handdator

Visa fullständig version : Halvhantelpress? :O


hose
2005-01-26, 17:13
Kom nyss hem från gymet där jag såg några "väldigt fräna" snubbar som körde en blandning mellan hantelpress uppåt och lutande hantelpress. Bänken lutade ungefär 75-80 grader skulle jag tro... Undrade vad tusan den skulle vara bra för :confused: ... Kanske ska tillägga att jag är ganska nybörjare, så dumförklara mig gärna ;)

timpaw
2005-01-26, 17:39
hehehe kan meddela dig att det itne handlade om hantelpress utan axelträning :D sittande hantelpress över huvudet, vet inte vad övningen heter med finare namn


edit: oops, läste inte allt du skrev så glöm min post :D

Shadow Warrior
2005-01-26, 17:42
Hantelpress över huvudet bör köras med mycket lätt lutning eller utan stöd (bättre) eller stående (ännu bättre).

Anledningen till att folk överdriver lutningen och svankar för mycket är för att förflytta mer vikt... så dom får mer "respekt"

;)

Baan
2005-01-26, 17:43
majoriteten jag sett har knappast spikrakt ryggstöd handlare snarare om väldigt högt stöd för t ex snedbänk..

fast klart sen ka ndet ju finnas fördelar med att hantera tygnre vikt även om det blir lite fusk av det hela

dude
2005-01-26, 17:54
lite lutning mer vikt kan vara därför. Men det tar mest på frontdelta då känns det som. Gilllar inte att köra helt rakt pga att jag är viktkåt

hose
2005-01-26, 21:50
Hantelpress över huvudet bör köras med mycket lätt lutning eller utan stöd (bättre) eller stående (ännu bättre).

Anledningen till att folk överdriver lutningen och svankar för mycket är för att förflytta mer vikt... så dom får mer "respekt"

;)

Ja precis... jag tänkte att det nog borde vara pga att det blir lättare och därav mer vikt och mer respekt... Men man förflyttar väl tyngden av vikten mot främre axlar och kanske lite övre bröst då? ... Isf tycker jag att det var en dålig övning. Det är ju grovleken som ska vara respekt ;)

abjorn
2005-01-26, 21:57
ryggstöd med lite lutning -> mer vikt -> mer muskler

sen får nissarna som kör utan ryggstöd göra det

hose
2005-01-26, 22:41
ryggstöd med lite lutning -> mer vikt -> mer muskler

sen får nissarna som kör utan ryggstöd göra det

Menar du:
ryggstöd med lite lutning -> mer vikt -> mer ANDRA muskler ..? :em:

Shadow Warrior
2005-01-27, 06:36
Menar du:
ryggstöd med lite lutning -> mer vikt -> mer ANDRA muskler ..? :em:

Han menar nog både och :D

Nä men... musklerna vet inte om hur mycket vikt dom lyfter dom "vet" bara hur hårt dom måste spänna sej. Så bara för att du lyfter mer vikter med ett visst utförande/övning så behöver inte de bygga mer för den specifika muskeln.

Själv så tror jag på att man ska ha en övervägning, bra form men med ett utförande så att man kan förflytta rätt mycket vikt. Därav tror jag stående press med skivstång är den bästa axelövningen.

Bite
2005-01-27, 11:00
Det KAN även vara så att de helt enkelt tycker att de får bra kontakt med bröstets övre del av en i mångas ögon "för hög" lutning. Jag kör så ibland och tycker det känns bra, bygger knappast generell bröstmassa mer än "normal" lutning, men jag gillar känslan och hoppas att ingen blir varken ledsen eller upprörd av det *rolleyes*

Shadow Warrior
2005-01-27, 13:00
Det KAN även vara så att de helt enkelt tycker att de får bra kontakt med bröstets övre del av en i mångas ögon "för hög" lutning. Jag kör så ibland och tycker det känns bra, bygger knappast generell bröstmassa mer än "normal" lutning, men jag gillar känslan och hoppas att ingen blir varken ledsen eller upprörd av det *rolleyes*

Fast nu snackade vi väl oh-press..... :smash:

Bite
2005-01-27, 16:49
Fast nu snackade vi väl oh-press..... :smash:
Läs trådskaparens första fråga :furious: ;)

z_bumbi
2005-01-27, 16:54
Jag är inte riktigt säker på vad jag tycker om hybridpressen, man kan ju flytta en del vikt och gör man det blir man ju stark.

Att köra plan och lutande hantelpress är okey.
Att köra axelpress är okey.
Vad säger att inte mellanläget är okey det också?

Skademässigt ser jag inga problem på rak arm men det måste jag nog kolla på hur det ser ut i verkligheten för att kunna fundera lite mer på. Som en del i ett mer sammansatt program så kan det nog ha sin plats om det nu inte finns några stora skaderisker med det.

Shadow Warrior
2005-01-27, 20:27
Läs trådskaparens första fråga :furious: ;)

Jag tyckte då att det verkade som om han beskrev en oh-press fast på det sättet vissa gör den, med för mycket lutning o svank.

Inget fel på lutande pressar men man bör ju bestämma om man ska träna axlar eller pecs.