tränat några år och provat på marklyft lätt klarar en sjua..

edit: det svåra är egentligen inte styrketestet, det klarar man bara man är hyffsat vältränad. Det som är ytterst viktigt om man vill ha tuff tjänst är psyktestet, har väl inga bra tips där men man får ta det hela seriöst, även oseriöshet, dumma svar sänker nog betyget. Sen är konditionstestet viktigare än styrketestet egentligen., eller med andra ord, får du mycket styrka och dålig kondis så får du ingen bra tjänst, får du tvärtom så kan du fortfarande få en hyffsad tjänst

(fan vad jag sovit illa, var skitnära att jag skrev "få en hyffsad tjej" här på slutet och tryckte på save changes knappen, illa)

Stämmer bra det där med kondisen, själv hade jag 8 på inskrivning 9 på styrka och blev uppskattad till 4 på kondis :thumbup:
inte blev det någon värstingtjänst för mig inte

Baan
2005-02-20, 13:59
Stämmer bra det där med kondisen, själv hade jag 8 på inskrivning 9 på styrka och blev uppskattad till 4 på kondis :thumbup:
inte blev det någon värstingtjänst för mig inte

hade faktiskt ungefär likadant själv, fast fick en femma eller sexa på cykel, dcok dåligt på psyke, det bäste man kunde bli med tjöt var skytte (blev dock närskyddare)

sp33dy
2005-02-21, 00:26
Mönstrade i Juli och fick fullt på allt utom "befälslämplighet" (hur dom nu bedömmer det?)

Kör allround-styrketräning med basövningar och kondition. Dock handlar det mer om egen inställning om du vill in på någon särskild befattning.


Lycka till!

Dumleman
2005-02-21, 14:08
Mönstrade i Juli och fick fullt på allt utom "befälslämplighet" (hur dom nu bedömmer det?)
Det ska du nästan ta som en komplimang :). Att vara ett bra befäl innebär t.ex. att man ska alltid tro att man själv alltid har rätt, även när man inser att man har fel ska man hävda att man har rätt just på grund av att man är befäl och då kan man inte ha fel :).