handdator

Visa fullständig version : Styrketränings schema


Tulork
2005-01-26, 18:40
Ser detta bra ut i era profesionella ögon?

Måndag: Axlar, rygg, biceps
Tisdag: Bröst, triceps, mage
Onsdag: Vila
Torsdag: Axlar, rygg, biceps
Fredag: Bröst, triceps, mage
Lördag: Ben, vader, underarmar
Söndag: Vila

De flesta övningarna kör jag 4x8-10

Detta gäller bara min styrketräning, till fettförbränningen går jag 5-8km varje morgon, och spelar squash 2dagar i veckan.

Mina specifikationer:
20år
191cm
Väger 140kg (vägde 175)
Tränat i snart 7 månader seriöst (de sista 5 månaderna med styrketräning också)

z_bumbi
2005-01-26, 18:50
Tänkte säga att det var lite ben men sen såg jag kroppsvikten, benvolym och -styrka är antagligen inte så dåligt som det är. :)

Det ser i övrigt ganska bra ut men jag skulle köra rygg innan axlar och sen biceps, axlarna är med en del i ryggträningen och då är det dumt om de är trötta redan innan. En annan effekt av det är att biceps får vila lite efter ryggträningen och då kan man lyfta mer där.

Du har tränat i fem månader så kroppen är van vid träningen så det kan kanske vara dags att sänka repetionerna på några av passen, t ex köra lägre reps 5-7 (På ett ungefär.) på två av överkroppspassen och behålla 8-10 på de andra passen. Absolut inget krav för varken styrkeökning, muskeltillväxt eller viktminskning men det blir lite variation vilket oftast behövs när man tränat ett tag.

Tulork
2005-01-26, 19:01
Tänkte säga att det var lite ben men sen såg jag kroppsvikten, benvolym och -styrka är antagligen inte så dåligt som det är. :)

Det ser i övrigt ganska bra ut men jag skulle köra rygg innan axlar och sen biceps, axlarna är med en del i ryggträningen och då är det dumt om de är trötta redan innan. En annan effekt av det är att biceps får vila lite efter ryggträningen och då kan man lyfta mer där.

Du har tränat i fem månader så kroppen är van vid träningen så det kan kanske vara dags att sänka repetionerna på några av passen, t ex köra lägre reps 5-7 (På ett ungefär.) på två av överkroppspassen och behålla 8-10 på de andra passen. Absolut inget krav för varken styrkeökning, muskeltillväxt eller viktminskning men det blir lite variation vilket oftast behövs när man tränat ett tag.

Tack för bra svar. Jag tror jag kör som du säger, byter ut 2 av dags passen mot färre reps med tyngre vikter. Men jag har provat det innan, och det känns fel tycker jag, mina muskler blir intre lika utmattade, men men, det ska ju funka!

Zipic
2005-01-26, 20:19
Tack för bra svar. Jag tror jag kör som du säger, byter ut 2 av dags passen mot färre reps med tyngre vikter. Men jag har provat det innan, och det känns fel tycker jag, mina muskler blir intre lika utmattade, men men, det ska ju funka!

Jodå ;) Bara du höjer vikterna tillräckligt så ska du nog se att dem blir utmattade :thumbup:

Bjorne
2005-01-26, 22:30
Tack för bra svar. Jag tror jag kör som du säger, byter ut 2 av dags passen mot färre reps med tyngre vikter. Men jag har provat det innan, och det känns fel tycker jag, mina muskler blir intre lika utmattade, men men, det ska ju funka!Att du inte känner dig lika utmattad betyder inte att det är mindre effektivt.

Tulork
2005-01-27, 07:25
Att du inte känner dig lika utmattad betyder inte att det är mindre effektivt.

Nej precis, men någonstans i bakhuvet förknippar jag helatiden utmatning=Bra träning...

z_bumbi
2005-01-27, 08:27
Tack för bra svar. Jag tror jag kör som du säger, byter ut 2 av dags passen mot färre reps med tyngre vikter. Men jag har provat det innan, och det känns fel tycker jag, mina muskler blir intre lika utmattade, men men, det ska ju funka!

Den största fördelen är att man variera belastningen på kroppen lite så det inte blir så ensidigt samt att man blir starkare lite fortare men känner du att det inte är något för dig så är det ju ingen mening att du tvingar dig att köra så. Det viktiga är ju att det är kul så att man fortsätter träna.

Bolio
2005-01-27, 10:11
Hur stark är du i bänkpress, knäböj och marklyft? Jag tycker definitivt att du ska minska volymen och frekvensen. Jag skulle nöja mig med 3-4 träningsdagar i veckan och 2-3 sets beroende på övning. Du har ju inte tränat särskilt länge..

denpa
2005-01-27, 10:14
Jag hade inte kört bröst dagen efter axlar......
axlarna jobbar ju indirekt vid bröst övningar

Tulork
2005-01-27, 12:58
Hur stark är du i bänkpress, knäböj och marklyft? Jag tycker definitivt att du ska minska volymen och frekvensen. Jag skulle nöja mig med 3-4 träningsdagar i veckan och 2-3 sets beroende på övning. Du har ju inte tränat särskilt länge..

Hej

i bänk maxar jag på 126kg, knäböj och marklyft vet jag faktiskt inte, har inte tänkt på hur mkt där ligger...

Jag tycker mitt schema funkilerar bra för mig och min träning, men det skadar aldrig med lite åsikter om förändring. 2 av passen kör jag 4x7 och de två andra kör jag 4x10, (körde det idag i alla fall)..

Tulork
2005-01-27, 13:00
Jag hade inte kört bröst dagen efter axlar......
axlarna jobbar ju indirekt vid bröst övningar


mm, det är iofs sant. Men jag kommer köra på såhär nån månad till och se hur det tjäns och studera utvecklingen. Om det skulle visa sig att jag fått bättre resultat på vissa saker och sämre på andra så kanske man kan ändra något.

Bjorne
2005-01-27, 13:07
Jag har märkt direkt bieffekt av att köra axlar/triceps få dagar före bröst, tycker bröstpassen blir helt värdelösa. Samt biceps före rygg-dagar...

Tulork
2005-01-27, 13:09
Jag har märkt direkt bieffekt av att köra axlar/triceps få dagar före bröst, tycker bröstpassen blir helt värdelösa. Samt biceps före rygg-dagar...

ok, hmmm. Jag kör på som vanligt i alla fall. Alla kroppar varken ser/väger/byggda på samma sätt.