handdator

Visa fullständig version : Gröna Slaktarens Köttbullar

Rataxes
2005-01-26, 17:32
Blev lite förvånad idag när jag fick tag på ett paket gröna slaktarens köttbullar (finns ju nästan aldrig inne!) och tog en titt på näringsinnehållet.

Per 100 g

80 kcal
Protein 14 g
Kolhydrat 5 g
Fett 0 - 1 g

Finns det någon anledning att misstro detta? I snitt 0.5 g fett/100 g är ju väldigt lite för en köttvara.

King Grub
2005-01-26, 17:41
Nej, köttet är väl magraste fläskfilé och inget fett är tillsatt. Kolhydraterna är potatis, om jag inte minst fel. Så gott som fettfritt.

maja_C
2005-01-26, 19:56
Nej, köttet är väl magraste fläskfilé och inget fett är tillsatt. Kolhydraterna är potatis, om jag inte minst fel. Så gott som fettfritt.

Ska man räkna med kolhydraterna från köttbullarna i en vanlig måltid då? Tex, äta en mindre potatis än man brukar eftersom man redan käkar en del kolhydrater via köttbullarna?

z_bumbi
2005-01-26, 20:01
Ska man räkna med kolhydraterna från köttbullarna i en vanlig måltid då? Tex, äta en mindre potatis än man brukar eftersom man redan käkar en del kolhydrater via köttbullarna?

Om mängden kolhydrater från köttbullarna är så stor att det inverkar så verkar det väl ganska vettigt men att det skulle motsvara en potatis har jag väldigt svårt att tro.
Du får ju även i dig mycket mindre fett än av mycket annan mat så kaloriintaget blir ju lägre vilket väl är det man huvudsakligen bör hålla koll på om man nu råkar deff.

Zakath
2005-01-26, 20:57
Det där låter ju toppen!

Hur smakar dem?

King Grub
2005-01-26, 21:00
Det där låter ju toppen!

Hur smakar dem?

Delikat! Alla Gröna Slaktarns produkter är av allra högsta kvalitet. Priset är i o f s också därefter. Köttbullarna går väl löst på runt 100 kr kilot.

Rataxes
2005-01-26, 21:01
Det där låter ju toppen!

Hur smakar dem?
De är toppen, en smula dyra bara ;) Smaken är helt ok, lite torra jämfört med vanliga köttbullar givetvis, men när man äter dem med spaghetti och ketchup gör det ingen skillnad tycker jag.

Vad jag främst stör mig på vad gäller Gröna Slaktaren är att deras varor är så svåra att få tag i. Antingen köper Coop sällan in dem, eller så tar de slut jäkligt fort, brukar bara hitta något enstaka paket köttbullar var 5:e gång jag är och handlar eller nåt ;)

Zakath
2005-01-26, 21:05
Vart finns de mer än Coop?

King Grub
2005-01-26, 21:20
Vart finns de mer än Coop?

Min ICA-affär har fullständigt sortiment.

Rataxes
2005-01-26, 21:20
De kanske finns i de flesta matbutiker, men för min del är det bara Coop som är aktuellt.

Diana
2005-01-26, 21:27
ja har hittat dom på de flesta iaf halvstora butiker, ja jämförde kg priset på gröna slaktarns wienerkorvar, bratwurstar, baconwurstar, frukostkorv(falukorv), köttbullar o pannbiffar -o falukorven va den billigaste oxå den som ja tyckte va minst god, har för mej att den va billigare än kycklingfile, pannbiffarna får iaf högsta betyg!
ja smakade en leverpastej från gröna slaktaren för länge sen men har inte sett den nånstans nu på länge nån som vet om den finns kvar? ja får nog ta o fråga ut butikspersonalen nästa gång, iaf den smakade lök-aktigt o va mkt godare än de andra light-alternativen som finns att välja på :eating:

Callister
2005-01-26, 22:29
Min ICA-affär har fullständigt sortiment.
Din? ;)

z_bumbi
2005-01-27, 08:00
Har inte jämfört innehåll mellan märkena men ICA har en egen serie med magra köttprodukter numera, kanske något att ta en titt på. De ät betydligt billigare än gröna slaktaren kanske man sak tillägga..

Diana
2005-01-27, 16:53
åhåå!de måste undersökas :)