handdator

Visa fullständig version : Halvhantelpress? :O


hose
2005-01-26, 17:13
Kom nyss hem från gymet där jag såg några "väldigt fräna" snubbar som körde en blandning mellan hantelpress uppåt och lutande hantelpress. Bänken lutade ungefär 75-80 grader skulle jag tro... Undrade vad tusan den skulle vara bra för :confused: ... Kanske ska tillägga att jag är ganska nybörjare, så dumförklara mig gärna ;)

timpaw
2005-01-26, 17:39
hehehe kan meddela dig att det itne handlade om hantelpress utan axelträning :D sittande hantelpress över huvudet, vet inte vad övningen heter med finare namn


edit: oops, läste inte allt du skrev så glöm min post :D

Shadow Warrior
2005-01-26, 17:42
Hantelpress över huvudet bör köras med mycket lätt lutning eller utan stöd (bättre) eller stående (ännu bättre).

Anledningen till att folk överdriver lutningen och svankar för mycket är för att förflytta mer vikt... så dom får mer "respekt"

;)

Baan
2005-01-26, 17:43
majoriteten jag sett har knappast spikrakt ryggstöd handlare snarare om väldigt högt stöd för t ex snedbänk..

fast klart sen ka ndet ju finnas fördelar med att hantera tygnre vikt även om det blir lite fusk av det hela

dude
2005-01-26, 17:54
lite lutning mer vikt kan vara därför. Men det tar mest på frontdelta då känns det som. Gilllar inte att köra helt rakt pga att jag är viktkåt

hose
2005-01-26, 21:50
Hantelpress över huvudet bör köras med mycket lätt lutning eller utan stöd (bättre) eller stående (ännu bättre).

Anledningen till att folk överdriver lutningen och svankar för mycket är för att förflytta mer vikt... så dom får mer "respekt"

;)

Ja precis... jag tänkte att det nog borde vara pga att det blir lättare och därav mer vikt och mer respekt... Men man förflyttar väl tyngden av vikten mot främre axlar och kanske lite övre bröst då? ... Isf tycker jag att det var en dålig övning. Det är ju grovleken som ska vara respekt ;)

abjorn
2005-01-26, 21:57
ryggstöd med lite lutning -> mer vikt -> mer muskler