handdator

Visa fullständig version : Knäböj, problem?


TheLoser
2005-01-26, 10:40
Jag har lite svårigheter i besluten ang knäböjen. Hur djupt går ni och hur gör ni med fötterna?

Jag har tittat på http://www.exrx.net samt www.*******.se (http://www.*******.se) där de gör lite olika.
Ast böjjer fram kroppen mer än exrx, samtidigt som exrx går mkt längre ner. Problemet jag har är att när jag går ner så lyfter jag hälarna så jag står på tårna, samma sak är när jag kör benpress, jag trycker främst med tårna. Jag står helt sonika på tå när jag trycker ifrån när jag böjt mig ner.

Sedan till ett allvarligare prob. När jag testade här att böjja mig så som exrx så fick jag ruggigt ont i knäna, typ brosket, trots att ajg körde helt utan vikt. Va gör jag för fel?

TheLoser

Griip
2005-01-26, 12:18
Du ska absolut inte stå på tå. Vikten ska vila främst på mitten av foten och varken tårna eller hälen ska lyfta minsta lilla. Peka med fötterna åt samma håll som du gör med knäna utifrån kroppen, annars kommer det göra riktigt ont. Den första rörelsen du ska göra är att puta ut med röven, är knäna det första som rör sig så gör du fel. Sätt dig bakåt och inte neråt, knäna ska inte röra sig mycket och iallafall inte så att knäna går framför eller ovanför tårna. Försök att leta upp lite filmer och se på någon som verkligen kan eller gå och fråga någon på ditt gym som vet.

s_himself
2005-01-26, 12:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027


Kolla igenom Allans tråd om knäböj! (Finns även en Del 2, sök så hittar du den... Ligger i Best of Kolozzeum)

Edit: Det finns förklarat hur du kör, varför du t.ex. ställer dig på tå, eller lyfter hälen eller vad det nu kan va. Så läs och du blir klokare på knäböj!


Edit2: jag kunde inte hålla mig, känner mig snäll idag. Här har du länken till del 2!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993

TheLoser
2005-01-26, 12:38
Antar att jag gör fel så in i helvete. För även om jag försöker få tillbaka knäna så får jag isf all vikt på hälen inan jag ens är förbi tårna. Tror jag tittar lite väl långt upp också, då jag spänner korsryggen stenhårt, vilket gör jäävligt ont.

TheLoser, ursäkta svordomarna.

Griip
2005-01-26, 14:18
Tänk på att dra ihop skulderbladen så att bröstet är frampushat, att vara spänd i hela kroppen och att kolla rakt fram eller snett uppåt, kolla inte i taket. Att sätta sig bak och inte ner är rätt svårt första gångerna för vissa pga stelhet, motorik och allt möjligt som kan ligga bakom. Sluta fokusera på var du får vikten se bara till att du inte lyfter på hälen eller tårna och att vikten är relativt jämnt balanserad, tänk lite mer på att börja övningen med svank, fram med bröstet och att första rörelsen ska vara röven som sticker ut.

Big_Vik
2005-01-26, 14:46
Du säger att det är likadant utan vikt Har haft exakt samma problem, i lika stor utsträckning. Det här hjälpte:

* Stå ganska mycket bredare än axelbrett och vinkla fötterna utåt

* Kolla uppåt och spänn magen utav helvete.

* Ha stången nere på ryggen inte uppe på trapzen.

* Stretcha baksida lår, gluteus (röven :booty: ) vader och fotleder.
Allans tråd om att stretcha fotleder är mycket bra, men en sak saknas: bra stretchövningar. Jag lånade en bok på biblioteket, övningarna var bl.a. sitta på huk, stå nere i böjställning och luta dig framåt så det sträcker i fotlederna, plus två bra övningar till som är för svåra att beskriva.

Började stretcha och fick ganska snabba resultat som sporrade mig till vidare stretching, kör bara lite stertching emellanåt nu för att underhålla, men skillnaden är verkligen som natt och dag!

