handdator

Visa fullständig version : Protein innan man lägger sig?


mobius
2005-01-26, 10:08
Läser överallt att protein bör tas vid frukost, innan och efter träning. Men hur är det innan man lägger sig då? Är det inte när man sover som kroppen bygger?

Sen också, förutom protein, vad hör till en bra frukost för någon som försöker öka muskelvolym? Käkar just nu yoghurt och all bran, med tänkte köra lite havregryn ett tag.

King Grub
2005-01-26, 10:10
Du bör äta protein till varje mål. Ju fler mål du kan sprida ut dagens proteinintag på, desto bättre. Det är viktigare att ha kontinuerlig tillgång till aminosyror genom små mål än ett par bastanta proteinladdningar (bara dyrbar energi). Kvällsproteinet får gärna vara långsamt sådan (läs: kasein), men även kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg är långsamt och bra.

Sen också, förutom protein, vad hör till en bra frukost för någon som försöker öka muskelvolym? Käkar just nu yoghurt och all bran, med tänkte köra lite havregryn ett tag.

Samma saker som till andra mål. Långsamma kolhydrater och fullvärdigt protein. Pasta och tonfisk om du känner för det. Du måste inte äta något speciellt bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.

TTT
2005-01-26, 10:12
En burk lättkesella eller keso är kanon före sänggående.

AnimalGen
2005-01-26, 10:50
Det finns visa speciela proteinpulver för natten, ex Nitro-Tech Nighte och Eiselts Protect

mobius
2005-01-26, 13:13
Det finns visa speciela proteinpulver för natten, ex Nitro-Tech Nighte och Eiselts Protect

Det där såg ju inte så dumt ut. Dock för dyrt för en student som jag. Får räcka med en sort av proteinpulver. Antagligen blir det Exell Vassle till nästa köp. Kanske lite kesella på kvällarna :) Men det kan ju inte skada att ta ett vassle protein innan man lägger sig?

King Grub
2005-01-26, 13:14
Men det kan ju inte skada att ta ett vassle protein innan man lägger sig?

Nej, men det är ett sämre val än långsamt protein från mat; kött, fågel, fisk, keso, kesella, ägg, skaldjur, osv.

Slartibartfast
2005-01-26, 13:23
Det där såg ju inte så dumt ut. Dock för dyrt för en student som jag. Får räcka med en sort av proteinpulver. Antagligen blir det Exell Vassle till nästa köp. Kanske lite kesella på kvällarna :) Men det kan ju inte skada att ta ett vassle protein innan man lägger sig?

Soja är ganska billigt och inte lika snabbt som vassle.

King Grub
2005-01-26, 13:31
Soja är ganska billigt och inte lika snabbt som vassle.

Sojaisolat räknas i o f s som ett av de snabba proteinerna, även om det ligger under vasslesnabbhet.

TTT
2005-01-26, 13:35
Hur mycket du behöver på i dig beror ju på vad du väger, men en burk 250 g keso borde räcka + att det är ett betydligt bättre val än Vassle. Och det kostar inte mycket.

Slartibartfast
2005-01-26, 14:50
Sojaisolat räknas i o f s som ett av de snabba proteinerna, även om det ligger under vasslesnabbhet.

Så egentligen kunde man köra med vassle istället för soja om man bara har dem att välja mellan? Eller hur stor är skillnaden i snabbhet?

cosmo
2005-01-26, 14:52
Vassle är väl inte optimalt som nattprotein? Kasein utsöndras väl har jag för mig underlängre tid (fett förlänger väl också proteinutsöndringen?).

Jag brukar käka kött+ägg+olja och sallad och lite kolhydrater innan läggdags förövrigt

Slartibartfast
2005-01-26, 14:54
Vassle är väl inte optimalt som nattprotein? Kasein utsöndras väl har jag för mig underlängre tid (fett förlänger väl också proteinutsöndringen?).


Ja så är det, men är man fattig så har man inte råd att vara optimal.

cosmo
2005-01-26, 14:57
är 250g keso dyrt?

Slartibartfast
2005-01-26, 14:58
är 250g keso dyrt?

Per gram protein? Ja.

cosmo
2005-01-26, 15:02
Okej ägd

vrålapa
2005-01-26, 17:03
Mycke snack om kvällsmål nu, Frukosten då? Ska man inta ett vassel eller ett kasein puvler på morgonen? Är deti nte bättre att inta ett vassel pulver på morgonen när man behöver protein fort?

King Grub
2005-01-26, 17:09
Är deti nte bättre att inta ett vassel pulver på morgonen när man behöver protein fort?

Jo, om man anser att man behöver det så är det nog vassle som gäller. Det är knappast klarlagt att det är något måste på något sätt, men det skadar inte i alla fall.

vrålapa
2005-01-27, 18:11
Okej Tack så mycke!:D

Beast
2005-01-27, 21:02
Drar alltid i mig kasein innan jag lägger mig. En måltid en stund innan proteinaren osså.