handdator

Visa fullständig version : Namn på Migrän medicin?


palme
2005-01-26, 17:51
Nån som vet? Lär va svindyr, kan dock inte namn på nån.

kalle_banan
2005-01-26, 18:01
psilocybin :angel:
ganska rörande ämnet är det jag säger, men ngt direkt svar är det väll nästan inte.
när Albert Hoffman (upptävkaren av LSD) sökte efter bot/en medicin mot migrän 1938 gjorde lysergisk dietyalmidsyra eller LSD. men det var först 1944 (om jag helt minns rätt) som han av misstag fick i sig en dos och trippade järnet!
många som testat LSD (och psilocybin som jag nämnde ovan) har sagt att de hjälpts, allt från en dag till 6 månader.
;)
och just nu forskar de om psilocybents verkan mot migrän (iofs läste jag det lite snabbt på ett forum jag inte får nämna men ändock...) en snubbe på samma forum testade nyligen en lätt dos svampté (svampté innehåller psilocybin, dock inte vilka svampar som hellst) och han hjälpte sig själv en kort tid, vilket är långt mycket bättre än de mediciner han tar som inte funkar längre.
men låt detta inte bli en debatt om entheogener nu :)

morfin lär vara en bra migränborttagare f.ö...

Pretender
2005-01-26, 18:12
Ngt med sumatriptan i, t.ex. Imigran om det ska vara mot anfallet...
eller typ ngt med propranolol (t.ex. Inderal) om det ska vara profylax.

Fast dessa läkemedel kräver såklart recept... annars kan väl typ Ipren hjälpa lite om det tas innan själva anfallet (om du lider av förebudssymtom).

Kolla på fass.se

/P

emmzan
2005-01-26, 18:14
Imigran var svindyrt när jag använde det!

Pretender
2005-01-26, 18:15
Imigran var svindyrt när jag använde det!

De är fortfarande dyra!
18 st tryckförp., 926.50 kr
*screwy*

Edit: hittade en billigare, dock inte samma substans. Anervan (med ergotamin), billigare och liknande effekt.

nemd
2005-01-26, 18:28
Testa Voltaren(tror det stavas så) det fick jag mot min migrän och det funkar för mig. Jag tar en sådan när jag känner att det är migrän på G och så är det borta på en timma. :)

Annars nåt du kan testa är att köpa koffein tabletter och ta 2 sådana med 1-2 alvdon. Det funkar också utmärkt för mig.

Annars nåt du ska testa är att pressa en citron och dricka det. Inte utspädd med vatten eller nåt som inte gör det så surt. Det hjälper också.

Bjorne
2005-01-26, 19:15
men det var först 1944 (om jag helt minns rätt) som han av misstag fick i sig en dos"Last Friday, April 16,1943, I was forced to interrupt my work in the laboratory" -http://www.lycaeum.org/books/books/my_problem_child/chapter1.html

Var ju en fruktansvärt stor dos han fick i sig :)

bladhet
2005-01-26, 20:01
ZOMIG. Kostar ca 200kr för 3 tabletter, men dom funkar.

kalle_banan
2005-01-26, 21:01
"Last Friday, April 16,1943, I was forced to interrupt my work in the laboratory" -http://www.lycaeum.org/books/books/my_problem_child/chapter1.html

Var ju en fruktansvärt stor dos han fick i sig :)
0.25 milligram som han injicerade direkt i en ven. och dagen efter mådde han prima, han gick ut i trädgården och såg hur vacker den var. måste vara en underbar drog den där, funkar mot depressioner och migrän :angel:

MacLeod
2005-01-26, 22:14
Zomigs nässpray ska vara "da shit" tydligen.
Det vill säga, det senaste som fungerar bäst.
Jag körde med det ett tag när det var som värst.
Men snacka med en läkare och kolla om ni inte kan komma fram till vad du gör för att få attackerna. Om du hittar anledningen är det bara att lägga om ditt liv så att det flyter bättre.

Bjorne
2005-01-27, 00:32
0.25 milligram som han injicerade direkt i en ven. och dagen efter mådde han prima, han gick ut i trädgården och såg hur vacker den var. måste vara en underbar drog den där, funkar mot depressioner och migrän :angel:Han injicerade väl inte drogen, utan spilde ut den?

internethjälten
2005-01-27, 03:19
vodka... köper du rysk eller polsk smuggelboze så blir det inte så dyrt... funkar lika bra som kemisk skit som piller så bespara mig moralpredikan...

emmzan
2005-01-27, 07:02
De är fortfarande dyra!
18 st tryckförp., 926.50 kr
*screwy*

Edit: hittade en billigare, dock inte samma substans. Anervan (med ergotamin), billigare och liknande effekt.

Läkarna brukar ej gilla skriva ut anervan längre utan förordar Imigran. Dock får jag mindre biverkningar av anervan.

palme
2005-01-27, 07:08
Zomigs nässpray ska vara "da shit" tydligen.
Det vill säga, det senaste som fungerar bäst.
Jag körde med det ett tag när det var som värst.
Men snacka med en läkare och kolla om ni inte kan komma fram till vad du gör för att få attackerna. Om du hittar anledningen är det bara att lägga om ditt liv så att det flyter bättre.

Inte jag utan tjejen som har migrän, antagligen pga stress som inte hon kan göra nånting åt.

Tack för svaren.

Tomten
2005-01-27, 08:16
När jag hade migrän så tog jag anarvan och doleron. Fast nu händer det så sällan att jag inte längre har någon riktigt medicin. Fast jag tror både anarvan och doleron har ersätt med nya, effektivare preparat.

Langster
2005-01-27, 08:42
Förra året fick jag migrän 2 ggr, för första gången på många år. Som tur var hade jag lite citodon hemma, de funkade väldigt bra.

Honn
2005-01-27, 09:49
Jag fick Treo Comp mot mina attacker för 2 år sedan. Fick iofs aldrig en till attack efter att jag fick det utskrivet, så jag vet inte om det fungerar.

MacLeod
2005-01-27, 11:25
Inte jag utan tjejen som har migrän, antagligen pga stress som inte hon kan göra nånting åt.

Tack för svaren.

Det är ju ofta stress det bottnar i. Vilket i sin tur berör sömn och ibland kosten.
Om det är inre oro o stress så är det ju knepigare.
Men lyssna på mig och be henne fråga om Zomig. Det där andra är bara crap.

Tomten
2005-01-27, 11:26
Det är ju ofta stress det bottnar i. Vilket i sin tur berör sömn och ibland kosten.
Om det är inre oro o stress så är det ju knepigare.
Men lyssna på mig och be henne fråga om Zomig. Det där andra är bara crap.

Överanstränging och för lite sömn är det som orsakat migrän för mig. Till största del för lite sömn.

kanzeon
2005-01-27, 16:39
Måste säga att bästa medlet som funkat för mej är :koffazon 75kr receptfritt på apoteket *flex*

palme
2005-01-27, 17:10
Det är ju ofta stress det bottnar i. Vilket i sin tur berör sömn och ibland kosten.
Om det är inre oro o stress så är det ju knepigare.
Men lyssna på mig och be henne fråga om Zomig. Det där andra är bara crap.

Ska göra det, tack.