Ingen ska behöva lida av stela fotleder! :(

Griip
2005-01-26, 15:26
Grejen är den att skjuter man fram med knäna för mycket så hjälper det inte hur flexibla fotleder man än har.

emmzan
2005-01-26, 17:21
Du ska absolut inte stå på tå. Vikten ska vila främst på mitten av foten och varken tårna eller hälen ska lyfta minsta lilla. Peka med fötterna åt samma håll som du gör med knäna utifrån kroppen, annars kommer det göra riktigt ont. Den första rörelsen du ska göra är att puta ut med röven, är knäna det första som rör sig så gör du fel. Sätt dig bakåt och inte neråt, knäna ska inte röra sig mycket och iallafall inte så att knäna går framför eller ovanför tårna. Försök att leta upp lite filmer och se på någon som verkligen kan eller gå och fråga någon på ditt gym som vet.

Jag är lite tveksam till att kategoriskt sätta sig bakåt istället för att gå fram med knäna. Det är något som man måste prova sig fram till vad som känns bäst.

SL-böjar är ju mer "sätta sig bakåt" och då får man en större fällning av ryggen framåt. En överdriven svank då är inget vidare i mina ögon utan fokus ska ligga på att ha ryggen rak. Samtidigt måste man kunna synkronisera rörelsen så att man på uppvägen får upp ryggen samtidigt som man rätar ut benen så man inte får upp häcken först och sen goodmornar upp vikten.

OL-böjar där man trycker fram knäna mer gör att ryggen är mer upprätt hela tiden. Varför är detta fel enligt dig? Startar rörelsen i knäna och inte uppe i höften kommer ryggen hållas mer upprätt under rörelsen och även om detta är mer rörlighetskrävande så är ryggen i bättre position.

Jag föredrar en glad kombination av dem! Grunden för bra knäböjar är rörlighet i häck, ben och vader, samt bra bålstabilitet.

Griip
2005-01-26, 18:36
Böjer du knäna framåt mycket så kommer det att tvinga dig att gå längre ner för att nå parallelt och dessutom är det skadligare för knäna(Benen ser ut såhär > och lårbenet pressas till att glida ur).

Sen att säga att det skulle vara bra att avlasta ryggen förstår jag mig inte riktigt på eftersom du både lyfter mindre och tränar mindre muskler ifall du gör det. Har du rätt teknik har du fortfarande rak rygg i ett böj, den är inte vertikal men rak ska den vara. Hade jag kunnat involvera mer muskler i en övning för att kunna lyfta mer muskler visst fan hade jag gjort det, och i detta fallet så är ryggen den muskeln. Kan garantera att det inte finns någon kunnig styrkelyftare som går fram med knäna över stortån.

z_bumbi
2005-01-26, 18:39
Kan garantera att det inte finns någon kunnig styrkelyftare som går fram med knäna över stortån.

Jo.

Griip
2005-01-26, 18:44
Jo.

Fint svar, mycket bra och förklarande.

z_bumbi
2005-01-26, 18:53
Fint svar, mycket bra och förklarande.

Du garanterade att det inte fanns det, jag svarade jo dvs jo det finns det. Klarare nu?

Griip
2005-01-26, 18:56
Yep

emmzan
2005-01-26, 19:17
Böjer du knäna framåt mycket så kommer det att tvinga dig att gå längre ner för att nå parallelt och dessutom är det skadligare för knäna(Benen ser ut såhär > och lårbenet pressas till att glida ur).

Sen att säga att det skulle vara bra att avlasta ryggen förstår jag mig inte riktigt på eftersom du både lyfter mindre och tränar mindre muskler ifall du gör det. Har du rätt teknik har du fortfarande rak rygg i ett böj, den är inte vertikal men rak ska den vara. Hade jag kunnat involvera mer muskler i en övning för att kunna lyfta mer muskler visst fan hade jag gjort det, och i detta fallet så är ryggen den muskeln. Kan garantera att det inte finns någon kunnig styrkelyftare som går fram med knäna över stortån.

Avlasta ryggen är för mig att inte översvanka och att inte få upp häcken först och sedan tvinga upp vikten med en goodmorningliknande rörelse. Man måste då ha ryggstyrka/båstyrka nog att med fälld rygg klara hålla vikten och inte köra goodmorning.

Sen är väl knappast trådstartaren i detta fallet styrkelyftare?

HookersUnited
2005-01-26, 19:33
Kan garantera att det inte finns någon kunnig styrkelyftare som går fram med knäna över stortån.
http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Hatfield/fred-tom.jpg
;)
http://www.mcshane-enterprises.com/ASL/images/Kaz/Kazsqat2.jpg
Svårt att se om de går över tårna, men han har knäna långt fram i alla fall.

Lillgrabben
2005-01-26, 19:36
Böjer du knäna framåt mycket så kommer det att tvinga dig att gå längre ner för att nå parallelt och dessutom är det skadligare för knäna(Benen ser ut såhär > och lårbenet pressas till att glida ur).

Sen att säga att det skulle vara bra att avlasta ryggen förstår jag mig inte riktigt på eftersom du både lyfter mindre och tränar mindre muskler ifall du gör det. Har du rätt teknik har du fortfarande rak rygg i ett böj, den är inte vertikal men rak ska den vara. Hade jag kunnat involvera mer muskler i en övning för att kunna lyfta mer muskler visst fan hade jag gjort det, och i detta fallet så är ryggen den muskeln. Kan garantera att det inte finns någon kunnig styrkelyftare som går fram med knäna över stortån.


Återigen så finns det OL-are som verkar kunna klara av smalböjar på rättså hyggliga vikter utan att sabba knäna.

Det finns även SL-are som inte står alltför brett - Karwoski, DR Squat, Eddie Coan m.fl. - att kalla dessa "inte bra lyftare" är väl ganska fel?!


MVH

Allan
2005-01-26, 19:56
Återigen så finns det OL-are som verkar kunna klara av smalböjar på rättså hyggliga vikter utan att sabba knäna.

Det finns även SL-are som inte står alltför brett - Karwoski, DR Squat, Eddie Coan m.fl. - att kalla dessa "inte bra lyftare" är väl ganska fel?!


MVH
Ska vi verkligen ta det här ett varv till? Okey då! Man måste alltså skilja på styrkelyftsböjar och OL/BB-böjjar. Den primära orsaken till att man får vikten längre bak på hälarna - Bycurus (som vet vad han pratar om ) brukar säga att man ska ha ca 75% av belastningen på bakre delen av foten. Det som styr det är naturligtvis stångens placering på ryggen.
Jag ansluter mig givetvis till Lillgrabbens åsikt. Inom OL har man inte fotstansen bredare än att man kan fatta stången utanför knäna i startläget - och sedan tränar man böjen i den positionen.
Jag har personligen passat hr Norén när han reppade på 390 i böj, och eftersom han kom från OL-världen brydde han sig aldrig om att skola om sig. Han lyfte som vanligt - med undantaget att lårvidden var ganska ansenlig när han vägde sådär 155....

allan

Lillgrabben
2005-01-26, 20:05
Ska vi verkligen ta det här ett varv till? Okey då! Man måste alltså skilja på styrkelyftsböjar och OL/BB-böjjar. Den primära orsaken till att man får vikten längre bak på hälarna - Bycurus (som vet vad han pratar om ) brukar säga att man ska ha ca 75% av belastningen på bakre delen av foten. Det som styr det är naturligtvis stångens placering på ryggen.
Jag ansluter mig givetvis till Lillgrabbens åsikt. Inom OL har man inte fotstansen bredare än att man kan fatta stången utanför knäna i startläget - och sedan tränar man böjen i den positionen.
Jag har personligen passat hr Norén när han reppade på 390 i böj, och eftersom han kom från OL-världen brydde han sig aldrig om att skola om sig. Han lyfte som vanligt - med undantaget att lårvidden var ganska ansenlig när han vägde sådär 155....

allan


Nope, jag tycker inte att man ska behöva ta den diskussionen igen. MEN eftersom att GRIIP är ganska envis så blir jag m.fl det också! :)

Griip
2005-01-26, 20:24
Envis? Vem? :D

Emmzan: Gör man en good morning på slutet så gör man fel, däremot så kan det ta ett tag innan man lär sig den rätta tekniken för att inte göra en good morning.

Hooker: Redan kollat upp DrSquats teknikböj när han gjorde sitt rekord och kan lova dig att det inte är alls likt den där reklambilden.

Lillgrabben: Vet, alla står inte särskilt brett, men dem drar heller inte fram knäna mer än normalt inom SL, däremot får dem böja fram ryggen ännu mer.

Och som Allan säger, det är stor skillnad på OL och SL böj. Styrkelyftare tränar för att lyfta en stång på ryggen medans Olympiska lyftare lyfter stången antingen ovanför huvudet eller som i frontböj.

Allan
2005-01-26, 20:30
Griip - du glömmer en sak bara! En viktig en....


allan

Allan
2005-01-26, 22:02
Griip - du glömmer en sak bara! En viktig en....


allan

Tillbehören! Man kan aldrig prata SL-böjar utan att ta med följande saker: Dräkt, bälte, lindor! Jag kan berätta att det är ett sannskyldigt helvete att försöka sätta sig på huk med baddräkten på och knälindorna åtdragna.
Att folk hamnar i bakläge med knät under de förutsättningarna är ganska självklart. Ungefär lika självklart som att man förskjuter knät framåt utan tillbehören!

Kan ingen ladda upp det där klippet på Stefan Botev igen? Det där när han har 325 kg upplagda på två plintar(!), kliver in, backar ut, sätter sig djuuuupt ner, reser sig och går in igen. Inget bälte, inga knälindor, inga passare - och så jävla djupt så det är en glädje att se det. Vid en kroppsvikt på 121 kg. Om nån har kvar det skulle det uppskattas!

allan

HookersUnited
2005-01-26, 22:10
Hooker: Redan kollat upp DrSquats teknikböj när han gjorde sitt rekord och kan lova dig att det inte är alls likt den där reklambilden.
Notera den skojfriska lilla gula mannen under bilden...gissa varför han dök upp där? Just precis, han ville bara markera att det inte handlade om blodigt allvar. *slap*

Muaytudd
2005-01-26, 22:12
Okey nu är jag inte alls lika vis som lillgrabben och Allan i detta men en sak vill jag säga. Emmsan nämde det. Bålstabilitet. Att andas rätt och fixa buktryck. Hjälpte mig oehört när jag fick lära mig dessa saker. Inte för att jag lyfter ubermycket mera nu men jag håller inte på att bryta ryggen längre.

Lillgrabben
2005-01-26, 22:28
Okey nu är jag inte alls lika vis som lillgrabben och Allan i detta men en sak vill jag säga. Emmsan nämde det. Bålstabilitet. Att andas rätt och fixa buktryck. Hjälpte mig oehört när jag fick lära mig dessa saker. Inte för att jag lyfter ubermycket mera nu men jag håller inte på att bryta ryggen längre.


Jag vill bara ta tillfället i akt att poängtera att jag själv inte alls är ngt större böjfenomen själv, men liite har man väl snabbat upp genom åren i träningslokalen...


& jo, bålstabiliteten är A&O för en bra böj! Utan en stark mittsektion kommer man inte att kunna få en hyfsat korrekt böjstil hur man än bär sig åt. Bälte & god teknik kan hjälpa upp detta till en viss del, men bälte är inte bara av godo utan en viss grundträning bör man ägna sig åt helt utrustningsfri!

Jag har läst ett bra talesätt som en "vis" man satt på pränt nån gång i forntiden - "kroppen ska börja tränas från mitten & utåt" . Detta kan man nog säga gäller alla övningar men böj & mark i synnerhet.

TheLoser
2005-01-27, 09:18
Tillbaka till frågan nu, hur komemr det sig att jag inte kan få knäna bakom tårna? Jag försökte för ett tag sedan men lyckades ramla baklänges, såg nog sisådär roligt ut. (hade som tur var varken stång eller vikter). Men problemet är fortfarande att jag inte kan få knäna bakom tårna försöker göra exakt som ni beskriver men min knän hamnar alltid framför eller som absolut bäst rakt ovanför. Hur i hela friden bär ni er åt?

Testade igen nu och lyckades...nästan. Jag upptcäkte att jag satte mig mkt rakt ner, men när jag kör bak röven så komemr ju svanken och när jag är som djupast så är ryggen lågt ifrån rak, eller rak är den ju men långt ifrån lodrät, nästan vågrät, men det måste jag ju göra för att hålla balansen?

TheLoser

z_bumbi
2005-01-27, 09:39
Tillbaka till frågan nu, hur komemr det sig att jag inte kan få knäna bakom tårna? Jag försökte för ett tag sedan men lyckades ramla baklänges, såg nog sisådär roligt ut. (hade som tur var varken stång eller vikter). Men problemet är fortfarande att jag inte kan få knäna bakom tårna försöker göra exakt som ni beskriver men min knän hamnar alltid framför eller som absolut bäst rakt ovanför. Hur i hela friden bär ni er åt?

Testade igen nu och lyckades...nästan. Jag upptcäkte att jag satte mig mkt rakt ner, men när jag kör bak röven så komemr ju svanken och när jag är som djupast så är ryggen lågt ifrån rak, eller rak är den ju men långt ifrån lodrät, nästan vågrät, men det måste jag ju göra för att hålla balansen?

TheLoser

Du måste ju inte hålla tårna bakom knäna, kör så att det ser bra ut och känns bra i ryggen istället, senare, om du ska tävla, så satsar du på att ändra stilen då.
Som Allan skriver är det en rejäl skillnad att böja med och utan utrustning och den teknik som innebär att man skjuter tillbaka häcken först är anpassad till utrustning först och främst. Vill du lära dig böja med/för utrustning är det väl förövrigt nästan ett krav att du tar kontakt med en klubb så du får hjälp med den biten på plats.

petersson
2005-01-27, 10:46
Kan ingen ladda upp det där klippet på Stefan Botev igen? Det där när han har 325 kg upplagda på två plintar(!), kliver in, backar ut, sätter sig djuuuupt ner, reser sig och går in igen. Inget bälte, inga knälindor, inga passare - och så jävla djupt så det är en glädje att se det. Vid en kroppsvikt på 121 kg. Om nån har kvar det skulle det uppskattas!

allan

jag kan :-)

http://www.forsmark.uu.se/~fs03olpe/BotevSquat.wmv <-- den Allan menade


http://www.forsmark.uu.se/~fs03olpe/ChakarovSquat.wmv <-- en annan trevlig

Griip
2005-01-27, 10:49
Tillbaka till frågan nu, hur komemr det sig att jag inte kan få knäna bakom tårna? Jag försökte för ett tag sedan men lyckades ramla baklänges, såg nog sisådär roligt ut. (hade som tur var varken stång eller vikter). Men problemet är fortfarande att jag inte kan få knäna bakom tårna försöker göra exakt som ni beskriver men min knän hamnar alltid framför eller som absolut bäst rakt ovanför. Hur i hela friden bär ni er åt?

Testade igen nu och lyckades...nästan. Jag upptcäkte att jag satte mig mkt rakt ner, men när jag kör bak röven så komemr ju svanken och när jag är som djupast så är ryggen lågt ifrån rak, eller rak är den ju men långt ifrån lodrät, nästan vågrät, men det måste jag ju göra för att hålla balansen?

TheLoser

Det kommer det kommer. Är ryggen nästan i plan med golvet så gör du återigen fel, kompromissa då mellan att dra knäna precis ovanför tårna och ha mer normal rygghållning och gå sakta framåt för att få in det.

Allan
2005-01-27, 18:39
Tillbaka till frågan nu, hur komemr det sig att jag inte kan få knäna bakom tårna? Jag försökte för ett tag sedan men lyckades ramla baklänges, såg nog sisådär roligt ut. (hade som tur var varken stång eller vikter). Men problemet är fortfarande att jag inte kan få knäna bakom tårna försöker göra exakt som ni beskriver men min knän hamnar alltid framför eller som absolut bäst rakt ovanför. Hur i hela friden bär ni er åt?

Är du styrkelyftare? Eller tänker du bli? Eller vill du ha starka och grova ben? Det är nämligen inte samma sak. Har du kollat klippen? De där killarna kör böj på vikter som är rena fantasierna för de flesta, och de har knäna framför tårna i bottenläget. Eftersom de kommer från de forna öststaterna kan du utgå från att de har fått den bästa instruktion som finns.
Kontentan är - kör det som är bekvämt. Du kan faktiskt inte göra något åt ditt skelett, och det är dess konstruktion som avgör hur du kommer att böja. Sätter du sedan på dig en styrkelyftsdräkt kommer momentet att förändras, men den dagen den sorgen....

allan